Κυριακή 10 Νοεμβρίου 2013

Μαραθώνιος στην αρχαία Σπάρτη κι επικίνδυνοι Παραολυμπιονίκες;





Ο Μαραθώνιος σήμερα, όπως όλα πια σε τούτη την κουκκίδα γης, αμαυρώθηκε από άλλη μια κατασταλτική φασιστική απαγόρευση. Απαγορεύθηκε η συμμετοχή στους ανθρώπους που κινούνται με αναπηρικά βοηθήματα*. Δικαιολογία το ότι οι Παραολυμπιονίκες θεωρούνται επικίνδυνοι, μπορεί να είναι τρομοκράτες που επιθυμούν να αυτοκτονήσουν καταστρέφοντας με βόμβες τον αγώνα των υγιών κι αρτιμελών φασιστών.
Ο Μαραθώνιος (αν δεν το έχετε υπ' όψιν) θυμίζει πάντα το Γρηγόρη Λαμπράκη ο οποίος πέραν της βουλευτικής του ιδιότητας ήταν και γιατρός (που δεχόταν στο ιατρείο του μια μέρα της εβδομάδας δωρεάν), ειρηνιστής μέλος του ελληνικού Κινήματος Ειρήνης αλλά και αθλητής, ο δρομέας που στις 21 Απριλίου 1963 βάδισε τον πρώτο Μαραθώνιο-πορεία για την Ειρήνη, με παγκόσμια απήχηση. Η Κυβέρνηση Καραμανλή τον είχε απαγορεύσει, πρωί-πρωί ανακοινώθηκε και απαγόρευση συγκεντρώσεων αλλά ο Λαμπράκης αλλού με συμπαράσταση κατοίκων αλλού χρησιμοποιώντας τη βουλευτική του ιδιότητα (και κάποια ψέματα στους χωροφύλακες ότι πήγαινε στο εξοχικό του) πέρασε τα μπλόκα, έκανε μόνος του την πορεία και τερματίζοντας  άνοιξε ένα πανώ με τη λέξη 'ΕΛΛΑΣ' και το σήμα της ειρήνης. Η φωτογραφία του είναι μέρος της εικονογραφίας του 20ου αιώνα κι η πράξη του, όπως κι η δολοφονία του ένα μήνα μετά, έμειναν στην Ιστορία και παραμένουν χαραγμένες στο συλλογικό μας ασυνείδητο.

Σήμερα είδα έναν άλλο βουλευτή στο Μαραθώνιο. Ήταν ο περιχαρής συνταγματολόγος και πρώην Υπουργός Υγείας Ανδρέας Λοβέρδος ντυμένος με τα αθλητικά του (όχι κοστούμι και γυαλισμένα παπούτσια σαν το Λαμπράκη) ο οποίος, αντί αντιπολεμικού πανώ είχε καρφιτσωμένο στο στήθος του εν είδει μηνύματος το σήμα της Wind, του χορηγού που θα όφειλε (σε άλλο καιρό ή σε άλλη χώρα) να ζητήσει επίσημα κι εμπράκτως συγγνώμη από τους ΑΜΕΑ με δωρεές και ταπεινότητα.
Πού τέτοια τύχη, πού τέτοια ευσυνειδησία θα μου πείτε. Πού το empathy κι η συναισθηματική ωριμότητα για να φαντασθούν τα αισθήματα που προξένησε η σημερινή προσβολή στους γενναίους ανθρώπους που ξεκίνησαν το πρωί από τα σπίτια τους για να συμμετέχουν με όποιο μέσο μπορούν στο Μαραθώνιο που είναι κληρονομιά όλων μας κι όχι μονάχα αρτιμελών φασιστών.

Θα ήθελα γράφοντας γι αυτά να σας επιστήσω την προσοχή γιατί δεν αρμόζει και εδώ να καλυφθεί η αθλιότης με τη λέξη 'γκάφα'. Δεν πρόκειται για χαριτωμένη αβλεψία, για γκάφα ή φάρσα αλλά για μια έκφανση της νοοτροπίας εκείνων που μας κυβερνούν και εκ του ασφαλούς λόγω των παχυλών μισθών τους καταργούν τη Δημόσια Υγεία και Πρόνοια καταδικάζοντας μας να ζούμε ανήμποροι σε μαύρα φασιστικά σκοτάδια. Γι αυτό ως παράδειγμα ας θυμηθούμε τα παλιά με ένα παραλληλισμό, τη γνωστή ναζιστική αφίσα της καμπάνιας για στείρωση κι εξόντωση των ασθενών που, το 1938 πληροφορούσε τους Γερμανούς:
«60.000 μάρκα είναι το ποσό που κοστίζει στην λαϊκή κοινότητα, στη διάρκεια της ζωής του , αυτό το άτομο που πάσχει από κληρονομική μειονεξία. Αγαπητέ συμπολίτη αυτά είναι και δικά σου χρήματα.» 
Όμως το οικονομικό κόστος δεν αποτελεί επιχείρημα για την κατάργηση του ανθρωπισμού και της Πρόνοιας, ίσα-ίσα αποτελεί απόδειξη ότι υπάρχει κάτι σάπιο στις κοινωνίες που το μεταχειρίζονται και στα άτομα που το υπερασπίζονται. Εδώ πια το ακούμε καθημερινά, έχει γίνει η απάντηση για όσες τις βρωμιές και την απόλυτη διάλυση της κοινωνίας μας· μια βαρβαρότητα στην οποία, δεν ξέρω εσείς αλλά εγώ αρνούμαι να παραδεχθώ ότι δεν αντιστεκόμαστε.




 ____________________________________________________
* αναπηρικά βοηθηήματα: στη συγκεκριμένη περίπτωση χειρήλατα ποδήλατα για τα οποία μαθαίνω ότι άτομα με αναπηρία στα κάτω άκρα, άλλα που έχουν πλήρως λειτουργικά τα πάνω άκρα (όπως ο Αλέξανδρος και ο Μάκης), χρησιμοποιείται το χειρήλατο ποδήλατο για πολλές δράσεις, καθώς η δύναμη προώθησης προέρχεται από τα χέρια. 

Ιδού η είδηση:

Οι διοργανωτές του κλασικού μαραθωνίου της Αθήνας βάζουν στοπ στην συμμετοχή Παραολυμπιακών αθλητών. Οι Αλεξανδρος Ταξιλδάρης και Μακης Καλαρας ταξίδεψαν από την Κομοτηνή στην Αθήνα με σκοπό να συμμετάσχουν στον κλασικό μαραθώνιο με τα χειρήλατα αμαξιδια τους. Οι διοργανωτές είχαν άλλη άποψη και απαγόρευσαν την συμμετοχή των δυο διακεκριμένων αθλητών φέροντας ως δικαιολογία την επικινδυνότητα των χειρήλατων για τους μη αναπήρους συμμετέχοντες. 






από andro.gr :

Για τους Έλληνες Παραολυμπιονίκες, Μάκη Καλαρά και Αλέξαδρο Ταξιλδάρη, η κλασική διαδρομή από το Μαραθώνα έως το Καλλιμάρμαρο Στάδιο, δεν είναι παρά μια ακόμα υπενθύμιση των εκατοντάδων κοινωνικών διαχωρισμών που η ίδια η πολιτεία καλλιεργεί καθημερινά μέσω των φορέων της.  

Οι δύο αναγνωρισμένοι αθλητέςαμφότεροι με κινητικά προβλήματα‒ εκδήλωσαν πριν από λίγες μέρες το ενδιαφέρον τους να συμμετάσχουν συμβολικά στον Κλασικό Μαραθώνιο της Αθήνας, εκπροσωπώντας το σύλλογο ατόμων με κινητικά προβλήματα «Περπατώ».
Ο Αλέξανδρος Ταξιλδάρης (ασημένιος Παραολυμπιονίκης στους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας) αποκαλύπτει:


«Τηλεφώνησα, εκπρόθεσμα είναι η αλήθεια, στη διοργανώτρια αρχή και εξέφρασα την επιθυμία, τόσο τη δική μου όσο και του Μάκη, να εκπροσωπήσουμε μια ομάδα συμπολιτών μας, τους ανθρώπους με ειδικές ικανότητες, προάγοντας έτσι και την πεποίθηση ότι ο Κλασικός Μαραθώνιος της Αθήνας είναι ένας ανοιχτός αγώνας για όλους τους Έλληνες στην πράξη και όχι μονάχα στα διαφημιστικά σποτ. Η απάντηση που έλαβα αρχικά από τον τεχνικό σύμβουλο ήταν ότι δεν προβλέπεται κατηγορία για χειρήλατα αμαξίδια διότι δεν μπορούν να διασφαλίσουν την ασφάλεια τόσο τη δική μας όσο και των υπόλοιπων αρτιμελών συμμετεχόντων. Του εξήγησα ότι η συμμετοχή μας είναι καθαρά συμβολική και ότι θα μπορούσαν να μας τοποθετήσουν στο τέλος ώστε να μην είμαστε σε επαφή με τον υπόλοιπο κόσμο, και πως επίσης έχουμε συμμετάσχει ξανά σε μαραθωνίους: δυο φορές στο Νυχτερινό Μαραθώνιο της Θεσσαλονίκης και μια στο Μαραθώνιο του Μεγάλου Αλεξάνδρου.
”Επειδή σας άφησαν να συμμετάσχετε σε κανά δυο πανηγυράκια, δεν σημαίνει ότι θα σας αφήσουμε και εδώ”, μου απάντησε.
Έμεινα με το στόμα ανοιχτό. Του υπενθύμισα ότι είμαστε δυο αναγνωρισμένοι Παραολυμπιονίκες και ότι θα ήταν θετικό για τον αγώνα να δει ο κόσμος δύο παιδιά με καροτσάκι να τερματίζουν μέσα στο Καλλιμάρμαρο.
Εκείνος όμως συνέχισε στο ίδιο μήκος κύματος. ”Κύριέ μου, εσείς μπορείτε να θέλετε να τρέξετε κρατώντας μια βόμβα, πρέπει να σας δεχτούμε; Σας εξηγώ ότι μπορεί να είστε επικίνδυνος για τους υπόλοιπους συμμετέχοντες”.
Έκλεισα το τηλέφωνο απογοητευμένοςδεν υπήρχε λόγος να του εξηγήσω ότι τα χειρήλατα αμαξίδια δεν είναι βόμβες για τους υπόλοιπους ανθρώπους.

«Θα ήταν θετικό για τον αγώνα να δει ο κόσμος δύο παιδιά με καροτσάκι να τερματίζουν μέσα στο Καλλιμάρμαρο…» (Αλέξανδρος Ταξιλδάρης) 



συνέντευξη στο inpost 


κι ένα σχόλιο που μου άρεσε:

αυτοί που ενημερώθηκαν για τον αποκλεισμό των Παραολυμπιακών αθλητών και παρόλαυτά θα τρέξουν στον Μαραθώνιο νομιμοποιώντας μια φασιστική και ρατσιστική απόφαση, θα πρέπει να αποκλειστούν σαν πνευματικά ανάπηροι και ιδιώτες...

Επίσης για το θέμα στη Φαρμακόγλωσσα Κίρκη

Οι εικόνες
Η αφίσα από το πολύ ενδιαφέρον άρθρο A. Viallard. Ψυχίατροι στην περίοδο του Ναζισμού (σε τρία μέρη): christostsantis 
Κέντρο: Οι Παραολυμπιονίκες Αλέξανδρος Ταξιλδάρης και Μάκης Καλαράς

Κάτω η ιστορική φωτογραφία του Γρηγόρη Λαμπράκη με το πανώ  που έβγαλε από την τσέπη και το άνοιξε βαδίζοντας τα τελευταία μέτρα του Μαραθώνιου για την Ειρήνη.


Όμως, την αλήθεια να τη λέμε. Ό,τι κι αν έγινε από πλευράς οργάνωσης, δείτε τους μαραθωνοδρόμους όταν περνούσαν έξω από την ΕΡΤ. Αναρωτιέμαι ποια κυβέρνηση δε θα ανησυχούσε μήπως κάνει κάποιο λάθος..
Αντιδράσεις Μαραθωνοδρόμων έξω από την ΕΡΤ


__________

Τετάρτη 6 Νοεμβρίου 2013

Καρκίνος― ας μιλήσουμε ανοιχτά όπως η Λιόπη Αμπατζή


Για τη δική μου εμπειρία καρκίνου εδώ δεν έχω γράψει ποτέ. Επίτηδες παρότι αυτά που αποκόμισα είναι πολλά και οι απόψεις μου  καθαρά σχηματισμένες. Έχοντας ελάχιστη ανοχή για ευφημισμούς, υπεκφυγές και ψέματα γνωρίζω από πριν ότι θα με ενοχλούσε πολύ όποιος σχολίαζε περί 'επαράτου' ή σύστηνε θετική σκέψη με κάθε είδους σαλάτες (πνευματιστικές ή φυτικές) που θεωρεί θεραπευτικές. 
Ο καρκίνος με άλλαξε πολύ, μου έμαθε τον εαυτό μου καλύτερα, καλλιέργησε μέσα μου συμπόνια κι ανοχή που δεν είχα και, μαζί με άλλα πολλά που κατάλαβα, δυνάμωσε το φανατισμό μου για την απόλυτη προτεραιότητα της αντιμετώπισης του πόνου. Ο καρκίνος σ' εμένα έφερε πλούσια δώρα και φεύγοντας μου άφησε ισόβιο σύντροφο το Θάνατο, με τον οποίο ζω έναν έρωτα απόλυτο δέκα χρόνια τώρα και τη ζωή δίχως αυτόν  στο πλάι μου πια ούτε που τη θυμάμαι.
Παραπάνω για τη δική μου εμπειρία τώρα και εδώ δε θα πω. 
Κάθε ασθενής πιστεύω είναι μοναδική περίπτωση όπως κι η εμπειρία του αλλά ο τρόπος που αντιμετωπίζουμε σήμερα ως κοινωνία την αρρώστια συχνά είναι ολέθριος.
Την περασμένη Κυριακή η φίλη Ανθρωπολόγος Λιόπη Αμπατζή συμμετείχε μιλώντας ανοιχτά για τη δική της εμπειρία σε μια ενημερωτική εκδήλωση και ανοιχτή συζήτηση με (ειδικούς στο θέμα) γιατρούς. Δεν είμαστε ούτε ήρωες ούτε θύματα, είπε, «σας παρακαλώ και προσκαλώ να μιλάτε δημόσια για τον Πόνο, το Φόβο, ειδικά τις μέρες που ζούμε... ο φόβος σπάει στο δρόμο, μαζί με τους άλλους. Το να μιλάμε ανοιχτά για αυτά που μας πονάνε είναι μια γιορτή της ζωής, ένα ξόρκι της φθοράς».
Ιδού κι ολόκληρο το κείμενο της ομιλίας της,

χαρείτε το:

Αφού σας καλημερίσω κι εγώ με τη σειρά μου, θέλω να ευχαριστήσω το σύλλογό σας για την τιμή που μου κάνει να με καλέσει στο νησί της Χαράς να μιλήσω για τον πόνο σε μια γιορτή της ζωής.
Η δική μου παρουσία σε αυτό το πάνελ που κυριαρχείται από ιατρούς και ειδικούς είναι “περίεργη”, ασυνήθιστη και θέλω να την εξηγήσω και να την υποστηρίξω. Δεν είμαι εδώ ως ιατρικό περιστατικό, δεν είμαι εδώ ως ηρωίδα, δεν είμαι εδώ ως παράδειγμα. Είμαι εδώ όμως γιατί δεν είμαι φάντασμα. Είμαι εδώ με σάρκα και οστά, να δώσω μήνυμα ζωής. Ήρθα να σταθώ μπροστά σας για να διεκδικήσω χώρο, χρόνο και λέξεις, να μιλήσω όχι για τα ιατρικά ζητήματα, αλλά τα κοινωνικά, που σχετίζονται με την ασθένεια. Αυτό λείπει. Λείπει το βίωμα του καρκίνου, λείπουν τα λόγια της ασθενούς, λείπουν τα συναισθήματα, τα σώματα, τα βλέμματα μας. Με άλλα λόγια λείπουμε από το διάλογο εμείς, οι καρκινοπαθείς.
 Ο καρκίνος του μαστού δεν είναι μια σύγχρονη ασθένεια. Είναι γνωστή από τα αρχαία χρόνια. Έχουμε αιγυπτιακούς πάπυρους που καταγράφονται περιπτώσεις που αντιμετωπίστηκαν χειρουργικά. Έχουμε θεωρίες για τις αιτίες του καρκίνου διατυπωμένες από τον Ιπποκράτη, τον Αριστοτέλη, το Σωρανό, το Γαληνό και άλλους και μέχρι τον 7ο μΧ αιώνα έχουμε ένα πλούσιο σώμα πηγών ιατρικής φιλολογίας σχετικά με το ζήτημα. Τα τελευταία 350 χρόνια της καταγεγραμμένης ιατρικής ο καρκίνος του μαστού έχει σταθερή παρουσία ... Έτσι μπροστά στον εντυπωσιακό όγκο πληροφορίας, καταγραμμένης ιστορίας η σημερινή συνάντηση για την ενημέρωση ακούγεται κάπως “σαν την ανακάλυψη της Αμερικής”... ωστόσο αυτό που σίγουρα έχει αλλάξει στον 20 και 21 αιώνες είναι η αύξηση της συχνότητας της εμφάνισης αλλά και το ανησυχητικό κατέβασμα της ηλικίας των ασθενών με καρκίνο. Δεν είναι της παρούσης να συζητήσουμε τα αίτια αυτής της εξέλιξης. Ας σταθούμε στο γεγονός κι ας ανοίξουμε τα αφτιά μας και τις ψυχές μας να ακούσουμε και να μιλήσουμε για το βίωμα, την εμπειρία του καρκίνου.Και μιλώ για το ίδιο το βίωμα της ασθένειας, που είναι ένα ολόκληρο ταξίδι, μια Οδύσσεια, με Κύκλωπες, με συμπληγάδες πέτρες, με φουρτούνες, με μπουνάτσες, με λιμάνια και πέλαγα... και ο προορισμός αβέβαιος.
Το δικό μου ταξίδι ξεκίνησε στις 8/10/2009, πριν από 4 χρόνια Ήταν ένας χρόνος ακριβώς από την ταφή του πατέρα μου, όταν έμαθα ότι είχα καρκίνο του μαστού, πριν καλά καλά με εξετάσουν. Είχα πάει στο νοσοκομείο για ένα γενικό έλεγχο γιατί σχεδιάζαμε με το σύντροφό μου, να κάνουμε παιδί. Κατάπια τα δάκρυά μου αλλά τα μάτια μου -είχα την αίσθηση- ότι έμειναν ορθάνοιχτα, γουρλωμένα για μήνες μετά. Η κούρσα της –δήθεν- ψυχραιμίας είχε μόλις αρχίσει. Γι αυτή την ψυχραιμία, τη “δύναμη”, την καρτερία, ήρθα να σας μιλήσω σήμερα. Προχθές, Καθώς περιδιάβαινα τα σοκάκια της Χώρας, μπήκα σε μία εκκλησιά κι ένας κύριος που ήταν εκεί μου χάρισε το ημερολόγιο του 2014 αφιερωμένο στον Άγιο Φανούριο. Ξεφυλλίζοντας το ημερολόγιο διάβασα την ιστορία του Αγ. Φανουρίου και της σχετικής αγιογραφίας του 15ου αιώνα. Όπως συνηθιζόταν τότε, στο κέντρο απεικονίζεται ο νεαρός Φανούριος, όμορφος και θαλερός, και γύρω γύρω 12 σκηνές του μαρτυρίου , όπου σε όλες, ο βασανιζόμενος διατηρούσε μια έκφραση γαλήνης και ηρεμίας παρά τα φριχτά βασανιστήρια. Επηρεασμένη από την ομιλία που είχα στα σκαριά, σύνδεσα την εικόνα του μαρτυρίου, την ήρεμη έκφραση του Αγίου, με την καρτερικότητα και τη δύναμη ψυχής που καλούνται να δείξουν οι ασθενείς του καρκίνου. Η εικόνα του βασανιζόμενου από τις θεραπείες καρκινοπαθή που παρηγορεί στωικά τους γύρω του κυριαρχεί στη φαντασίωσή μας για τη νόσο. Αλλά τα πράγματα δεν είναι έτσι. Εδώ δεν πρόκειται για μάρτυρες της πίστης ούτε για εμπνευσμένους ήρωες, αλλά για ανθρώπους καθημερινούς, που μας “έκατσε η στραβή”. Είμαι σίγουρη ότι όποια από μας είχε επιλογή θα τον αρνιόταν τον καρκίνο. Η επωδός “δύναμη” και “ηθικό υψηλό” που μας συνοδεύει στις μικρές ή μεγάλες θεραπευτικές τελετουργίες, ηχούσε και ηχεί στα αφτιά μου σχεδόν σα βρισιά. Την ώρα που ο ουρανός σου πέφτει στο κεφάλι, την ώρα που η ζωή σου ανατρέπεται, είναι απάνθρωπο να σου ζητούν- κι ο εαυτός σου μεταξύ άλλων- να δείχνεις δυνατή. Ωστόσο κι εγώ υπακούοντας στις συμβάσεις και τις νόρμες, προσπάθησα να φανώ όσο πιο δυνατή μπορούσα.
Ανέλαβα μόνη μου λοιπόν τα πρακτικά της νόσου, μιλούσα μόνο για τα διαδικαστικά και διεκπεραίωνα εξετάσεις, χειρουργεία και χημειοθεραπείες κι έτσι νόμιζα ότι ήμουν δυνατή. Νόμιζα ακόμα ότι δε μ’ ένοιαζε το στήθος, ήταν εξάλλου το δεξί, ειδικά αυτό δε μου άρεσε ποτέ καθόλου. Δε με ένοιαζαν τα μαλλιά. Ξαναβγαίνουν. Δε σκέφτηκα τον πόνο. Δε με ένοιαζε ο θάνατος, όλοι μια μέρα θα πεθάνουμε. Νόμιζα ότι δε θα με ένοιαζαν. Πάνω από 4 μήνες μέτραγα τις πεσμένες τρίχες στο μαξιλάρι, το πάτωμα, στα χαρτιά μου, στα δάχτυλά μου ανάμεσα με πόνο ψυχής. Θρήνησα το δεξί μου χέρι σα νεκρό αδελφό πριν αλλά και μετά το δεύτερο χειρουργείο (μασχαλιαίοι λεμφαδένες). Πρόσεχα το κουφάρι που κρεμόταν στη θέση του χεριού μου ως βρέφος, να μην κρυώσει, να μην καεί, να μην κοπεί, να μη το πλακώσω στον ύπνο μου. Όταν το χέρι μου σιγά σιγά ξαναγύρισε στην καθημερινότητα η αριστερή μου πλευρά, χέρια, πλάτη, πόδια ήταν διαλυμένη.
Αφού τέλειωσαν όλα αυτά βυθίστηκα στην κατάθλιψη. Πρώτα πρώτα χάθηκε η ξενοιασιά. Στο πρώτο ξύπνημα μετά τα νέα. Και ναι, εγώ η αγχωμένη μαλακία, συνειδητοποίησα πόσο ξένοιαστη ζωή είχα πριν τον καρκίνο, απλά δεν το ήξερα τότε. Μετά τον καρκίνο όλες οι συμφορές με αφορούσαν προσωπικά, όλα τα άγχη ήταν δικά μου. Όταν τέλειωσε αυτή η φάση ένιωθα ότι δεν είχα άλλο χρόνο. Και μέλλον. Και όνειρα. Είχα μόνο βάρη. Και πόνο. Ο πόνος όμως μούδιασε τις αισθήσεις μου, κι έτσι για να μην πονώ δεν ένιωθα. Και μετά ήρθε η απελπισία. Έχασα τη μνήμη μου. Δε θυμόμουνα ποια ήμουνα, τι ήθελα, τι έκανα και πώς το έκανα, έψαχνα αγωνιωδώς μέσα μου να βρω το παρελθόν για να φτιάξω λίγο μέλλον. Ο χρόνος είχε παγώσει, ούτε μπρος ούτε πίσω, μονάχα το τρομαχτικό παρόν του καρκίνου. Ότι μέλλον στηνόταν μπροστά μου γέμιζε από τάφους και θάνατο. Μου έδειχνε ο σύντροφός μου στην αυλή ένα κλαράκι αμπέλι ίσα μέ ένα μέτρο μήκος και φανταζόταν κληματαριά. Εγώ φανταζόμουνα το μνημόσυνό μου κάτω από την κληματαριά. Ναι, το μέλλον θα ερχόταν χωρίς εμένα. Έτσι πενθούσα τη ζωή που δε θα ζούσα μιας και είχα ξεχάσει τη δική μου τη ζωή, έστω και για να την πενθήσω. Ωστόσο, για όλα αυτά δεν γινόταν ούτε λόγος. Μόνη μου, βουβή και ΔΥΝΑΤΗ τα περνούσα.
Μετά ήρθε η μετάσταση. Για 2 ολόκληρα χρόνια μηχανευόμουν τερτίπια για να αποφύγω τη διάγνωση. Μέχρι, που ένα τροχαίο ατύχημα , με καθήλωσε με φοβερούς πόνους στο κρεβάτι και οι αναπόφευκτες πια εξετάσεις επιβεβαίωσαν αυτό που ήδη ήξερα. Τότε και μόνο τότε, όταν ήμουν ανήμπορη στο κρεβάτι, τότε κατάλαβα ότι “τούτο το τέρας, το σώμα, αυτό το θαύμα, ο πόνος του”, μέρα και νύχτα εκδηλώνεται, πεινάει, διψάει, κρυώνει, ζεσταίνεται, χορταίνει, αρρωσταίνει, ικανοποιείται, φθείρεται κι αντιστέκεται στη φθορά, μέχρι την τελική αποχώρησή του. Σκλάβος ο νους και η ψυχή στην καθημερινή επιβίωση του σώματος, στις μάχες που δίνει για να διατηρήσει σταθερή τη θερμοκρασία του, την κυκλοφορία των υγρών του, κλπ κλπ.. Κατάλαβα στο πετσί μου, αυτό που ως ανθρωπολόγος δίδασκα, ότι μέσω του σώματος υπάρχουμε στον κόσμο, άλλος τρόπος δεν υπάρχει. Έτσι ανασκουμπώθηκα. Να φτιάξω το σώμα. Να το φροντίσω. Να το αγαπήσω. Να μην το φοβάμαι. Να το ακούω. Να του μιλάω. Να μην το διατάζω ή το εξαντλώ. Να μιλώ γι' αυτό και τις μάχες του, να το τιμώ.
Η ασθένεια είναι μεγάλο εξομολογητήριο και στις κουβέντες του ασθενή υπάρχει ένα παιδιάστικο θάρρος. Λέγονται πράγματα κι εκστομίζονται αλήθειες που η όλο προφυλάξεις αξιοπρέπεια της υγείας κρατά κρυφά, έγραφε η Virginia Woolf, στο δοκίμιο πώς είναι να είσαι άρρωστος. Όταν άρχισα να μιλώ για τον πόνο, και να απαιτώ να με ακούσουν αλλά και να μου μιλήσουν οι δικοί μου, άρχισα να γιατρεύομαι. Και συνειδητοποίησα ότι βουβή με κρατούσε ο φόβος, άρρωστη ο τρόμος να αντιμετωπίσω την αλήθεια; ότι έπαθα καρκίνο, ενώ δεν βόλευε καθόλου τότε, όπως ήμουν νιόπαντρη, με καριέρα, με σχέδια... πώς τόλμησε το σώμα να με προδώσει, να με ακυρώσει, να φτύσει στα μούτρα μου τα προγράμματά μου.... όταν άρχισα να ξετυλίγω το κουβάρι της ασθένειας είδα ότι είχε πολλούς κόμπους. Κόμποι ήταν οι σιωπές: τα κλάματα που δεν έκλαψα, τα ουρλιαχτά που δεν ούρλιαξα, τα πράγματα που δεν έσπασα. Κι άρχισα τις εξομολογήσεις, όπως σήμερα, που με το παιδιάστικο θάρρος, στέκομαι μπροστά σας και σας παρακαλώ και προσκαλώ να μιλάτε δημόσια για τον Πόνο, το Φόβο, ειδικά τις μέρες που ζούμε... ο φόβος σπάει στο δρόμο, μαζί με τους άλλους. Το να μιλάμε ανοιχτά για αυτά που μας πονάνε είναι μια γιορτή της ζωής, ένα ξόρκι της φθοράς, μια πραγματική δύναμη που δίνουμε στους άλλους- και παίρνουμε από αυτούς. Είναι πολιτική πράξη. Για μένα είναι πια καθήκον. Ευχαριστώ.
___________________________________________________

Η ομιλία της Λιόπης Αμπατζή που δόθηκε στο Δημοτικό Πολιτιστικό Κέντρο Μυκόνου την Κυριακή 3 Νοεμβρίου 2013, δημοσιεύεται και στο   left.gr
Ως απόδειξη του πόσο δύσκολο είναι να καταφέρουμε τα ελληνικά ΜΜΕ να σταματήσουν να μιλούν για 'κακιά αρρώστια' κι 'επάρατο' ακόμα και μπροστά σε καρκινοπαθή που κάνει καμπάνια για να ζητήσει ακριβώς αυτό: να πούμε τον Καρκίνο με το όνομά του. Είναι αηδιαστικό αλλά σας ομολογώ πως έχοντας πικρή πείρα, γέλασα και (όχι σε όλο αλλά στα πρώτα λεπτά με τρεις γνωστές παρουσιάστριες) ελπίζω απομυθοποιώντας την ασθένεια να γελάσετε κι εσείς με την ηλιθιότητα: Ας πούμε απιτέλους το όνομά του

Εικόνα
Η Λιόπη Αμπατζή στην Εφημερίδα Των Συντακτών