Porta photo©by Pierre Couteau for DC

Πέμπτη, 6 Νοεμβρίου 2014

Το αμπέλι μου κι η δίαιτα του σταφυλιού



«Κυρά των αμπελιών

που σ’ είδαμε πίσω απ’ το δίχτυ του πευκόδασου
να συγυρίζεις με το χάραμα
τα σπίτια των αϊτών και των τσοπάνων.
Πάνω στη φούστα σου ο Αυγερινός.
...............

Κυρά μελαχρινή
που η αντηλιά σου χρύσωσε τα χέρια
σαν της Παναγιάς το κόνισμα...»
μου λέει ο Ρίτσος καθώς τα τρυγώ μόνη στον πάγιο χρυσό ήλιο του απογεύματος.
     Τους δυό μήνες που έλειψα ήταν η εποχή των σταφυλιών και παραλίγο να μην τα προλάβω. Αυτά που πρόλαβα στο αμπελάκι μου, τα τελευταία, είναι λιγάκι ταλαιπωρημένα σε εμφάνιση μα είναι γλυκύτατα και τα ευγνωμονώ που με περίμεναν.
Για τη μαγική διατροφική αξία των σταφυλιών έχουμε συχνά νέες ανακαλύψεις όπως το πρόσφατο νέο, μια ουσία που ενεργοποιεί τα τρία γονίδιά μας που σχετίζονται με το να κρατιόμαστε αδύνατοι.
Το πασίγνωστο για την ευεργετικότητα του σταφυλιού και των παραγώγων του είναι το Γαλλικό παράδοξο. Πώς γίνεται, αναρωτήθηκαν οι επιστήμονες, στη Γαλλία που καταναλώνονται καθημερινά λιπαρές τροφές όπως τα τυριά και το βούτυρο να σημειώνονται οι λιγότερες καρδιακές παθήσεις της Ευρώπης; Την απάντηση τη δίνει το κόκκινο κρασί που καταναλώνεται σε μεγαλύτερη ποσότητα από αυτή που συστήνουν οι διαιτολόγοι κι έχει συνέπεια να διαλύει τη χοληστερίνη, να βοηθά τον έλεγχο του βάρους και να τονώνει την καρδιά (και τη διάθεση, παράγοντα σημαντικότατο για το ανοσοποιητικό).

Η Θεραπευτική δίαιτα του σταφυλιού πρωτοέγινε γνωστή στην Αμερική το 1926 όταν μια Νοτιοαφρικανή ισχυρίστηκε ότι με τα σταφύλια θεράπευσε τον καρκίνο στο στομάχι της κι ένας άλλος Αφρικανός έγραψε βιβλίο* για το πώς με σταφύλια θεραπεύτηκε από νεφρική ασθένεια που τον βασάνιζε 40 χρόνια.
Δεν είμαι από εκείνους που ισχυρίζονται ότι φρούτα και βότανα μπορούν να αντικαταστήσουν τη Δυτική Ιατρική η οποία με όλα τα στραβά της (όπως την επικένυρωση στην ασθένεια κι όχι στον ασθενή) ποτέ δεν πρέπει αν παραβλέπουμε ότι έχει διπλασιάσει και το προσδόκιμο ζωής μας αλλά και την ποιότητά του.
Επίσης, πρέπει να το πω ότι γνωρίζω πόσο γελούν πολλοί σοβαροί γιατροί με τα 'detox', τις 'αποτοξινώσεις΄ώστε να έχουμε ωραίο δέρμα που συστήνουν διάφοροι έμποροι μυστήριων σκευασμάτων που δεν πέρασαν τα τεστ ώστε να γίνουν φάρμακα.
Τα λέω αυτά για να μην παρεξηγηθώ. Διότι ταυτόχρονα πιστεύω στη σημασία της καλής διατροφής, πσιτεύω ότι εμείς που αποφύγαμε το κρέας με σωστό τρόπο βλέπουμε θεαματικά αποτελέσματα στο βάρος, στην αντοχή μας και γενικά στον ρόπο που μεγαλώνουμε.

Κάθε φθινόπωρο κάνω τη 'δίαιτα των σταφυλιών' Για λίγες μέρες τρέφομαι μόνο με σταφύλια από τον κήπο μου. ΟΙ αυστηροί συστήνουν  τριήμερο με μόνο σταφύλια και νερό για να αρχίσει μια δίαιτα αδυνατίσματος μα εγώ δε θέλω ούτε αυστηρότητα ούτε να αδυνατίσω. Το κάνω για το δέρμα μου και για να αισθάνομαι πιο δυνατή γι αυτό και το κάνω σε παραλλαγή: Τρώω όσο πιο πολλά σταφύλια θέλω, σε κάθε γεύμα αλλά όχι μόνα τους. Με παξιμαδάκια (δίχως αλάτι ή ζάχαρη), με τυριά που αγαπώ (όσο λιπαρά κι αν είναι), με βραστό αυγό αν πεινάω. Δεν πίνω καθόλου οινοπνευματώδη μα δεν κόβω τον πρωινό καφέ (πάντα χωρίς ζάχαρη) και συνεχίζω την κατανάλωση ποταμών τσαγιού, λουΐζας, φασκόμηλου.

Αν θέλετε να την κάνετε κι εσείς προσέξτε: προτιμήστε ποικιλία κόκκινη και μόνο με κουκούτσι. Δίχως κουκούτσι είναι μάταιο, εκεί και στη φλούδα είναι τα συστατικά που χρειαζόμαστε.
Τα δικά μου έχουν κι ένα έξτρα συν: είναι δικά μου, δηλαδή αγνά, φυτοφάρμακα και χημικά λιπάσματα. Στην Ελλάδα δεν είναι δύσκολο να βρείτε από φίλους ή, αν έχετε λίγη γη, να φυτέψετε ένα κλήμα.



Το πρώτο βιβλίο: "Grape Cure: A Personal Testament."by Basil Shackleton.
Περισσότερα
Νέες ανακαλύψεις: www.whfoods.com

Πίνακας με θερμιδική και βιταμινική αξία: ένα τσαμπί των 151 γραμμαρίων (π.χ. χωρά σε ένα φλυτζάνι ή 15-20 ρώγες) μας δίνει 104 θερμίδες και περιέχει Βιταμίνη Κ, Βιταμίνη Β2  και όχι μόνο, διότι όπως θα δείτε γκουγκλάροντας μας δίνει πολλές ουσίες αντιοξυδωτικές (κατά της γήρανσης) κ.λ..

Από το diatrofi.gr :
Συγκεκριμένα το σταφύλι είναι πλούσιο σε βιταμίνη Α, βιταμίνη C, καθώς και σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β και συγχρόνως είναι πλούσιο σε μεταλλικά στοιχεία όπως ασβέστιο (Ca), φώσφορο (P), κάλιο (Κ), και σίδηρο (Fe). Το αξιοσημείωτο είναι ότι από τα 16 στοιχεία που είναι απαραίτητα στον ανθρώπινο οργανισμό, τα 12 πιο βασικά περιέχονται στα σταφύλια (κάλιο, ασβέστιο, σίδηρο, φώσφορο, μαγνήσιο, νάτριο κ.α.). Επίσης το σταφύλι λόγω του καλίου που περιέχει σε μεγάλες ποσότητες αυξάνει τη διούρηση και καταπολεμά την κατακράτηση των υγρών.
Επιπρόσθετα, υπάρχουν επιστημονικά δεδομένα που αναδεικνύουν την προστατευτική δράση του σταφυλιού και των παραγωγών του ενάντια σε ορισμένες μορφές καρκίνου, λόγω των αντιοξειδωτικών ουσιών της ομάδας των φλαβονοειδών που περιέχουν και φαίνεται να συντελούν στη πρόληψη ορισμένων μορφών καρκίνου (του στήθους, του παχέος εντέρου, του δέρματος, του ήπατος). Μάλιστα έχει βρεθεί ότι τα λιπαρά οξέα που περιέχονται στο κουκούτσι του σταφυλιού, μειώνουν τη χοληστερίνη και βοηθούν στην πρόληψη καρδιοαγγειακών παθήσεων.
Το σταφύλι αποτελεί καλή πηγή φυτικών ινών που συντελούν στη καλή λειτουργία του εντέρου και μπορεί να βοηθήσει σε καταστάσεις δυσπεψίας, δυσκοιλιότητας και αιμορροΐδων.
Συνιστάται το σταφύλι να καταναλώνεται με τη φλούδα και τα κουκούτσια για να προσλαμβάνονται όλα τα θρεπτικά συστατικά του αλλά μπορεί κάλλιστα να συνοδευτεί με τυρί όπως φέτα και γραβιέρα ή ακόμα και να μαγειρεύεται μαζί με κρεατικά.
Επίσης, το σταφύλι κατέχει ξεχωριστή θέση και στην κοσμετολογία, οι αντιοξειδωτικές πολυφαινόλες του προστατεύουν το κολλαγόνο και την ελαστίνη των ιστών, βοηθώντας στη διατήρηση της νεότητας και κατατάσσοντας το σταφύλι ανάμεσα στα πιο αποτελεσματικά συστατικά ενάντια στη γήρανση.
Παράλληλα, λόγω των αποτοξινωτικών του ιδιοτήτων δίνει λάμψη στο δέρμα και βοηθάει στην καταπολέμηση της κυτταρίτιδας. Στην σύγχρονη κοσμετολογία, εκτός από τα πολύτιμα συστατικά του, χρησιμοποιούνται και τα έλαια του κουκουτσιού του ως έλαια βάσης, λόγω της υψηλής πτητικότητας τους.

Εικόνα
Πάνω τα σταφύλια μου πλάι στη φραγκοσυκιά
(λευκά, τα κόκκινα είναι λίγο πιο κάτω)

Πίνακας με θερμιδική και βιταμινική αξία: ένα τσαμπί των 151 γραμμαρίων (π.χ. χωρά σε ένα φλυτζάνι ή 15-20 ρώγες) μας δίνει 104 θερμίδες και περιέχει Βιταμίνη Κ, Βιταμίνη Β2  και όχι μόνο, διότι όπως θα δείτε γκουγκλάροντας μας δίνει πολλές ουσίες αντιοξυδωτικές (κατά της γήρανσης) και όχι μόνο.

10 σχόλια:

  1. ti peitharxeia ein afth dafnh;leksh agnwsth,oson afora kyriws th diatrofh,gia mena.thathela ki egw na borousa estw gia mia fora na mpw se diadikasia apotoxinwshs.ma oute alati to paximadaki;kalo apogeuma.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αχ Ελένη μου δεν είναι και τόσο δύσκολο.. Κοιτάζω το παστάκι και αγγίζοντας τους γοφούες μου λέω: 'σήμερα το τρως Δάφνη, αύριο θα το φοράς» και μου κόβεται η όρεξη.
      Μα, όπως σε είδα δε νομίζω να έχεις εσύ ανάγκη από δίαιτες. Εκτός που έχεις ωραίο σώμα έχεις και καλή καρδιά και κάτι μάτια που παγιδεύουν και δε νομίζω να νοιάζεται κανείς όποτε αποκτάς λίγα παραπάνω κιλά..

      Διαγραφή
  2. ...Και κάτι ακόμη του Ρίτσου για τον τρύγο:
    Τρύγος (Γιάννης Ρίτσος)

    Άσπρα σπίτια, κάτασπρα,
    τα βερικοκιά τα κεραμίδια,
    γαλανά παραθυρόφυλλα,
    τ’ άλογα τα κανελιά μες στον αυλόγυρο,
    τ’ άσπρα μες στο πράσινο,
    τα μπαλκόνια μάλαμα και θάλασσα.

    Τα μουλάρια στον ανήφορο της πέτρας,
    και τα γαϊδουράκια μες στ’ αγκάθια,
    ψάθες και μαχαίρια και καλάθια μες στ’ αμπέλια
    γέλια.

    Δάχτυλα και γόνατα,
    στήθια και σαγόνια
    μες στο μούστο ματωμένα,
    κόκκινες φωτιές κι ιδρώτας,
    στις κατηφοριές
    το χρυσό κακάρισμα της κότας.

    Κι όπως γαλανίζει το βραδάκι,
    το μαβί, το βιολετί,
    να κι η Παναγιά στη δημοσιά,
    πλάι στα κάρα, στα κουδούνια, στα σταμνιά
    και στα κλαδωτά μαντίλια,
    να τη η Παναγιά
    να κρατάει στην ασημένια της ποδιά
    πέντε οκάδες κόκκινα σταφύλια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Πώς άντεξαν; Σε περίμεναν αυτό είναι σίγουρο :-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. εγω το κρασάκι το έκοψα ,γιατί ειχε ως αποτέλεσμα 3 παιδιά! Μετά την εμμηνόπαυση πάλι! χαχαχαχα

    ΑπάντησηΔιαγραφή