Θα στέλνατε το καμάρι σας σε Νηπιαγωγείο που ονομάζεται 'Το Κουρδιστό Πορτοκάλι'; Μάλλον όχι αν έχετε δει την ταινία, εκτός κι αν θέλετε – όπως σχολίασε τουϊτεράς 'να ξεράσει το γάλα της μάνας του'. Τύπου: 'Γυμναστήριο 'ΕΑΤ-ΕΣΑ' ή Γυμνάσιο 'Η Πλύση Εγκεφάλου';
Περί ενός ιδιαίτερου τύπου cliché ο λόγος.
'Απέραντο γαλάζιο', 'Ολέθρια σχέση', 'Τσάι στη Σαχάρα' (που είναι κι ελληνικούρα διότι καμιά σχέση δεν έχει με τον αληθινό τίτλο), ακόμα και 'νεκρές ψυχές (Γκόγκολ) είναι τα χαρακτηριστικά γραφής και ομιλίας που οι Άγγλοι ονόμασαν 'journalese', τα δημοσιογραφίστικα δηλαδή. Clichés γραφόντων δίχως γνώση που απευθύνονται σε κοινό δίχως φαντασία με εκφράσεις παρμένες από αλλού που φτάνει κάτι να θυμίζουν δίχως να χρησιμοποιούνται σωστά ως αναφορές εκείνου στο οποίο πραγματικά παραπέμπουν.
Ό,τι δε θα δούμε δηλαδή σε ομιλία μορφωμένου ανθρώπου ή καλού συγγραφέα.
Μπορεί να ακούμε κάτι τέτοια άσχετα από νέους στα πρώτα τους ρεπορτάζ και να γελάμε με την άγνοια και την ασχετοσύνη μα τα Journalese είναι χρήσιμα, γι αυτό κι έχουν υιοθετηθεί από εφημερίδες και λαϊκές εκπομπές. Κάτι θυμίζουν με ένα κλεμμένο κύρος κάνοντας πειστικά όσα λέγονται αλλά και, πιο ύπουλα, κολακεύουν το κοινό ότι δεν χρειάζεται να έχει διαβάσει τις 'Νεκρές Ψυχές' για να καταλάβει τη ζωή και να χρησιμοποιήσει τον τίτλο του Γκόγκολ ως έκφρασή του, γι αυτό και χρησιμοποιούνται κατά κόρον σε ομιλίες πολιτικών.
______Φέρνω τουϊταρίσματα και την εικόνα + λίγα 'δημοσιογραφικά' clichés από τη συλλογή μου για να τα θυμηθούμε (εικόνες: Γεωργιάδης και Βαρβιτσιώτης πάντα με ολίγη Φώφη, ΕΡΤ, ΑΝΤ1 - έτσι για δείγμα
Τουλάχιστον σ' αυτό τον παιδικό σταθμό σίγουρα θα μάθουν να πίνουν το γάλα τους
ή θα ξεράσουν το γάλα της μάνας τους
Το νησί των Ανέμων
Το απέραντο Γαλάζιο (τίτλος ταινίας)
Η αφόρητη ελαφρότητα του είναι (Κούντερα).
100 χρόνια μοναξιάς (Μαρκές).
100 χρόνια μοναξιάς (Μαρκές).
Όποιος παντρεύεται ΄θα ανέβει τα σκαλιά της εκκλησίας" ακόμα κι αν παντρευτεί στο Δημαρχείο.
Όσοι ξοδεύουν 'θα βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη'.
Tα παιδιά είναι πάντα 'Tα αθώα αγγελούδια' (γιατί έχει και κάτι διαβολόπαιδα που δεν τα δείχνουμε),
το θύμα είναι 'το αθώο θύμα΄(γιατί έχει και ένοχα θύματα που καλά να πάθουν;),
o δολοφόνος είναι:
'μακελάρης', 'ανθρωπόμορφο κτήνος' και, το αγαπημένο μου: 'ο αδίστακτος κακοποιός (γιατί υπάρχουν και κακοποιοί που διατηρούν κάποιες επιφυλάξεις και κρατάνε ένα επίπεδο).
Επίσης με την ίδια κλίση στο σολοικισμό και την έλλειψη φαντασίας έχουμε τα:
Ο τραγικός πατέρας
Η άτυχη κοπέλα
Η ανημπορη ηλικιωμένη
Οι παιδικές ψυχούλες
Το ηρωικό πλήρωμα
Η βιβλική καταστροφή
Η Βουτιά θανάτου,
Η Πύρινη λαίλαπα
Και βεβαίως τα θέματα δεν τίθενται αλλά 'μπαίνουν στο τραπέζι', η σύλληψη γίνεται μετά από 'κινηματογραφική καταδίωξη', και 'φωτεινές παρουσίες' με 'λαμπερά χαμόγελα' μάς τα παρουσιάζουν 'καρέ-καρέ',
ΕΡΤ 10 Ιαν 2017 15.20-30:
"Δολοφονική επίθεση εναντίον της κλούβας"
[καημένη κλούβα]
ΕΡΤ ειδήσεις 9/1/17 :
"την έπληξε αντισιβηρικός κυκλώνας"
Συγκλονιστική δημοσιογραφική περιγραφή χτες στο ΣΚΑΙ :
Στην Αλεξάνδρας η χιονόπτωση συνεχίζεται και στα 2 ρεύματα.
Δε σταμάτησε στο φανάρι,καταλάβατε;
ΑΝΤ1:
"Η ψυχολογία των παικτών του Μουρίνιο ήταν σήμερα υπό του μηδενός."
Θέλοντας να αποδείξει ότι έχει όλα τα προσόντα για να διεκδικήσει την ηγεσία της Νέας Δημοκρατίας, ο Μανώλης Κεφαλογιάννης μίλησε πριν απο λίγο από το ραδιόφωνο για "ορεσίβια χωριά". Οι ορεινοί και δυσπρόσιτοι κάτοικοι των χωριών έχουν λυθεί στα γέλια.
Εξετάσεις στη σχολή δημοσιογραφίας:
-Πύρινη λαίλαπα, το καλάθι της νοικοκυράς, θρασύτατοι ληστές, στροφή καρμανιολα, μεγάλη έξοδος των Αθηναίων, τραγικός πατέρας, λαϊκή εντολή, γνωστοί άγνωστοι.
-Μπράβο παιδί μου, 19.
-Γιατί οχι 20?
-Ξέχασες το λιλιπούτειοι καρναβαλιστές
________________________