Σάββατο 10 Φεβρουαρίου 2018

Ψυχοσαββάτου αφιέρωμα (με Νεοναζί και Ποίηση, Πρέζα και Φυλακές)




Όλα τα Σάββατα είναι μνημόσυνα των νεκρών μας για την Εκκλησία και οι πιστοί πηγαίνουν με πρόσφορα και με λίστες σε χαρτάκι να διαβάσει ο παπάς τα ονόματα των πεθαμένων τους. Τα Επίσημα όμως είναι δυο Ψυχοσάββατα (τρία για το λαό μα επισήμως δεν αναγνωρίζεται εκείνο των Αγίων Θεοδώρων με τα παγανιστικά του έθιμα, όταν  τα  κορίτσια βάζουν κόλλυβα κάτω από το μαξιλάρι για να ονειρευτούν 'ποιος θα τις πάρει'). Ένα είναι της Πεντηκοστής που λέγεται και του Ροσαλιού, μνήμη λαού στη τη ρωμαϊκή γιορτή των Ρουσαλίων ή Ροζαλίων, και το άλλο σήμερα, το 'Προ Της Αποκρέω'.

Σ΄αυτά τα δυό μεγάλα Ψυχοσάββατα καλούμαστε να θυμηθούμε «πάντες τους απ’ αιώνος κοιμηθέντες ευσεβώς επ’ ελπίδι αναστάσεως ζωής αιωνίου» και να μνημονεύσουμε
« Όλους εκείνους που υπέστησαν «άωρον θάνατον», σε ξένη γη και χώρα, σε στεριά και σε θάλασσα.
Εκείνους που πέθαναν από λοιμική ασθένεια, σε πολέμους, σε παγετούς, σε σεισμούς και θεομηνίες.
Όσους κάηκαν ή χάθηκαν.
Εκείνους που ήταν φτωχοί και άποροι και δεν φρόντισε κανείς να τούς τιμήσει με τις ανάλογες Ακολουθίες και τα Μνημόσυνα.»

Μ' αυτή την ευκαιρία στη χθεσινή εκπομπή μου που τέλειωνε Μεσάνυχτα έκανα αφιέρωμα στους πρόσφατους νεκρούς των φυλακών, στους χρήστες τους κυνηγημένους και διάφορα άγρια και θλιμμένα αλλά σοβαρά.

Αφήνουμε πάντα ένα «εύλογο» χρονικό διάστημα πριν ανεβάσουμε στο σύννεφο τις εκπομπές. Όμως λόγω της ημέρας με πιέζουν οι νεκροί και σας την προσφέρω ανήμερα σα πρόσφορο ή κόλλυβα για όσους έχουμε χάσει.

Στη μέση της έχω κι ένα ολόκληρο θεατρικό, »Το Ψυχοσάββατο' του Ξενόπουλου σε σκηνοθεσία για ραδιόφωνο του Σπύρου Ευαγγελάτου. Αν με βαριέστε ακούτε μόνο αυτό, εάν με προτιμάτε το πηδάτε.


Ακολουθεί η λίστα περιεχομένων:

Αφιέρωμα στο Ψυχοσάββατο,
μνήμη νεκρών
και των ψυχών επιστροφές στον Άδη
με 
πρέζα και με Θάνατο και Φυλακή
Novartis σκανδάλου προσωπική υποψία
Εξαρχείων 'καγκελάκι' κι επαναστατική γυμναστική
και Διόνύση Σαββόπουλου πομπές,
με 
σχόλια για τα τρέχοντα [Μιχαλολιάκου καταδίκη και Χρυσή Αυγή]
με
Θεατρικό:
 'Το Ψυχοσάββατο' του Γρηγόριου Ξενόπουλου 
[Σκηνοθεσία: Σπύρος Ευαγγελάτος,
Παίζουν Αντιγόνη Βαλάκου, Στέλιος Βόκοβιτς, Έλλη Ξανθάκη, Αφροδίτη Γρηγοριάδου],
με 
Μουσική ανάκατη μα διαλεγμένη 
και
απαγγελία Δημοτικών Μοιρολογιών 
και ποιημάτων από 'Τα 40 Του Θανάτου' μου.





TRUCK LIST
Grateful Dead - Grateful Dead - Whiskey In The Jar
Michaloliakos Μιχαλολιάκος - 'σαπούνι και τα εβραιόπουλα'
Sephardic - De guisar las berenjenas [ladino]
Woody Guthrie - All You Fascists Bound To Lose 
Pavlos Sideropoulos_Spyridoula - Τω αγνώστω θεώ
ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ - ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΣ ΚΑΙ ΤΟΞΙΚΟΜΑΝΕΙΣ
Markos Melkon PROSFYGAKI - ΠΡΟΣΦΥΓΑΚΙ ΜΑΡΚΟΣ ΜΕΛΚΟΝ
Tsitsanis - Δηλητήριο στη φλέβα

Γρηγόριος Ξενόπουλος XENOPOULOS - Ψυχοσάββατο PSYCHOSABBATO

Johnny Cash John Mellencamp - Folsom Prison Blues Live at Farm Aid 1993
Yiorgos Katsaros - Den to pinoume
ΛΟΥΚΙΑΝΟΣ ΚΗΛΑΗΔΟΝΗΣ - ΕΝΑ ΓΟΥΡΟΥΝΙ ΛΙΓΟΤΕΡO




________________________________
εικόνα
 'εξώφυλλο εκπομπής΄: εγώ η γράφουσα στο Α νεκροταφείο μπροστά στην Κοιμωμένη τουΧαλεπά

ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
Η εκπομπή είναι ζωντανή,
 κάθε Παρασκευή 10μμ στο: www.clipartradio.gr

  

Παρασκευή 9 Φεβρουαρίου 2018

Archaeotour: η έρευνα, μια διάκριση― διπλή χαρά





'Αρχαιολογία, τουρισμός και τοπικές κοινωνίες'. Θέμα τεράστιο κι ανεξάντλητο στον τόπο μας, θέμα ενδιαφέρον για μια τουριστική χώρα αλλά και τοπικά για μας εδώ στα τουριστικά νησιά, θέμα απαραίτητο αν θέλουμε να κατανοήσουμε πού είμαστε και πού πάμε, να μελετήσουμε και να αποφύγουμε την αλλοτρίωση και την καταστροφή της κληρονομιάς μας αλλά δίχως να στερέψουμε τους πακτωλούς που μας κράτησαν όρθιους για δεκαετίες σε χρόνια σκληρά ή εύκολα.
Την έρευνα ξεκινά το Πανεπιστήμιο Κρήτης κι είναι διπλή η χαρά μου διότι η η ερευνητική πρόταση, που μάλιστα διακρίθηκε, ετοιμάστηκε από την ομάδα της αγαπημένης φίλης μου Δέσποινας Νάζου που η αξιόλογη διατριβή της για  Μύκονο και Ρήνεια  μού άνοιξε δρόμους όπως και όσα μάς δίδαξε για τον Τουρισμό και τη Χαρτογραφία όταν συμμετείχε πρόθυμα στα Εθελοντικά Μαθήματα στη Μύκονο.


Μυκονιάτισσα, ακούραστη και πάντα παρούσα στα φλέγοντα του τόπου είναι παθιασμένη για τη δουλειά της και το ξέρω πως η νέα έρευνα θα μας προσφέρει γνώση ανεκτίμητη και πολύ αναγκαία στον καιρό μας.

Ακολουθεί η είδηση και πιο αναλυτικά περί έρευνας:




Την 44η θέση σε σύνολο 150 -προς υλοποίηση- προτάσεων που επιλέχθηκαν από τη Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας για να χρηματοδοτηθούν έλαβε η ερευνητική πρόταση της κοινωνικής ανθρωπολόγου Δέσποινας Νάζου με το ακρωνύμιο "Archaeotour".
Ο πλήρης τίτλος της έρευνας, η οποία επιλέχθηκε ως έρευνα επιτυχούς διεπιστημονικής συνομιλίας της Αρχαιολογίας, των  Σπουδών Τουρισμού και της Κοινωνικής/Πολιτισμικής Ανθρωπολογίας είναι: «ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ, ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΤΟΠΙΚΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΕΣ: υποδοχή, πρόσληψη και οικειοποίηση του αρχαιολογικού αποθέματος στη νησιωτική Ελλάδα (Δήλος-Ρήνεια- Μύκονος (Κυκλάδες), Μεγανήσι-Λευκάδα (Ιόνιο)».
Η Δέσποινα Νάζου είναι συμβασιούχος Λέκτορας/Διδάσκουσα στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου στο Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων  και στο  νεοσύστατο Τμήμα  Οικονομικής και Διοίκησης Τουρισμού,  στη Χίο. Πτυχιούχος της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης. Κατέχει  από το 2003 διδακτορικό  τίτλο, όπως και    μεταδιδακτορικό τίτλο από το 2006,  από το Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και Ιστορίας του  Πανεπιστημίου Αιγαίου. Τα επιστημονικά πεδία που κινείται   αφορούν στην Ανθρωπολογία του Τουρισμού, την έμφυλη επιχειρηματικότητα,  τις πολιτισμικές/κοινωνικές ταυτότητες στον νησιωτικό χώρο του Αιγαίου (Μύκονος, Λέσβος, Ρήνεια), του Ιονίου και  στη  διαχείριση της πολιτιστικής τους κληρονομιάς.
Μεταξύ των 10 καλύτερων ερευνών στην κατηγορία της
Η έρευνά της διαγωνίστηκε ανάμεσα σε 1.670 που κατατέθηκαν στη ΓΓΕΤ και αφορούν –μέχρι στιγμής- στα  ακόλουθα επτά  ευρύτερα επιστημονικά πεδία: Φυσικές Επιστήμες, Επιστήμες Ζωής (Ιατρικής και Επιστημών Υγείας), Γεωπονικές Επιστήμες, Μαθηματικά και Επιστήμες της Πληροφορίας, Κοινωνικές Επιστήμες, Ανθρωπιστικές Επιστήμες (και Τέχνες), Περιβάλλον και Ενέργεια.
Η «Archaeotour» αποτελεί «καρπό» συνεργασία της Επιστημονικής Υπεύθυνη/βασικής μεταδιδακτορικής ερευνήτριας Δέσποινας Νάζου, με την αναπληρώτρια καθηγήτρια Προϊστορικής Αρχαιολογίας Νένα Γαλανίδου (Πανεπ. Κρήτης) και μια ευρύτερη  ομάδα αριστούχων μεταπτυχιακών φοιτητών και υποψηφίων διδακτόρων που υποστηρίζουν επιστημονικά το όλο εγχείρημα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, η έρευνα κατατάχτηκε μέσα στις 10 καλύτερες ερευνητικές προτάσεις  στην υπο-ενότητα «Κοινωνική και Πολιτισμική Ανθρωπολογία) ως μεταδιδακτορική διεπιστημονική έρευνα Αριστείας και Καινοτομίας. Από τις 250 υποβληθείσες προτάσεις, επιλέχτηκαν οι 28.
Φορέας αξιολόγησης και χρηματοδότησης της πρότασης είναι η Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας (ΓΓΕΤ)/ Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας (ΕΛΙΔΕΚ).
Πρόκειται για μια μεγάλη συλλογική διάκριση, αλλά και  σημαντική διάκριση για τον καθένα/καθεμιά  ερευνητή/τρια προσωπικά και ειδικά για την επιστημονική υπεύθυνη  σχεδιασμού και υλοποίησης της πρωτότυπης έρευνας,  τη Δέσποινα Νάζου.
Το Πανεπιστήμιο Κρήτης (Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας), θα στεγάσει και θα  υποστηρίξει  την έρευνα σε όλη  τη διάρκεια της (3,5 χρόνια).


από kepom
Archaeotour: έρευνα Αριστείας και Καινοτομίας της Δέσποινας Νάζου




ΔΙΑΚΡΙΣΗ ΚΑΙ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΤΗΣ ΔΕΣΠΟΙΝΑΣ ΝΑΖΟΥ ΩΣ ΜΕΤΑΔΙΔΑΚΤΟΡΙΚΉ ΕΡΕΥΝΑ ΑΡΙΣΤΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ ΑΠΟ ΤΗ ΓΓΕΤ/ΕΛΙΔΕΚ

TITΛΟΣ: ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ,ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΤΟΠΙΚΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΕΣ: υποδοχή, πρόσληψη και οικειοποίηση του αρχαιολογικού αποθέματος στη νησιωτική Ελλάδα (Δήλος-Ρήνεια- Μύκονος (Κυκλάδες), Μεγανήσι-Λευκάδα (Ιόνιο)». 
Ακρωνύμιο: «ARCHAEOTOUR»
Μεγάλη διάκριση έλαβε η ερευνητική πρόταση της Δέσποινας Νάζου, κοινωνικής ανθρωπολόγου[1].
Κατέλαβε (με βάση τον προσωρινό πίνακα κατάταξης) την 44η θεση σε σύνολο 150 επιλεγμένων για χρηματοδότηση   προς υλοποίηση προτάσεων από τις 1670 που συνολικά διαγωνίστηκαν και κατατέθηκαν στη Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας και οι οποίες αφορούν –μέχρι στιγμής- στα παρακάτω 7 ευρύτερα επιστημονικά πεδία:
Α. Φυσικές Επιστήμες
Γ. Επιστήμες Ζωής (Ιατρικής και Επιστημών Υγείας)
Δ. Γεωπονικές Επιστήμες
Ε. Μαθηματικά και Επιστήμες της Πληροφορίας
ΣΤ. Κοινωνικές Επιστήμες
Ζ. Ανθρωπιστικές Επιστήμες (και Τέχνες)
Η. Περιβάλλον και Ενέργεια
Η «Archaeotour», με Επιστημονική Υπεύθυνη/βασική μεταδιδακτορική ερευνήτρια τη Δέσποινα Νάζου, σε συνεργασία με την Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Προϊστορικής Αρχαιολογίας Νένα Γαλανίδου (Πανεπ. Κρήτης) και μια ευρύτερη ομάδα αριστούχων μεταπτυχιακών φοιτητών και υποψηφίων διδακτόρων που υποστηρίζουν επιστημονικά το όλο εγχείρημα, επιλέχθηκε ως έρευνα επιτυχούς διεπιστημονικής συνομιλίας της Αρχαιολογίας, των Σπουδών Τουρισμού και της Κοινωνικής/Πολιτισμικής Ανθρωπολογίας.
Συγκεκριμένα κατατάχτηκε μέσα στις 10 καλύτερες ερευνητικές προτάσεις στην υπο-ενότητα ΣΤ’ ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ/ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ (250 προτάσεις -28 επιλέχθηκαν)
ως «μεταδιδακτορική διεπιστημονική έρευνα ΑΡΙΣΤΕΙΑΣ και ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ».
Φορέας αξιολόγησης και χρηματοδότησης της πρότασης :
Πρόκειται τόσο για μια μεγάλη συλλογική διάκριση, όσο και για μεγάλη διάκριση για τον καθένα/καθεμιά ερευνητή/τρια ατομικά και ειδικά για την επιστημονική υπεύθυνη σχεδιασμού και υλοποίησης της πρωτότυπης έρευνας, τη Δέσποινα Νάζου.
Το Πανεπιστήμιο Κρήτης (Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας), θα στεγάσει και θα υποστηρίξει την έρευνα σε όλη τη διάρκεια της (3,5 χρόνια)

ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΚΑΙ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ
Η προτεινόμενη έρευνα πρόκειται ν’ αναπτυχθεί   σε πέντε -κυρίως- Ελληνικά νησιά για να μελετήσει τους τρόπους με τους οποίους η αρχαιολογική έρευνα και το μνημειακό απόθεμα (ευρήματα – υλικότητες του παρελθόντος) που αποκαλύπτει, διασταυρώνονται, συμπορεύονται ή και συγκρούονται με τις τοπικές κοινωνίες.
Ο κεντρικός σκοπός της έρευνας είναι να καταγράψει και να αξιολογήσει την υποδοχή, την υιοθέτηση και διαχείριση (συμβολική, εμπορική, πολιτική) των αρχαιολογικών δραστηριοτήτων από τις διάφορες ομάδες συμφερόντων που ζουν σε κάθε νησί.
Γενικότερα η έρευνα αφορά στους τρόπους που η αρχαιολογία ως επιστήμη, οι ανασκαφές ως πρακτική και τα ευρήματά τους εγγράφονται μέσα στην καθημερινότητα των τοπικών κοινωνιών. Στους τρόπους με τους οποίους   οι μη -ειδικοί αντιλαμβάνονται τα μνημεία, την κληρονομιά, στους τρόπους που τους αποδίδουν συμβολικό νόημα, αλλά και τα βιώνουν, τα εντάσσουν στη ζωή τους, στη συλλογική τους μνήμη και τα χρησιμοποιούν ως “δημόσια” ή τοπική ιστορία. Επίσης η «Δημόσια Αρχαιολογία» προσπαθεί ν’αναδείξει στο πώς διαμορφώνονται οι ‘πολιτικές’ διαχείρισης μιας ανασκαφής ή των μνημείων από όλους τους φορείς που εμπλέκονται σε αυτή τη διαχείριση. Γενικά η έρευνα αφορά στην Αρχαιολογία στη δημόσια σφαίρα της καθημερινότητας, όταν φτάνει στον κόσμο, έξω πια από τα πανεπιστήμια και καθορίζει και καθορίζεται από την κυρίαρχη ιδεολογία, τα πολιτικά συμφέροντα, τον ενεργό ρόλο των πολιτών των τοπικών κοινωνιών ώστε να ορίσουν και να διαχειριστούν οι ίδιοι ζητήματα πολιτιστικής ταυτότητας και κληρονομιάς.
Πιο συγκεκριμένα για την παρούσα έρευνα: μέσα από τη θεωρητική οπτική της Δημόσιας Αρχαιολογίας, της Ανθρωπολογίας του Τουρισμού και των Σπουδών Τουρισμού, καθώς και με τα ποιοτικά μεθοδολογικά εργαλεία της εθνογραφικής έρευνας πεδίου, καθώς και της αρχειακής έρευνας θα διερευνηθούν οι κοινωνικές ταυτότητες που αναδύονται δυναμικά σε δύο νησιωτικές κοινωνίες τον 21ο αιώνα αναφορικά με τις υλικότητες του παρελθόντος και της ‘κληρονομοποίησής’ τους . Στη Μύκονο η έρευνα θα αναπτυχθεί γύρω από τους αρχαιολογικούς χώρους της Δήλου και της Ρήνειας, στο Μεγανήσι γύρω από τις προϊστορικές θέσεις της Παλαιολιθικής Εποχής και της Ύστερης Εποχής του Χαλκού που έφερε στο φως η επιφανειακή έρευνα του Πανεπιστημίου Κρήτης.
Οι μελέτες περίπτωσης της Δήλου και της Ρήνειας στο Νότιο Αιγαίο και του Μεγανησίου στο Κεντρικό Ιόνιο προσφέρουν μια κοινή συγκριτική βάση και πολλαπλά φίλτρα ερμηνείας της σχέσης της αρχαιολογίας, αλλά και της ανθρωπολογίας με το ευρύ κοινό και της σχέσης της αρχαιολογίας με το αίτημα ή το πρόταγμα της τουριστικής ανάπτυξης.
Ως προς τις κοινωνικές επιπτώσεις της έρευνας αφορούν στην:
1.                  Οικονομική και κοινωνική ενδυνάμωση των τοπικών κοινωνιών οι οποίες μπορούν να αρθρώσουν το δικό τους λόγο και να αποκτήσουν ορατότητα μέσα από την εθνογραφική τους παρουσίαση προκειμένου να αξιώσουν τρόπους χρήσεις του πολιτισμού τους στο πλαίσιο μιας τουριστικής ανάπτυξης με βάση τις ανάγκες τους και τις δικές πολιτισμικές εννοιολογήσεις.
2.                  Ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των τοπικών και εθνικών φορέων πολιτισμού και τουρισμού, όπως ο ΕΟΤ, οι Αρχαιολογικές Εφορείες, οι Δήμοι, οι Δημοτικές πολιτιστικές Εταιρείες. Οι συνέργειες με το Πανεπ. Κρήτης και η δημιουργία κοινών πολιτιστικών και εκπαιδευτικών δράσεων, θα βοηθήσει να χαρακτούν πολιτικές, να δοθούν νέες κατευθύνσεις στην τουριστική πολιτιστική πολιτική. Η συνεργασία του πανεπιστημίου με τις τοπικές κοινωνίες θα ωθήσει στην ανάδειξη νέων τουριστικών προϊόντων, ενώ μέσα από την παραπάνω διαδικασία θα δοθεί η δυνατότητα να απευθύνουν αιτήματα στις αγορές για ποιοτικό τουρισμό.

Ως προς τη διάδοση και κοινωνική αξιοποίηση των αποτελεσμάτων οι δράσεις της έρευνας αφορούν στην:
·  Διαμόρφωση ηλεκτρονικής πλατφόρμας με βάση τα αποτελέσματα του έργου για χρήση από τους πολιτιστικούς και εκπαιδευτικούς φορείς.
·  Δημιουργία θερινών Σχολείων με τη συμμετοχή και φοιτητών από το εξωτερικό
·  Δημιουργία σεμιναρίων και ημερίδων σε συνέργεια με τους Φορείς που θα υποστηρίξουν τη διεξαγωγή της έρευνας μέσα από την παροχή δεδομένων και αρχειακού υλικού.
·  Συνεργασία με τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και παροχή υλικού για την υποστήριξη διαλέξεων για τις τοπικές κοινωνίες, τις αρχαιολογικές τους υλικότητες και τη δημόσια χρήση τους.
– Συνεργασία με τις Δημοτικές Βιβλιοθήκες, Αναγνωστικές Λέσχες και Συλλόγους με την παροχή διαλέξεων και διάθεσης των γραπτών και ηλεκτρονικών αποτελεσμάτων για χρήση από τα μέλη τους.
Τα αποτελέσματα θα έχουν κυρίως: α)τη μορφή μονογραφίας, β) ψηφιακής πλατφόρμας με χρήση των σύγχρονων τεχνολογιών προκειμένου να αποτελέσουν τη βάση δημιουργίας ελκυστικών τουριστικών προϊόντων, γ) Μορφή δημοσιευμάτων σε επιστημονικά περιοδικά και συνέδρια.
_______________________________________________________________
[1] Η Δέσποινα Νάζου είναι συμβασιούχος Λέκτορας/Διδάσκουσα στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου στο Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων (Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Διοίκηση, Σχεδιασμός και Πολιτική του Τουρισμού») και στο νεοσύστατο πανεπιστημιακό Τμήμα Οικονομικής και Διοίκησης Τουρισμού ( Πανεπ. Αιγαίου) στη Χίο. Είναι πτυχιούχος της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης. Κατέχει από το 2003 διδακτορικό τίτλο (Phd), όπως και   τον πρώτο μεταδιδακτορικό της τίτλο (postdoc) από το 2006, από το Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και Ιστορίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Τα επιστημονικά πεδία που κινείται αφορούν στην Ανθρωπολογία του Τουρισμού, στην έμφυλη επιχειρηματικότητα, στις πολιτισμικές/κοινωνικές ταυτότητες στον νησιωτικό χώρο του Αιγαίου (Μύκονος, Λέσβος, Ρήνεια), του Ιονίου και στη διαχείριση της πολιτιστικής κληρονομιάς αυτών των περιοχών. Έχει συμμετάσχει σε πολλά ελληνικά και διεθνή ερευνητικά προγράμματα και έχει πλούσιο συγγραφικό επιστημονικό έργο.

___________________________________________________________
ΕΙΚΟΝΕΣ
Ναός Ίσιδος, Δήλος
Δέσποινα Νάζου
Franz Grasser, Δήλος 1936 / Πώληση υφαντών στους τουρίστες που επισκέπτονταν τον αρχαιολογικό χώρο της Δήλου.

ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ





Τρίτη 6 Φεβρουαρίου 2018

Νεκρός από δόντι και απαγχονισμός κρατουμένου― κι εμείς;


Έχουμε ακούσει να πεθαίνει κανείς στην εποχή μας από φλεγμονή στο δόντι; Όχι, ως τώρα στις ελληνικές φυλακές. Στο Μαλανδρίνο.

Ενώ στην Αλικαρνασσό, δεύτερος θάνατος μέσα σε τρεις μέρες, βρέθηκε  κρατούμενος απαγχονισμένος στο κελλί του. Από τύψεις, έγραψε σε σημείωμα, επειδή ενέπλεξε συγγενή που του έφερε λίγη ηρωίνη. Στη φυλακή λένε χρωστούσε πολλά για αγορά ναρκωτικών «στο κύκλωμα». Άλλη μια περίπτωση ασθενούς δηλαδή που αν είχε το φάρμακό του δε θα είχε οδηγηθεί σε χρέη, απάτες και τελικά στην αυτοκτονία. 
[Παρεμπιπτόντως: Είναι χαρακτηριστικό της υποκρισίας, που από τη μια μιλούν οι φύλακες ανοιχτά «για κύκλωμα» και χρήστες από την άλλη ούτε υποκατάστατο δίνεται (στο βαθμό και την έκταση που χρειάζεται) αλλά ούτε επιτρέπουν, τουλάχιστον, να παρέχουμε στους κρατουμένους σύριγγες για Μείωση της Βλάβης ώστε, τουλάχιστον, να μη διαδίδονται και σοβαρές ασθένειες.]

Στο Μαλανδρίνο 26 ετών, στην Αλικαρνασσό 33.
Ντροπή για όλους μας που εξακολουθούμε να ανεχόμαστε το απάνθρωπο σωφρονιστικό σύστημα που δίνει σε δεσμοφύλακες δικαίωμα ζωής και θανάτου.

Ποιος θα τιμωρηθεί για τον  Μαλτέζο Σώζο;
Ποιος τιμωρήθηκε για τη δολοφονία με εκδικητικό ξυλοδαρμό του Ιλί Κορέλι;
Ποιοι θα 'καθαρίσουν' με μια ΕΔΕ που, γνωρίζουμε ότι είναι δίκη όσο το να δίναμε δολοφόνους να τους δικάσει η μαμά τους;

Όμως αν θέλουμε βελτίωση πρέπει αυτές οι αυθαιρεσίες να τιμωρούνται.
Στην Ελλάδα καταργήσαμε τη θανατική ποινή.
Ούτως ή άλλως η φυλακή δε σωφρονίζει.
Τουλάχιστον όμως ας μη σκοτώνει.

Φέρνω την είδηση, Τάσο Θεοφίλου για το θέμα
και επιστολή από την Πρωτοβουλία Για τα Δικαιώματα Των Κρατουμένων.



Στις 31 Ιανουαρίου ο 26χρονος κρατούμενος των φυλακών Μαλανδρίνου Μαλτέζος Σώζος παραπονιέται για πόνο σε δόντι. Την 1η Φεβρουαρίου μεταφέρεται στις Φυλακές Λάρισας ελλείψει γναθοχειρουργού στην Άμφισσα. Το πρωί της Πέμπτης, 2 Φεβρουαρίου, βρέθηκε νεκρός στο κελί του.

Ο θάνατός του έχει προκαλέσει σωρεία αντιδράσεων, με τους συγκρτούμενούς του να καταγγέλλουν ολιγωρία στο πρόβλημα του άτυχου 26χρονου και το υπουργείο Δικαιοσύνης να παραγγέλνει εισαγγελική έρευνα.

Το Δίκτυο Αλληλεγγύης Κρατουμένων καταγγέλλει το υπουργείο για ευθύνες

Ειδικότερα, σύμφωνα με τη σελίδα του Δικτύου Αλληλεγγύης Κρατουμένων, «νεκρός βρέθηκε χθες ο κρατούμενος Μαλτέζος Σώζος, 26 ετών, της φυλακής Μαλανδρίνου. Είχε πρόβλημα με ένα δόντι που τον ενοχλούσε, πολύ καιρό με αποτέλεσμα να μαζέψει πύον και να πρηστεί σχεδόν σε όλο το πρόσωπο. Ο ίδιος επανειλημμένα ζητούσε να μεταφερθεί σε νοσοκομείο διότι η φυλακή του Μαλαδρίνου όπου βρισκόταν δεν είχε οδοντίατρο. Καθώς το πρόβλημα του χειροτέρεψε, τον μετάφεραν τις τελευταίες δύο μέρες στις φυλακές της Λάρισας, όπου βρέθηκε νεκρός χθες από τους συγκρατούμενούς του».
_______________________________

Daphne Chronopoulou 
Κανένα δεν είχε. Οι συγκρατούμενοι μαζεύουν για την κηδεία. Αυτοί του έδιναν τσιγάρο, καφέ.
Ρομά, από μικρό σε αναμορφωτήρια. Μπαινόβγαινε για μικροκλοπές του αγώνα επιβίωσης.


Πόση σπατάλη ζωής. Πόση αδικία.





Γεννημένος στις 23 Ιουνίου 1992 ο Μαλτέζος Σώζος πέθανε πριν τρεις ημέρες στις 2 Φλεβάρη από οδοντική φλεγμονή στις Φυλακές Λάρισας.
Σύμφωνα με το Δίκτυο Αλληλεγγύης Κρατουμένων, ο 26χρονος κρατούμενος που διήνυε τον τέταρτο χρόνο φυλάκισής του εκτίοντας την ποινή του για κλοπές, ζητούσε επίμονα από την διοίκηση της φυλακής Μαλανδρίνου, όπου κρατούνταν αρχικά, να τον μεταφέρει σε Νοσοκομείο.
Τελικά τον μετήγαγαν στις φυλακές Λάρισας επειδή, όπως καταγγέλλουν οι κρατούμενοι, οι φυλακές Μαλανδρίνου δεν διαθέτουν οδοντίατρο. Οι συγκρατούμενοι του επίσης περιγράφουν πως το πρόσωπο του είχε παραμορφωθεί από το πρήξιμο που προκάλεσε η φλεγμονή στο δόντι.
Δυο μέρες μετά την μεταγωγή του στις φυλακές Λάρισας, η οποία υποτίθεται πραγματοποιήθηκε λόγω του προβλήματος του, βρέθηκε νεκρός στον θάλαμο του.
Σε μια πρώτη αντίδραση αναρχικές και αναρχικοί από την Λάρισα παραγματοποίησαν παρέμβαση έξω από την φυλακή της πόλης πετώντας τρικάκια και φωνάζοντας συνθήματα ενάντια στο σωφρονιστικό σύστημα


Άλλο ένα γεγονός ενδεικτικό της κατάστασης στις ελληνικές φυλακές.

Ένας 33χρονος που κρατούνταν από το 2016 για ληστείες, με ποινή 14 χρόνια κάθειρξης, έδωσε τέλος στην ζωή του μέσα στο κελί του στις φυλακές Αλικαρνασσού, τα ξημερώματα της 5ης Φλεβάρη. Τον αυτόχειρα κρατούμενο, σύμφωνα με την διεύθυνση του καταστήματος, εντόπισε κρεμασμένο στο κελί του ο σωφρονιστικός υπάλληλος νυχτερινής βάρδιας στις 4:25 το πρωί της Δευτέρας. Με βάση την ιατροδικαστική εξέταση ο θάνατός του επήλθε στις 4:10. Ο αυτόχειρας, σύμφωνα με την διεύθυνση της φυλακής Αλικαρνασσού, άφησε σημείωμα στο οποίο έγραφε ότι προέβη σε αυτήν την πράξη γιατί δεν άντεχε το γεγονός ότι πρόδωσε την εμπιστοσύνη της οικογένειας του.
Ο 33χρονος αυτόχειρας είχε εξαπατήσει τον ξάδελφό του ο οποίος, χωρίς να το γνωρίζει, του έφερε στο επισκεπτήριο ρούχο στην ραφή του οποίου υπήρχε κρυμμένη μικροποσότητα ηρωίνης. Η μικροποσότητα αυτή όμως εντοπίστηκε στην τυπική έρευνα που πραγματοποιείται από τους σωφρονιστικούς υπαλλήλους στα ρούχα που εισέρχονται στη φυλακή. Ο φόβος και οι τύψεις για τις ποινικές συνέπειες που ενδεχομένως θα είχε ο ξάδελφός του για κάτι που δεν γνώριζε, φαίνεται να οδήγησε τον 33χρονο σε αυτήν την τραγική και αμετάκλητη απόφαση.
Σύμφωνα με πληροφορίες από συγκρατούμενούς του (τις οποίες διαψεύδει η Διεύθυνση του καταστήματος) ο 33χρονος χρωστούσε λεφτά από αγορά ναρκωτικών στο σχετικό κύκλωμα που λειτουργεί στη φυλακή. Για να ξεχρεώσει, υπέκυψε υπό την απειλή βίας, στην εντολή να εισάγει ναρκωτικά για λογαριασμό τους με αυτόν τον τρόπο.
Ενδιαφέρον για τις συνθήκες κάτω από τις οποίες ζουν οι κρατούμενοι στις ελληνικές φυλακές παρουσιάζει το γεγονός πως οι δύο συγκελίτες του δεν αντιλήφθηκαν την αυτοκτονία εγκαίρως, καθώς λαμβάνουν αγωγή με χρήση δυνατών ψυχοφαρμάκων.
Είναι ο δεύτερος θάνατος κρατούμενου σε ελληνική φυλακή μέσα σε τρεις ημέρες. Είχε προηγηθεί ο θάνατος του κρατούμενου Μαλτέζου Σώζου από οδοντική φλεγμονή στις φυλακές Λάρισας.






Στις 2 Φεβρουαρίου 2018, ο Μαλτέζος Σώζος, 26 ετών, πέθανε μέσα στις Φυλακές Λάρισας.
Σύμφωνα με το Δίκτυο Αλληλεγγύης Κρατουμένων, ο 26χρονος Ρωμά κρατούμενος που διένυε τον τέταρτο χρόνο φυλάκισής του εκτίοντας την ποινή του για κλοπές, ζητούσε επίμονα από την διοίκηση της φυλακής Μαλανδρίνου, όπου κρατούνταν αρχικά, να τον μεταφέρει σε Νοσοκομείο. Τελικά τον μετήγαγαν στις φυλακές Λάρισας επειδή, όπως 
καταγγέλλουν οι κρατούμενοι, οι φυλακές Μαλανδρίνου δεν διαθέτουν οδοντίατρο. Οι συγκρατούμενοι του επίσης περιγράφουν πως το πρόσωπο του είχε παραμορφωθεί από το πρήξιμο που προκάλεσε η φλεγμονή στο δόντι.

Δυο μέρες μετά την μεταγωγή του στις φυλακές Λάρισας, η οποία υποτίθεται 
πραγματοποιήθηκε λόγω του προβλήματος του, βρέθηκε νεκρός στον θάλαμο του.

Πριν λίγο καιρό ο ίδιος ο πρωθυπουργός δήλωνε με υπερηφάνια ότι το σωφρονιστικό
σύστημα αλλάζει, ενώ το Υπουργείο Δικαιοσύνης παρουσίαζε ως ριζοσπαστικό έναν κατάπτυστο Σωφρονιστικό Κώδικα που για άλλη μια φορά αποδείκνυε ότι το κράτος εργάζεται προς την εκδικητική εξόντωση των κρατουμένων και σε καμιά περίπτωση προς τον υποτιθέμενο σωφρονισμό τους. Ένα Σωφρονιστικό Κώδικα που στο τέλος το Υπουργείο 
αναγκάστηκε να βάλει στο συρτάρι μετά από την αντίδραση και τις συνεχόμενες κινητοποιήσεις των κρατουμένων.

Η Πρωτοβουλία για τα Δικαιώματα των Κρατουμένων, μετά από επισκέψεις σε φυλακές και 
συζητήσεις με κρατούμενους, έχει επανειλλημμένα καταγγείλει τις άθλιες συνθήκες που επικρατούν στις ελληνικές φυλακές, τις ελλείψεις σε γιατρούς ειδικοτήτων, σε υποδομές, φάρμακα και περίθαλψη, αλλά και στην εγκληματική αδιαφορία κάποιων σωφρονιστικών υπαλλήλων και εργαζομένων σε διοικήσεις των φυλακών. 

Προσφάτως, σε συνάντηση της με τον Γενικό Γραμματέα αντεγκληματικής πολιτικής Ευτύχη 
Φυτράκη, η Πρωτοβουλία κατέθεσε Υπόμνημα στο Υπουργείο με τις θέσεις της πάνω στον Σωφρονιστικό Κώδικο και τα πορίσματα από όλες τις επισκέψεις τις σε ελληνικές φυλακές. 
Μετά από εκτενή συζήτηση  έλαβε τη διαβεβαίωση ότι το Υπουργείο εργάζεται με στόχο τη βελτίωση των συνθηκών και την αντιμετώπιση των προβλημάτων στις φυλακές.

Η Πρωτοβουλία για τα Δικαιώματα των Κρατουμένων καταγγέλει την εγκληματική 
αδιαφορία της διοίκησης των Φυλακών Μαλανδρίνου και των Φυλακών Λάρισας και απαιτεί από το Υπουργείο Δικαιοσύνης να  ξεκινήσει άμεσα την έρευνα για τιςσυνθήκες θανάτου του Μαλτέζου Σώζου και να αποδοθούν  οι ευθύνες όπου πρέπει . Τα πολλά λόγια και οι υποσχέσεις για πολιτικό όφελος δεν έχουν την παραμικρή αξία μπροστά στις ζωές που χάνονται πίσω από τα σίδερα, ενώ οι ουσιαστικές πράξεις θα μπορούσαν και θα έπρεπε να έχουν γίνει πραγματικότητα εδώ και πολύ καιρό. 

Θεωρούμε δε αυτονόητο ότι το Υπουργείο Δικαιοσύνης θα αναλάβει τα έξοδα ταφής και μεταφοράς του νεκρού νεαρού καθώς η άπορη οικογένειά του δεν μπορεί να τα αντέξει.

ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΚΡΑΤΟΥΜΕΝΩΝ



Προσθέτω 8 Φεβρ. 2018

Electra Leda Koutra
Κι άλλος θάνατος (που γίνεται γνωστός...) σ' Ελληνική φυλακή. Ο θανών 32 χρονών, πελάτης μου οροθετικός, δικαιωθείς από το ΕΔΔΑ για παραβιάσεις των άρθρων 3,13 και 14 ΕΣΔΑ. Ήταν ασθενής και δεν μπορούσε να "δίνει το παρόν", οπότε ξαναφυλακίστηκε, πάλι υπό συνθήκες απάνθρωπες για τις οποίες καταδικάστηκε η χώρα. Θα απολυόταν σε μερικές μέρες. Ήταν χρήστης, αλλά δεν μπορούσε να έχει θεραπευτική μεταχείριση υπό κράτηση, οπότε έφτιαξε "πετσετιά" στο λαιμό του, "για να την ακούσει". Βγήκε αίμα από το στόμα του, λένε οι συγκρατούμενοι, και, θεωρόντας η Υπηρεσία ότι εχει φυματίωση, αντί να τον προσέξει επειγόντως, τον έβαλαν στην απομόνωση. Όπου και βρέθηκε νεκρός. Νομίζω 3 θάνατοι σε διάστημα μερικών ημερών είναι ένας καλός λόγος για το Υπουργείο να πάρει επείγοντα μέτρα. Και το Νοσοκομείο (κατ' όνομα) Φυλακών Κορυδαλλού "Ο Άγιος Παύλος" να γίνει όντως Νοσοκομείο. Και οι τοξικοεξαρτημένοι να 'χουν τη θεραπευτική μεταχείριση που ορίζει ο Νόμος, κι όχι να στοιβάζονται σε "κανονικές" φυλακές.
Σε άλλη χώρα θα 'χε παραιτηθεί ο Υπουργός.

__________________________________________
Προσθέτω 12 Φεβρ. 2018

Τέταρτος κρατούμενος νεκρός:goo.gl/VimoVh


Η «ΘΕΤΙΚΗ ΦΩΝΗ» ΓΙΑ ΤΟ ΘΑΝΑΤΟ ΟΡΟΘΕΤΙΚΟΥ ΚΡΑΤΟΥΜΕΝΟΥ ΣΤΟ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ ΤΩΝ ΦΥΛΑΚΩΝ ΚΟΡΥΔΑΛΛΟΥ -  

O Σύλλογος Οροθετικών Ελλάδας εκφράζει τη θλίψη και τον έντονο προβληματισμό του για την αυτοκτονία οροθετικού κρατούμενου στο νοσοκομείο «Άγιος Παύλος» των φυλακών Κορυδαλλού. Πρόκειται για τη δεύτερη αυτοκτονία μέσα σε δύο μόλις εβδομάδες σε σωφρονιστικό κατάστημα, γεγονός που μαρτυρά ότι οι συνθήκες κράτησης και οι υπηρεσίες νοσηλείας και παρακολούθησης παραμένουν προβληματικές.
Πρόκειται για τοξικοεξαρτημένο άτομο ηλικίας 31 ετών ο οποίος μάλιστα επρόκειτο να απολυθεί σε λίγες ημέρες. Η υγεία του επιδεινώθηκε την Πέμπτη 8 Φεβρουαρίου. Μεταφέρθηκε σε ειδικό κελί μέχρι τη μεταφορά του σε εξωτερικό νοσηλευτικό ίδρυμα και βρέθηκε εκεί νεκρός λίγο αργότερα.
Η αυτοκτονία ενός κρατουμένου ομολογεί μία αλληλουχία πράξεων, παραλείψεων και δύσκολων συνθηκών για τις οποίες υπάρχουν ευθύνες. Η έλλειψη ψυχολογικής υποστήριξης, η ανεπάρκεια στο πεδίο της μείωσης βλάβης και της απεξάρτησης, η ανύπαρκτη πρόσβαση σε υπηρεσίες πρόληψης και εξέτασης, η υποστελέχωση, η ασυδοσία εγκληματικών ομάδων εντός των φυλακών επιβαρύνουν περαιτέρω τις συνθήκες διαβίωσής των κρατουμένων και απειλούν την υγεία και τη ζωή τους.
Στο πλαίσιο αυτό, η «Θετική Φωνή» επίμονα υποστηρίζει τις παρακάτω θέσεις:

  • – Θα πρέπει να αποσαφηνιστεί άμεσα η φυσιογνωμία και η αποστολή του νοσοκομείου «Άγιος Παύλος». Η δημόσια δέσμευση του Υπουργείου Υγείας για την ένταξη του ιδρύματος στο Εθνικό Σύστημα Υγείας το Φεβρουάριο του 2015 παραμένει ανεκπλήρωτη δύο χρόνια μετά.
  • – Απαιτείται αξιολόγηση των αναγκών σε ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό και κάλυψη των αντίστοιχων οργανικών θέσεων.
  • – Απαιτείται η προμήθεια ιατρικού εξοπλισμού και η δημιουργία αποτελεσματικών δομών παροχής φροντίδας.
  • – Θα πρέπει να διαχωριστούν οι νοσηλευόμενοι κρατούμενοι ανάλογα µε την νόσο και τη γενικότερη κατάσταση της υγείας τους.
  • – Θα πρέπει τέλος να ενισχυθούν οι παρεμβάσεις για τη διαφύλαξη της ψυχικής υγείας και την αντιμετώπιση του προβλήματος της τοξικοεξάρτησης στα σωφρονιστικά ιδρύματα της χώρας. Η μονομερής εφαρμογή κατασταλτικών και περιοριστικών μέσων έχει αποτύχει. Απαιτούνται ολιστική προσέγγιση και συνδυαστικές πολιτικές για την απεξάρτηση, τη μείωση βλάβης, την ψυχολογική υποστήριξη και την αντιμετώπιση των στερητικών συμπτωμάτων των κρατούμενων χρηστών ουσιών, με επιστημονικό τρόπο, λαμβάνοντας υπόψη την παράλληλη εξάρτηση από διαφορετικές ουσίες.


Εικόνες: 
αυτοσχέδια 'σέα΄, σύριγγες, στη φυλακή. Τα στυλό bic, βλέπετε. έχουν μεγάλη ζήτηση.



__________________________________________


Θάνατος 26χρονου κρατούμενου από οδοντική φλεγμονή

Κράτος δικαίου, φυλακές και φόνοι (Ιλί Καρέλι)
  
Ιλί Καρέλι― τα σχόλια (με video, αν αντέχετε) http://daphnechronopoulou.blogspot.gr/2014/04/video.html#axzz569BIH6zk

Ιλί Καρέλι: Θάνατος, βασανιστήρια και οι δεσμοφύλακες ελεύθεροι