Πέμπτη 15 Μαρτίου 2012

Με το Γκουρού και το Σοφό μπορεί και να σας πείσω (μα τον Κύνα)!


Ρώτησαν κάποτε ένα Γκουρού στα παλιά χρόνια τα χίππικα αν μας χρειάζεται η Γνώση ή αρκεί να εμπιστευόμαστε το ένστικτο.
Ο Σοφός κι απελπισμένος Δάσκαλος απάντησε με ερώτηση (όπως το συνηθίζουν οι μεγάλοι ρήτορες): "Ποιος θα καεί περισσότερο αν βάλει το χέρι του στη φωτιά; Εκείνος που ξέρει πως καίει η φωτιά ή εκείνος που το αγνοεί;"

 Ή για να το στηρίξω κι από αλλού: Το λέει και ο Πλάτων στην Απολογία του Σωκράτη ότι: και, μα το Σκύλο, ζωή που δεν την αναλύουμε δεν είναι ανθρώπινη ζωή. Δηλαδή το μυαλό μας το έχουμε για να δουλεύει.

Γι αυτό και η επιμονή μου να μάχομαι clichés (δημοσιογραφικά και μη) και στερεότυπα κι ό,τι άλλο φυλακίζει σώμα και μυαλό. Με νοιώθετε; Για να δούμε:
Ερώτηση κρίσεως:
Ό,τι δε σε σκοτώνει τι σε κάνει;

Πιο δυνατό; Ναι, βέβαια. Πείτε το στους βομβαρδισμένους της Γάζας και της Συρίας, στους ανάπηρους των πολέμων, στις βιτριολισμένες Κόρες Αράβων, στις βιασμένες, στους δαρμένους από τους γονείς, στα θύματα της ασφάλτου, στους επζόντες της Φουκουσίμα, στους ανεπιθύμητους πρόσφυγες της γειτονιάς σας.
Βεβαίως γνωρίζω πως υπάρχουν γύρω μας ευαίσθητες ψυχές ευάλωτες σα ξεφλουδισμένες ντομάτες και κοντόφθαλμες τόσο που για να επιβιώσουν γαντζώνονται από θρησκείες, κόμματα και τσιτάτα. Είναι ο παλιός καλός μηχανισμός Άρνησης ως άμυνας και μεθόδου επιβίωσης τον οποίο έχω ακούσει να συστήνεται και από Ψυχολόγους (της Συμφοράς).
Οπότε εκτός κι αν με διαβάζετε με ένα μάτι και σώμα μπανταρισμένο λόγω φρικτών εγκαυμάτων ή βασανιστηρίων επιτρέψτε μου να σας ταρακουνήσω:
Κλείνοντας τα μάτια δεν επιβιώνετε. Ας τα κρατάμε ανοιχτά  όσο είμαστε ζωντανοί γιατί θα έρθει η ώρα που θα κλείσουν για πάντα.
Επαναλάβετε λοιπόν μετά από εμένα:
― Ό,τι δε σε σκοτώνει τι σε κάνει;
― ΤΡΑΥΜΑΤΙΑ!

___________________________________
Η 'Απολογία του Σωκράτη' αν δεν είναι στη βιβλιοθήκη σας συστήνω να την παραγγείλετε (πριν αγοράσετε τα δικά μου ή ό,τι σύγχρονο). Δίνω εδώ δείγμα στα νέα ελληνικά (με επιφυλάξεις διότι ούτε αρχαίο, ούτε σημειώσεις, ούτε όνομα μεταφραστή αναφέρονται). Και πάλι καλά όμως που υπάρχει: APOLOGIA. Χαρείτε τον διότι, 'τώρα', όπως λέει στο τέλος: 'ώρα να φεύγουμε, εγώ για να πεθάνω, εσείς να ζήσετε·
 τι είναι καλύτερο μόνο οι Θεοί το ξέρουν'.
Και
για όσους δεν έπιασαν το υπονοούμενο:
Συστήνω παραδειγματικά το  Μύκονος: στη ρωγμή του μύθου   του Δημήτρη Ρουσουνέλου αν επιμένετε να επαναλαμβάνετε πως: 
ζω  στο 'Νησί Των Ανέμων'
κοιτάζω 'Το Απέραντο Γαλάζιο'
και νευριάζω 
από 'Την Απέραντη Ελαφρότητα Του Είναι' (σας).
Please:  Αν είναι να μου λέτε το αναμενόμενο μη μου μιλάτε (εκτός κι αν είστε Ψάλτης).
__________________
εικόνες

Σχέδιο: Ⓐ Rєνσlutiσи ☮ από Viaggio nel Mondo

  http://twitter.com/vittoriozanini
αρχαίο κεραμικό: Άγρα νεαρού. Μια από τις κατηγορίες ήταν πως ο Σωκράτης διέφθειρε τους νέους. Και είναι εδώ διότι εξακολουθεί να χρησιμοποιείται το 'για τα παιδιά μας', το αρχαίο αυτό cliché.
______________________

6 σχόλια:

  1. Ακόμα απορώ γιατί λένε τη Μύκονο "νησί των ανέμων", τη Σαντορίνη, ας πούμε, δεν έχει πάει κανείς ??
    Εγώ που είμαι μανούλα στα κλισέ όμως, νομίζω πως αυτό με την αβάσταχτη ελαφρότητα το λένε για να δείξουν πως έχουν διαβάσει Κούντερα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κακή, άθλια παιδεία: Οι ειδήσεις βρίθουν από αυτό που στην Αγγλία ονομάζουν journalese. Ευφημισμοί, κλοπές μεταφορών, πλαγιασρισμός κι Υπερβολή.
      Σε κάθε ελληνικό σχολείο διδάσκονται να μη χρησιμοποιούν την ίδια λέξη ξανά στην έκθεση.
      Σε κάθε σωστό σχολείο διδάσκονται να μη χρησιμοποιούν παρά την απαραίτητη όσο συχνά κι αν χρειαστεί. Είναι θέμα κουλτούρας. ..
      Μα 'μανούλα στα κλισέ' γιατί; Δε σε έχω πιάσει ποτέ να αμαρτάνεις.. (αλλιώς δε θα σε διάβαζα)..
      Καλό σαββατοκύριακο σε όμορφα σπίτια!

      Διαγραφή
    2. Είχα πολλούς κλισεδιάρηδες γύρω μου και τα έμαθα όλα. Προς θεού όχι γκόμενους, δεν θα άντεχα ούτε μια μέρα, φίλους και γνωστούς.
      Τώρα έρχομαι σε επαφή με τις αμερικανιές ;)

      Διαγραφή
  2. Παίζει και το εξής: ό,τι δεν σε σκοτώνει σε κάνει συνταξιούχο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ό,τι δεν σε σκοτώνει, σε κάνει πιο δυνατρόλλ!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ασκαρ αυτό υπήρξε η μόνη αλήθεια― ώσπου άρχισαν να καταργούνται οι συντάξεις,
    οπότε Αγαπητέ Χωστήρα σκοτρολλωνόμαστε ποιος θα πρωτοτρολλάρει;

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Το Blogger με ενημερώνει ότι δε μου επιτρέπει να απαντώ στα σχόλια στο ίδιο μου το blog- λόγω κάποιας ρύθμισής μου για cookies (την οποία δε θυμάμαι) .

Ψάχνω για να διορθώσω
μα εν τω μεταξύ ΣΑΣ ΖΗΤΩ ΣΥΓΓΝΩΜΗ που δεν απαντώ πάντα
και ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ που σχολιάσατε.
Μου δίνετε μεγάλη χαρά όταν κάνετε τον κόπο- ακόμα κι αν διαφωνούμε.