Παρασκευή 3 Ιανουαρίου 2014

Η θηλυκότητα, ο ανδρισμός: τα προϊόντα


«Ό,τι κι αν νιώσεις, ό,τι κι αν σου πουν ποτέ μη σε δει θυμωμένο ο λευκός» είναι μια συμβουλή που δίνεται σε μαύρο υπηρέτη σε μια από τις πολλές ταινίες που γυρίστηκαν φέτος με θέμα την ιστορία των μαύρων της Αμερικής. Δυό πράγματα σκέφτηκα μόλις το διάβασα.
Πρώτος μου ήρθε στο νου ο Ομπάμα που, παρότι δεν έχει παραδοσιακή 'αφροαμερικανική' καταγωγή όπως η γυναίκα του, είναι λένε ο πρώτος Γάτος Πρόεδρος μετά από μια μακριά σειρά Σκύλων που γάβγιζαν 'Dead or Alive' με σμιχτά φρύδια και απειλές. Ο Ομπάμα δε φωνάζει, δεν απειλεί, δεν απαντά στις προσβολές και λένε μάλιστα πως η τακτική του είναι να αφήνει να νομίζουν πως ηττήθηκε ώσπου να φανεί από τα γεγονότα πως κερδίζει. Πόσο μελετημένο είναι αυτό ή πόσο ίδιον του χαρακτήρα του δεν ξέρω αλλά για μένα παραπέμπει στα σημάδια των χαλκάδων της σκλαβιάς που αναγνωρίζω και σ' εμάς τις γυναίκες.
Δεν είμαστε ελεύθερες ακόμα μα απελεύθερες κι αυτό φαίνεται εκεί που δε μετρά ηθική αλλά χρήμα και υποσυνείδητο, στη διαφήμιση και στα ΜΜΕ δηλαδή.

Το «ό,τι κι αν νιώσεις, ποτέ αλλά ποτέ να μην αφήσεις να σε δουν οι άνδρες οργισμένη» είναι ένα μάθημα που παίρνουμε πολύ νωρίς, απ' το σχολείο. Από υστερική ως κλαψομούνα, ευαίσθητη ψυχή έως ανισόρροπη αλίμονο σ' εκείνη που θα βάλει τις φωνές άμα θυμώσει.
Κι αν δεν τις βάλει― εννοείται― πάλι κινδυνεύει να κατηγορηθεί ως διπρόσωπη και ύπουλη αντί για αξιοπρεπής.

Καινούργια δεν είναι όλα αυτά. Καινούργιο είναι όμως που ακόμα ισχύουν. Που εξακολουθούμε να βαθμολογούμαστε σε κάθε βήμα και να βομβαρδιζόμαστε από εικόνες γυναικείων σωμάτων που χρησιμοποιούνται ως εμπόρευμα.
Μα αν σας τα γράφω σήμερα είναι διότι εκτός του ανωτέρω κάποια συγχρονικότητα μου έφερε κι ένα αντίστοιχο κείμενο για τα ζόρια του ανδρισμού.
Γυναίκες ή άνδρες,
χαρείτε το, είναι για τα σώματά μας:

«.."Το ανδρικό σύμπαν καθορίζεται από μια σύλληψη κενή νοήματος και μυθική: την αρρενωπότητα. Αυτός ο μύθος αποσκοπεί κυρίως στο να διακρίνει τους άνδρες απ’ τις γυναίκες, να υποβιβάσει αυτές σε ένα κατώτερο κοινωνικό ρόλο, και να δικαιολογήσει αυτόν τον υποβιβασμό στο όνομα υποτιθέμενων φυσικών ανδρικών προσόντων...» από: Έχω μικρό πουλί, ε και; του Bip, από το ζιν Bang Bang


_________________________
Το ταινιάκι 'How the Media Failed Women in 2013' δείχνει σκηνές με όλα τα γνωστά clichés από την Αμερικάνικη τηλεόραση της περασμένης χρονιάς. Και είναι μέρος της καμπάνιας  http://bit.ly/ChangeMedia





8 σχόλια:

  1. Δεν νομίζω ότι στα social media θα αλλάξει κάτι άμεσα!
    Ούτε έχω αυταπάτες για το πώς με βλέπουν πολλά αρσενικά εδώ που μένω κι εργάζομαι - που παρεμπιπτόντως είναι πολύ υποβαθμισμένα!
    Όσο μπορώ κι όσο με παίρνει λέω "όχι άλλο"!
    Υπέροχο το θέμα σου Δάφνη μου -εμένα πολύ με πονάει!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δυστυχώς δεν αλλάζει, αυτό είναι το τρομακτικό Αριστέα μου,
      πού να το φανταζονταν οι Σουφραζέτες..

      Καλή σου μέρα κι ευχαριστώ!

      Διαγραφή
  2. Σ αυτό το θέμα ισχύει το όλα τριγύρω αλλάζουνε κι όλο τα ίδια μένουν.Αντε να πείσεις τους γύρω σου που σε βλέπουν άβαφη,χωρίς μακιγιάζ,ότι δεν έχεις κάνει τίποτα για να φαίνεσαι έτσι όπως σε βλέπουν.Αν σε δουν βέβαια πρωι πρωί μπορεί να σου κάνουν και κοπλιμέντο τι όμορφη που είσαι.Ακούγεσαι και παράλογη αν απαντήσεις ,μα έτσι είμαι πάντα.
    Αν το καλοσκεφτούμαι εμείς οι δυτικές δεν φοράμε μπούργκα ,αλλά πρέπει να έχουμε βαμμένο μαλλί ,χείλη, βαμμένα νύχια και ένα σωρό άλλα που δεν έχουν τέλος.Δεν έχω θέμα με όσες τους αρέσουν, με πειράζει που πρέπει; να τα θέλω και γω, για να αισθάνομαι καλά ,να είμαι επιτυχημένη κλπ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εκεί να δεις, κάτω από τις αμπάγιες και τις μαντίλες τι χρέος έχει η γυναίκα να είναι πάντα βαμμένη.
      Ακόμα και στην Τουρκία που δε φοριέται (παρά από ελάχιστες τύπου κυρίας Ερτογάν) άκουσα κάποιον να λέει πως μια κυρία σίγουρα ήταν Ρωμιά αφού είχε άσπρα μαλλιά. Ακόμα και γυναίκες με δισέγγονα, νοικοκυρές που δε βγαίνουν απ' το σπίτι συχνά ουτε θα το διανοηθούν να μην έχουν βαμμένα μάτια και τέλεια βγαλμένα φρύδια.
      Το ζήτημα όμως δεν είναι τι κάνουμε εμείς σ΄εμάς αλλά πώς μας πλασάρει ως προϊόν η κοινωνία.

      Αλλά αλήθεια Χρυσάνθη μου είσαι τόσο όμορφη που όποιος σε δει νομίζει ότι είσαι μακιγιαρισμένη; Θαυμάζω κι εύχομαι πάντα να είσαι έτσι κι άσ' τους να λένε (αφού το ξέρουμε θα πουν έτσι κι αλλιώς, 'βαθμολογούμαστε' σε καθε βήμα..)

      Διαγραφή
  3. Δεν είμαι όμορφη ,απλά δεν μου αρέσει το μακιγιάρισμα ,είναι ξεκάθαρο πως είμαι άβαφη .Οι περισσότεροι νομίζουν πως και αυτό είναι αποτέλεσμα κάποιας διεργασίας.Αδύνατον γυναίκα να πλένεται να χτενίζεται και να φεύγει χωρίς μιά ώρα μπροστά στον καθρέπτη.Το ένα είναι αλυσίδα του άλλου .Πάντα περιποιημένη στη τρίχα διαθέσιμη ευχάριστη ........ και αντικείμενο .
    Πριν από καιρό άκουγα κάπου για την Μποφίλιου ,τραγουδαει ωραία του ποιοτικού αλλά είναι όμως και βαμμένη ,ξανθιά κανονική γυναίκα βρε παιδάκι μου ,ήταν το σχόλιο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καταλαβαίνω τι λες Χρυσάνθη μου
      αλλά το «Δεν είμαι όμορφη» δεν το δέχομαι― από καμία και κανένα..

      Διαγραφή
  4. Δυστυχώς η σεξουαλικότητα είναι το βαρύ χαρτί της διαφήμισης για οτιδήποτε.
    Τα Μ.Μ.Ε. διαπαιδαγωγούν δήθεν ενημερώνοντας με τα βυζάκια της Μενεγάκη (και τα παιδιά μας που τα παρκάρουμε στο καναπέ) για να μην χάσει η μαμά το ρεπορτάζ από το νέο βιντεοκλίπ του Ρουβά που πιάνει τα απ΄αυτά του και μετά τα πάνελ κάνουν μεγάλες αναλύσεις ειδικών για αυτούς που δεν πρόσεξαν ότι φάνηκε το βρακάκι του.

    Μετά ακολουθούν τα ζώδια για να ξέρουμε και που βαδίζουμε.
    :))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. 'Οπως τα λες..
      και πράγματι είναι Μάστιγα (εδώ πάει η λέξη) που τα χυδαιότερα έχουν γίνει η baby-sitter που αναθρέφει την επόμενη γενιά.

      Διαγραφή

Το Blogger με ενημερώνει ότι δε μου επιτρέπει να απαντώ στα σχόλια στο ίδιο μου το blog- λόγω κάποιας ρύθμισής μου για cookies (την οποία δε θυμάμαι) .

Ψάχνω για να διορθώσω
μα εν τω μεταξύ ΣΑΣ ΖΗΤΩ ΣΥΓΓΝΩΜΗ που δεν απαντώ πάντα
και ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ που σχολιάσατε.
Μου δίνετε μεγάλη χαρά όταν κάνετε τον κόπο- ακόμα κι αν διαφωνούμε.