Πέμπτη 26 Δεκεμβρίου 2013

Εσείς πόσα βιβλία διαβάσατε το 2013;





Έπεσα σε μια διαφήμιση ηλεκτρονικού αναγνώστη που ανακοίνωνε ότι η νέα συσκευή έχει μπαταρία που κρατά 8 εβδομάδες. 'Για φανατικούς αναγνώστες' λέει. Και κάτω με μικρότερα γράμματα εξηγεί ότι ο υπολογισμός έγινε για ανάγνωση μισής ώρας την ημέρα.
Με έπιασαν τα γέλια βέβαια. Για τόσο εγώ δε θα σας έλεγα αναγνώστες αλλά, εν τέλει, η διαφήμιση με έκανε να αναρωτηθώ πόσες ώρες ή πόσα βιβλία διαβάζουν οι άνθρωποι γύρω μου.
Θυμάμαι ένα παλιότερο, στην Αγγλία, που υπολόγιζαν ότι αναγνώστης θεωρείσαι αν διαβάζεις για απόλαυση 10 βιβλία το χρόνο. Λίγο μου φαίνεται αλλά το έψαξα.
Σε όλη τη γη λοιπόν, πρώτοι είναι οι Ινδοί που αφιερώνουν στην ανάγνωση 10 ώρες και 42 λεπτά την εβδομάδα. Ταϊλανδοί, Κινέζοι, Αιγύπτιοι και Τσέχοι ακολουθούν.  Μετά έρχονται Ρώσοι, Σουηδοί, Γάλλοι, Ούγγροι και Σαουδάραβες  με σχεδόν 7 ώρες ενώ στις σχεδόν 6 είναι οι Τούρκοι, οι Ισπανοί, οι Ιταλοί κι οι Αμερικάνοι.
Έλληνες εννοείται δε μετρήθηκαν. Προσωπική μου παρατήρηση είναι ότι στην Ελλάδα μετά τα 30 διαβάζουν μόνο οι γυναίκες. Οι άνδρες κάπου μεταξύ 27 και 33 συνεχίζουν να αγοράζουν μα δεν τα διαβάζουν και από τη κρίση των 33 και μετά ούτε που αγοράζουν πια άλλο από αθλητικές φυλλάδες ή φυλλάδες γενικώς ανάλογα τα ειδικά τους ενδιαφέροντα (αυτοκίνητα, τσόντες ή ό,τι).
Αυτό έχει σημαντική επίπτωση στα βιβλία που εκδίδονται. Τα ρομάντζα που απευθύνονται σε μάνες νεογέννητων είναι παγκοσμίως πολύ επικερδής κλάδος ενώ οι μελέτες και η Ποίηση δεν πουλάνε παρά σε ένα μικρό ειδικό κοινό. Ανάμεσα είναι τα σκανδαλοθηρικά κάθε είδους, από τα σοβαρά ('κουτσομπολιό για μορφωμένους' όπως έλεγε μια φίλη τα ημερολόγια και τις αλληλογραφίες που αγαπώ) ως τα απολύτως χυδαία που ανθούν σε εποχές ευημερίας.
Εγώ, υπολογίζοντας συντηρητικότατα, διαβάζω το λιγότερο 50 ώρες την εβδομάδα και επειδή διαβάζω πολύ γρήγορα μου βγαίνει πάνω-κάτω ένα μέτριο σε μέγεθος βιβλίο την ημέρα. Εσείς πόσο διαβάζετε;













Εκδόσεις στην Ελλάδα (2013):

Έθνος: 30%
Ιστορία: 30%
Βιογραφία/γυναικεία λογοτεχνία: 20%
Ιστοριογραφία: 10%
Οικονομία: 10%
Πολιτική (καθεστωτική): 10%
Ψυχολογία: 10%



Σύμφωνα με έρευνα του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου (ΕΚΕΒΙ), που πραγματοποιήθηκε προ διετίας και παρουσιάζεται στην ιστοσελίδα του:



Στην Ελλάδα του 2013 και της κρίσης, η γνώση «διανέμεται» απο 1.500 βιβλιοπωλεία όλων των ειδών και περισσότερα απο 3.500 σημεία πώλησης βιβλίων (συμπεριλαμβανομένων των πρακτορείων Τύπου καιτων… σούπερ -μάρκετς). 

Το 50% και πλέον των βιβλιοπωλείων και σημείων πώλησης βιβλίων βρίσκεται στην Αθήνα και το υπόλοιπο στις μεγάλες πόλεις (Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Ηράκλειο, Λάρισα). 

Μετά το 2008, η διαφαινόμενη -τότε - και ήδη διαμορφωθείσα σήμερα οικονομική κρίση έχει τις επιπτώσεις της και στην αγορά του βιβλίου. 

Έτσι, αν το 2006 της - οικονομικής αλλά όχι απαραίτητα και πνευματικής ευμάρειας - τυπώνονταν περί τoυς 10.296 (το πρώτο οκτάμηνο του χρόνου και μη συμπεριλαμβανομένων των e-books) τίτλους βιβλίων, το 2011 της διαμορφωμένης κρίσης, ο αριθμός των τίτλων «έπεσε» στους 8.333.

Όπως αναφέρει το ΑΜΠΕ, το 1990 υπήρχαν στη χώρα 374 εκδοτικοί οίκοι και ο αριθμός «εκτοξεύτηκε» τριπλασιαζόμενος στους 927 (συμπεριλαμβανομένων πολλών εκδόσεων που ανέλαβαν οι εκδότες εφημερίδων με ειδικές τιμές ως προσφορές των ειδησεογραφικών εντύπων τους).
Κατά το 
- Στην Ελλάδα, το 18% των εκδοτών παράγουν το 77% του συνολικού αριθμού των τίτλων.
- Οι περισσότεροι εκδοτικοί οίκοι εξακολουθούν να διοικούνται απο τους ιδρυτές ή τους απογόνους των ιδρυτών τους. 
- Η βιβλιοπαραγωγή είναι απολύτως συγκεντρωτική στην πρωτεύουσα καθώς το 82% των εκδοτικών οίκων βρίσκονται στην Αθήνα, το 11% στη Θεσσαλονίκη και μόλις το 7% στην υπόλοιπη Ελλάδα.

Η «έκρηξη» στην ελληνική αγορά του βιβλίου ήρθε μόλις το 2006, όταν σημειώθηκε αύξηση 10.000 νέων τίτλων σε μία χρονιά, αλλά μετα το 2008 διαφάνηκαν ήδη οι επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης, με κατακόρυφη μείωση των εκδιδόμενων τίλων αλλά και του αριθμού των εκδοτικών οίκων. 

Είναι χαρακτηριστικό (όπως αναφέρεται στην αποκλειστικά ξενόγλωσση έρευνα - απευθύνεται στους ξένους επισκέπτες της 10ης Διεθνούς Εκθεσης Βιβλίου Θεσσαλονίκης) πως στην Ελλάδα, με πληθυσμό 11 εκατομμυρίων κατοίκων, υπήρχαν το 1990, 374 εκδοτικοί οίκοι και το 2011 ειχαν φτάσει τους 927.

Ακολουθώντας, μάλιστα, τις διεθνείς εξελίξεις όσον αφορά τα ηλεκτρονικά βιβλία και τις αντίστοιχες συσκευές, 70 Έλληνες εκδότες διαθέτουν, σήμερα, περί τους 4.000 e-τίτλους βιβλίων (συμπεριλαμβανομένων και παλαιότερων) ενώ μόνο την τελευταία διετία πουλήθηκαν στην ελληνική αγορά περί τις 50.000 συσκευές iPad. 



Η παρουσία του λογοτεχνικού βιβλίου κινείται μεταξύ 30-40% των συνολικών τίτλων στα 10 πιο ευπώλητα.  Την μερίδα του λέοντος στα επιτυχημένα λογοτεχνικά βιβλία έχουν τα δύο είδη που κυριαρχούσαν και πριν την κρίση, δηλαδή το ιστορικό μυθιστόρημα (είτε αναγνωρισμένων διεθνών συγγραφέων όπως ο Έκο είτε "ελληνικού [βλέπε αλυτρωτικού] ενδιαφέροντος" -- Βυζάντιο, Σμύρνη, κλπ) και το ερωτικό μυθιστόρημα, είτε στην πιο εκλεπτυσμένη είτε στην πιο "ροζ" του μορφή. Το πολιτικό μυθιστόρημα είναι ανύπαρκτο, ενώ έχει μια παρουσία το κοινωνικό μυθιστόρημα, όχι όμως αυτό το οποίο αναφέρεται ευθέως στην περίοδο της κρίσης. Σημειώνεται ότι σπανιότατα απαντά κανείς στην Ελλάδα ιστορικά μυθιστορήματα τα οποία να καταγράφουν την ταξική πάλη σε μια εποχή οικονομικών και εθνικών αλλαγών· με άλλα λόγια, σπανιότατα απαντά κανείς οτιδήποτε που να σχετίζεται με αυτό που ονόμασε "Ιστορικό Μυθιστόρημα" ο Γκιοργκ Λουκάτς. Το ελληνικό "ιστορικό μυθιστόρημα" τείνει μάλλον στην σφαίρα της αλυτρωτικής εθνικιστικής φαντασίωσης με στοιχεία σεξουαλικής ίντριγκας. leninreloaded
___________________________________________________________________
Εικόνα
Η βιβλιοθήκη στο δωμάτιό μου



Τρίτη 24 Δεκεμβρίου 2013

Τα σεμεδάκια, οι άστεγοι κι οι νεραντζιές των Αθηνών






Από τα πιο ανάλγητα και ακαλαίσθητα θεάματα της χρονιάς πρέπει να είναι τα γελοία πλεκτά στα δένδρα πλάι σε παγωμένους άστεγους στο κέντρο της Αθήνας.
Το κίνημα Yarn Bombing που βομβαρδίζει με τις κακογουστιές του πόλεις ευκατάστατες βρίσκοντας (υποθέτω) απασχόληση σε άχρηστους που δεν ξέρουν τι  να κάνουν το χρόνο τους πολύ άστοχα επέλεξε μια χώρα στην οποία οι άστεγοι αυξάνονται και οι κάτοικοι παγώνουν λόγω της εγκληματικής φορολόγησης της πετρελαίου. Αν τόσο σου αρέσει το πλέξιμο χιπστερά μου γιατί δεν πλέκεις την Κάλτσα του Άστεγου; Αν έχεις χρήματα για πέταμα αντί να ντύνεις τις νεραντζιές με σεμεδάκια γιατί δεν αγοράζεις κουβέρτες και πλεκτά για τους άστεγους, γιατί δε νοικιάζεις ένα χώρο για να τους στεγάσεις, γιατί δεν προσφέρεις φαγητό ή ένα κρασί να νιώσουν άνθρωποι και να ζεσταθούν;
Ποια αναλγησία, ποια αποκτήνωση οδήγησε αυτούς τους ανθρώπους δε γνωρίζω. Ωστόσο, πάλι καλά, ακούστηκε πάλι η φωνή της λογικής στα κοινωνικά δίκτυα.

Οι πρώτοι που σχολίασαν μίλησαν για ένα κίνημα 'απολιτίκ πλασμάτων τύπου Ατενίστας' κι αυτό προκάλεσε μια επιθετικότατη απάντηση από τη φεϊσμπουκική σελίδα των Ατενίστας. Με την απάντησή τους θεωρώ ότι χάνουν το δίκιο τους αλλά το έχω συνηθίσει πια, ελάχιστοι αντέχουν την κριτική κι ακόμα πιο λίγοι καταλαβαίνουν πόσο υπέρ τους θα ήταν να εκμαίευαν μια συγγνώμη επειδή κατηγορήθηκαν άδικα.
Με την απάντησή τους επέλεξαν την άμυνα έτσι που τελικά μοιάζει να υπερασπίζονται το άστοχο ντύσιμο των δένδρων και των παγκακιών.
Και ιδού οι αντιδράσεις:


―Ρε δεν βάζετε τα πλεκτά σε κανένα άστεγο αντί να τα φοράτε στα δέντρα?

―Συγγνώμη, επειδή δεν έχω πιει ακόμα καφέ κ υπολειτουργώ, αυτό με τα πλεκτά στα δέντρα δεν ήταν τρολλοφότοσοπ; Όντως το έκαναν οι @atenistas;

―Θεωρώ λαϊκισμό να βγαίνεις και να κατακρίνεις την παρέμβαση με τα πλεκτά σε δέντρα,στάσεις και παγκάκια

―Αν έπλεκες καλτσάκια για το άγαλμα του Τρούμαν, θα υπήρχε μήνυμα. Αν ντύσεις νεραντζιές, απλώς κάτι είδες κάπου και κάπως αντέγραψες.

―Δέντρα χίπστερ με πλεκτά.

―Τελικά τα πλεκτά στα δέντρα τα κράζουμε; Όχι; Να φέρω τις βελόνες μου;

―Κόσμος υποφέρει από φτώχεια και ο Καμίνης την είπε πάλι την μαλακία του...θα ντύσει τα δέντρα με πλεκτά...

―Άμα 'ντύσαν με πλεκτά πουλόβερ τα δέντρα στη Σταδίου να πάνε να ντύσουν κ αυτό στο Σύνταγμα που αυτοκτόνησε ο Δ.Χριστούλας τον Απρίλη του'12

―Πλέξε εσύ πουλόβερ για τον άστεγο που τον έχεις γραμμένο στα γιορτινά παπαράκια σου αλλά τώρα με τα δέντρα τον υπερασπίζεσαι πρώτη γραμμή.

―Σε άλλες εποχές θα μ' άρεσαν τα πουλόβερ στα δέντρα. Σήμερα όμως τέχνη είναι να φτιάχνεις σπίτι από χαρτόκουτο, μαντάμ Σουσού.


δηλαδή άμα οι ατενίστας αποφασίσουν ότι δεν τους αρέσει ο ήλιος θα μας απλώσουν μια ωραία εμπριμέ τέντα.

Ελπίζω να μην κλέψει κανείς άστεγος τα πουλόβερ με τα οποία τόσο όμορφα στολισαν τα δέντρα οι ατενίστας.

BREAKING NEWS: Με βαριά πνευμονία νοσηλεύεται στο νοσοκομείο του Ευαγγελισμού νερατζιά που δεν προμηθεύτηκε πουλόβερ από τους Ατενίστας.




Θα το ξηλώσω το πλεχτούλι να το πάω στον άστεγο της γειτονιάς μας. Σόρυ Καμίνη-ατενίστας, φωνάξτε όσους εισαγγελείς θέλετε.

θες να αγιάσεις &δεν..: μετά την διάψευση των ατενίστας για συμμετοχή στα πλεκτά, η πατρίδα περιμένει με αγωνία ανάληψη ευθύνης με προκήρυξη

Και με τους ατενίστας δεν έχω πρόβλημα δηλαδή. Τόσοι και τόσοι συμπολίτες μας δεν ξέρουν τένις, κάποιος πρέπει να τους μάθει

Ατενίστας βαράμε;

τι διαφορά έχει ο ατενίστας από τον... φασίστας;                                        καμία. κι οι δύο έχουν μανία να καθαρίζουν.

φασινίστας;

Οι απολιτίκ Ατενίστας που καίγονται για τις τσίκλες στα πεζοδρόμια και δε δίνουν μία για τους ανθρώπους

Και επιτέλους τί πρόβλημα έχουν με το τένις οι ατενίστας?

Ανήθικο δίδαγμα: Το να ξύνεις τσίχλες από τα πεζοδρόμια ή να καθαρίζεις τοίχους από τις αφίσες τη στιγμή που στο διπλανό στενό πεθαίνει κόσμος και δε λες κουβέντα γι' αυτό δεν είναι θετική δράση. Είναι κοινωνική αφασία. Και σε κάνει να φαίνεσαι απάνθρωπος. Και κτήνος. Κι άμα τις αρπάξεις από κανέναν μην απορήσεις μετά για το λόγο, γαμημένε Ατενίστα.



____________
To Yarn Bombing ξεκίνησε στο Τέξας όταν νοικοκυρές έψαχναν τρόπο να αξιοποιήσουν το μαλλί πλεξίματος που τους περίσσευε. Ουδέποτε επαινέθηκαν για το καλό τους γούστο και ουδεμία σχέση έχουν με Τέχνη. Το ξέρουν και τα μέλη του Κινήματος που ως μια αρετή των έργων τους δηλώνουν το ότι δεν κρατούν πολύ αλλά φεύγουν πιο γρήγορα και εύκολα από το Graffiti. Εδώ παραδείγματα.