«Δένδρο
Χριστουγέννων ή σκαλωσιά;» καγχάζουν οι άσχετοι. «Δένδρο Χριστουγέννων ή Πύργος
της Βαβέλ» σχολιάζουν οι πιο ταξιδεμένοι εικαστικώς.
Πολλά τα γέλια κι οι ειρωνείες για το φετεινό χριστουγεννιάτικο δέντρο στην
πλατεία των Ιωαννίνων και ομολογώ ότι με διασκεδάζει η ανοησία ανθρώπων που το
χαρακτηρίζουν «καρακιτσαριό» ενώ ουδόλως τους χαλάει την καλαισθησία η
χριστουγεννιάτικη διακόσμηση με φωτάκια κι αγγελάκια σε πλαστικό δεντράκι που
κατεβαίνει από πατάρι και πασπαλίζεται με βαμβάκι ετησίως.
Εξηγώ
λοιπόν.
Τα
Ιωάννινα έχουν πανεπιστήμιο. Τα Ιωάννινα έχουν νέους και σχολές. Τα Ιωάννινα
έχουν Σχολή Καλών Τεχνών. Πολύ σωστά και έξυπνα επέλεξαν κάτι εικαστικό (αντί, όπως συνηθίζεται, να αναλάβει πάλι το στολισμό μια παλιά γραμματεύς του
δημάρχου ή κάποιος σύλλογος πλεκτικής βαριεστημένων κυριών) ώστε να δοθεί η ευκαιρία
να παρουσιαστεί κάτι εικαστικό.
Το
οποίο μάλιστα, μια και είναι εφήμερο, δε θα μείνει για πάντα,
προσφέρεται για πειραματισμό- δηλαδή για κάτι που θα τραβά μάτια και νου και θα
γεννά προβληματισμό, συζητήσεις και επιμόρφωση.
Άριστη
απόφαση.
Επικροτώ
και εύχομαι μακάρι όλες μας οι πλατείες να δίνονταν σε καλλιτέχνες για το
στολισμό και μέρες γιορτής να ήταν για μάς οι μέρες που θα τις ζούσαμε μέσα στα
έργα Τέχνης.
Οι
στολισμοί, πολλοί λένε, γίνονται για τα παιδιά. Οπότε, λέω, τι δώρο θα ήταν αν
τα παιδιά τέτοιες μέρες βουτούσαν στην Τέχνη και τη μάθαιναν όπως οι γονείς
τους, που κοροϊδεύουν, δεν το έχουν καταφέρει. Δεν είναι ντροπή να μη
γνωρίζουμε. Ντροπή είναι όμως, θα το ξαναπώ: να έχουμε γνώμη για όλα δίχως να
γνωρίζουμε.
Το
συγκεκριμένο έργο, φτιαγμένο από τη Σχολή Καλών Τεχνών της πόλης, ονομάζεται
«ερμηνεία πάνω στον πύργο του Tatlin» και είναι εικαστικός σχολιασμός του
γνωστού 'Πύργου του Τάτλιν' που δε
χτίστηκε ποτέ μα σχεδιάστηκε ως κτίριο που θα στέγαζε τα γραφεία της Τρίτης
Διεθνούς στην επαναστατική Ρωσία του 1919.
Έχουμε
δηλαδή διπλή επικαιρότητα. Και Χριστούγεννα και μνήμη των 100 χρόνων από την
οκτωβριανή επανάσταση που αποτελεί μεγάλη πηγή έμπνευσης για όσους αγαπάμε την
Τέχνη διότι εκείνα τα χρόνια, και πριν πνίξουν την έμπνευση οι λογοκρισίες, στη
Ρωσία ξεπήδησαν φουτουριστές, ντανταϊστές, κονστρουκτιβιστές και τόσα νέα ρεύματα σε όλες τις
Τέχνες που δίχως αυτά σήμερα τα αυτιά και τα μάτια μας θα έβλεπαν και θα άκουγαν
αλλιώς και άλλα.
Πριν
κάποια χρόνια είχε δηλώσει ένας -αγαπητός μου μάλιστα- πολιτικός «Τέχνη είναι ό,τι καταλαβαίνει η μάνα
μου».
Όχι
φίλε μου, όχι φίλοι μου (εκτός αν η μάνα σας είναι καλλιτέχνις ή φιλότεχνη
γκαλερίστ βεβαίως).
Αλλά η Τέχνη δεν είναι έξω από τη ζωή μας. «Η Τέχνη μας ακολουθεί όπου η ζωή κυλά και διαδραματίζεται» όπως είχε πει κι ο ίδιος ο Βλάντιμιρ Τάτλιν. Την
Τέχνη τη νιώθεις, τη ζεις. Την Τέχνη ίσως να την καταλαβαίνεις· κάποιοι
τυχεροί την καταλαβαίνουν. Οι άλλοι όμως ας την απολαμβάνουμε.
-->
Τι είναι τα Χριστούγεννα;
Γιορτή αγάπης.
Σε ένα πολυπολιτισμικό κόσμο η ανάγκη για αγάπη, αλληλοκατανόηση, ανοχή και αποδοχή, αποκτά τεράστια σημασία.
Σχηματικά το δένδρο είναι ένα τρίγωνο που υψώνεται
φορτωμένο και φωτεινό προς το
σκοτεινό χειμωνιάτικο ουρανό να μας θυμίσει ότι θα 'ρθει το φως, ότι η γη
θα ξανακαρπίσει.
Αυτό το μεγαλοπρεπές τρίγωνο όμως μέσα στην ασυνενοησία
μας και την απουσία αλληλοαποδοχής μοιάζει με Πύργο της Βαβέλ που γέρνει
επικίνδυνα.
Ο Τάτλιν με τον Πύργο του θέλησε να κάνει μια «έφοδο
στον ουρανό». Πραγματώνει αρχιτεκτονικώς «τις σύνθετες
έννοιες της διαλεκτικής» και αναπαριστά τη σπυροειδή εξέλιξη της ιστορίας, την
αδιάκοπη πορεία προς τα μπρος/πάνω παρά τα προσωρινά πισωγυρίσματα» κι αυτό
είναι ένα αισιόδοξο μήνυμα ταιριαστό με το αληθινό πνεύμα των Χριστουγεννων.
_____________________________________________
Σας φέρνω πληροφορίες για το κλασικό αυτό έργο.
Συλλέγω και λίγα σχόλια, (κάποια όντως αστεία, κάποια περί κιτς ανόητα) διότι ελπίζω με τη μικρή μου δύναμη από το ταπεινό τούτο blog να αναχαιτίσω το χείμαρρο ανοησίας.
Γι αυτό σας ζητώ να μη θιχτείτε αν κάποιο από τα αστειάκια είναι δικό σας. Συνέλεξα για καλό σκοπό κι εξ άλλου ίσως να είναι κι από τα επιτυχημένα (σαν το γνωστό κύριο Παραιτηθείτε με το κρασί).
Σας φέρνω πληροφορίες για το κλασικό αυτό έργο.
Συλλέγω και λίγα σχόλια, (κάποια όντως αστεία, κάποια περί κιτς ανόητα) διότι ελπίζω με τη μικρή μου δύναμη από το ταπεινό τούτο blog να αναχαιτίσω το χείμαρρο ανοησίας.
Γι αυτό σας ζητώ να μη θιχτείτε αν κάποιο από τα αστειάκια είναι δικό σας. Συνέλεξα για καλό σκοπό κι εξ άλλου ίσως να είναι κι από τα επιτυχημένα (σαν το γνωστό κύριο Παραιτηθείτε με το κρασί).
Το Χριστουγεννιάτικο δένδρο στα Ιωάννινα. -Γνωστό ότι η τέχνη και
η μαλακία δεν έχουν όρια
Έχω κατασκευάσει κι εγώ κάτι τέτοια "εικαστικά", με
κάτι θαλασσόξυλα και κάτι παλιά πορτάκια από ντουλάπια κουζίνας και τέτοια, έξω
στη βεράντα μου.... αν είχα κανέναν κολλητό στην κυβέρνηση ή στο δήμο θα
μπορούσα να τα έχω μοσχοπουλήσει και να παριστάνω και την καλλιτέχνιδα!!!!
Zacharias-Aris Davarakis Τα
Χριστούγεννα τι δουλειά εχουν; Όπως και να εχει, αν επιτρέπεται η γνώμη όλων,
απο την φωτογραφία το έργο μοιάζει χάλια.
Giannis Lerias Ξέρεις
φίλε Άρη, κι εγώ προ καιρού είχα φτιάξει ένα ποτό από ζυμωμένο χυμό
φραγκοστάφυλου το οποίο "βάφτισα" κρασί γιατί αλλιώς πως να πείσω τον
κόσμο να το δοκιμάσει??? Σε άλλους άρεσε, σε άλλους όχι, κρασί πάντως δεν
ήτανε...
(Όπως ήδη είπα το δημιούργημα αυτό είναι παντελώς έξω από κάθε προσωπικό μου γούστο, άσε που και σαν προσπάθεια απόδοσης του "Πύργου" δεν τη λέω και επιτυχημένη κατά την προσωπική μου -επαναλαμβάνω- οπτική)...
(Όπως ήδη είπα το δημιούργημα αυτό είναι παντελώς έξω από κάθε προσωπικό μου γούστο, άσε που και σαν προσπάθεια απόδοσης του "Πύργου" δεν τη λέω και επιτυχημένη κατά την προσωπική μου -επαναλαμβάνω- οπτική)...
Στα Ιωάννινα μισούν τόσο πολύ τα
Χριστούγεννα που το Χριστουγεννιάτικο δέντρο τους είναι αυτο:
Νεροτσουληθρα στο water park
Giorgos Zafiris Η ΕΛΕΥΣΗ ΕΙΝΑΙ ΠΩΣ ΠΟΛΥ ΚΑΛΑ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΟΥΜΕ
Μαρινα Κασιδιαρη Ξεκινησαν με την εκκλησια του αφεντη τους στη Κηφισσια... Τωρα γεμιζουν παντου!! Δεν ειναι αθεοι σατανιστες ειναι!!Αντώνης Παπαδόπουλος συριζα παντου............και στο φαληρο ο αρχων του συριζα
Μαρινα Κασιδιαρη Ο αρχων του σκοτους το αφεντικο τους...ηρθαν
στην εξουσια και εκδηλωθηκαν!!
Δημήτρης Γεωργούσης Πλέον Εδώ Και Πολλά Χρόνια Η Νέα Τάξη Πραγμάτων Τα Κάνει Όλα Φανερά.
Βρήκαν Και Κάνουν Δυστυχώς.
Δημήτρης Γεωργούσης Πλέον Εδώ Και Πολλά Χρόνια Η Νέα Τάξη Πραγμάτων Τα Κάνει Όλα Φανερά.
Βρήκαν Και Κάνουν Δυστυχώς.
Μαρινα Κασιδιαρη Ναι ρε Αννα οντως!! Και ο Μπουταρης καλυτερος τι κρυβουν τελικα μεσα τους οι συριζαιοι;; Ανθελληνες αθεοι απατριδες λουγκρες σατανιστες!!
―ΟΔΗΜΑΡΧΟΣ ΠΟΥ ΤΟ ΕΣΤΗΣΕ ΕΛΕΙΠΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΟΡΥΦΗ ΝΑ
ΚΑΝΕΙ ΤΟ ΑΣΤΡΟ ΚΑΙ ΟΙ ΑΡΜΟΔΙΟΙ ΤΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΝΑ ΚΑΝΟΥΝ ΤΑ ΛΑΜΠΑΚΙΑ😄😄😄😄Ο
ΧΡΙΣΤΟΣ ΚΑΙ Η ΜΑΝΝΑ ΤΟΥ ΘΑ ΞΑΝΑΠΩ ΕΓΩ!!!!!!
―Αχαχαχαχαχααχα..δακρυσααααααα..Χαχαχαχαχα..
―Έχει κάθε δίκιο να στεναχωριέται.Μα δέντρο είναι
εκείνο το <<πράμα>>!!!
―Ο
ψευτοκουλτουριάρης που "έφτιαξε" το εξάμβλωμα πρέπει να το δεί.
Εξαιρετικά δεικτική ανάρτηση.
https://www.facebook.com/events/154881281820406/?active_tab=about
Αν θελετε κι εσεις να εξαφανιστει το Χριστουγεννιατικο «δεντρο» μας, ελατε να πιαστουμε χερι χερι γυρω απο αυτο, να κλεισουμε τα ματια και να πουμε τις μαγικες λεξεις: «αμπρα καταμπρα εξαφανισου» μηπως τελικα γινει το θαυμα!
Προσκαλεστε ελευθερα (μπας και ακουστουμε)
Κρατησεις θεσεων για την εκδηλωση απο σημερα εως τις 16/12/2017 κατω απο το «δεντρο».
ΔΙΕΥΚΡΙΝΗΣΗ:
Ως εμπνευστης της πρωτης εκδηλωσης που δημιουργηθηκε χρονικα με τιτλο: «θελω κι εγω να εξαφανιστει το Χριστουγεννιατικο δεντρο» νιωθω την αναγκη να διευκρινησω τα κατωθι:
· Η εκδηλωση αυτη στο fb εχει οπως φαινεται και στην περιγραφη χιουμοριστικο χαρακτηρα (προφανως και δε θα πιαστουμε χερακι χερακι να προσευχηθουμε να εξαφανιστηστει η αποκαλουμενη πλεον σκαλωσια).
· Δεν εχει καμια σχεση με τις υπολοιπες εκδηλωσεις που εμφανιστηκαν μετεπειτα με χαρακτηρα λιγο πιο επιθετικο.
· Δεν στηριζω ως «διοργανωτης» της εκδηλωσης σε καμια περιπτωση βια, καταπατηση/καταστροφη δημοσιας περιουσιας και λοιπων τετοιου ειδους συναισθηματων. Αλιμονο, εχουμε σημαντικοτερα προβληματα στην καθημερινοτητα μας να λυσουμε.
· Η εκδηλωση αυτη με εικονικη ημερομηνια μια εβδομαδα πριν τον εορτασμο των Χριστουγεννων, ειναι μια ειρηνικη διαδικτυακη διαμαρτυρια προς τους υπευθυνους που εστησαν το κατασκευασμα αυτο για του εορτασμου των Χριστουγεννων και εξαπλωθηκε ταχυτατα μεσω του διαδικτυου (fb, διαδικτυακος τυπος κλπ). Η φυσικη παρουσια μας δεν ειναι αυτοσκοπος, δε θα υπαρχει καποια οργανωση για παρουσια μας εκει. Φυσικα οποιος θελει μπορει να παρευρεθει συμβολικα.
· Συμπερασματικα, αγαπη μονο σε ολους με υγεια και χαρα και ευχες για καλες γιορτες με ηρεμια και με την ευχη να απομακρυνθει εαν ειναι εφικτο απο τους υπευθυνους και μονο της κατασκευης ή/και ο στολισμος ενος ομορφου δεντρου ή καραβιου που δενει πιο ωραια με το θεμα των ημερων!
ΚΑΛΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ!
Κρατησεις θεσεων για την εκδηλωση απο σημερα εως τις 16/12/2017 κατω απο το «δεντρο».
ΔΙΕΥΚΡΙΝΗΣΗ:
Ως εμπνευστης της πρωτης εκδηλωσης που δημιουργηθηκε χρονικα με τιτλο: «θελω κι εγω να εξαφανιστει το Χριστουγεννιατικο δεντρο» νιωθω την αναγκη να διευκρινησω τα κατωθι:
· Η εκδηλωση αυτη στο fb εχει οπως φαινεται και στην περιγραφη χιουμοριστικο χαρακτηρα (προφανως και δε θα πιαστουμε χερακι χερακι να προσευχηθουμε να εξαφανιστηστει η αποκαλουμενη πλεον σκαλωσια).
· Δεν εχει καμια σχεση με τις υπολοιπες εκδηλωσεις που εμφανιστηκαν μετεπειτα με χαρακτηρα λιγο πιο επιθετικο.
· Δεν στηριζω ως «διοργανωτης» της εκδηλωσης σε καμια περιπτωση βια, καταπατηση/καταστροφη δημοσιας περιουσιας και λοιπων τετοιου ειδους συναισθηματων. Αλιμονο, εχουμε σημαντικοτερα προβληματα στην καθημερινοτητα μας να λυσουμε.
· Η εκδηλωση αυτη με εικονικη ημερομηνια μια εβδομαδα πριν τον εορτασμο των Χριστουγεννων, ειναι μια ειρηνικη διαδικτυακη διαμαρτυρια προς τους υπευθυνους που εστησαν το κατασκευασμα αυτο για του εορτασμου των Χριστουγεννων και εξαπλωθηκε ταχυτατα μεσω του διαδικτυου (fb, διαδικτυακος τυπος κλπ). Η φυσικη παρουσια μας δεν ειναι αυτοσκοπος, δε θα υπαρχει καποια οργανωση για παρουσια μας εκει. Φυσικα οποιος θελει μπορει να παρευρεθει συμβολικα.
· Συμπερασματικα, αγαπη μονο σε ολους με υγεια και χαρα και ευχες για καλες γιορτες με ηρεμια και με την ευχη να απομακρυνθει εαν ειναι εφικτο απο τους υπευθυνους και μονο της κατασκευης ή/και ο στολισμος ενος ομορφου δεντρου ή καραβιου που δενει πιο ωραια με το θεμα των ημερων!
ΚΑΛΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ!
Αντίθετη στο πρωτότυπο δέντρο εμφανίστηκε η
παράταξη του Αρη Μπαρτζώκα «Γιάννενα Τώρα» δηλώνοντας μάλιστα ότι είναι πρόθυμη
να το τοποθετήσει η ίδια αν δεν το πράξει η Δημοτική Αρχή.
Με μία αιχμηρή ανακοίνωση, αναφέρεται τόσο
στον στολισμό όσο και στην απουσία κόσμου κατά την εναρκτήρια εκδήλωση
επιρρίπτοντας ευθύνες στην Δημοτική Αρχή.
Στην ανακοίνωση αναλυτικά αναφέρει:
Η εορταστική εκδήλωση του Δήμου Ιωαννιτών
στην κεντρική πλατεία, είχε ως κύριο χαρακτηριστικό την απουσία των δημοτών.
Ήταν ξεκάθαρο ότι οι κάτοικοι της πόλης δεν είχαν καμία διάθεση να «θαυμάσουν»,
αντί του παραδοσιακού Χριστουγεννιάτικου δέντρου, ένα άλλο έργο τέχνης,
ακατάλληλο για το χώρο και το χρόνο που επελέγησαν.
Το δημιούργημα των φοιτητών της Σχολής Καλών
Τεχνών είναι εξαιρετικό αλλά σαφώς δεν μπορεί να υποκαταστήσει τον κλασικό
Χριστουγεννιάτικο διάκοσμο που περιμένουν να δουν τις μέρες αυτές οι συμπολίτες
μας. Μπορεί κάλλιστα να τοποθετηθεί μόνιμα στην παραλίμνια περιοχή, όπου
υπάρχουν κι άλλα πρωτοποριακά έργα τέχνης, ή σε κάποια άλλη πλατεία του μεγάλου
πλέον Καλλικρατικού μας Δήμου.
Δυστυχώς, πρόκειται για άλλη μια απόφαση της
παρούσας Δημοτικής Αρχής η οποία ελήφθη χωρίς να υπολογίζεται η άποψη των
δημοτών. Και δεν αναφερόμαστε φυσικά μόνο στα δέντρα των περασμένων ετών αλλά και
σε πλείστους άλλους τομείς της καθημερινότητας.
Καλούμε τον κ. Δήμαρχο και τον αρμόδιο
Αντιδήμαρχο κ. Γκόλα να αναλογιστούν την απογοήτευση που προκαλεί ο διάκοσμος
της κεντρικής πλατείας στον κόσμο και να επανορθώσουν, τοποθετώντας και ένα
στολισμένο έλατο δίπλα στον «Πύργο του Τάτλιν». Δηλώνουμε ότι αν δεν το πράξουν
σε εύλογο χρόνο, θα το υλοποιήσει η Παράταξη «Γιάννενα Τώρα».Το ιδιαίτερο
χριστουγεννιάτικο δέντρο των Ιωαννίνων -Στόλισαν τον πύργο του Τάτλιν [εικόνες]
| iefimerida.gr
Στις
πλατείες και στους δρόμους τοποθετούμε τη δουλειά μας, πεπεισμένοι ότι η τέχνη
δεν πρέπει να παραμείνει ένα καταφύγιο για τους άεργους, μια παρηγοριά για τους
κουρασμένους ή μια δικαιολογία για τους οκνηρούς. Η τέχνη πρέπει να μας
ακολουθεί όπου η ζωή κυλά και διαδραματίζεται». Βλαντιμίρ Τάτλιν 28/12/1885- 31/05/1953
Ο Βλαντιμίρ Τάτλιν έπαιξε
σημαντικό ρόλο στη γέννηση του Ρωσικού Κονστρουκτιβισμού. Επηρεάστηκε από τον
Πάμπλο Πικάσο και τον Ρωσικό Φουτουρισμό και ξεκίνησε να δημιουργεί
αντικείμενα, τα όποια πολλές φορές φαίνεται να ισορροπούν μεταξύ αρχιτεκτονικής
και γλυπτικής. Στην αρχή της πορείας του εκπαιδεύτηκε στην αγιογραφία, όπου
έμαθε πώς ασυνήθιστα υλικά μπορούσαν να εισαχθούν στη ζωγραφική. Πολύ σύντομα
όμως, εγκατέλειψε τις παραδοσιακές ανησυχίες του πάνω στην ζωγραφική. Επίσης
σημαντικά ήταν και τα ερεθίσματα που πήρε από την πρώτη του επαφή με τα
κυβιστικά κολλάζ του Πικάσο, τα οποία είδε σε ένα ταξίδι του στο Παρίσι το
1913. Μια άλλη ηχώ από τις πρώτες του ανησυχίες και που παραμένει σε όλη τη
διάρκεια της σταδιοδρομίας του, είναι η ενασχόλησή του με τις καμπύλες. Κάτι το
οποίο μπορεί να εντοπιστεί από τα πρώτα του γυμνά μέχρι το αρχιτεκτονικό
Μνημείο της Τρίτης Διεθνούς.
Το
έργο αναπαριστά τη σπειροειδή εξέλιξη της ιστορίας, την αδιάκοπη πορεία προς τα
μπρος παρά τα προσωρινά πισωγυρίσματα. Αποτελεί ένα σπάνιο και μεγαλοφυές δείγμα
καλλιτεχνικής δημιουργίας και ενσάρκωσης σύνθετων εννοιών της διαλεκτικής. Θα
πραγμάτωνε και από αρχιτεκτονική άποψη «την έφοδο στον ουρανό».
«Στις πλατείες και τους
δρόμους τοποθετούμε τη δουλειά μας, πεπεισμένοι ότι η τέχνη δεν πρέπει να
παραμείνει ένα καταφύγιο για τους άεργους, μια παρηγοριά για τους κουρασμένους,
ή μια δικαιολογία για τους οκνηρούς. Η τέχνη πρέπει να μας ακολουθά όπου η ζωή
κυλά και διαδραματίζεται.»
Βλαντιμίρ Τάτλιν (1885 –
1953)
Ο Βλαντιμίρ Τάτλιν, πατέρας του κονστρουκτιβισμού, γεννήθηκε
στις 28 Δεκεμβρίου 1885 στη Μόσχα και μεγάλωσε στην Ουκρανία. Ο πατέρας του
ήταν μηχανικός σιδηροδρόμων και η μητέρα του ποιήτρια. Σε νεαρή ηλικία,
εργάστηκε ως ναυτικός, ταξιδεύοντας σε μέρη όπως η Τουρκία, η Αίγυπτος, η Μικρά
Ασία, η Ελλάδα, η Ιταλία και η Βουλγαρία. Τα ταξίδια του συνεχίζονται μέχρι το
1915 περίπου.
Άρχισε την καλλιτεχνική του εκπαίδευση ως εικονογράφος,
παρακολουθώντας μαθήματα στη Σχολή Ζωγραφικής, Γλυπτικής και Αρχιτεκτονικής της
Μόσχας από το 1902 έως το 1904 και στη συνέχεια, στη Σχολή Καλών Τεχνών της
Πένζας από το 1904 έως το 1909.
Πολλές από τις αρχές που χρησιμοποιούνται στην εικονογράφηση και
στις ρωσικές παραδοσιακές λαϊκές τέχνες π.χ. η αγροτική ξυλογλυπτική, είχαν ισχυρή
και διαρκή επίδραση στον Τάτλιν, σε όλη τη διάρκεια της καριέρας του.
Μετά την αποφοίτησή του από την Πένζα επαναλαμβάνει τις σπουδές
του στη Σχολή Ζωγραφικής, Γλυπτικής και Αρχιτεκτονικής της Μόσχας από το 1909
έως το 1910. Την ίδια εποχή ανέπτυξε στενές φιλίες με κορυφαίους καλλιτέχνες
της ρωσικής avant-garde και ξεκινά να εκθέτει σε μεγάλες πρωτοποριακές εκθέσεις
σε πόλεις όπως η Οδησσός, η Μόσχα και η Πετρούπολη.
Το 1913, ο Τάτλιν ταξίδεψε στο Βερολίνο και στο Παρίσι.
Επισκέφθηκε το στούντιο του Picasso και επηρεάστηκε όχι μόνο από τους πίνακες
αλλά και από τις συνθέσεις του. Οι επιδράσεις που δέχεται, είναι εμφανείς στα
μετέπειτα έργα του, από βιομηχανικά υλικά όπως γυαλί, μέταλλο, γύψο και ξύλο.
Ανήκε σε μια ομάδα πρωτοπόρων καλλιτεχνών που επηρεάστηκε και
εμπνεόταν από τις κοινωνικές και πολιτικές ανησυχίες της σύγχρονης Ρωσίας,
ωστόσο, πριν από την Οκτωβριανή Επανάσταση του 1917 δεν ήταν ουσιαστικά
πολιτικοποιημένοι. Μετά την επανάσταση, οι καλλιτεχνικές του ανησυχίες
μετατοπίζονται και τα έργα του συμβολίζουν την κομμουνιστική κοινωνία της
νέας εποχής.
Το πιο γνωστό έργο του είναι «Ο Πύργος», το Μνημείο της Γ΄ Διεθνούς.
Του ανατέθηκε από το Λαϊκό Επιτροπάτο Παιδείας το 1919 και έμεινε στο στάδιο
της μακέτας, μιας και ήταν αδύνατο να πραγματοποιηθεί με τα μέσα της εποχής.
Ήταν προορισμένο να έχει ύψος 400 μέτρα και θα εδραζόταν στις δύο όχθες του
Νέβα στο Λένινγκραντ.
Ο Πύργος της Διεθνούς
Το έργο αναπαριστά τη σπειροειδή εξέλιξη της ιστορίας, την
αδιάκοπη πορεία προς τα μπρος παρά τα προσωρινά πισωγυρίσματα. Αποτελεί ένα
σπάνιο και μεγαλοφυές δείγμα καλλιτεχνικής δημιουργίας και ενσάρκωσης σύνθετων
εννοιών της διαλεκτικής. Θα πραγμάτωνε και από αρχιτεκτονική άποψη «την έφοδο
στον ουρανό».
Ο εξωτερικός σιδερένιος του σκελετός θα
στήριζε τρία γυάλινα θερμομονωμένα τμήματα της Διεθνούς. Το κατώτερο τμήμα με
μορφή κύβου θα έκανε μια πλήρη περιστροφή στη διάρκεια ενός χρόνου και θα
φιλοξενούσε την Αίθουσα Συνεδρίων.
Από πάνω μια πυραμίδα θα στέγαζε τις
διοικητικές δραστηριότητες περιστρεφόμενη ανά μήνα, ενώ στην κορυφή, ένας
κύλινδρος θα αποτελούσε το κέντρο πληροφοριών με τηλεγραφεία, ραδιοφωνικούς
σταθμούς, εκδοτικές δραστηριότητες και θα εκτελούσε μια περιστροφή σε 24ωρη
βάση. Η όλη κατασκευή θα είχε κλίση 23,5 μοίρες, ταυτιζόταν με την κλίση του
άξονα της Γης κι έδειχνε τον πολικό αστέρα.
Ακόμα
και στο στάδιο της μακέτας το εγχείρημα αγκαλιάστηκε από τους δημιουργούς της
νέας κοινωνίας, γι’ αυτό και το 1923 οι εργάτες της Μόσχας διαδηλώνουν στην
πρωτομαγιάτικη συγκέντρωση, κρατώντας στα χέρια τους τη μακέτα του Πύργου, αλλά
και το 1926 στην πορεία της Πρωτομαγιάς στο Λένινγκραντ, «έδωσε το δικό του παρών».
Ο
Μαγιακόφσκι το χαιρέτισε ως το «πρώτο Οκτωβριανό αντικείμενο», ενώ ο
Έρενμπουργκ δήλωσε, «Είχα την εντύπωση πως έριξα μια ματιά από μια χαραμάδα και
είδα τον 21ο αιώνα».
ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
Τάτλιν –
Ο Πύργος της Τρίτης Διεθνούς
Ανάλυσηδομής και έννοιας http://sculpturon.blogspot.gr/2013/11/blog-post_714.html
http://www.katiousa.gr/koinonia/epistimi/o-pyrgos-tis-diethnous-tatlin/
http://www.katiousa.gr/koinonia/epistimi/o-pyrgos-tis-diethnous-tatlin/