Porta photo©by Pierre Couteau for DC

Πέμπτη, 29 Νοεμβρίου 2012

Μια μέρα και μια νύχτα κι Εθελοντικά Μαθήματα



H Μύκονος το έχει αυτό. Βγαίνεις πρωί για μια δουλειά απλή (όπως η Μαντάμ χθες για τα βιβλία της από το Ταχυδρομείο) και επιστρέφεις το άλλο πρωί χαράματα ή και πιο αργά.
Χθες ήταν μια από αυτές τις μέρες. Δεν ήμουν άχρηστη εντελώς, ενδιάμεσα συναντήθηκα με την 'Εθελοντική Ομάδα' στην όμορφη αίθουσα του Δημοτικού Πολιτιστικού Κέντρου να φτιάξουμε το Πρόγραμμα των μαθημάτων που θα προσφέρουμε δωρεάν για όσους θα είμαστε εδώ από Ιανουάριο ως το Πάσχα.
Ελπίζω μόνο να μη μύριζα πολύ κρασί διότι ερχόμουν από το ηλιοβασίλεμα στον Άγιο Στέφανο όπου έφαγα με ένα παλιό μου φίλο που ξαναβρεθήκαμε και ύστερα και χορέψαμε αλλού αυτά που αγαπάμε, μια νύχτα γαλανή από το φεγγάρι, ως το πρωί πάλι κοντά σε θάλασσα  που αποφάσισα να επιστρέψω.

Έχω μια στοίβα με βιβλία καινούργια, έχω και τα τηλέφωνα (που σήμερα δεν απαντώ) αλλά έχω κι ένα χαμόγελο απ' τα της επομένης όταν στο νου έρχονται τρυφερά οι λεπτομέρειες που ξεμακραίνουν σαν τα ροδοπέταλα που ξεραίνονται στην τσάντα και το αυτοκίνητό μου.
Καλά να είμαστε και, όπως έλεγε εδώ κοντά ένας παλιός μπεκρής, 'άμα θα ξεμεθύσομε, θα κάνομε έεεεενα μεθύσι...'

_____________
Στη Φωτογραφία η Μαντάμ χθες στο Dublin (Το Μαεριό)

Για τα Μαθήματα: 
από 14 Ιανουαρίου 2013
Κιθάρα, Ζωγραφική, Φωτογραφία, Κινηματογράφος, Κοπτική-Ραπτική, Διαλογισμός-Αυτογνωσία, Χορός (χασάπικο), Ποίηση-Στιχουργική, Ανθρωπολογία του Τουρισμού.
Λέσχη Ανάγνωσης, Θεατρικό Παιχνίδι, Χειροτεχνία (μόνο για παιδιά).

Δωρεάν για παιδιά και ενηλίκους

Όποιος ενδιαφέρεται
να παρακολουθήσει
ή να διδάξει,
όποιος θέλει να βοηθήσει την Ομάδα
με υλικό (φωτοτυπίες, χαρτί κ.λ. όπως π.χ. να μας δανείσει projector/cd player― ΟΧΙ ΧΡΗΜΑΤΑ)
ας επικοινωνήσει:

για Εγγραφές και Πληροφορίες:
Αίθουσα ΚΔΕΠΑΜ (10:00-12:00 και 17:00-19:00)
τηλ. 6986.535620,

Εκτός από τη γράφουσα (Ποίηση και Στιχουργική) διδάσκουν:
Luis Orozco- Ζωγραφική
Δέσποινα Νάζου- Ανθρωπολογία
Daniel Κουσαθανάς- Κιθάρα
Δημήτρης Καλφάκης-Κινηματογράφος
Ευγενία Τριαντοπούλου- Χειροτεχνία
Φαίη Χατζή- Κοπτική Ραπτική
Πραβίτα- Διαλογισμός-Αυτογνωσία
Γιάννης Βλασσόπουλος- Χασάπικο
και  η Αγγελική Καλαφάτη με την Πένη Αλεξοπούλου έχουν αναλάβει τη Λέσχη   Ανάγνωσης παιδικής-εφηβικής Λογοτεχνίας
____________________________________________________________

Τρίτη, 27 Νοεμβρίου 2012

The Beatles- τα απορριφθέντα σήμερα σε πλειστηριασμό




Κάθε πικραμένος συγγραφέας που έλαβε άλλη μια απόρριψη του χειρογράφου του παρηγοριέται με την ιστορία του Ζιντ* που απέρριψε το αριστούργημα-ποταμό του Προυστ διότι, είπε, 'μυρίζει Δούκισσες'. Από τότε οι εκδότες έγιναν πιο προσεκτικοί κι οι απαντήσεις τυποποιήθηκαν στο 'ευχαριστούμε που μας προτιμήσατε αλλά δυστυχώς δεν ταιριάζετε με το πρόγραμμά μας'.
Στον κόσμο της μουσικής η αντίστοιχη γκάφα (που αναφέρεται και  ως 'το μεγαλύτερο λάθος στην Ιστορία  της Μουσικής')  είναι η απόρριψη των Beatles από την Decca με τη δικαιολογία ότι πέρασε η μόδα της κιθάρας. Το 1962. Πρωτοχρονιά.
Δύο νέα γκρουπ άκουσαν οι ειδικοί της Decca εκείνη την ημέρα που ο Ζιντ της Μουσικής (που αργότερα επανόρθωσε υπογράφοντας με τους Rolling Stones) Dick Rowe προτίμησε τον Brian Poole and the Tremeloes από τα άγνωστα παιδιά από το Λίβερπουλ.
15 τραγούδια ηχογράφησαν οι Beatles στα studios της εταιρίας κι από αυτά επέλεξαν 10 για το demo που απορρίφθηκε. Δεν είναι όλα δικά τους, και το στυλ των στίχων είναι λιγάκι πιο αλήτικο ('It's money that I want' αντί του 'All you need is love' που μας έλεγαν τον καιρό της λευκής Rolls) αλλά παραμένουν εξαιρετικά ενδιαφέροντα και σημαντικά για τη Μουσική Ιστορία.

Σήμερα (27 Νοεμβρίου 2012) η αυθεντική 'ταινία' με την ηχογράφηση βγαίνει σε πλειστηριασμό (μπορείτε να συμμετέχετε) κι υπολογίζουν πως θα φτάσει τις £18,000/20,000 παρότι το περιεχόμενο δεν είναι άγνωστο, κυκλοφορεί χρόνια σε παράνομα αντίγραφα.
Αν είστε συλλέκτης ή Μπητλομανής Καλή Τύχη. Για μας τους άλλους η ιστορία είναι για  Παρηγοριά στα δύσκολα.

__________________________________________________
Πλειστηριασμός: Lot 156 liveauctioneers.com

Το περιεχόμενο του demo
1.   “Like Dreamers Do” (Lennon-McCartney)

2.   “Money (That’s What I Want)” (Gordy/Bradford)
3.   “Till There Was You” (Meredith Willson)
4.   “The Sheik of Araby” (Smith/Wheeler/Snyder)
5.   “To Know Her is to Love Her” (Phil Spector)
6.   “Take Good Care of My Baby” (King/Goffin)
7.   “Memphis, Tennessee” (Churck Berry)
8.   “Sure to Fall (In Love with You)” (Cantrell/Claunch/Perkins)
9.   “Hello Little Girl” Lennon-McCartney)
10.                “Three Cool Cats” (Leiber/Stoller)
11.                “Crying, Waiting, hoping” (Buddy Holly)
12.                “Love of the Loved” (Lennon-McCartney)
13.                “September in the Rain” (Warren/Dubin)
14.                “Bésame Mucho” (Consuelo Velásquez)
15.                “Searchin’” (Leiber/Stoller)

___________*Για τον André Gide τα  γράφω κι εδώ 


Δευτέρα, 26 Νοεμβρίου 2012

Αποστολή email ― (Το σύγχρονο Savoir Vivre)


Προχθές έχασα μια σημαντική επαγγελματική συνάντηση και μάλιστα με το χειρότερο τρόπο. Με περίμεναν και δεν εμφανίστηκα. Διότι δεν πήρα το email. Το οποίο είχε σταλεί και έρθει. Γιατί; Διότι,  μου διέφυγε επειδή τα inboxes μου ήταν υπερπλήρη παρότι όπου μπορώ απαγορεύω να μου στέλνουν [εξ αρχής όποτε μπαίνω σε νέο site που ζητά την ηλεκτρονική μου διεύθυνση ή μετά, μέσω του γνωστού κλικ στο Unsubscribe το οποίο επιβάλλεται να έχει κάθε μη προσωπικό email για να μη θεωρηθεί spam*].
Βουλευτές, διαφημιστές ελαιοδένδρων και τεντοπάνων, ερασιτέχνες δημοσιογράφοι που ανακάλυψαν συνταρακτικό προπέρσινο άρθρο, φιλάνθρωποι που συλλέγουν χρήμα-αίμα για παιδάκια, ρομαντικοί και πέφτουλες, νεοφώτιστοι οικολόγοι που πονούν για τον πλανήτη, λογοτεχνίζοντες και ρομαντικές υπάρξεις που μου στέλνουν pdf με ευχές του Βούδα (που αν τις προωθήσω θα πλουτίσω) έλαβαν πάλι το εξής:

Προς κάθε υπεύθυνο
Δε σας έχω δώσει άδεια να μου στέλνετε
και αφού δε δίνετε δυνατότητα διαγραφής από τη λίστα σας (Unsubscribe)
αυτό που μου στείλατε είναι SPAM.
ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΜΗ ΜΕ ΕΝΟΧΛΗΣΕΤΕ ΞΑΝΑ

Κάποιοι συμορφώνονται και με διαγράφουν, κάποιοι έχουν την ευγένεια να ζητήσουν συγγνώμη (οπότε συνήθως ζητώ κι εγώ συγγνώμη για το απότομο ύφος μου) και, σπανίως, κάποιοι θίγονται. Όπως ένας κύριος προχθές που αντί να με διαγράψει από τη ζωή και την ατζέντα του μπήκε στον κόπο να μου γράψει ότι διέκρινε «επιθετική διάθεση» απέναντί του και επειδή από το γράψιμό μου «απορρέει αυταρέσκεια και ψώνιο» μου ζητά να τον διαγράψω.
Όχι πως δε με διασκέδασε η επιθετική άμυνα νηπιακής συναισθηματικής ηλικίας μια και εν τω μεταξύ είχαν περάσει και τα νεύρα μου. Αλλά το θέμα μας δεν είναι αυτή η ιστοριούλα που σας διηγούμαι για να σας διασκεδάσω.
Το θέμα μας είναι πώς ανακάλυψα ότι πολλοί δεν ξέρουν πώς στέλνουμε emails σε πολλούς παραλήπτες (ή πώς προωθούμε) δίχως να λαβαίνουν οι παραλήπτες τις ηλεκτρονικές διευθύνσεις των υπόλοιπων.
Και ιδού η μέθοδος:
θέτουμε τις διευθύνσεις στην 3η σειρά (Βcc) αντί της πρώτης (To/προς) ή δεύτερης (Cc).

Πανεύκολο;

___________________________________________________
*SPAM
1. από το 'spiced ham', το γνωστό μας ζαμπονάκι κονσέρβα το οποίο μετά τα αστεία των Monty Python ονομάζεται και 'μυστηριώδες κρέας'). Παρασκευάζεται από χημικά, λίπη, πατάτα και άλλα περίεργα. Στη μετακατοχική Ελλάδα γνωρίσαμε αντίστοιχο  «θρεπτικό» προϊόν ως Zwann.

2. Sales Promotion and Marketing,
μαζική αποστολή ηλεκτρονικών μηνυμάτων ή άλλων με σκοπό την προώθηση προϊόντων ή ιδεών. Λόγω του χαμηλού κόστους αποστέλλεται σε μεγάλο αριθμό αποδεκτών. Πρόκειται για παγκόσμιο φαινόμενο και υπάρχουν εκτιμήσεις πως κυκλοφορούν πάνω από επτά τρισεκατομμύρια ανεπιθύμητα μηνύματα spam κάθε χρόνο. Σε αρκετές χώρες η αποστολή spam διώκεται δικαστικά. Από το 1998  η λέξη περιλαμβάνεται στο New Oxford Dictionary of English  με την έννοια των «ασχέτων ή μη αποδεκτών μηνυμάτων που στέλνονται διαδικτυακά σε μεγάλο αριθμό ομάδων ή χρηστών»


Σάββατο, 24 Νοεμβρίου 2012

Ο βιασμός, ο Κουμανταρέας κι η επαίσχυντη ακρότητα




 Θαυμάζω το Μένη Κουμανταρέα. Από τη 'Βιοτεχνία Υαλικών' που τη διάβασα παιδί κι έδωσε σχήμα στον τρόπο που βλέπω μια τάξη ολόκληρη ως τους κόπους του με τον Ταχτσή να μαζευτούν τα ιστορικά '18 Κείμενα' την εποχή της Χούντας που οι Έλληνες συγγραφείς αντιστάθηκαν στη Λογοκρισία αρνούμενοι να εκδώσουν, κι ως πρόσφατα στα διηγήματά του για τη γειτονιά του τα Πατήσια, με ένα ιδιαίτερα στο οποίο με διορατικότητα μεγάλου ταλέντου προφήτευσε έγκλημα που συντάραξε λίγο αργότερα το πανελλήνιο.

Παράλληλα είμαι φανατικότατα αυστηρή στο ζήτημα του βιασμού. Κάθε βιασμού. Αδιαπραγμάτευτα το όχι σημαίνει όχι (σε κάθε στάδιο της επαφής), κανένας και καμία δεν 'τα θέλει' ανεξαρτήτως του τι υπονοεί ή τι φοράει και καμιά σύμβαση (γάμου ή πορνείας) δεν αποτελεί εξαίρεση. Συνεπώς όποιον αναφέρεται σε 'πρόκληση' με κάθε έννοια, προκλητικό ρούχο-βήμα ή ξεφώνημα, όποιον υπονοεί ότι το θύμα 'τα ήθελε' τον θεωρώ αδικαιολόγητο και προσβλητικό όχι μόνο για τους βιασθέντες αλλά και τους δυνάμει βιαστές που αποπειρώμενος να τους δικαιολογήσει τους υποβιβάζει σε κτήνη αχαλίνωτα.

Τα ανωτέρω είναι οι απόψεις μου για δυο θέματα σοβαρά για μένα. Που σήμερα φαινομενικά συγκρούστηκαν. Διότι ο Μένης Κουμανταρέας είπε σε μιά πολιτική εκπομπή, εν είδει αστείου «..ενώ άμα βιάσεις μια γυναίκα μπορεί και να το θέλει» με συνέπεια να φτιαχτεί η φεϊσμπουκική ομάδα 'Ντροπή στον επαίσχυντο σεξιστή Μένη Κουμανταρέα'. 

Θα σας μπερδέψω αν πω πως ενοχλούμαι περισσότερο από το μένος εναντίον του από ό,τι από τη φράση;

Κι όμως έτσι είναι και εξηγούμαι.
Πάντοτε αντιδρώ σε απόψεις τέτοιες κι όπως σωστά έκανε κι η παρουσιάστρια, δεν τις αφήνω να περνούν απαρατήρητες.
Αλλά απεχθάνομαι το φασιστικό PC (political correctness) κυρίως όταν επιβάλλεται αναχρονιστικά. Είναι παλιό ήδη, τα αποτελέσματα τα είδαμε. Ξεκίνησε με καλές προθέσεις μα οδηγήθηκε σε ακρότητες και σε λογοκρισία κόβοντας κι απορρίπτοντας έργα κλασικά όπως π.χ. του Μαρκ Τουαίν επειδή περιείχαν τη λέξη nigger.
Δε θέλουμε να πάμε εκεί. Η Ιστορία δεν αλλάζει με το σβήσιμο διότι οι καταβολές μας είναι μέρος του πολιτισμού μας. Υπήρξαν σκλάβοι, υπήρξαν γάμοι υποχρεωτικοί, γυναίκες κλειδωμένες από πατέρα κι αδελφό, κάηκαν κορίτσια στην πυρά, βασανίστηκαν κατάδικοι στον τροχό και η ζωή είχε πολλή αγριάδα και σκληρότητα που με τον κόπο και με το μυαλό μας προσπερνάμε. Αυτό είναι ο πολιτισμός μας τώρα και εκεί πατάμε για να γίνουμε καλύτεροι.
Ο Κουμανταρέας ζει στην εποχή μας κι έχει μυαλό να καταλάβει όσα άλλαξαν. 'Το παρελθόν είναι άλλη χώρα'* όμως, κι ο συγγραφέας που αγαπώ γεννήθηκε το 1931 στην Ελλάδα της προίκας και του αρραβώνα, στη χώρα που οι γυναίκες πρωτοψήφισαν χρόνια μετά, το 1952. Δε θα έχουμε την ίδια γνώμη σε όλα. 

Πολιτικώς ορθοί του Facebook με εξοργίσατε. Δεν έχετε παππούδες που αγαπάτε, δεν έχετε σεβασμό; Δεν ξέρετε να διαφωνείτε επί του προκειμένου αντί να αποφαίνεστε επί συνόλω ότι ένας (άγνωστός σας) είναι 'επαίσχυντος';
Μάθετε να εξηγείτε και θα καταλάβει μα μη μαζεύεστε για λυντσαρίσματα διαδικτυακά ανθρώπων που ήρθαν απ' το παρελθόν σας.

____________________________________________________________

Το Facebook group λέγεται ''Ντροπή στον επαίσχυντο σεξιστή Μένη Κουμανταρέα''.  Μα αντί γι αυτό συστήνω να επισκεφθείτε τα βιβλία του.
Για τα '18 Κείμενα' και το Μένη Κουμανταρέα έγραψα εδώ.


*Η φράση που πια έγινε cliché είναι από το μυθιστόρημα 'The Go-Between' του L. P. Hartley (1895–1972).

Παρασκευή, 23 Νοεμβρίου 2012

Το video που απαγορεύτηκε στη Γερμανία- για την Κρίση Χρέους



Η γερμανική κυβέρνηση εμπόδισε την προβολή αυτού του video ως "πολιτικά επιζήμιου", με αποτέλεσμα να διαμαρτυρηθεί ο  Πορτογάλος εμπνευστής του Marcelo Rebelo de Sousa, πρόεδρος των Σοσιαλδημοκρατών και τέως υπουργός, δηλώνοντας πως δεν πρόκειται να το αποσύρει και πως είναι αποφασισμένος να το δείξει στο γερμανικό λαό, στον οποίο και απευθύνεται. 


Σχετικά δείτε και τη συνέντευξη του Γερμανού Ιστορικού Οικονομολόγου Albrecht Ritschl στην οποία παραδέχεται πως "Η Γερμανία είναι ο αυτοκράτορας του χρέους: Υπολογίζοντας το μέγεθος της ζημιάς σε σχέση με την απόδοση της οικονομίας η Γερμανία είναι ο μεγαλύτερος παραβάτης χρέους του 20ου αιώνα -άν όχι της νεότερης οικονομικής ιστορίας." στο spiegel.de.


Χαρείτε το, αξίζει.






credits

Για τo βίντεο για την Πορτογαλία με ελληνικούς υπότιτλους σε υψηλή ανάλυση: Charis Argyropouloshttp://youtu.be/moej2V1a5SU
Σ΄εμένα ήρθε από το φίλο akrat



Τετάρτη, 21 Νοεμβρίου 2012

Ουράνιο Τόξο, πάλι




My heart leaps up when I behold
              A rainbow in the sky:
          So was it when my life began;
          So is it now I am a man;
          So be it when I shall grow old,
              Or let me die!
          The Child is father of the Man;
              I could wish my days to be
                                             Bound each to each by natural piety.*
 [W. Wordsworth (1802)]

Γύρισα αργά χθες το βράδυ και σήμερα έμεινα στο κρεβάτι ως αργά― πολύ αργά, ακόμα και για μένα. Το δωμάτιό μου σκοτεινό, άκουγα τη βροχή μονάχα.
Κι όταν σηκώθηκα πια, κάπως 'liverish' όπως έλεγαν στην Αγγλία, από κάθε κούφωμα έμοιαζε να είχαν μπει στο σπίτι μακριές φάλαγγες μυρμηγκιών που ανεβαίνουν σε τοίχους και καλώδια και με ενοχλούν περπατώντας στο γραφείο μου ακόμα και τώρα που γράφω. Τα μυρμήγκια είναι σημάδι πως σταμάτησε η βροχή λένε μα αυτό ισχύει για έξω. Μέσα τι θέλουν;
Δε θα σας πω, είναι βαρετό, πώς τα πολέμησα (με όχι και μεγάλη επιτυχία), μόνο πως έξω ένα μεγάλο κι έντονο ουράνιο τόξο μου έδειχνε ένα θησαυρό στα νοτιοανατολικά, στο παρελθόν μου. Εκεί στην παραλία που πρωτοέμεινα στη Μύκονο σ' ένα δωμάτιο δίχως ηλεκτρικό και  σ' ένα κόσμο πιο διεθνή και πιο γαλήνιο που πια μας προσπερνάει και που δεν έπαψα να νοσταλγώ.
Μικρό κομμάτι εκείνης της ατμόσφαιρας κατάφερα να σώσω σε δυό διηγήματά μου. Όλα τα άλλα παραμένουν μέσα μου για να είμαι αυτή που είμαι. 
________________
εικόνα: Σήμερα, το Ουράνιο Τόξο με ελιά και αλόη. 

*Το αγαπημένο μου ποίημα του W. Wordsworth σε παλιότερη ανέκδοτη μετάφρασή μου (που ξανά ήρθε στο νου πέρσι σε ανάλογη περίπτωση):
«Αναπηδά η καρδιά μου μόλις δω
ουράνιο τόξο εις τον ουρανό επάνω:
Έτσι ήταν όταν άρχισε η ζωή μου
Έτσι είναι τώρα που είμαι άνδρας στην ακμή μου
Έτσι θα είναι όταν γέρος θα γινώ
Ή.. ας πεθάνω!
Πατέρας του Ανθρώπου είναι το Παιδί...»