Δευτέρα 9 Απριλίου 2018

Φιλί αγάπης και αφορισμών: Ορθοδοξία κατά S.Hawking





Δεν καταλαβαίνω τι έχουν πάθει οι ιερείς. Ούτε γιατί η Εκκλησία δεν τους συμμαζεύει.
Με την Ανάσταση του θεανθρώπου, την ώρα της χαράς, του φιλιού της αγάπης και του «Φιληθείτε γλυκά, χείλη με χείλη, πέστε Χριστός ανέστη, εχθροί και φίλοι!» ένας Μητροπολίτης βρήκε τη στιγμή να «αφορίσει» νεκρό επιστήμονα.
Πρόκειται για τον Μητροπολίτη Κηφισίας, Αμαρουσίου και Ωρωπού Κύριλλο Μισιακούλη ο οποίος αφόρισε* τον πρόσφατα αποβιώσαντα επιστήμονα Στίβεν Χώκινγκ επειδή, λέει, δήλωνε άθεος. 
Πολλοί διακεκριμένοι επιστήμονες είναι άθεοι και παραξενεύομαι που τώρα, μετά θάνατον, το πληροφορήθηκε ο ιερεύς.
Δεν περίμενα καλύτερα από εκείνους που όταν άλλοι σχολιάζουμε το cult του Παΐσιου μας φέρνουν το άκυρο επιχείρημα περί 'περιύβρισης νεκρού' . Τα 'χει αυτό με τα δυό μέτρα δυό σταθμά η μισαλλοδοξία.

Με την επιλογή εξεχόντων δημιουργών η Ορθόδοξη Εκκλησία έχει δώσει μια χροιά τιμητικού παρασήμου στους Αφορισμούς της διότι ποιος από εμάς του ταπεινούς γραφιάδες δε θα ήθελε να ανήκει στη μικρή Λέσχη που έχει μέλη της τον Ανδρέα Λασκαράτο, τον Εμμανουήλ Ροΐδη, Το Νίκο Καζαντζάκη, τον Μαρτσέλο Μαστρογιάννι, τον θ. Αγγελόπουλο και, τώρα, τον Στίβεν Χώκινγκ;
Κακό PR ή εντελώς άλλο target group, δεν ξέρω, αλλά ξέρω πολλούς που θα έδιναν χρόνια από τη ζωή τους για να μπουν στην εκλεκτή ομάδα και που θα φορούσαν τον Αφορισμό τους με καμάρι και τιμή που λίγα παράσημα απολαμβάνουν στον τόπο μας.


Αλλά τι είναι ο Αφορισμός και τοι παθαίνουν οι Αφορεσμένοι;
Φέρνω απαντήσεις 
φέρνω να θυμηθούμε τους αφορισμένους μας
και, με την ευκαιρία, σας θυμίζω και το εξαίσιο ποίημα του Σολωμού με τη σοφή παραίνεση να αφήσουμε τα μίση και να φιληθούμε γλυκά χείλη με χείλη, που, αμήν λέγω υμίν αλλά όσο ακούμε Κύριλλους δεν το βλέπω να γίνεται.
_____________________________
*προσθέτω μια διόρθωση: «αφόρισε» είναι το σωστό. Μη γνωρίζοντας το τυπικό αφαίρεσα τα εισαγωγικά, δίχως όμως σκόπιμα να θέλω να παραπλανήσω. Mea culpa.


Η είδηση
Μύδρους εναντίον του αστροφυσικού Στίβεν Χόκινγκ εξαπόλυσε στο πασχαλινό του μήνυμα ο μητροπολίτης Κηφισιάς, Αμαρουσίου και Ωρωπού κ. Κυρίλλος. 

Στο πασχαλινό του μήνυμα ο μητροπολίτης αναφέρθηκε στον επιστήμονα, ο οποίος πέθανε πριν από λίγες εβδομάδες.  Είπε μεταξύ άλλων πως ο Στίβεν Χόκιγνκ «έσβησε» θαμπωμένος από τα επιτεύγματά του, γεμάτος έπαρση και αλαζονεία, ο Μητροπολίτης πρόσθεσε πως ο ίδιος ξεχνούσε πως ότι όλοι εμείς υπάρχουμε επειδή υπάρχει ο Θεός. 

Αναλυτικά στο μήνυμά του που διαβάστηκε στις ενορίες γράφει : «Πρόσφατα πέθανε ένας διακεκριμένος αστροφυσικός, ο Στήβεν Χόκινγκ. Εσβησε κι αυτός όπως τόσοι άλλοι. Θαμπωμένος από τα επιστημονικά του επιτεύγματα, γεμάτος έπαρση και αλαζονεία ισχυριζόταν ότι δεν χρειάστηκε το χέρι του Θεού, για να δημιουργήσει το σύμπαν, αλλά έγινε μόνο με την δύναμη των νόμων της φύσης. Ο Θεός αποσύρθηκε από το σύμπαν και τον άνθρωπο και ως εκ τούτου η μεταθανάτια ζωή είναι ένα παραμύθι. Βέβαια αυτός και όσοι τον ακολουθούν ξεχνάνε ότι υπάρχουμε, επειδή υπάρχει ο Θεός. Ζούμε, γιατί το θέλει Εκείνος. Η αναπνοή μας είναι στα χέρια Του. Οσοι, λοιπόν, σκοτώνουν τον Θεό στον ουρανό, αφήνουν τον άνθρωπο στη γη ορφανό, μόνο του και απελπισμένο στις οδύνες και τα αδιέξοδά του».

Σημειώνεται πως ο αστροφυσικός είχε δηλώσει και δημοσίως πως ήταν άθεος.

 Μητροπολίτης ΣΕΡΑΦΕΙΜ:
«Ο συγκεκριμένος παραπληγικός Βρετανός επιστήμων είναι απολύτως συμπαθής ιδιαιτέρως διότι ευρίσκεται εις μίαν δραματικήν κατάστασιν υγείας απεικονιζομένην εις δημοσιευθέντα φωτογραφικά στιγμιότυπα, απολύτως καθηλωμένος και επικοινωνών με ηλεκτρονικήν φωνήν, που επιφέρει την κατανόησιν διά την συμπλεγματικότητα και τραγικότητα των απόψεών του που αδίκως βεβαίως ενοχοποιούν ουσία τον Τρισάγιον Θεόν διά την δυσχερεστάτην θέσιν της υγείας του...
»..το ελαφρυντικό της συγχύσεως του νοός του, από την αφόρητο σωματική δυστυχία του»…



Ανάθεμα και αφορισμός

Στην Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία, ανάθεμα και αφορισμός ταυτίζονται και αποτελούν βαρύτατη εκκλησιαστική ποινή. Το αποτέλεσμα αυτής της ποινής είναι η αποκοπή από την εκκλησιαστική κοινωνία, η καταδίκη που παραδίδει το αποβληθέν μέλος στον Σατανά ώστε να μπορέσει δια παιδαγωγικής τιμωρίας να σωθεί. Δηλαδή ο σκοπός του αφορισμού είναι η μετάνοια του αφορισμένου, και όχι η τιμωρία.

Αφορισμός

Ως αφορισμός ορίζεται η εκκλησιαστική ποινή με την οποία ένα μέλος της Ορθόδοξης ή Ρωμαιοκαθολικής εκκλησίας αποκλείεται εντελώς από τη χριστιανική κοινότητα, ως τιμωρία για τα πολύ σοβαρά αμαρτήματα στα οποία περιέπεσεΔιακρίνεται σε μικρό και μεγάλο αφορισμό, με τον μεγάλο να θέτει το πρόσωπο μονίμως εκτός εκκλησίας και τον μικρό να καθιστά δυνατή την επανένταξή του στους κόλπους της εκκλησίας.


Η Αυτού Σεβασμιότης ο Κύριλλος δεν είναι Αμβρόσιος, έχει σπουδάσει νομικά και Θεολογία γι αυτό και –noblesse oblige- η ευθύνη του για τον αφορισμό είναι πολύ μεγαλύτερη απ' ο,τι κάτι αδαών τρελοπαπάδων.




Με κάποιο μυστήριο τρόπο έφτασε στα χέρια του Καντιώτη το σενάριο της ταινίας. Κάτι το μήνυμά της (Ελληνας πολιτικός εγκαταλείπει τη Βουλή και εξαφανίζεται στα σύνορα της χώρας, άγνωστος μεταξύ αγνώστων, σε καταυλισμό παράνομων μεταναστών), κάτι μια ερωτική σκηνή μεταξύ νεαρής μετανάστριας και Ελληνα δημοσιογράφου (που τελικά δεν γυρίστηκε ποτέ), ο Καντιώτης, που εκτός από θρήσκος ήταν και εθνικιστής και έβλεπε παντού Σκοπιανούς πράκτορες, εξεμάνη με τον Αγγελόπουλο. Τον απείλησε αμέσως με αφορισμό.
Ο σκηνοθέτης ήξερε, φυσικά, τι σημαίνει να γυρίζεις ταινίες σε δυσκολότερες εποχές - στον «Θίασο» επί χούντας είχε την αστυνομία στο κατόπι του. Αλλα δεν άφησε έτσι την υπόθεση. Δημιούργησε διεθνές θέμα. Ο Ακίρα Κουροσάβα από την Ιαπωνία τού έστειλε μήνυμα συμπαράστασης. Δόθηκε συνέντευξη Τύπου στην Αθήνα, πολύ πριν ξεκινήσουν τα γυρίσματα. Στο πλευρό του Αγγελόπουλου, εκτός από τον σταρ Μαρτσέλο, στάθηκαν σύσσωμο το ΠΑΣΟΚ και η Αριστερά (στην κυβέρνηση ήταν τότε ο Μητσοτάκης, στο υπουργείο Πολιτισμού ο Τζαννής Τζαννετάκης). Μελίνα, Γιώργος Παπανδρέου, Λαλιώτης, Μπένος, Κύρκος, Κωνσταντόπουλος, Δαμανάκη, Λιάνης, όλοι έδωσαν το «παρών». Πίσω στη Φλώρινα οι κομματικές οργανώσεις των αριστερών κομμάτων προσπαθούσαν να κρατήσουν ψηλά την αξιοπρέπεια της ντόπιας κοινωνίας, που ήδη είχε πληρώσει βαρύ φόρο στη μισαλλοδοξία του μητροπόλιτη της.
Καμπάνες, σημαίες και συλλαλητήριο
Οταν ο Αγγελόπουλος, μέσα Δεκεμβρίου του 1990, ανέβηκε στη Φλώρινα για γυρίσματα, το κλίμα ήταν εφιαλτικό. Η πόλη είχε γεμίσει μαύρες σημαίες, πλακάτ και καρικατούρες, στις οποίες ο σκηνοθέτης κρατούσε σε σακούλι τα 600 εκατ. που είχε πάρει από την ελληνική Πολιτεία και την Ευρώπη του Διαβόλου, και οι λέξεις «αναρχία, ανθελληνισμός, αθεΐα, ακολασία» τον περιέβαλαν. Καμπάνες χτυπούσαν πένθιμα. Σημαίες ανέμιζαν. Εμβατήρια ακούγονταν. Αυτοκίνητα με ντουντούκες γυρνούσαν στους παγωμένους δρόμους και καλούσαν τον κόσμο σε συλλαλητήριο και στην τελετή αφορισμού στη μητρόπολη.
Το απόγευμα της 16ης Δεκεμβρίου χίλια άτομα, ανάμεσά τους και πολλοί νέοι, μαζεύτηκαν μπροστά στον μητροπολιτικό ναό της Φλώρινας, σε απόσταση λίγων μέτρων από το εντυπωσιακό σκηνικό που είχε ήδη στήσει ο αείμνηστος Μικές Καραπιπέρης, και άκουσαν τον παραληρηματικό λόγο του Καντιώτη. «Θα πέσουν κεραυνοί», φώναζε με όλη τη δύναμή του ο 84χρονος τότε μητροπολίτης. Το κρύο ήταν αφόρητο, αλλά το μίσος που ένιωθες στην ατμόσφαιρα σε περόνιαζε περισσότερο. Λίγες ώρες νωρίτερα, ένας αποφασιστικός Αγγελόπουλος είχε διασχίσει, πάντως, την άδεια πόλη συνοδευόμενος από συνεργάτες του και πολλούς δημοσιογράφους, Ελληνες και ξένους, για να πάει σε μια αντι-συγκέντρωση δημοκρατίας και ελευθερίας που είχε οργανωθεί στον κινηματογράφο «Ελληνίς».
Μεσαιωνική τελετουργία
Την επόμενη μέρα είχε σειρά ο «αφορισμός-πακέτο», όπως ευφυώς έγραφε το πρωτοσέλιδο της «Ε». Ας σημειωθεί ότι έγκυροι πανεπιστημιακοί θεολόγοι είχαν αποφανθεί ότι ήταν και αφορισμός-παρωδία, αφού ο Καντιώτης δεν είχε τη σύμφωνη γνώμη των 2/3 της Ιεραρχίας. Οχι, φυσικά, ότι αν ήταν έγκυρος θα είχαν... πιάσει τόπο όλα αυτά τα ανατριχιαστικά «ιερά κείμενα», που άκουσα να διαβάζει ο Καντιώτης από τον άμβωνα, κρυμμένη πίσω από μια κολόνα του ναού κι ενώ οι πιστοί έψελναν ομαδικά «αφορεσμένοι, αφορεσμένοι». Τουλάχιστον ο Καντιώτης τούς έδωσε ένα περιθώριο. Αν μετάνιωναν μέσα σε δύο χρόνια, ο αφορισμός τους θα ήρετο. Απ' ό,τι ξέρουμε, όλοι τους το ίδιο αγύριστο κεφάλι κράτησαν. Ανάμεσά τους και ο 86χρονος Κων. Παπαλαζαρίδης, κομπάρσος στην ταινία. Οταν λίγους μήνες αργότερα έφυγε από τη ζωή, ο παπάς του χωριού του αρνιόταν να τον θάψει.
Κι ενώ στη Μητρόπολη Φλώρινας εκτυλισσόταν το θρησκευτικό θρίλερ, ο Αγγελόπουλος, ο Αρβανίτης, ο Μαστρογιάνι, ο Γρηγόρης Πατρικαρέας, η Δώρα Χρυσικού και όλοι οι άλλοι είχαν πιάσει δουλειά στο γειτονικό και χιονισμένο Αμύνταιο. «Αφορισμός κάτω από τέτοιους όρους είναι τιμή», δήλωνε ο σκηνοθέτης.
Η ταινία γυρίστηκε κανονικά, ταξίδεψε στις Κάνες και σε όλο τον κόσμο. Η αμέσως επόμενή του, το διάσημο και αριστουργηματικό «Βλέμμα τού Οδυσσέα», που πήρε και το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής στις Κάνες, ξεκινούσε με μία από εκείνες τις μεγαλειώδεις σκηνές που μόνον ο Τεό μπορεί να γυρίσει. Μια αναπαράσταση του συλλαλητηρίου τού Καντιώτη στη Φλώρινα. 



logotexnika.blogspot.com 
Εβίτα Λύκου
Μπορεί αυτή την περίοδο η εκκλησία της Ελλάδος να βρίσκεται στο μέσο μιας κρίσης που αποκαλύπτει πολλά δυσώδη και βορβορώδη για τους λειτουργούς της, η ίδια όμως έχει επιδείξει απαράμιλλο ταλέντο στο να κρίνει και να στιγματίζει οποιονδήποτε δεν συνάδει με τις θέσεις της και δεν ακολουθεί πιστά τα κηρύγματά της.

Ο χριστιανισμός ορίστηκε στις απαρχές του ως μια κοινότητα ισότιμων και αγαπημένων μελών. Ο μόνος τρόπος επιβίωσης της νέας θρησκείας και των μελών της ήταν ακριβώς αυτή η έννοια της κοινότητας. Έτσι λοιπόν, η μέγιστη ποινή για κάθε μη σύννομη πράξη ήταν η αποβολή από την κοινότητα, η εγκατάλειψη του μέλους και η αποκοπή του από τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας. Αυτή η πρακτική τιμωρία πέρασε κατά τα βυζαντινά χρόνια στο τυπικό της Εκκλησίας και έλαβε διάφορες μορφές περισσότερο ή λιγότερο αυστηρές και απέκτησε μια σημασία συμβολική.
Στο μυαλό των χριστιανών ο αφορισμός συνδέθηκε με τους παγανιστικούς βρικόλακες αφού οι πατέρες της εκκλησίας όριζαν για τους αφορεσμένους ότι: «Εν τω ονόματι της αγίας τριάδας έχομεν και κυρίττομεν αυτούς αφορισμένους, κατηραμένους και ασυγχώρητους παρά πατρός, υιού και αγίου πνεύματος και έστωσαν μετά θάνατον άλυτοι και τυμπανιαίοι, αι πέτραι και ο σίδηρος λυθήσονται αυτοί δε ουδαμώς». Με το πέρασμα των αιώνων ο μικρός και ο μεγάλος αφορισμός (ακοινωνησία και ανάθεμα αντιστοίχως) εφαρμόστηκαν από την εκκλησία σε αιρετικούς, εχθρούς της πίστεως, εχθρούς και αντιπάλους των κατά τόπον μητροπολιτών και αρχιερέων.
Δεν ήταν λίγες οι φορές λοιπόν που ο αφορισμός χρησιμοποιήθηκε ως μέσω λογοκρισίας σε μια προσπάθεια της εκκλησίας να αποτρέψει τους πνευματικούς ανθρώπους της κάθε εποχής από το να σκέφτονται και να κρίνουν. Λογοτέχνες επιστήμονες και πολιτικοί έπεσαν θύματα της απολυταρχίας μιας εκκλησίας που δύσκολα θα μπορούσε να διατηρήσει τα προνόμια της και την κυριαρχία της πάνω σε αυτόβουλα όντα. Γνωστές είναι οι περιπτώσεις του αφορισμού των Ρήγα Φεραίου, Αλέξανδρου Υψηλάντη και Ελευθερίου Βενιζέλου, και μάλιστα σε εποχές που το έθνος είχε απόλυτη ανάγκη την ενότητα και την σύμπνοια πολιτικών και θρησκευτικών δυνάμεων. Στην νεοελληνική λογοτεχνία έχουμε το παράδειγμα τριών λογοτεχνών που κυνηγήθηκαν από την εκκλησία με όλους τους δυνατούς τρόπους και που σήμερα η αξία του έργου τους είναι αναμφισβήτητη.


Ανδρέας Λασκαράτος
Ο Ανδρέας Λασκαράτος υπήρξε σπουδαίος σατιρικός ποιητής και πεζογράφος. Εκ Κεφαλληνίας καταγόμενος, δεν έχασε ποτέ του το χαρακτηριστικό επτανησιακό μπρίο, που τον έβαλε μάλιστα σε μεγάλους μπελάδες όταν η πένα του στράφηκε κατά των εκκλησιαστικών αρχών. Ο Λασκαράτος ήταν διακριτό μέλος των επτανησιακών φιλολογικών κύκλων, με σπουδές στο Παρίσι και στην Πίζα και με πνεύμα αντιδραστικό –όπως όλοι οι Κεφαλλονίτες. Από τα πρώτα του κείμενα φάνηκε η διαφωνία του με τα τεκταινόμενα στην εκκλησία της Κεφαλονιάς. Ακόμα όμως κι αν οι τοπικοί ιεράρχες των ανέχονταν ως ένα βαθμό, μετά τη δημοσίευση των Μυστηρίων της Κεφαλονιάς το 1856, όπου ειρωνεύεται και καυτηριάζει την αμάθεια και την υποκρισία του κλήρου, η ανοχή εξαντλήθηκε. Ο μητροπολίτης Κεφαλληνίας Σπυρίδωνας Κοντομιχάλης προβαίνει σε αφορισμό του συγγραφέα με την υποστήριξη του φανατισμένου όχλου. Δεν είναι δύσκολο να καταλάβουμε τον λόγο της ενόχλησης των δεσποτάδων όταν η γραφή του Λασκαράτου ξεσκεπάζει τους βολεμένους κληρικούς και τους τσιγκλάει σαν αγκάθι στο πλευρό: «Μπορούνε να ειπωθούνε οπαδοί του Χριστού, επειδή πιστεύουνε πως η θεότητα είναι τρισυπόστατη, ενώ η πραγματική τους θεότητα είναι το νιτερέσο τους;» αναρωτιέται ο Λασκαράτος.

 Ο αφορεσμός του επαναλαμβάνεται και την επόμενη χρονιά κι έτσι ο Λασκαράτος καταφεύγει στο Λονδίνο για να λήξει η ένταση. Τον επόμενο χρόνο επιστρέφει στο νησί αλλά οι περιπέτειές του δεν τελειώνουν εδώ αφού περνά 4 μήνες φυλακισμένος στο Σωφρονιστήριο της Κεφαλονιάς μετά από ερήμην καταδίκη του, εξαιτίας της κυκλοφορίας της καυστικής εφημερίδας Λύχνος. Το 1867 εκδίδει την Απόκριση εις τον Αφορεσμόν του Κλήρου της Κεφαλονιάς τω 1856 και μπαίνει σε νέους μπελάδες και νέα δικαστική διαμάχη, αυτή τη φορά όμως το σώμα των ενόρκων τον αθωώνει. Πολύ χαρακτηριστικό είναι το διήγημα του Όνειρο στο οποίο εμπαίζει ολόκληρο τον κλήρο και μαζί όλα τα ιερά και τα όσια. Στο διήγημα αυτό ονειρεύεται, λέει, πως πέθανε και πήγε, εξαιτίας του αφορισμού του, στην κόλαση όπου συνάντησε ένα σωρό Ιερείς, Αρχιερείς και Πατριάρχες να απολαμβάνουν περιποιήσεις ως φιλοξενούμενοι του Εωσφόρου στην κόλαση! Απευθυνόμενος μάλιστα σε γνωστό του Δεσπότη λέει τα εξής χαριτωμένα: «Μα βλέπω που αφορεσμένοι κι αφορεστάδες εις την ίδια τρύπα του Διαόλου καταντάμε!».

 Στα 1899 ο ιερέας Γεράσιμος Δορίζας, φίλος και θαυμαστής του συγγραφέα, ζήτησε και πέτυχε, μέσα από περίπλοκες διαδικασίες και με το Λασκαράτο να αρνείται κατηγορηματικά να απολογηθεί, την άρση του αφορισμού. Ο Ανδρέας Λασκαράτος πέθανε ενάμιση χρόνο μετά στις 24 Ιουλίου του 1901 και κηδεύτηκε με όλες τις τιμές, ενώ η σπουδαιότητα του ως συγγραφέα έχει αναγνωριστεί στην Ελλάδα και την Ευρώπη.



Εμμανουήλ Ροΐδης
Το 1866 εκδίδεται στην Αθήνα ένα βιβλίο που έμελλε να ταράξει τα νερά των λογοτεχνικών κύκλων της εποχής και να φέρει φουρτούνα στους εκκλησιαστικούς. Η Πάπισσα Ιωάννα του Εμμανουήλ Ροΐδη, ένα βιβλίο το οποίο επιγράφεται ως Μεσαιωνική Μελέτη και βρίθει παραπομπών και υποσημειώσεων, είναι στην ουσία ένα σατυρικό μυθιστόρημα που, σύμφωνα με τον καθηγητή λογοτεχνίας κύριο Δημήτρη Δημηρούλη, υπονομεύει τόσο το λογοτεχνικό θεσμό όσο και τις κοινωνικές συμβάσεις. Το βιβλίο αυτό αναφέρεται στη νόθα κόρη μιας χηνοβοσκού που με ένα σωρό δολοπλοκίες φτάνει τελικά στο ύπατο αξίωμα της Καθολικής εκκλησίας. Γίνεται Πάπας –Πάπισσα δηλαδή, κρύβοντας το φύλο της, και πεθαίνει με τον πλέον σκανδαλιστικό τρόπο φέρνοντας στον κόσμο το παιδί του εραστή της μπροστά στα μάτια του χριστεπώνυμου πλήθους που περιμένει την ευλογία του Ποντίφικα. 

Ο Ροΐδης δεν χάνει την ευκαιρία να ειρωνευτεί την ανηθικότητα και την υποκρισία του κλήρου, αυτού του βυθισμένου στην αμαρτία που άλλο δεν κάνει παρά να καλοπερνά και να στηλιτεύει τα δήθεν ανομήματα των καθημερινών ανθρώπων. Η εκκλησία αντιδρά μανιασμένα, ζητά την επέμβαση του εισαγγελέα, αποκηρύσσει το σατανικό βιβλίο και κηρύττει αφορεσμένους όσους τολμήσουν να το διαβάσουν. Υπάρχει μια ασάφεια σχετικά με το αν αφορίστηκε και ο ίδιος ο Ροΐδης για μικρό χρονικό διάστημα πριν ανακληθεί ο αφορισμός του, ή αν τελικά δεν αφορίστηκε καθόλου, το βέβαιο όμως είναι ότι πολεμήθηκε πολύ σκληρά από τους εκκλησιαστικούς άρχοντες. 

Ο Ροΐδης αντιδρά στον πόλεμο που δέχεται, αφενός με μια άμεση επιστολή προς απάντηση της εγκυκλίου της Ιεράς Συνόδου Περί αποκηρύξεως Βλάσφημου και Κακοήθους Βιβλίου, και με τις Επιστολές Αγρινιώτου, τέσσερις επιστολές τις οποίες υπογράφει ως Διονύσιος Σουρλής και οι οποίες αποτελούν ένα καταπληκτικό δείγμα της γραφής του Ροΐδη, σαρκαστικές, δεικτικές, καυστικές και πανέξυπνες. Με το θαυμάσιο ύφος του, και με όπλο μια τεράστια βιβλιογραφία απ’ όπου αντλεί παραπομπές που υποστηρίζουν τις θέσεις του, ο Ροΐδης δεν αφήνει πέτρα πάνω στην πέτρα. Υπερασπίζεται την ελευθερία του λόγου, το δικαίωμα του στην αδέσμευτη έκφραση και πάνω απ’ όλα κατατροπώνει τους υποκριτές ιεράρχες με τον πλέον δηκτικό τρόπο. Κλείνοντας την Απάντηση του προς την εγκύκλιο της Ιεράς Συνόδου, και αφού έχει σχολιάσει τον θρησκευτικό μεσαίωνα που επιδιώκει να διατηρήσει η εκκλησία, γράφει: «ο καιρός ίσως δεν είναι μακράν ότε θα είπωσι και οι Έλληνες: Δεν θέλομεν πλέον να ήμεθα Βυζαντινοί αλλά Χριστιανοί! και τότε άγιοι μου Πατέρες, όταν η ηώς αυτή και εφ’ ημάς ανατείλη, αν επιμένετε ακόμη θεωρούντες ως καταχθόνιον δαίμονα τον συγγραφέα της Ιωάννας, θέλετε αναγκασθή τουλάχιστον αντί Σατανά ονομάσετε αυτόν Εωσφόρον».

Νίκος Καζαντζάκης
Ένας από τους σπουδαιότερους νεοέλληνες πεζογράφους που προκάλεσε τις εκκλησιαστικές αρχές, όχι γιατί ειρωνεύτηκε την κοσμικότητα της εκκλησίας, αλλά λόγου του ανήσυχου πνεύματος του, της υπαρξιακής αγωνίας και των φιλοσοφικών του αναζητήσεων. Ο Καζαντζάκης χαρακτήριζε ο ίδιος τον εαυτό του πολίτη του κόσμου και ως τέτοιος στοχαζόταν μακριά από τον συντηρητισμό και τη στενομυαλιά της ελληνικής κοινωνίας. Επιπλέον, εκτός του ότι είχε δεχθεί την επίδραση ανατολίτικων θρησκειών και κυρίως του Βουδισμού, ο Καζαντζάκης ήταν και μέλος της Τεκτονικής Στοάς των Αθηνών. Μια προσωπικότητα λοιπόν που αν μη τι άλλο ενοχλούσε την εκκλησιαστική ηγεσία της εποχής. 

Το 1953 η εκκλησία ζητά το διωγμό του Νίκου Καζαντζάκη πριν ακόμα εκδοθεί ο Τελευταίος Πειρασμός, ο συγγραφέας απαντά στις απειλές για αφορισμό λέγοντας: «Μου δώσατε μια κατάρα, Άγιοι πατέρες, σας δίνω κι εγώ μια ευχή: Σας εύχομαι να ‘ναι η συνείδηση σας τόσο καθαρή, όσο είναι η δική μου και να ‘στε τόσο ηθικοί και θρήσκοι όσο είμαι εγώ». Ο Πάπας συμπεριλαμβάνει τον Τελευταίο Πειρασμό στο Index Librorum Prohibitorum. Ο Καζαντζάκης δεν δίνει την παραμικρή σημασία στις απειλές και τις διώξεις, συνεχίζει να γράφει και να προσφέρει μέχρι το θάνατο του το 1957 στη Γερμανία. Η κηδεία του έγινε στο Ηράκλειο χωρίς εκκλησιαστική τελετή. Πάνω στον τάφο του είχε ζητήσει να αναγραφεί η γνωστή βουδιστική φράση: «Δεν ελπίζω τίποτα, δε φοβάμαι τίποτα. Είμαι ελεύθερος».

 Το ειρωνικό είναι ότι όπως αποκάλυψε η έρευνα της δημοσιογράφου Ελένης Κατσουλάκη χρόνια μετά, ο αφορισμός του Καζαντζάκη δεν ίσχυσε ποτέ στην πραγματικότητα, αφού δεν είχε υπογραφεί, όπως απαιτείται, από τον Οικουμενικό Πατριάρχη. Τα έργα του Καζαντζάκη γνωρίζουν ακόμα και σήμερα τεράστια επιτυχία, όμως οι αντιδράσεις τις εκκλησίας δεν έλειψαν με τον θάνατο του συγγραφέα. Το 1975 η ελληνική τηλεόραση ετοιμάζεται να προβάλει σε συνέχειες το έργο του Νίκου Καζαντζάκη Ο Χριστός Ξανασταυρώνεται αντιδρά έντονα: «Η Ιερά Σύνοδος κατά την σημερινήν αυτήν συνεδρίαν, πληροφορηθείσα ότι υπάρχει πρόθεσις προβολής από της τηλεοράσεως του βλασφήμιου έργου του Ν. Καζαντζάκη Ο Χριστός Ξανασταυρώνεται, περί του οποίου από πολλών ετών η Εκκλησία, απεφάνθη ότι είναι δυσσεβές και αντιχριστιανικόν, απεφάσισε να προβή εις αμέσους εντόνους ενεργείας παρά τοις αρμοδίοις προς αποτροπήν της τοιαύτης προβολής, η οποία θα σκανδαλίσει και θα βλάψει πνευματικώς το Χριστεπώνυμον πλήρωμα της εκκλησίας της Ελλάδος...». Επιπλέον, ο Τελευταίος Πειρασμός του Μάρτιν Σκορτσέζε αντιμετωπίζει από το 1988 τις κλειστές πόρτες των ελληνικών κινηματογραφικών αιθουσών, ενώ την χρονιά που μας πέρασε και ενώ επρόκειτο να προβληθεί από τον τηλεοπτικό σταθμό Star, η προβολή του ακυρώθηκε χάρη στην αντίδραση της αρχιεπισκοπής εκ μέρους σκανδαλιζόμενων χριστιανών.
 ___________________________

Διονύσιος Σολωμός
Ημέρα Της Λαμπρής
Χριστός ανέστη! Νέοι, γέροι και κόρες,
Όλοι, μικροί, μεγάλοι, ετοιμαστείτε·
Mέσα στες εκκλησίες τες δαφνοφόρες
Mε το φως της χαράς συμμαζωχτείτε·
Ανοίξετε αγκαλιές ειρηνοφόρες
Oμπροστά στους Αγίους και φιληθείτε·
Φιληθείτε γλυκά χείλη με χείλη,
Πέστε Χριστός Ανέστη εχθροί και φίλοι.
 
Δάφνες εις κάθε πλάκα έχουν οι τάφοι,
Kαι βρέφη ωραία στην αγκαλιά οι μανάδες·
Γλυκόφωνα, κοιτώντας τες ζωγραφι-
σμένες εικόνες, ψάλλουνε οι ψαλτάδες·
Λάμπει το ασήμι, λάμπει το χρυσάφι
Aπό το φως που χύνουνε οι λαμπάδες·
Kάθε πρόσωπο λάμπει απ’ το αγιοκέρι,
Oπού κρατούνε οι Χριστιανοί στο χέρι.

ΣΧΟΛΙΑ

Ο αφορισμόςείναι η σέλφι του παπά. Κάτι που κάνει για να πάρει λάικς! 

Ο ... ποιος; Τον Σ Χ δεν θα τον ένοιαζε καθόλου η άποψη του Μ Κ δηλαδή Η άποψη ενός κρατικοδίαιτου λειτουργού κάποου δόγματος που δεν τον αφορούσε. Όπως δεν θα τον ένοιαζε και ο αφορισμόςαπο έναν Μουφτή. 

Και τι έκανε δηλαδή ο Stephen Hawking στη ζωή του; Ο Κύριλλοςνα πούμε αγιοποίησε και έναν Παΐσιο να έχουν να προσκυνάνε τις παντόφλες του οι επόμενες γενεές. Μάζεψε και 20-30 εκατομμύρια στο παγκάρι από φτωχές γριές και γέρους για να επεκτείνει τα ορθόδοξα Ταζ Μαχάλ του. 

Ο Μητροπολίτης Κηφισιάς τα «έβαλε» με τον Στίβεν Χόκινγκστο πασχαλινό μήνυμα -«Πέθανε γεμάτος έπαρση και αλαζονεία». Το πνεύμα αγάπης έχει κυριαρχήσει στην ορθόδοξη εκκλησία

Άλλος ένας Ηροστρατ(ίσκος) που θέλει να κάνει αισθητή την παρουσία του στο σύμπαν πετροβολώντας τ' αστέρια! Παραλήρημα κατά του Στίβεν Χόκινγκαπό τον Μητροπολίτη Κύριλλο | Το Κουτί της Πανδώρας: 

Μίσος, σκοταδισμός, συντήρηση... Ορθοδοξία!


Βαρυσήμαντη η γνώμη ενός παντελώς άγνωστου τύπου με αστεία αμφίεση και εμφάνιση. Θα συζητηθεί διεθνώς σίγουρα. Κανείς δεν θα την γράψει στα αρχιδια του.




________________________________
ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ
Ερώτηση: Τι λέει η Αγία Γραφή για την εκκλησιαστική πειθαρχία / τον αφορισμό; https://www.gotquestions.org/Greek/Greek-church-discipline.html

Ο μητροπολίτης που αφόρισε Αγγελόπουλο – Μαστρογιάνι

Παρασκευή 6 Απριλίου 2018

Τρίωρο γεύμα στη δουλειά οι Έλληνες ― κατά Daily Telegraph




H Daily Telegraph δημοσιεύει ένα γραφικό με σύγκριση του διαλείμματος για φαγητό (lunch break) σε διάφορες χώρες με την Ελλάδα πρώτη αφού, λέει, σταματάμε τη δουλειά για 3ωρα γεύματα.
Πρώτη μου σκέψη για να επαληθεύσω είναι «Η Γαλλία πού είναι;» διότι χρόνια διαβάζω στον αγγλόφωνο τύπο σχόλια για το μεσημεριανό με κρασί των Γάλλων. Γαλλία όμως το γραφικό δεν έχει.

Πολλά τα σχόλια.
Σας φέρνω μερικά με συνδέσμους, φέρνω και άλλο γραφικό, του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ, που δείχνει την Ελλάδα πρώτη σε αριθμό ωρών εργασίας (με δεύτερη τη Βουλγαρία).

Ανήκω στους λίγους που πιστεύουν πως είναι αδύνατον να ευδοκιμήσει ένα κράτος αν δεν έχει επαρκές Δημόσιο. Πιστεύω ότι μόνο στηριγμένος σε πολύ καλούς δημόσιους υπαλλήλους μπορεί ο πολιτικός να εφαρμόσει τα οράματα και υποσχέσεις για τα οποία εκλέγεται. Δε θα καταργήσουμε το Δημόσιο επειδή στον τόπο μας έγιναν καταχρήσεις με προσλήψεις αναξιοκρατικές όπως δεν κόβουμε το κεφάλι επειδή έχουμε πονοκέφαλο. Ίσα-ίσα πολλά είναι τα δεινά που θα είχαμε αποφύγει αν παύαμε να κατηγορούμε την άχαρη διαδικαστική δουλειά που κάνει τα γρανάζια να κινούνται.
Δεν είναι της μόδας οι απόψεις μου, πολλοί, ξέρω, διαφωνούν και ιδανικό τους έχουν την ανάληψη των πάντων από ιδιωτικές εταιρίες ακόμα κι αν βλέπουμε ήδη αλλού τις ολέθριες συνέπειες ιδιωτικών φυλακών, στρατών αλλά και των τραίνων και ταχυδρομείων που κλείνουν κάθε σταθμό που δε συμφέρει και συναγωνίζονται μόνο για τα επικερδή.

Ακόμα κι εσείς που δε συμφωνείτε μαζί μου όμως, σίγουρα βλέπετε την αδικία του γραφικού αλλά και το δόλο πίσω από κάτι τέτοια άρθρα όταν δημοσιεύονται σε μεγάλες εφημερίδες. Διότι είναι εκείνοι που θα κάτσουν να διαβάσουν που με ανησυχούν, όσο οι άλλοι οι πολλοί που δε νοιάζονται αρκετά για το θέμα αλλά περαστικά και δίχως αντίλογο περνούν κάτι τέτοια στο ασυνείδητό τους κι έτσι, αθόρυβα, σχηματίζονται στερεότυπα της επικίνδυνης κι απατηλής 'Κοινής Γνώμης' που θέλει κομπρεσέρ μετά να τα σπάσουμε.

  Φέρνω την άγνωστης προέλευσης 'στατιστική', φέρνω  πολλούς πίνακες με μετρήσεις (ποιοι δουλεύουν πιο πολύ/ποιοι πληρώνουν πιο πολλά/πού είναι χειρότερο να είσαι γυναίκα)
και σχόλια ελληνικά και αγγλικά.



Το νομιμο διαλειμμα στο 8ωρο βαση νομου ειναι 20λεπτο στην Ελλάδα...Το σπαστο ωραριο δεν υποννοει οτι το μεσοδιαστημα ειναι "διάλειμμα"
 20’ λενε τα συμβολαια
 Το νομιμο διαλειμμα στο 8ωρο βαση νομου ειναι 20λεπτο στην Ελλάδα...Το σπαστο ωραριο δεν υποννοει οτι το μεσοδιαστημα ειναι "διάλειμμα".


Debbie Dimopoulou  το δε δημοσιο δεν εχει καν διάλειμμα για φαγητο . εγω 16 χρονια δεν ειχα ποτε

Μιχάλης Καλούπης
 
Η φαση ειναι παντα στο όρθιο τύπου "μισο λεπτο κύριε, να φαω μια μπουκιά και σας ετοιμάζω"
Εύη Ανδρεάδη Δεν ηξερα οτι ειχαμε λαντς μπρέικ! Εγω την τυροπιτα μου - που φερνω απ'το σπιτι για να μην καθυστερω πηγαινοντας ως το καφε - την τρωω ενω δουλευω. Για να κανω εναν σαματα για να διεκδικησω τα δικαιωματα μου.
Βάλια Μπούμπα Εγώ πάντως σε όλες τις δουλειές είχα lunch break πάνω στο πληκτρολόγιο. Μετά το γυρνούσα ανάποδα για να πέφτουν τα σουσαμια.

Kostas Plastiras Δεν μπορω να σχολιασω το ποστ ειμαι σε lunch break



Χάρης Ζάβαλος.
Κ εδώ αγαπητοί μου φίλοι βλέπουμε πως χτιζεται μια ΠΑΠΑΤΖΑ τύπου "οι δημόσιοι υπάλληλοι μας έβαλαν στα μνημόνια" ή "οτι δεν κοβόταν η απόδειξη στο κουλούρι κ πέσαμε εξω" κ "μαζί τα φάγαμε να πούμε".
Έτσι βλέπουμε μια μέτρηση διαλείμματος για φαγητό, όπου η Daily Telegraph τι καταπληκτικό κάνει?
Μετράει το launch break των υπαλλήλων στην Ελλάδα βάζοντας μέσα το 3ωρο κενό του σπαστου ωραρίου, αφήνοντας να εννοηθεί οτι αραζει κάνα 3ωρο για να φάει εντός του ωραρίου του ενώ πληρώνεται κ ας βγαίνει τελικά κάνα 12ωρο που ειναι ουσιαστικά στην εργασία.
Έτσι σιγά σιγά, πίνακα στον πίνακα φτιάχνεται το κατάλληλο ψέμα για τον κοπριτη Έλληνα εργαζόμενο που ακόμα κ αν στις μετρήσεις βγάζει παραπάνω εργατοωρες απο όλες τις χώρες τις Ε.Ε. πάντα υπάρχει το επιχείρημα περι μη σωστή απόδοσης στην εργασία παρα τις αυξημένες ώρες.





Μία σοβαρή υποψηφιότητα για τα βραβεία Πούλιτζερ κέρδισε χτες η έκτη μεγαλύτερη εφημερίδα της Μεγάλης Βρετανίας “Daily Telegraph”, παρουσιάζοντας γράφημα, σύμφωνα με το οποίο οι Έλληνες κάνουν τρεις ώρες διάλειμμα για φαγητό από τις δουλειές τους.
Η μπάλα της έγκυρης δημοσιογραφίας, πήρε και την Ισπανία με τη Σουηδία, που και αυτές βρέθηκαν να έχουν εργαζομένους που στην ουσία πάνε στις δουλειές τους για να κάνουν τη μεσημεριανή τους σιέστα.
Η εφημερίδα ανέβασε το γράφημά της στα social media, με τη λιτή περιγραφή “NEED TO MOVE TO GREECE” (Πρέπει να μετακομίσω στην Ελλάδα), διαπίστωση αρκετά πετυχημένη κατά την άποψή μας, αφού μία τέτοιου είδους δημοσιογραφία δεν πρόκειται να πάει χαμένη στη χώρα μας, με κανάλια όπως ο ΣΚΑΪ ή έντυπα όπως η Athens Voice, θα κονταροχτυπιόταν για ένα τέτοιο δημοσιογραφικό απόκτημα.
Το γράφημα, όπως είναι φυσικό, δεν αναφέρει τις πηγές που χρησιμοποιήθηκαν για να εξαχθούν τα συγκεκριμένα συμπεράσματα, αφού είναι δύσκολο να προσθέσεις για πηγή τομου το είπε ένας τύπος σε μια pub”.

Η συγκεκριμένη ανάρτηση έχει κεντρίσει το ενδιαφέρον χιλιάδων Ελλήνων, Ισπανών και Σουηδών, που με σχόλιά τους προσπαθούν να ξεκαθαρίσουν πως η πραγματικότητα απέχει πολύ από το συγκεκριμένο γράφημα, ενώ πολλοί υποθέτουν πως ο δημιουργός του έχει μπερδέψει το διάλειμμα για φαγητό, με το λεγόμενοσπαστό ωράριο”, όπου κάποιος δουλεύει κάποιες ώρες το πρωί και κάποιες το απόγευμα.




Yannis Kemmos 
Ποιος μαλακας δημοσιογραφος είδε οτι στην Ελλάδα έχουμε 3 ωρες διάλειμμα για φαγητό;
Ζούμε στην εποχή που ο κάθε ηλίθιος μπορεί να γράφει παντού ακομα και στην Daily Telegraph.


Konstantinos Statis εμεις ρε διαολε μαλλον ζουμε σε αλλη χωρα απο αυτη που γινονται αυτες οι ερευνες
Χαρίλαος Ζάβαλος Στο τυπικό 8ωρο μάξιμουμ 30 λεπτά διάλλειμα.
Στο σπαστο ανάθεμα κ αν δίνουν 10λεπτο με την λογική οτι τώρα θα φύγεις τι το θες το διάλλειμα?

Christina Chasou Στα τηλεφωνικά κέντρα δεν μπορείς να βγεις ούτε τουαλέτα. 
Χαρίλαος Ζάβαλος
 
Ρε ξέρει κανείς κάποιον να κάνει 3ωρο λαντς μπρεικ?
ΡΕ ΠΌΣΑ ΘΈΛΕΤΕ ΝΑ ΜΑΣ ΤΡΕΛΑΝΕΤΕ?
John Kaimak Ο γκέμπελς ήταν αρχάριος μπροστά σ'αυτούς
Αντώνης Ζιώγας Αν σταματούσαμε να τσιμπησουμε κανα 10λεπτο και αυτό από τη μύτη μας έβγαινε ..


Stavros Karpouchtsis What kind of research is this??? Stereotypes and prejudices?? Well done!! need to move in serious jurnalism

Tsampikos M. A. Moschatos If you consider that 90% of Greeks work from 08:00 to 23:00... Then the break would be more than fair... But most don't know what a break is... Or do they call it a break eating a snack while working?

William Malamas
 
And btw, in New York, by law you get 1 hour lunch break.

Χρυσάνθη Στάγια 95% of the working people working without break time or having a brief one max 2 minutes. The rest is fiction..
Periklis Chatzistefanidis guys sorry but i live in Grecce and we don't have lunch brake here.if someone make a brake ,he /she must working that many time over his/hes 8 houre/day. Also when you make an working contact, you can agree for a lunch brake but if you asking to take it, you lose this work inmediatly... Come to Grecce then..
Fotis Kodos Try a 15min lunch break on a 12hour shift. Yeah that’s Greece

Natalie Puig How embarrassing that now you have to fake facts and try and pass them off as news. The journalists in Spain are posting this article and everyone is pissing themselves laughing at you.

Periklis Da Pope Xii
 
Launch breaks????????
Oh you mean the meals i inhale between my calls in my 24 hours shift???? 
WELL GUESS SOMETHING THAT NONE OF YOUR FAKE STATISTICS WOULD SAY, YOU ARE PHONIES... 
I am Greek and things like that is my life, here in Greece we don't have "launch breaks " we barely have 10 min "breaks" the only employees that have "launch breaks " are the privileged of big multinational companies. 
Next time check your statistics better and don't spread lies like that. 
ALSO YOU ARE WELCOME TO WORK HERE FOR 480€ PER MONTH, WORKING 12 HOURS A DAY, WITHOUT BONUSES AND SOCIAL SECURITY LIKE WE DO.....
_______________________



Ποιοι δουλεύουν πιο πολύ; 2015


Ποιοί εργαζόμενοι δούλεψαν εβδομάδα 60 ωρών;



Ποιοι νέοι (20-34 ετών) δούλεψαν πιο πολλές ώρες; (2015)




Πού είναι χειρότερα αν είσαι γυναίκα; (2017)
Περιβάλλον εργασίας για τις γυναίκες. Η Ελλάδα κάτω από το μέσο όρο. Καλύτερη η Σουηδία, χειρότερες Νότια Κορέα, Ιαπωνία, Τουρκία. Η Ελλάδα κάτω από το μέσο όρο. business-review.eu


 Ποιοί εργαζόμενοι πληρώνουν ψηλότερο φόρο εισοδήματος;

__________________________