Τρίτη 24 Ιανουαρίου 2017

Το ειδώλιο επέστρεψε ενώ μαίνεται ο Βοριάς



Το κυκλαδικό ειδώλιο μπροστά στο βαθύ μπλέ της νύχτας που έρχεται. Είναι ο βορινός τοίχος του σπιτιού με τα μικρά παράθυρα, βαθιά σαν τα 'μούτουλα' των παλιών νησιώτικων κελιών.

Το είχα χαρίσει στον πατέρα μου στο πρωτοχρονιάτικο πάρτυ που έκανε κάθε χρονο για τη γιορτή του- μόνη ημέρα του χρόνου που θυμόμασταν ότι είχε βαφτιστεί και Βασίλειος. Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης μόλις είχε ανοίξει στη Νεοφύτου Δούκα στο Κολωνάκι και, τότε το 1986, ήταν το μόνο μουσείο στην Ελλάδα που είχε φροντισμένο κατάστημα με καλοφτιαγμένα αντίγραφα εκθεμάτων και κοσμημάτων. 

Τώρα στον 21ο αιώνα, που επέστρεψε στα χέρια μου, το έφερα πίσω στην πατρίδα του, στις Κυκλάδες όπου γεννήθηκε πριν 5.000 χρόνια. Στέκεται λιτό κι ακίνητο στην παλιά κόχη ενώ πίσω του μαίνεται ο Βοριάς.


_____Ακολουθούν λίγα για τον τάφο, εικόνες και άρθρο ιστορικού για τα ειδώλια της Κυκλαδικής Τέχνης 
Θυμάμαι πάντα με συγκίνηση το μυκηναϊκό θολωτό τάφο που αποκαλύφθηκε  όταν χτιζόταν το Ξενοδοχείο Tharroe οf Mykonos και το μοναδικό αίσθημα που με συντάραξε όταν περπάτησα στο στενό διάδρομο που οδηγεί στον κύκλο όπου κάτω από το θόλο εναπόθεταν τους νεκρούς.______________


Η 'Εγκυμονούσα', 2400 π.Χ., που το 2010 πουλήθηκε στο Christie's $17 εκατομμύρια.

Μυκηναϊκός χορός

Mυκηναϊκός Θολωτός Τάφος
 Στα Αγγελικά έγινε εντυπωσιακή αποκάλυψη μυκηναϊκού θολωτού τάφου του τέλους 15ου π.Χ. αιώνα., στην κορυφή του λόφου κοντά στο ξενοδοχείο Λύτρα.
Ο τάφος είναι κυκλικός διαμέτρου 5.80 μ. σκαμμένος στο κάτω μέρος μέσα στο έδαφος και με εσωτερική επένδυση τοίχου με λιθοδομή που διατηρείται σε ύψος 4 μ. Ο θόλος που έχει καταρρεύσει είχε προστατευτική επιχωμάτωση. Εσωτερικά στο δάπεδο και σε ύψος0.30 μ. διατηρείται μια κτιστή επιφάνεια σε σχήμα Π για την εναπόθεση των νεκρών. Ο θάλαμος έχει πρόσβαση από ένα δρόμο μήκους 14 μ. περίπου και πλάτους 2μ. που κατευθύνεται από Ν προς Β.
Όλα τα ταφικά αντικείμενα και κτερίσματα, πήλινα αγγεία, χρυσά κοσμήματα, σφραγιδόλιθοι από κρύσταλλο, θα εκτίθενται στο Αρχαιολογικό Μουσείο. Ο τάφος πιθανότατα κατέρρευσε τον 13ο αι. π.Χ. και εγκαταλείφθηκε γι” αυτό και δεν υπάρχουν μεταγενέστερα ίχνη σχετιζόμενα με τον τάφο.
Νεκροταφείο υστερογεωμετρικών και αρχαϊκών χρόνων ανακαλύφθηκε στην περιοχή των Κάτω Μύλων.
Στη Χώρα του νησιού η αρχαιολογική σκαπάνη έφερε στο φως μυκηναϊκό θολωτό τάφο του 14ου – 13ου αιώνα π.Χ. με σημαντικά ευρήματα. Ο τάφος είναι ένας από τους ελάχιστους γνωστούς στις Κυκλάδες. Θρυλείται ότι ο τάφος αυτός ίσως είναι του τρωϊκού ήρωα Αίαντος του Λοκρού, γιου του βασιλιά των Λοκρών Οϊλέα.


 'Αρπιστής σε θρόνο' από την Κέρο, μάρμαρο, 25 εκ., 2800-2300 π.Χ., Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Αθήνα.

Τα κυκλαδικά ειδώλια στην εποχή του Χαλκού

 Στειακάκης Βαλάντης (Ιστορικός Τέχνης)

Στα νησιά των Κυκλάδων, όπου υπήρχε λίγο πηλός και μεγάλες ποσότητες λευκού μαρμάρου, αναπτύχθηκε και ήκμασε σε όλη τη διάρκεια της πρώιμης εποχής του Χαλκού (3000-1700 π.Χ.) μια παράδοση κατασκευής λίθινων ειδωλίων, σε αντίθεση με τα πήλινα τα οποία ήταν σπανιότερα. Σχηματοποιημένα μαρμάρινα ειδώλια εξακολουθούσαν να κατασκευάζονται, όπως και στη Νεολιθική εποχή (7000-3200 π.Χ.), παράλληλα με τα λιγότερο ή μη εικονιστικά.
Κατά το μεγαλύτερο ποσοστό, τα μαρμάρινα ειδώλια -τα περισσότερα εκ των οποίων έχουν βρεθεί σε τάφους και σε συνοικισμούς- είναι γυναικεία. Μια χαρακτηριστική, φυσιοκρατική πρώιμη κατηγορία αυτών των μαρμάρινων ειδωλίων είναι ο τύπος του "Πλαστηρά", που χρονολογείται στα τέλη του πολιτισμού Πήλος της Πρωτοκυκλαδικής Ι. 
Ορισμένα από αυτά είναι ανδρικά , ενώ όλα στέκουν όρθια συνεχίζοντας την παράδοση των Νεολιθικών χρόνων. Τα ειδώλια του "Πλαστηρά" μοιάζουν κάπως αδέξια και άκομψα, συγκρινόμενα με τα καλύτερα από τα προγενέστερα Νεολιθικά. Μερικά έχουν ανάγλυφα χαρακτηριστικά -όπως αυτιά- και λίγα, κυρίως ανδρικά, φορούν ραβδωτούς πίλους ή κυλινδρικά στέμματα στο κεφάλι. Τα μάτια και οι ομφαλοί τους φαίνεται ότι σχηματίζονταν καμία φορά από ένθετα λειασμένα σκοτεινόχρωμα χαλίκια. Λιγότερο σχηματοποιημένα, αλλά εικονιστικά είναι τα ειδώλια του τύπου "Λούρου", που τοποθετούνται χρονικά επίσης στο τέλος του πολιτισμού Πήλος. Στην κεφαλή τους δε δηλώνονται χαρακτηριστικά και τα ατροφικά τους χέρια είναι τεντωμένα σε σχήμα σταυρού.
Η πλειοψηφία, ωστόσο, των κυκλαδικών μαρμάρινων ειδωλίων ανάγεται στην εξελιγμένη φάση της Πρωτοχαλκής εποχής του πολιτισμού Σύρος της Πρωτοκυκλαδικής ΙΙ. Την περίοδο αυτή παρατηρείται μια σημαντική ανάπτυξη στην παραγωγή εικονιστικών λίθινων ειδωλίων, ιδίως στη Νάξο. Τα ειδώλια με τα "Διπλωμένα χέρια" , είναι όλα γυναικεία και διαφέρουν από τους προηγούμενους τύπους. Τα χέρια τους είναι διπλωμένα κατά το πλάτος του στήθους και αντί να στέκουν όρθια, όπως τα ειδώλια του "Πλαστηρά", παριστάνονται σα να είναι ξαπλωμένα ανάσκελα, γυμνά, με το κεφάλι να κλίνει προς τα πίσω και τα πόδια χαλαρά με τα δάχτυλα τεντωμένα. Καμιά φορά μοιάζουν να βρίσκονται σε κατάσταση εγκυμοσύνης, λόγω του τονισμένου υπογάστριου. Τα περισσότερα έχουν μήκος 20 εκ. και 30 εκ. -υπάρχουν όμως και πολύ μικρότερα- ενώ τα μεγαλύτερα μπορεί να φτάνουν μέχρι και 1,50 μ. ύφος. Τα ειδώλια αυτά με τα "Διπλωμένα χέρια" είναι λίγο-πολύ φυσιοκρατικά, ενώ υπάρχουν και παραλλαγές όπως εκείνα του "Γωνιώδους τύπου" , που αν και η κατασκευή του φαίνεται απλή έχει μια αναντίρρητη γοητεία. Λίγα κυκλαδικά ειδώλια του τύπου με "Διπλωμένα χέρια", απεικονίζουν άνδρες όρθιους και συχνά ντυμένους -έστω και υποτυπωδώς- με αιδιοθύλακα, ζώνη και ταινία που περνά από τον ώμο . Ένας κάθεται σε σκαμνί και κρατά με το απλωμένο του χέρι ένα κύπελλο. Γυναίκες με διπλωμένα χέρια αποδίδονται επίσης καθισμένες σε σκαμνιά με πλάτη. Ιδιαίτερα αξιοσημείωτες όμως είναι οι ανδρικές μορφές από την Κέρο και τη Θήρα, που κάθονται σε καθίσματα με πλάτη και κρατούν άρπες, όπως το ειδώλιο του αρπιστή σε θρόνο (Εικ. 6), το οποίο παρά τη σχηματοποίησή του ξεχωρίζει για την εκφραστικότητα του σε μια σύνθεση που αναδεικνύει την τρίτη διάσταση. Υπάρχουν και όρθιες ανδρικές μορφές που παίζουν κάποιου είδους διπλό αυλό. Το ειδώλιο του αυλητή, σε αντίθεση με τα περισσότερα κυκλαδικά, παρουσιάζει έναν άνδρα, με χωριστά σκέλη του οποίου τα πόδια πατούν σταθερά πάνω σε μια μικρή ορθογώνια βάση. Η σίγουρη άρθρωση της μορφής μέσα στον χώρο, η αφοσίωσή της στη δραστηριότητα στην οποία επιδίδεται και η απλότητα της φόρμας, υποδεικνύουν ότι ο γλύπτης ήταν ικανός να προσδίδει καλλιτεχνικό βάθος στην πιθανή έκφραση ενός λαϊκού ή θρησκευτικού αισθήματος.
Οι κεφαλές των ειδωλίων με τα "Διπλωμένα χέρια" και άλλων αναλόγων με αυτά είναι συνήθως σχηματικές, με τη μύτη μόνο να προεξέχει από την ενιαία καμπύλη του προσώπου, ενώ άλλα σημεία -όπως τα αυτιά- είναι εγχάρακτα ή προστίθενται και ανάγλυφα. Ωστόσο, στα ειδώλια με "Διπλωμένα χέρια", οι λεπτομέρειες -όπως τα μάτια και τα μαλλιά- συνήθως δηλώνονται με βαφή ερυθρή ή ερυθρή και κυανή. Η γραπτή αυτή διακόσμηση είχε συχνά τη μορφή στιγμών, ενώ υπάρχουν εικασίες ότι μερικά ειδώλια μπορεί να έφεραν αργυρά διαδήματα. Τα κυκλαδικά ειδώλια φαίνονται να κατασκευάζονται από μια πλάκα μαρμάρου, την οποία ο καλλιτέχνης επεξεργάζονταν με κάποιο λειαντικό μέσο. Η μεγάλη ζήτηση τους επιβεβαιώνεται από την εύρεση εργαστηρίων σε Αθήνα και Νάξο, όπου φιλοτεχνούνταν απομιμήσεις αυτών των ειδωλίων. Η δημιουργία των ειδωλίων με "Διπλωμένα χέρια" μπορεί να συνέχισε στις Κυκλάδες και κατά τη Μεσοχαλκή εποχή. Μια ιδιαίτερα φυσιοκρατική μαρμάρινη κεφαλή από την Αμοργό στο μισό περίπου του φυσικού μεγέθους, χρονολογείται σε αυτή ακριβώς την περίοδο.
Τα πιο εντυπωσιακά κατάλοιπα πήλινων αγαλμάτων και ειδωλίων της ύστερης εποχής του Χαλκού (1700-1100 π.Χ.) που έχουν σήμερα ανακαλυφθεί στον Αιγιακό χώρο, προέρχονται από τον συνοικισμό Αγία Ειρήνη της Κέας των Κυκλάδων. Έχουν βρεθεί κομμάτια από πήλινα αγάλματα, των οποίων το μέγεθος ποίκιλλε, ενώ το ύψος μερικών από αυτά πρέπει να ήταν όχι λιγότερο από 1,50 μ. Τα περισσότερα -κρητικού ρυθμού- υλοποιήθηκαν κατά το χρονικό διάστημα που καλύπτει στην Κρήτη τη Μεσομινωική ΙΙΙ και την Υστερομινωική Ι και πιθανότατα είχαν θρησκευτική-λατρευτική χρήση. Όλα τα αγάλματα είναι γυναικεία σε στάση όρθια ή με ελαφρά κλίση προς τα εμπρός , ενώ εκείνα με τα γυμνά στήθη και τις μακριές φαρδιές φούστες ομοιάζουν αρκετά με την μικρή θεά των φιδιών της Κνωσού. Τα χέρια τους φέρονται προς τα κάτω και οι παλάμες ακουμπούν στους γοφούς, θυμίζοντας θεές ή ιέρειες ή λατρευτές τους από την Κρήτη. Στα πρόσωπα παρατηρείται μεγάλη ποικιλία, κυρίως στα μάτια που αποδίδονται με διαφορετικούς τρόπους, ενώ σε κάποια έχουν βρεθεί ίχνη κονιάματος και βαφής.
Η γλυπτική αυτών των χρόνων θα συμβάλει στην εξέλιξη της ελληνικής πλαστικής της αρχαιότητας, ενώ η σχηματοποίηση και η αφαιρετική διάσταση που τα διακρίνει θα αποτελέσει βασικό αισθητικό πρότυπο της εικαστικής πρωτοπορίας των αρχών του 20ού αιώνα η οποία προάγει τον μινιμαλισμό, τη διάσπαση της μορφής και την ανάδειξη την εσωτερικής έκφρασης στο όνομα του πνευματικού-ιδεαλιστικού στοιχείου στην τέχνη.
 Ενδεικτική Βιβλιογραφία:
• Gombrich, E.H., Το χρονικό της τέχνης, μτφρ. Λ. Κάσδαγλη, Αθήνα, Μ.Ι.Ε.Τ., 2006.
• Hood, S., Η τέχνη στην προϊστορική Ελλάδα, Μτφρ. Παντελίδου Μ., Θεόδωρος Ξ., Αθήνα, Εκδόσεις Καρδαμίτσα,1993γ.
• Χόνορ, Χ. – Φλέμινγκ, Τζ., Ιστορία της τέχνης, τόμος 1, μτφρ. Α. Παππάς, Αθήνα, εκδόσεις Υποδομή, 1991._____________


Δευτέρα 23 Ιανουαρίου 2017

Μεταβολή ΑΕΠ (2008-2016) και πίνακας μετανάστευσης



ΕΛΣΤΑΤ: Το κατά κεφαλήν ΑΕΠ στην Ελλάδα σε ελεύθερη πτώση

Η ελληνική οικονομία σε ελεύθερη πτώση. Η πτωτική πορεία του κατά κεφαλήν ΑΕΠ στην Ελλάδα, που ξεκίνησε από το 2009 και εντάθηκε με την εφαρμογή των περιοριστικών μέτρων που επιβλήθηκαν με τα μνημόνια, υποχώρησε το 2015 ακόμα και κάτω από το επίπεδο του 2003, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ.
Το ΑΕΠ και τα επιμέρους μεγέθη του ενδεχομένως να επιδεινωθούν περαιτέρω και το 2016, εάν η οικονομία δεν καταφέρει να ξεφύγει από την ύφεση. Η επίσημη πρόβλεψη του μνημονίου και της κυβέρνησης δείχνει για φέτος ύφεση 0,3%, από ύφεση 0,2% το 2015. Νεότερες εκτιμήσεις του υπουργείου Οικονομικών και της κυβέρνησης συνολικότερα δεν αποκλείουν η οικονομία να περάσει σε φάση ανάκαμψης σημειώνοντας θετικό πρόσημο το ΑΕΠ.
Την εκτίμηση αυτή ενστερνίζεται μόνο το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, που προβλέπει ανάπτυξη 0,1% φέτος, ενώ επιμένουν πως η οικονομία θα βρεθεί σε ύφεση άλλοι φορείς, μεταξύ των οποίων και η Τράπεζα της Ελλάδος. Για το 2017 όλες οι εκτιμήσεις συγκλίνουν στην παραδοχή πως η οικονομία θα περάσει σε αναπτυξιακή τροχιά, αλλά με σοβαρές αποκλίσεις ως προς το μέγεθος. Το μνημόνιο προβλέπει +2,7%, το ΔΝΤ ανεβάζει τον πήχη στο +2,9%, ενώ άλλες εκτιμήσεις τον κατεβάζουν κάτω από το 2%.

Τα ανησυχητικά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, το κατά κεφαλήν ΑΕΠ του έτους 2015 κατρακύλησε στο επίπεδο των 16.181 ευρώ, από 16.336 ευρώ το 2014, 16.475 ευρώ το 2013, 17.311 ευρώ το 2012, 18.643 ευρώ το 2011, 20.324 ευρώ το 2010, 21.386 ευρώ το 2009 και 21.845 ευρώ το έτος 2008, που ήταν και το υψηλότερο κατά κεφαλήν ΑΕΠ που καταγράφηκε διαχρονικά.
  • Σε σύγκριση με το έτος 2008, το κατά κεφαλήν ΑΕΠ του 2015 είναι μειωμένο κατά 26%.
  • Σε σύγκριση με το 2014 η ποσοστιαία μείωση είναι 0,8%. Η μεγαλύτερη μείωση από έτος σε έτος καταγράφηκε το 2011, όταν υποχώρησε κατά 8,3% σε σύγκριση με το 2010.
Σημειώνεται πως το ύψος του ΑΕΠ του έτους 2015 είναι χαμηλότερο και από το κατά κεφαλήν ΑΕΠ του έτους 2003, όταν είχε διαμορφωθεί σε 16.371 ευρώ, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ.
Η μείωση του κατά κεφαλήν ΑΕΠ ξεκίνησε από το 2009 και επιταχύνθηκε από το 2010 με τα σκληρά περιοριστικά μέτρα των μνημονίων, που μείωσαν μισθούς, συντάξεις επιχειρηματικά κέρδη και αύξησαν τη φορολογία εισοδήματος και κεφαλαίου, καθώς και με τη δραματική συρρίκνωση της παραγωγικής και επενδυτικής δραστηριότητας στην ίδια περίοδο που επέφερε η ύφεση.
Η εξέλιξη του κατά κεφαλήν ΑΕΠ ακολουθεί την εξέλιξη του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος, το οποίο από το 2008 έως και το 2015 μειώθηκε κατά 27,4% ή κατά 66,3 δισ. ευρώ, με τη μεγαλύτερη ετήσια μείωση να την καταγράφει το έτος 2011, όταν υποχώρησε κατά 19 δισ. ευρώ, ενώ σημειώθηκε και ρεκόρ ύφεσης κατά 9,1%. Αξίζει να σημειωθεί πως το ύψος του ΑΕΠ μειώθηκε και το έτος 2014 κατά 2,7 δισ. ευρώ, παρά την πραγματική μεταβολή που ΑΕΠ κατά 0,7%, με την εξέλιξη αυτή να οφείλεται στην επίδραση του αποπληθωρισμού.

Από το 2008 έως και το 2015

Οι αμοιβές εξηρτημένης εργασίας υποχώρησαν δραματικά κατά 31,2%, λόγω των αλλεπάλληλων περικοπών των μισθών. Το ύψος τους το 2015 διαμορφώθηκε σε 57.078 εκατ. ευρώ από 82.947 εκατ. ευρώ το 2008. Με εξαίρεση το 2009, που το σύνολο των αμοιβών αυξήθηκε κατά 1.927 εκατ. ευρώ, από το 2010 και μετά τέθηκαν σε πτωτική τροχιά, με τη μεγαλύτερη μείωση να σημειώνεται το 2011 κατά 8.881 εκατ. ευρώ.
Την κατιούσα πήρε τα τελευταία χρόνια και η κατανάλωση των νοικοκυριών. Από το 2008 έως και το 2015 μειώθηκε κατά 25,8% ή κατά 41.007 εκατ. ευρώ, ενώ το ύψος της διαμορφώθηκε σε 118.101 εκατ. ευρώ, από 159.108 εκατ. ευρώ που ήταν το 2008. Το 2015 σε σύγκριση με το 2014 μειώθηκε κατά 1.285 εκατ. ευρώ. thepressroom.gr

Economist - Το κατά κεφαλήν ΑΕΠ από το 2000 έως το 2014 αυξήθηκε μόλις 2% στην Ελλάδα


Αριθμός Ελλήνων πολιτών που μετανάστευσαν 2010-2016 

le monde
Στη Γερμανία, άνοδος του ΑΕΠ κατά 1.9% λόγω της εισόδου στη χώρα 1.100.000 προσφύγων.

Σάββατο 21 Ιανουαρίου 2017

80 χρόνια του ΔΝΤ στην Ελλάδα (από 1898 ως 1978)



Με 'Μνημόνια' τώρα ή τον 'Έλεγχο' παλιά η παρουσία του Δημοσιονομικού Ταμείου (ΔΝΤ) δεν είναι κάτι νέο για τη χώρα μας αλλά μάλλον παράδοση. με εξαίρεση τις περιόδους απουσίας του, λίγες δεκαετίες.
Η 'Διεθνής Οικονομική Επιτροπή' (όπως ονομαζόταν τότε) παρέμεινε στην Ελλάδα για ογδόντα (80) ολόκληρα χρόνια, από το 1898 έως το 1978, παρούσα για καθοδήγηση και είσπραξη του χρέους παρά τις πολιτικές αλλαγές και τις αντίξοες συνθήκες, με εκστρατείες, εισβολές, κατοχή κι εμφύλιο και δικτατορία.

«Η σελίδα αυτή της οικονομικής μας ιστορίας παραμένει ακατάγραφη, όπως και πολλές ενδιαφέρουσες λεπτομέρειές της» γράφει ο 'Μικρός Ρωμιός', η εφημερίδα του Μουσείου των Αθηνών, και από εκεί επαναδημοσιεύω το πολύ ενδιαφέρον άρθρο.














Η τρόικα ήρθε για να μείνει: 
Είδαν κι έπαθαν για να τη διώξουν από την Αθήνα…
Αναμφισβήτητα η ελληνική φιλοξενία είναι παροιμιώδης, γεγονός που αποδεικνύεται από την προτίμηση που δείχνει για τη χώρα μας το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και οι ελεγκτές του. Οι εκπρόσωποί του φαίνεται πως δεν μπορούν να ζήσουν μακριά από τον αττικό ουρανό. Γι’ αυτό την προηγούμενη φορά που μας επισκέφθηκαν –με την ονομασία Διεθνής Οικονομική Επιτροπή- έμειναν ογδόντα (80) ολόκληρα χρόνια, από το 1898 έως το 1978. Η σελίδα αυτή της οικονομικής μας ιστορίας παραμένει ακατάγραφη, όπως και πολλές ενδιαφέρουσες λεπτομέρειές της.

Είναι γνωστό ότι την προηγούμενη φορά που μας επιβλήθηκε «Έλεγχος» ήταν το 1898. Ήδη, από το 1893 ο Χαρίλαος Τρικούπης είχε κηρύξει την περίφημη πτώχευση και τέσσερα χρόνια αργότερα (1897) η Ελλάδα βγήκε ηττημένη από τις εχθροπραξίες με την Τουρκία. Με εντυπωσιακή εμμονή των Γερμανών επιβλήθηκε στην Ελλάδα ο διεθνής έλεγχος ως όρος για την εξασφάλιση της ειρήνης. «Αμ’ έπος αμ’ έργον» εκδίδεται ο Νόμος ΒΦΙΘ’ και τον Απρίλιο κιόλας του 1898 εγκαθίσταται στην Αθήνα η… τρόικα της εποχής.
Στις θέσεις των σημερινών κ.κ. Σερβάας Ντερούζ, Πόουλ Τόμσεν και Κλάους Μαζούχ ήταν οι αείμνηστοι Τέστα (Γερμανός), Λετάν (Γάλλος) και Λόου (Αγγλος). Μόνον που τότε οι κυβερνήσεις είχαν φανεί πιο γαλαντόμες και για να μην ταλαιπωρούν τους υψηλούς ελεγκτές μας φρόντισαν να τους κτίσουν και ιδιαίτερο Μέγαρο. Διάλεξαν δε μία από τις καλύτερες τοποθεσίες, πίσω από το τότε παλάτι του Διαδόχου, που δεν ήταν άλλο από το σημερινό Μέγαρο της Προεδρίας της Δημοκρατίας. Πρόκειται για το ακίνητο που σήμερα καταγράφεται στο Κτηματολόγιο της Προεδρίας της Δημοκρατίας και βρίσκεται στη συμβολή των οδών Βασιλέως Γεωργίου (τότε ονομαζόταν Διοχάρους) και Στησιχόρου και ανεγέρθηκε για τις ανάγκες της Διεθνούς Οικονομικής Επιτροπής. Μάλιστα, η ανέγερσή του βάφτηκε με αίμα, αφού κατά την ανατίναξη φουρνέλου (1901) τραυματίστηκε ένας σαραντάχρονος εργάτης, δίνοντας αφορμή για συζητήσεις.
Δεκάδες ήταν οι περιπέτειες στις οποίες υποβλήθηκε το ελληνικό κράτος, ακόμη και σε ιδιαίτερα δύσκολες στιγμές. Όπως το 1922, όταν η κυβέρνηση Δ. Γούναρη για να αντιμετωπίσει τις ανάγκες του στρατού που μαχόταν στη Μικρά Ασία εξέδωσε 550 εκατομμύρια σε χαρτονομίσματα, χωρίς τη συγκατάθεση των τροϊκανών. Ποιος είδε τον Θεό και δεν τον φοβήθηκε. Ο «Ελεγχος» εξανέστη, απαίτησε «ζεστό» χρήμα από τον αρμόδιο υπουργό Οικονομικών Πέτρο Πρωτοπαπαδάκη, ο οποίος δεν πρόλαβε να αντιδράσει, αφού μαζί με τον πρωθυπουργό και τέσσερις ακόμη συναδέλφους του εκτελέστηκαν στο Γουδή. Βρέθηκαν βέβαια άλλοι για να εξυπηρετήσουν τις απαιτήσεις του «Ελέγχου».
Λίγα χρόνια αργότερα τους «τάραξε» ο Ελευθέριος Βενιζέλος, ο οποίος κήρυξε στάση πληρωμών την 1η Μαϊου 1932, ως απόρροια της οικονομικής κρίσης του προηγούμενου χρόνου. Οι τροϊκανοί της εποχής εξανέστησαν εκ νέου και μαζί τους σχεδόν όλη η Ευρώπη αλλά και η Αμερική. Χαρακτηριστική είναι έκθεση που έστειλε ο πρεσβευτής της Ελλάδος στο Λονδίνο (1935), γράφοντας: «Η συζήτησίς μου με τους εμπειρογνώμονας υπήρξεν εξόχως διαφωτιστική. Το Φορέϊν Οφφις πνέει μένεα εναντίον μας».

Όπως αποκάλυψε ο Α. Σβώλος, το 1942, μεσούσης της Κατοχής, η βρετανική κυβέρνηση είχε δηλώσει εγγράφως προς τον πρόεδρο της εξόριστης ελληνικής κυβέρνησης Εμμ. Τσουδερό ότι ήταν σύμφωνη με την κατάργηση του Διεθνούς Οικονομικού Ελέγχου. Όταν η ελληνική «Κυβέρνησις Εθνικής Ενότητος» βρισκόταν στην Ιταλία (Νοέμβριος 1944) απέρριψε την άφιξη στην υπό απελευθέρωση Ελλάδα του Huge Jones, που ήταν ο τελευταίος προπολεμικός αντιπρόσωπος της Αγγλίας στον Διεθνή Οικονομικό Έλεγχο των Αθηνών. Αποφασίστηκε να έρθει μόνο για την τακτοποίηση υπηρεσιακών θεμάτων, άποψη που ασπάστηκε και η βρετανική κυβέρνηση. Εν τω μεταξύ, ο «Ελεγχος» εγκατέλειπε το ακίνητο της οδού Στησιχόρου και «βολευόταν» με την υπηρεσία του σε μικρότερες –αλλά εξίσου πολυτελείς– εγκαταστάσεις.
Μετά την απελευθέρωση ήρθε στην Αθήνα ο Huge Jones και περιορίστηκε στην παράκληση να μην απολυθεί το προσωπικό και να μεταταχθεί σε δημόσιες υπηρεσίες. Έγιναν και οι συνεννοήσεις με τις υπηρεσίες για να παραληφθούν τα υπάρχοντα στις αποθήκες προϊόντα. Αλλά, ως εκ θαύματος, ο Έλληνας αντιπρόσωπος που παραβρέθηκε στη Διάσκεψη της Ειρήνης των Παρισίων (1946) συνηγόρησε υπέρ της παραμονής του «Ελέγχου», με αποκλεισμό μόνον της Ιταλίας. Έτσι, μας ξέμεινε πάλι Διεθνής Οικονομικός Έλεγχος στην Αθήνα.
Αλλά η μακρά σειρά των διατυπώσεων που ζητούσε ο «Έλεγχος» προβλημάτιζε τις μεταπολεμικές κυβερνήσεις. Υπουργεία και υπηρεσίες διαμαρτύρονταν διαρκώς για τις δυσχέρειες που παρουσιάζονταν στη διοίκηση με τα περίφημα «ένσημα» του Διεθνούς Οικονομικού Ελέγχου. Μέχρι που ο Σοφοκλής Βενιζέλος –το 1951– από το βήμα της Βουλής δήλωνε πως ο «Έλεγχος| «θεωρείτο ουσιαστικώς κατηργημένος». Αλλά μόνον κατηργημένος δεν ήταν, αφού ταλάνισε την ελληνική οικονομία και πραγματικότητα για 27 ολόκληρα χρόνια ακόμη.
Το τέλος εκείνης της ογδοηκονταετούς περιπέτειας δόθηκε με νόμο που εξέδωσε ο αείμνηστος Θανάσης Κανελλόπουλος το 1978. Επιστρατεύοντας τη «σπιρτάδα» και το χιούμορ του στο έγγραφο που απέστειλε στη Βουλή έγραφε ότι με το νομοσχέδιο για τη διάλυση της Διεθνούς Οικονομικής Επιτροπής όχι μόνον δεν προκαλείτο δαπάνη εις βάρος του Προϋπολογισμού, αλλά πραγματοποιούνταν οικονομίες περίπου τετρακοσίων χιλιάδων δραχμών που αντιστοιχούσαν στα έξοδα λειτουργίας της (ενοίκιο, κοινόχρηστα, φωτισμός, τηλέφωνα κ.ά.)





http://mikros-romios.gr

Παρασκευή 20 Ιανουαρίου 2017

Στον Τραμπ τα 'γατάκια' #pussyhat #Inaug2017 #WomensMarch

    

«Άμα είσαι διάσημος σ' αφήνουν να τις αρπάζεις/χουφτώνεις από το 'γατάκι'» (grab them by the pussy) είπε ο Ντόναλντ Τραμπ χρησιμοποιώντας τον πολύ συνηθισμένο ευφημισμό. Ο Τραμπ που ακόμα και όταν μιλάει για την κόρη του τη σιλουέτα της παινεύει, ο Τραμπ ο ωμά κι αναχρονιστικά φαλλοκράτης που ορκίζεται  νέος Πρόεδρος των ΗΠΑ.
Χιλιάδες γυναίκες αντιδρούν σκοπεύοντας, για την Ορκωμοσία, να φορέσουν ροζ σκουφάκια με αυτιά γάτας. Είναι το 'Σχέδιο Γατάκι' το Pussy Project και σας φέρνω εικόνες, πληροφορίες, πατρόν πλεξίματος και συνδέσμους προς την ιστοσελίδα όπου έχει πολύ περισσότερα και χάρτη live με όλα τα σκουφάκια.

Στο ρεύμα του @PussyhatProject, όπως θα δείτε από τις φωτογραφίες, συμμετέχουν και άνδρες και σκύλοι.



Ένα ροζ σκουφάκι με αυτιά γάτας κατά του Ντόναλντ Τραμπ: έπειτα από ένα λογοπαίγνιο χιλιάδες γυναίκες το Σάββατο στην Πορεία των Γυναικών που είναι προγραμματισμένη να πραγματοποιηθεί την επομένη της ορκωμοσίας του Αμερικανού προέδρου, θα το φορούν. 
«Είναι περισσότερο από ένα σύμβολο κατά του Ντόναλντ Τραμπ, είναι σύμβολο της ενότητάς μας», «μια έκκληση σε δράση» για να υπερασπιστούμε τα δικαιώματά μας, εξήγησε η Γουέντι Πις, η οποία μαζί με περίπου 20 ακόμη γυναίκες πλέκει τα σκουφάκια αυτά σε μια μπουτίκ του Μανχάταν, The Knitty City.
Η επιχείρηση αυτή πλεξίματος ξεκίνησε από την Καλιφόρνια. Ήδη περίπου 60.000 σκουφάκια είναι έτοιμα και χιλιάδες ακόμη αναμένεται να είναι ως το Σάββατο για την Πορεία των Γυναικών της Ουάσινγκτον, στην οποία αναμένεται να συμμετάσχουν και διασημότητες, όπως η Σερ, η Σκάρλετ Γιόχανσον και η Κέιτι Πέρι.
Τα σκουφάκια αυτά με τα αυτιά γάτας έχουν πάρει το όνομα «pussy hats», με σκοπό να κάνουν ένα λογοπαίγνιο με τη λέξη «pussy», που στα αγγλικά σημαίνει γάτα αλλά με αναφορά και στο αιδοίο.
Τη λέξη αυτή «pussy» είχε χρησιμοποιήσει ο Τραμπ στο βίντεο που είχε προκαλέσει σκάνδαλο όταν δημοσιοποιήθηκε τον Οκτώβριο, στο οποίο ακουγόταν να λέει ότι μπορεί να πληρώνει γυναίκες και να τις «χουφτώνει από το μ…».
«Δυστυχώς, πολλές απόssy εμάς έχει τύχει να τις “χουφτώσουν από το μ…”, και είναι σημαντικό να δείξουμε στην επόμενη κυβέρνηση ότι είμαστε ενωμένες», τόνισε η Πις.




(Οι σχετικές οδηγίες)
«Αναμένουμε έναν ωκεανό ροζ σκουφιών» στην Ουάσινγκτον, αλλά και στις διαδηλώσεις που είναι προγραμματισμένες και σε άλλες πόλεις των ΗΠΑ το Σάββατο, εξήγησε από την πλευρά της Μαξίν Λέβινσον, που διδάσκει πλέξιμο εδώ και χρόνια.









'Η θέση της γυναίκας είναι στην Αντίσταση',  by Hayley Gilmore ‪#WomensMarch 

_____________________
21 Ιαν '17, η επόμενη ημέρα με τεράστιες διαδηλώσεις για να μην ανατραπούν γυναικεία δικαιώματα όπως οι αμβλώσεις. Με σκουφάκια και γατάκια και πολλές 'nasty women' όπως χαρακτήρισε ο Trump την Χ. Κλίντον την ώρα που του μιλούσε.

Ήδη, πρώτη ημέρα υπό #Trump , εξαφανίστηκε η #LGBT σελίδα του Λευκού Οίκου.
Οι γυναίκες διαδηλώνουν σε όλες τις πολιτείες.





Σειρα εχουν τα ροζ τρίγωνα;
Εξαφανίστηκε η LGBT σελίδα του Λευκού Οίκου.

Εξαφανίστηκε η LGBT σελίδα του Λευκού Οίκου.

Και κάπως έτσι ξεκινά η μετάβαση στην εξουσία. Ξεκινώντας από την ιστοσελίδα WhiteHouse.gov όπου αρκετές σελίδες πλέον αλλάζουν ή εξαφανίζονται εντελώς – συμπεριλαμβανομένης και αυτής για τα γκέι, λεσβιακά, αμφί και τρανς δικαιώματα.Είναι μόνο μία ώρα που ο Τραμπ ανέλαβε την εξουσία και η ιστοσελίδα whitehouse.gov/lgbt έχει πλέον αντικατασταθεί με αυτήν που δείχνει τον απόηχο της μετάβασης του Τραμπ.

Σημειώνουμε ότι η διακυβέρνηση Ομπάμα εισήγαγε για πρώτη φορά σελίδα του Λευκού Οίκου όπου αναδεικνύονταν τα νομικά κεκτημένα στα LGBT δικαιώματα, ιστορικές αποφάσεις δικαστηρίων καθώς και σημαντικές πολιτικές αλλαγές για τα γκέι, λεσβιακά και τρανς δικαιώματα. Στην σελίδα ακόμη δινόταν έμφαση σε συγκεκριμένες καμπάνιες για τα γκέι δικαιώματα όπως την “It Gets Better” που σκοπό είχε να βοηθήσει όσα άτομα από την LGBT κοινότητα έδιναν την μάχη με σκέψεις ακόμη και αυτοκτονίας.

Αυτή η καμπάνια, ακόμη κατευθύνεται σε μία άλλη με τίτλο: “Strengthening Civil Rights”. Όμως, βέβαια, όλα αυτά πλέον θα αλλάξουν. Ωστόσο κάθε αναφορά σε LGBT έχει εξαφανιστεί.

Είναι αυτό απλά μέρος της μετάβασης και θα δούμε μία νέα σελίδα που θα έχει την στάμπα της έγκρισης του Τραμπ; Ποιος ξέρει… Η LGBT κοινότητα έχει εκφράσει τις ανησυχίες της για την Προεδρία Τραμπ, ιδιαίτερα δεδομένης της Αντιπροεδρίας του Pence, που ο ρόλος του ως Κυβερνήτης της Ιντιάνα, ήταν να αντιπαρατεθεί κάθετα με νομοθεσίες που προστάτευαν τους LGBT ανθρώπους.


Σε άλλα νέα, επίσης, το ίδιο συμβαίνει με την αντίστοιχη σελίδα του Λευκού Οίκου που αναφερόταν στην κλιματική αλλαγή. Και αυτή εξαφανίστηκε από τον Λευκό οίκο.
In related news, it appears all mentions of climate change have also been erased throughout the site.
Μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα σχετικά με την δουλειά της διακυβέρνησης Ομπάμα για για LGBT δικαιώματα πιέζοντας εδώ.