Πέμπτη 25 Μαρτίου 2021

Κρυφό Σχολειό και άλλοι μύθοι με εορταστικό menu #200χρονια


 

Περίμενα να καταλαγιάσει λίγο η εθνική υπερηφάνεια, να χωνευτεί και ο κιμάς γαρίδας* για να κάνω αυτή την ανάρτηση που καθόλου δε μειώνει ούτε την Επανάσταση του 1821 ούτε βεβαίως εκφράζει αρνητικά μου αισθήματα.

   Η Ιστορία όμως δεν είναι μόνο για τα πανηγύρια αλλά για να διδασκόμαστε από τα λάθη μας. Γι’ αυτό κι αν δεν αντέχετε να διαβάσετε για αδικίες, μύθους κι ανακρίβειες και, προκειμένου να πνιγείτε από κανένα hors d' œuvre μπισκουί σουπιάς με συνέπεια να ακολουθήσουν οι συνήθεις χαρακτηρισμοί τύπου ‘αναρχοάπλυτη’, προειδοποιώ, 

να μη  συνεχίσετε μα να αποφύγετε, ως αλεργικοί, όσα σερβίρω σήμερα.


 

     Ακολουθούν σύνδεσμος και κείμενα για τους μύθους σχετικά με την Επανάσταση,

 ο πίνακας  του ΝΓύζη 'Κρυφό Σχολιό

και το menu  του εορταστικού γεύματος.




 

από Μάρκος Δέδες

1. Το 1821 δεν ήταν όλοι οι Έλληνες μαζί εναντίον των Τούρκων. 
2. Η επανάσταση του 1821 δεν ήταν θρησκευτικός πόλεμος, ξεσηκωμός των Χριστιανών κατά των Μωαμεθανών. Ήταν παιδί της Γαλλικής Επανάστασης, που άνοιξε το δρόμο για να γκρεμιστεί το παλιό (φεουδαρχία) και να έρθει το νέο τότε σύστημα (ο καπιταλισμός). 
3. Η Επανάσταση δεν ξεκίνησε στις 25 Μαρτίου. 
Το 1838, 13 χρόνια μετά, αποφασίστηκε να γιορτάζεται η Επανάσταση του 1821 την ημέρα του Ευαγγελισμού για να της δοθεί ένας θρησκευτικός μανδύας.
Η επίσημη Εκκλησία όμως δεν ήταν με το μέρος της Επανάστασης.
Μάλιστα την αφόρισε και την καταδίκασε με κείμενο του Πατριάρχη Γρηγορίου Ε (θείου του Π.Π Γερμανού).
4. Ο Παλαιός Πατρών Γερμανός δεν ύψωσε ποτέ καμία σημαία Επανάστασης.
Το λάβαρο της Επανάστασης το ύψωσε στην Πάτρα ο λαϊκός ηγέτης Παναγιώτης Καρατζάς, τον οποίο δολοφόνησαν οι πρόκριτοι της Πάτρας.
Όταν ο Παπαφλέσας συναντήθηκε με τον Παλαιών Πατρών Γερμανό για να του πει ότι όλα ήταν έτοιμα για την επανάσταση, ο Γερμανός άρχισε να τον βρίζει ότι είναι απατεώνας.
Ο Παλαιών Πατρών Γερμανός μάλιστα είχε πει: «Ας αφήσουμε τα παιδιά του Μωάμεθ να αποτελειώσουν τα παιδιά του Ροβεσπιέρου»!
5. Στην επανάσταση του 1821 δεν πήραν μέρος μόνο ορθόδοξοι Χριστιανοί και Ελληνες το γένος. Συμμετείχαν οι Φιλέλληνες, Βλάχοι, Μολδαβοί, Βούλγαροι, Αλβανοί, Σέρβοι, Τσιγγάνοι, Ούγγροι, Πολωνοί και άλλοι.
Στα πλοία του Μιαούλη, το πλήρωμα δεν ήξερε καθόλου την ελληνική γλώσσα και μιλούσε Αρβανίτικα.
Οι επαναστάτες του 1821 δεν χωρίζανε το λαό σε Έλληνα και ξένο.
Ο Ρήγας Φεραίος καλούσε Χριστιανούς και Τούρκους σε κοινό αγώνα για το γκρέμισμα της οθωμανικής κυριαρχίας και στη δημιουργία μιας Βαλκανικής Ομοσπονδίας.
6. Το κρυφό σχολειό είναι επίσης μια ακόμη ιστορία εντελώς φτιαχτή.

Το Κρυφό Σχολιό και πάλι (κείμενα):

https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/eranistis/article/viewFile/1412/1424.pdf  



από το Θούριο του Ρήγα Φεραίου
...Σ΄ Ἀνατολὴ καὶ Δύσι, καὶ Νότον καὶ Βοριά,
Γιὰ τὴν Πατρίδα ὅλοι, νάχωμεν μία καρδιά.
Στὴν πίστιν τοῦ καθ΄ ἕνας, ἐλεύθερος νὰ ζῆ,
Στὴν δόξαν τοῦ πολέμου, νὰ τρέξωμεν μαζύ.
Βουλγάροι, κι΄ Ἀρβανῆτες, Ἀρμένοι καὶ Ρωμιοί,
Ἀράπιδες, καὶ ἄσπροι, μὲ μία κοινὴ ὁρμή.
Γιὰ τὴν ἐλευθερίαν, νὰ ζώσωμεν σπαθί.....

Πολιτιστική Εταιρεία Πανόραμα

1821 (22 Φεβρουαρίου) Αρχίζει η Ελληνική Επανάσταση, όταν ο Αλέξανδρος Υψηλάντης περνάει τον Προύθο ποταμό στη Μολδαβία. 23 Μαρτίου η έναρξη του Αγώνα στην Πελοπόννησο (Καλαμάτα). 

1830 (3 Φεβρ.) Υπογράφεται το Πρωτόκολλο του Λονδίνου / Πρωτόκολλο Ανεξαρτησίας του Ελληνικού Κράτους: Στερεά Ελλάδα, Πελοπόννησος, Κυκλάδες. Συνυπογράφουν: Αγγλία, Γαλλία, Ρωσία. 1832 Με την συμφωνία των Μεγάλων Δυνάμεων η Ελλάδα απέκτησε μοναρχία και ονομάστηκε Βασίλειο της Ελλάδος. 1833 (31 Μαρτίου) Η Ακρόπολη της Αθήνας παραδίδεται από τον Οθωμανό φρούραρχο στις ελληνικές αρχές. 

1864 (21 Μαΐου) Τα Επτάνησα πέρασαν οριστικά στην ελληνική κυριαρχία. Διοικητικά, στο νησιωτικό συγκρότημα υπάγονταν 30 νησιά, μαζί με τα Κύθηρα και Αντικύθηρα. Το βορειότερο από αυτά, η Σάσων, εκκενώθηκε από την Ελλάδα το 1914 κατόπιν πιέσεων της Ιταλίας και της Αυστροουγγαρίας και παραχωρήθηκε στην Αλβανία. 

1881 (28 Μαρτίου) Θεσσαλία (εκτός της Ελασσόνας) και μικρό τμήμα της Ηπείρου μέχρι την Άρτα στον ποταμό Άραχθο. 

1896 - 1913 Η Κρητική Πολιτεία μέχρι την οριστική ένωση το 1913. 

1912-1913 Ελασσόνα, Μακεδονία, Ήπειρος, νησιά Ανατολικού Αιγαίου, Θρακικές Σποράδες, Κρήτη.  

1920 Θράκη. 

ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ 1922

1946-1948 Δωδεκάνησα. Η επίσημη τελετή ενσωμάτωσης έγινε στις 7 Μαρτίου 1948.

Τραγωδία της ΚΥΠΡΟΥ 1974.






*Το μενού που ετοίμασε ο σεφ Λευτέρης Λαζάρου για το επίσημο δείπνο στο Προεδρικό Μέγαρο

Το μενού που ετοίμασε ο διάσημος σεφ, για το δείπνο προς τιμήν των υψηλών προσκεκλημένων

 

*Για το καλωσόρισμα ο σεφ και η ομάδα του έχουν ετοιμάσει μπισκότο ζυμωμένο με μελάνι σουπιάς, κρέμα λευκού ταραμά και αυγά ψαριού.

 

Ακολουθεί το πρώτο πιάτο, μία σούπα κακαβιάς με πεσκανδρίτσα από την Εύβοια και λάδι Καλαμάτας και το δεύτερο με κιμά γαρίδας σε ζωμό θαλασσινών τυλιγμένο σε φύλλο λάχανου με κρόκο Κοζάνης.

 

Θα ακολουθήσει φιλέτο χριστόψαρου με πουρέ από χειμωνιάτικες ρίζες και ντοματίνια Κρήτης ενώ για επιδόρπιο οι καλεσμένοι θα απολαύσουν λευκή σοκολάτα με μαστίχα Χίου και φιστίκια Αιγίνης.

https://www.lifo.gr/now/greece/menoy-poy-etoimase-o-sef-leyteris-lazaroy-gia-episimo-deipno-sto-proedriko-megaro


_____________

Τρίτη 23 Μαρτίου 2021

Θα πάρετε Σολωμό; Ή Κάλβο;

 



«γώ γαπ τόν Κάλβο σύ τό Σολωμό

μς χωρίζει μι’ λλαγή βλέμματος

 βυσσος;» 

Θωμάς Γκόρπας



Κι όσο για μένα, 

και τα δυό. Κι η άβυσσος εντός μου.

____

από «Περί ποιητικῆς παραδόσεως»

Σάββατο 20 Μαρτίου 2021

Suki μου με 3ήμερα #CalicoCat #SUKI

 


H Suki μου με τα 3ήμερα.

Πήρε 4 μήνες να με αφήσει να την πιάσω (γι αυτό και μου ξέφυγε η εγκυμοσύνη κι ας έχω φωτογραφία των δύο μπαμπάδων), πήρε πληγωμένα χέρια κι ατέλειωτη υπομονή να με εμπιστευθεί.

Από τέλος Οκτωβρίου που την πέταξαν στο πλαϊνό κτήμα.

Τώρα κοιμόταν στο λαιμό μου, μου ζήτησε να είμαι κοντά της το πρωί που με ξύπνησε για τη γέννα και γέννησε στη ντουλάπα μου.

Θα προτιμούσε πάνω σε κάλτσες και εσώρουχα μα τη μετέφερα κι άδειασα βιαστικά το πιο κάτω κατά τη διάρκεια της γέννας και τώρα τα χαϊδεύουμε, τα σκώνουμε στα χέρια κι η Suki η αγριόγατα μας εμπιστεύεται απόλυτα και καμαρώνει με δυνατά γουργουριτά.

Ένα ακόμα βήμα μένει, να μην επιτίθεται στον ευγενικό μου Troy. Αλλά κι εκεί κάνουμε βήματα και το σκυλί δείχνει μεγάλη υπομονή και κατανόηση (ενώ όταν την πρωτοείδε εκείνος ήταν που την κυνηγούσε).



Α.. και μην το ξεχνάμε:

Μετά την Πρωτομαγιά, χαρίζονται γατάκια από σπίτι (βλέπετε γονείς- μπαμπάδες σε φωτογραφία μόνο). Μαθημένα στα βασικά νηπιαγωγείου (ανθρώπινη αγκαλιά και να μη λερώνουν το σπίτι).

Είναι τα εξής:

1. ο μεγαλόσωμος ροζ (όχι κόκκινος, όχι ριγέ, ΡΟΖ).

2 και 3. σκουρο γκρί-τιγρέ tuxedο (επίσημο ένδυμα με άσπρο πουκάμισο και γαντάκια -μποτάκια)

και

4η η μικρή μας Κάλικο, το αντίγραφο της μάνας (και η μόνη που η μάνα απορρίπτει - μα αυτό  είναι άλλη ιστορία για άλλη ώρα).

Θα δωθούν ΜΟΝΟ σε καλές οικογένειες με διαπιστευτήρια φιλοζωίας,  σε άτομα που δίνουν όρκο φοβερό πως δε θα τα πετάξουν αν κάτι αλλάξει στη ζωή (όπως γίνεται).


#CalicoCat #SUKI


Suki γατάκια 4 ημερών


Παρασκευή 19 Μαρτίου 2021

1821 #βημαgazino







Το σκάνδαλο με τα λάικ από το #Ουαγκουντουγκου το μάθατε; https://twitter.com/FulvioTsavello/status/1372065830113017857



... γίναν καπεταναίοι...
















 

















 

 





Εν τω μεταξύ στην Αυγή..






Φίλ@ μου 
και δικό μας παιδί

Δικός μου επίσης..










20 Μαρτίου 2021
«Το εκσυγχρονισμένο συγκρότημα της Εθνικής Πινακοθήκης επισκέφθηκε το πρωί ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης. Οπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, ο Πρωθυπουργός, συνοδευόμενος από την Υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη...»




Μην σας ξεγελά το γλέντι του 1821,
ήταν για να καλύψει το viral του ατυχήματος 
Δωράκι με αγάπη από τον κουμπάρο του Βήματος 
#βημαgazino #βημαγκαζινο

Πέμπτη 18 Μαρτίου 2021

«Αυτή η μαλακισμένη» εγώ, μικρή αχιβάδα της Παλιγγενεσίας, κι i ragazzi giù nel campo...





«Τα παιδιά δεν έχουν μνήμη

τους προγόνους τους πουλούν

κι ό,τι αρπάξουν δε θα μείνει....»

 

―Ποια είναι αυτή τελικά;

―Να, αυτή η μαλακισμένη,

με δείχνει μόλις βγω στον κήπο μου ο πρωτομάστορας σε ξεπουλημένο υπάλληλο και κάποιον άλλο, συζητώντας με από την κορυφή που μόλις έφτασαν σπάζοντας βράχια Καφέ Ζώνης, αγνοώντας προκλητικά μηνύσεις και εντολές άρσης αρχαιολογικών και πολεοδομικών υπηρεσιών, όπως αγνοεί και τα στοιχειώδη περί ηχούς και πώς στον ανοιχτό (ακόμα) χώρο ο ήχος ταξιδεύει.


Τα 
έχω πει, τα ξέρετε κι ομολογώ έχω βαρεθεί τις δυό τυπικές αντιδράσεις, των δυο κατηγοριών που καταφέρνουν με τη συμπεριφορά τους, ασυνείδητα, να κλείνουν στόματα:

Πρώτη των από άλλους τόπους της Ελλάδας που είναι πάντα πρόθυμοι να περιγελάσουν τη Μύκονο στο παραμικρό που θα πούμε εμείς που ζούμε εδώ λες κι εκείνοι δεν ανέχονται καλώδια και τσίγκους και τσιμεντώματα ούτε μύγα στο σπαθί τους μα ζουν στον απόλυτο πολιτισμό οικολογικών παραδείσων.

Δεύτερη των ντόπιων, κατοίκων και «εξαμηνιτών» όπως τους λέμε συχνά, οι οποίοι σπεύδουν να θρηνήσουν με «πάει το νησάκι, το καταστρέψαμε» και «πού να δεις τι γίνεται στον Καλλαφάτη». Μια συμπεριφορά που, κατά λάθος ίσως, αντί να βοηθά να αναδειχθεί κάθε πρόβλημα, το εξομαλύνει παρουσιάζοντάς το σα καθεστώς, κατάσταση παγιωμένη, «τι ψάχνεις να βρεις», «ό,τι θέλει κάνει ο Κόκκαλης».

Αυτό το δεύτερο είναι το περί προσώπου τέρατος που το συνηθίζουμε. Διότι το ζήτημα δεν είναι να μη μιλάμε για το τέρας αλλά πώς μιλάμε γι αυτό και τι κάνουμε για να το αντιμετωπίσουμε. 

«Τα παιδιά κάτω στον κάμπο

κόβουν δεντρολιβανιές

και στολίζουν τα πηγάδια

για να πέσουν μέσα οι νιές.

 

Τα παιδιά κάτω στον κάμπο

κυνηγάνε  τους αστούς…

 

Κι ούτε που καταλαβαίνουν πως «ό,τι αρπάξουν δε θα μείνει..».

 

ΟΙ στίχοι του Παζολίνι σε μετάφραση Μάνου Χατζιδάκι που τόσο τους αγάπησε που τους μελοποίησε τρις. Ακολουθούν, όπως πάντα, πληροφορίες για πιο πολλά.
__________________________
Μετάφραση: Pier Paolo Pasolini
Ερμηνεία :Daniela Davoli-(Anna Prucnal) 

Την αρχική μελωδία έγραψε το Χατζιδάκις το 1945 για το θεατρικό  έργο "Το καλοκαίρι θα θερίσουμε" του Αλέξη Δαμιανού σε σκηνοθεσία Γιώργου Σεβαστίκογλου. 
Το 1974, 30 χρόνια μετά δηλαδή, διασκεύασε αλλάζοντας και στίχους, για το "Sweet Movie" του Dušan Makavejev. 
Πρέπει πολύ να την αγάπησε διότι  την εβαλε και στον «Καλαματιανό» από το έργο «Για Μια Μικρή Λευκή Αχιβάδα» 1947-48.

https://youtu.be/z1rp2_zmKts



Τετάρτη 17 Μαρτίου 2021

ΠΑΡΟΝΤΕΣ- το ντοκιμαντέρ για την πανδημία -δωρεάν προβολές ως 19 Μαρτίου

 

Άλλη μια προβολή ξεκινά σε λίγο (κι έχει τρεις την ημέρα ως 19 Μαρτίου, δωρεάν)  της ταινίας του Γιώργου Αυγερόπουλου για την πανδημία. 


Ακολουθούν πληροφορίες για την ταινία, και σύνδεσμος προβολής (και ώρες προβολής) 

Μήπως και μαθαίνοντας αρχίσουμε να καταλαβαίνουμε.


Ντοκιμαντέρ “ΠΑΡΟΝΤΕΣ” 

(Ελλάδα, 2021, 83 min.) σκην. Γιώργος Αυγερόπουλος


Μια αποτύπωση σε βάθος, σε κάθε πτυχή της ζωής μας, πολιτική, οικονομική και κοινωνική, των επιπτώσεων της πανδημίας, με μια καταγραφή άμεση – τη στιγμή ακριβώς που συμβαίνει, μέσα από πολλές και διαφορετικές αποκλειστικές μαρτυρίες και ιστορίες. 



Γιώργος Αυγερόπουλος

Σχεδόν έναν χρόνο μετά το ξέσπασμα της πανδημίας στην Ελλάδα, το iMEdD και η SmallPlanet, παρουσιάζουν τη νέα ταινία ντοκιμαντέρ του Γιώργου Αυγερόπουλου με τίτλο «Παρόντες». Η ταινία ξεδιπλώνεται με φόντο το δημόσιο σύστημα υγείας, παρατηρώντας σε βάθος χρόνου τους επιφανείς πρωταγωνιστές της διαχείρισης της πανδημίας, αλλά και τους αφανείς ήρωές της. Πολιτικές αποφάσεις και παρασκηνιακοί χειρισμοί μπαίνουν στο μικροσκόπιο και αντιπαρατίθενται με τις μάχες όσων σηκώνουν καθημερινά το βάρος των επιπτώσεων της νέας κρίσης. Ο Αυγερόπουλος μέσα από την ελληνική εμπειρία, αναδεικνύει μια οικουμενική πραγματικότητα, θέτοντας κρίσιμα ερωτήματα για τη νέα μετα-Covid εποχή που βρίσκεται ήδη εδώ.

Η διαχείριση της πανδημίας στην Ελλάδα, έχει ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό που καθιστά αυτή την ιστορία μοναδική. Πρόκειται για μια χώρα η οποία καλείται να αντιμετωπίσει αυτή τη νέα, τρίτη κατά σειρά κρίση μετά την οικονομική και το προσφυγικό, χωρίς να έχει προλάβει ακόμα να επουλώσει τις πληγές που της προκάλεσαν 10 χρόνια νεοφιλελεύθερων πολιτικών σκληρής λιτότητας. 

Έτσι, από αυτή την «τοπική» ιστορία αναδεικνύεται η τεράστια συζήτηση που έχει ήδη ξεκινήσει παγκοσμίως και από τα αριστερά και από τα δεξιά: Ότι η νεοφιλελεύθερη σχολή σκέψης που κυριάρχησε στις κοινωνίες μας τις τελευταίες τέσσερις δεκαετίες δεν λειτουργεί. Ότι η «παντοδύναμη αγορά» δεν μπορεί να δώσει καμία λύση σε τέτοιες κρίσεις. Ότι οι ανισότητες εντάθηκαν με την πανδημία. Ότι ο Βασιλιάς εν τέλει ήταν γυμνός. 

Πρέπει να κατανοήσουμε τα μαθήματα που μας δίνει η πανδημία, ώστε να φτιάξουμε έναν καλύτερο κόσμο. Το οφείλουμε στα εκατομμύρια των ανθρώπων που χάθηκαν. 

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΥΓΕΡΟΠΟΥΛΟΣ

Ο Γιώργος Αυγερόπουλος είναι Έλληνας δημιουργός ντοκιμαντέρ και δημοσιογράφος.
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1971. Σπούδασε δημοσιογραφία και εργάστηκε ως πολεμικός ανταποκριτής στο Σεράγεβο, την Κροατία, το Κόσσοβο, το Ιράκ και το Αφγανιστάν.
Το 2000 δημιούργησε τη σειρά ντοκιμαντέρ Εξάντας που μεταδιδόταν από την ελληνική τηλεόραση για 13 συναπτά έτη. Ντοκιμαντέρ της σειράς προβλήθηκαν από δεκάδες διεθνή δίκτυα και διακρίθηκαν σε κινηματογραφικά φεστιβάλ διαφόρων χωρών.
Σήμερα ο Γιώργος Αυγερόπουλος συνεργάζεται κυρίως με δίκτυα του εξωτερικού. Συνολικά έχει υπογράψει περισσότερα από 100 κοινωνικοπολιτικά ντοκιμαντέρ, γυρισμένα σε περίπου 50 χώρες, και έχει τιμηθεί με δεκάδες διεθνή βραβεία και διακρίσεις σε κινηματογραφικά φεστιβάλ σε όλο τον κόσμο.


ΣΕΝΑΡΙΟ, ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γιώργος Αυγερόπουλος
ΠΑΡΑΓΩΓΟΙ: Αναστασία Σκουμπρή και Γιώργος Αυγερόπουλος
ΜΟΥΣΙΚΗ: Γιάννης Παξεβάνης
ΜΟΝΤΑΖ: Βασίλης Τσουκαλάς
ΕΠΙΠΡΟΣΘΕΤΟ ΜΟΝΤΑΖ: Κώστας Χριστακόπουλος
ΕΡΕΥΝΑ: Γιώργος Αυγερόπουλος, Φένια Χαλά, Αλεξία Τσαγκάρη, Θοδωρής Χονδρόγιαννος, Φοίβη Φρονίστα, Κώστας Κουκουμάκας, Έλενα Αποστολίδου, Μαριάννα Κακαουνάκη, Χριστίνα Χάσου
ΕΙΚΟΝΑ: Γιάννης Αυγερόπουλος, Θεόφιλος Δαδής, Κωστής Νικολόπουλος, Γιώργος Μουτάφης , Γιάννης Χλεμπάκος, Γιάννης Κολεσίδης, Γιώργος Σανταμούρης, Δημήτρης Κώτσου, Σοφία Εξάρχου, Γιώργος Ηλιόπουλος, Αλεξία Τσαγκάρη, Φοίβη Φρονίστα, Φάνης Καραγιώργος, Γιάννης Ντρενογιάννης, Γιώργος Αυγερόπουλος, Νίκος Φώσκολος, Simon Keating

Σύνδεσμος :

https://parontes.imedd.org/watch