Τρίτη 22 Σεπτεμβρίου 2020

Χριστιανοταλιμπανιστικό κρούσμα στην Κύπρο: 'Πρόσφυγες' του Γιώργου Γαβριήλ



‘Πρόσφυγες’ ονομάζει το έργο αυτό ο Γιώργος Γαβριήλ με συνέπεια να διώκεται πειθαρχικά από τον Υπουργό Παιδείας της Κυπριακής Δημοκρατίας και να έχει ξεσηκωθεί ο προκαθήμενος της Εκκλησίας της Κύπρου, που επιδιώκοντας την ηθική, επαγγελματική και καλλιτεχνική εξόντωση του καλλιτέχνη ζητά να απολυθεί από καθηγητής Μέσης Εκπαίδευσης.

'Όχι για να μη μου λέτε μετά περί απαγορεύσεων απεικόνισης του Μωάμεθ και τι βάρβαροι είναι οι Μουσουλμάνοι.
Βάρβαροι υπάρχουν παντού. Το ζήτημα είναι να μη νομιμοποιούμε τη βαρβαρότητα και να μην πάψουμε να αντιστεκόμαστε.

Πάντως ο Σύνδεσμος Καθηγητών Τέχνης εκφράζει τη διαφωνία του με την πειθαρχική έρευνα και σε ανακοίνωση τονίζει ότι «η εκτέλεση των εκπαιδευτικών καθηκόντων του  Γαβριήλ σε καμία περίπτωση δεν εμπλέκεται ή σχετίζεται με την καλλιτεχνική του ιδιότητα».
Ακολουθούν συνέντευξη, η ανακοίνωση και δυο έργα με το Χριστό καθώς και σχετικό άρθρο. Διότι είναι εύκολο το #je_suis_Charlie όταν αφορά το γείτονα μα η πίστη μας στην ελευθερία  δοκιμάζεται μόνο εκεί που μας αφορά και που διαφωνούμε.



Αν βάζαμε όρια στην τέχνη, τότε θα τη σκοτώναμε» δήλωσε ο διευθυντής γυμνασίου της επαρχίας Λευκωσίας που βρέθηκε στο επίκεντρο αυτές τις μέρες επειδή δημοσιοποίησε σε Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης πίνακες ζωγραφικής του η θεματολογία των οποίων πυροδότησε έντονες συζητήσεις.

Μιλώντας στον τηλεοπτικό σταθμό Alpha ο Γιώργος Γαβριήλ διαβεβαίωσε ότι υπάρχει σκοπιμότητα για πρόκληση πίσω από τη φιλοτέχνηση και τη δημοσιοποίηση των έργων αλλά μια ανάγκη να στο κοινό, που σχεδόν στο σύνολό του αποτελείται από Ελληνοκύπριους.

«Θεωρώ ότι ο Χριστός είναι ένας από εμάς, κατ’ εικόνα και καθ' ομοίωσιν, όπως λέμε. Τον βλέπω ανάμεσα στις βάρκες με τους πρόσφυγες, ανάμεσα στους διαδηλωτές μπροστά από τα ΜΑΤ, ή τον βλέπω μέσα κερκίδες με τους φανατικούς οπαδούς μιας ομάδας» είπε. 

Ο ίδιος πρόσθεσε ότι έχει έντονη άποψη για τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η εκκλησία και υπογράμμισε ότι αντικείμενό του δεν στρέφεται εναντίον της θρησκείας, αλλά εναντίον του ρόλου της εκκλησίας μέσα στο σύστημα. «Δεν θεωρώ ότι προσβάλω τον Χριστό, αλλά αντίθετα προβάλω τη θέση Του, ή τουλάχιστον αυτή που εγώ πιστεύω ότι πρέπει να είναι».

Παράλληλα, τόνισε ότι η δουλειά του στο σχολείο είναι κάτι εντελώς διαφορετικό και έρχεται σε σύγκρουση με την καλλιτεχνική του ιδιότητα.

Αναφερόμενος στους πίνακες πολιτικού περιεχομένου τόνισε ότι η δημιουργία τους αποτελεί εξωτερίκευση προσωπικών σκέψεων και συναισθημάτων για την έκβαση συγκεκριμένων ιστορικών γεγονότων της Κύπρου. 

Το Υπουργείο Παιδείας πάντως ανακοίνωσε τη διεξαγωγή πειθαρχικής έρευνας εναντίον του.


Κάλεσμα στο Υπουργείο Παιδείας να αναιρέσει την απόφασή του για διεξαγωγή πειθαρχικής έρευνας εναντίον του Διευθυντή Τέχνης, Γιώργου Γαβριήλ, απευθύνει ο Σύνδεσμος Καθηγητών Τέχνης.
Σε ανακοίνωσή του ο Σύνδεσμος Καθηγητών Τέχνης εκφράζει τη διαφωνία του με την πειθαρχική έρευνα που ανακοίνωσε το ΥΠΠΑΝ, τονίζοντας ότι οι λόγοι που επικαλείται το ΥΠΠΑΝ για τη διεξαγωγή της πειθαρχικής έρευνας δεν σχετίζονται με την εκτέλεση των καθηκόντων του στο σχολείο, αλλά με την ιδιότητά του ως εικαστικός καλλιτέχνης. 
«Θεωρούμε ότι η εκτέλεση των εκπαιδευτικών καθηκόντων του σε καμία περίπτωση δεν εμπλέκεται ή σχετίζεται με την καλλιτεχνική του ιδιότητα», σημειώνει ο Σύνδεσμος Καθηγητών Τέχνης και καλεί το ΥΠΠΑΝ να αναιρέσει την απόφασή του για διεξαγωγή πειθαρχικής έρευνας εναντίον του εκπαιδευτικού.


«Πρόσφυγες»
Υπέροχο εργο με βαθύ νόημα, του Γιωργου Γαβριηλ, ο οποίος διώκεται πειθαρχικά απο τον Υπουργό Παιδείας της Κυπριακής Δημοκρατίας και του οποίου την ηθική και επαγγελματική και καλλιτεχνική
εξόντωση απαιτεί ο προκαθήμενος της Εκκλησίας της Κυπρου, απαιτωντας την απολυση του ως εκπαιδευτικού απο την μεση εκπαίδευση.

Τον καμβά σας εσείς: Ο Γιώργος Γαβριήλ δεν ξεγύμνωσε τον Χριστό αλλά την υποκρισία σας

Πως η μακαρθική δίωξη ενός καλλιτέχνη εκπαιδευτικού απεικονίζει με τα μελανότερα χρώματα το σοβαρό έλλειμμα δημοκρατίας στο μικρό μας Ιράν της Μεσογείου

Όταν τον Ιανουάριο του 2015 δύο φανατικοί ισλαμιστές οπλοφόροι μπούκαραν στα γραφεία του γαλλικού σατιρικού περιοδικού Charlie Hebdo στο Παρίσι και άνοιξαν πυρ δολοφονώντας εν ψυχρώ 11 άτομα και τραυματίζοντας άλλα 12, όλος ο (δυτικός) κόσμος επήλθε σε κατάσταση σοκ. Αιτία της σφαγής η δημοσίευση στο γνωστό για την καυστική, αντισυμβατική σάτιρά του περιοδικό, γελοιογραφιών που απεικονίζουν τον Μωάμεθ. Ήταν ένα ξαφνικό, ιδιαίτερα ειδεχθές τρομοκρατικό χτύπημα στην καρδιά όχι μόνο του πολιτισμένου κόσμου, αλλά και ενός από τα βασικότερα ανθρώπινα αγαθά που κατακτήθηκε με κόπο και αίμα: της ελευθερίας. 

Ο αποτροπιασμός ήταν καθολικός, κόσμος βγήκε στους δρόμους, κυβερνήσεις καταδίκασαν μετά βδελυγμίας, ηγέτες διαδήλωσαν πιασμένοι χέρι χέρι και η φράση  #Je suis Charlie (Είμαι ο Σαρλί) μετατράπηκε σε παγκόσμιο σύμβολο της ελευθερίας της έκφρασης και του Τύπου. Το μήνυμα που στάλθηκε προς κάθε κατεύθυνση ήταν σαφές: Η τρομοκρατία ΔΕΝ θα μας στερήσει το πολυτιμότερο αγαθό μας: την ελευθερία. 

Και στην Κύπρο το ρεύμα ήταν ανάλογο. Σύσσωμη η πολιτική και θρησκευτική ηγεσία, κόμματα, φορείς και ΜΜΕ καταδίκασαν την επίθεση προτάσσοντας -υπεράνω όλων- τον σεβασμό στην ελευθερία της έκφρασης. Όπως για παράδειγμα αυτό το αρκετά εύγλωττο tweet του προέδρου του ΔΗΣΥ, Αβέρωφ Νεοφύτου από εκείνη την περίοδο:



Γιατί τα θυμήθηκα όλα αυτά; Γιατί προφανώς κάποιοι άλλοι τα ξέχασαν. Ή ορθότερα, αποφάσισαν πως δεν έχουν σχέση. Γιατί η περίπτωση του Charlie Hebdo ήταν βλέπετε ευκολάκι. Οι κακοί διακριτοί και trendy λες και βγήκαν από ανεγκέφαλη ταινία δράσης με τον Gerard Butler: φανατικοί ισλαμιστές που απειλούν τον δυτικό τρόπο ζωής με αφορμή μια σατιρική απεικόνιση του Μωάμεθ. Κι από την άλλη, εμείς οι καλοί της υπόθεσης, οι απρόθυμοι ήρωες που παρασυρόμαστε σε έναν πόλεμο χάρη στις αξίες και τα υψηλά ιδανικά μας. Για την ελευθερία ρε γαμώτο. 

Cut στον Σεπτέμβριο του 2020. Ο εκπαιδευτικός και ζωγράφος Γιώργος Γαβριήλ λιντσάρεται στο διαδίκτυο όταν κάποιες νεοσυντηρητικές ιστοσελίδες «ανακαλύπτουν» ότι το ογκώδες καλλιτεχνικό έργο του (ζωγραφίζει κοντά 40 χρόνια) περιλαμβάνει και πίνακες με «βλάσφημη», «προκλητική», «ανθελληνική» και «προσβλητική» θεματολογία. Εικόνες όπως ο Ιησούς γυμνός, πρόσφυγας, Ομονοιάτης ή μηχανόβιος, σκυλιά να κατουράνε τον Γρίβα και τον Αρχιεπίσκοπο ή αλλόκοτα υβρίδια ανθρώπων και ζώων θεωρήθηκαν ότι προσβάλλουν το εθνικό/πολιτικό φρόνημα και θρησκευτικό συναίσθημα μερίδας πολιτών που εννοείται δεν μπορούν να δουν τον βαθύτερο συμβολισμό τους ακόμα κι αν ο τελευταίος τους χτύπαγε στο κεφάλι με βαριοπούλα. Φυσικά αναφαίρετο δικαίωμά τους να αντιδρούν και να απορρίπτουν κάτι που τους δεν τους αρέσει, όπως αντίστοιχα το ίδιο ακριβώς ισχύει και για τον καλλιτέχνη να εκφραστεί όπως εκείνος νιώθει. Έτσι είναι η οποιαδήποτε τέχνη, είτε μας αγγίζει και την αγκαλιάζουμε, είτε μας απωθεί και την απορρίπτουμε. 

Από το να πεις όμως δεν μ’ αρέσει κάτι μέχρι να περνάει ο καλλιτέχνης από πειθαρχική έρευνα του Υπουργείου Παιδείας επειδή θεωρείται πλέον ακατάλληλος ως εκπαιδευτικός (είναι διευθυντής σε γυμνάσιο της Λευκωσίας) υπάρχει μια μεγάλη απόσταση, περίπου από δω μέχρι τα γραφεία του Charlie Hebdo στο Παρίσι. Κι εδώ ερχόμαστε στη γνώριμη πλέον εγχώρια υποκρισία και τον τυπικό κυπριακό φαρισαϊσμό. Οι πρώτοι που επιτέθηκαν στον ζωγράφο ήταν οι ΕΛΑΜίτες κάτι που αυτομάτως τον κατατάσσει στην κατηγορία από «Ντα Βίντσι και πάνω». Το δεύτερο κόμμα που καταφέρθηκε εναντίον του ήταν ο... ευρωπαϊκός, φιλελεύθερος ΔΗΣΥ, ναι ο ίδιος ΔΗΣΥ που έχυνε μαύρο δάκρυ για το Charlie Hebdo και την ελευθερία αλλά προφανώς εννοούσε την Ελευθερίου γιατί μόλις το αντικείμενο της σάτιρας άλλαξε από Μωάμεθ σε Χριστό, άλλαξε και το τροπάρι από «Συναγερμός και λογοκρισία δεν συνυπάρχουν» σε ναιμεναλλακίστικες μπούρδες τύπου «σεβαστή η οποιαδήποτε τέχνη ΑΛΛΑ όχι και να προσβάλλει τα Θεία». Και μάλιστα γρηγορότερα απ’ ότι το νερό σε κρασί στον γάμο της Κανά. 

Αν σατιρίζεται ο Μωάμεθ λέμε πως οι μουσουλμάνοι που αντιδρούν είναι ισλαμοφασίστες και Ταλιμπάν. Και κάποιοι όντως είναι και αντιδρούν ακραία γιατί στην πραγματικότητα είναι σκατόψυχοι μαλάκες που μισούν τ’ άντερά τους, γι’ αυτούς η «προσβολή του Μωάμεθ» είναι απλά ακόμα μία αφορμή για αιματοχυσία. Όμως υπάρχουν κι αυτοί που ενοχλούνται και το εκφράζουν με έντονο αλλά ειρηνικό τρόπο κι έχουν κάθε δικαίωμα. Αλλά πιο σημαντικό για όλους τους ανθρώπους είναι το δικαίωμα στην έκφραση, στη σάτιρα και την τέχνη. Όταν πάλι σατιρίζεται ο Ιησούς ή απεικονίζεται με αντισυμβατικό τρόπο (ας πούμε ως πρόσφυγας στο Πουρνάρα, στον πιο συγκλονιστικό και τραγικά επίκαιρο πίνακα του Γαβριήλ) τότε την κουβέντα περί ελευθερίας αντικαθιστούν οι γνώριμες πια εκφάνσεις αγνής, χριστιανικής αγάπης:

«Γαμιούνται οι πουτάνες οι μάνες σας ολονών ψοφίμια….»


Είναι βασικά οι ίδιοι που φωνάζουν να βουλιάξουμε τις βάρκες με τα γυναικόπαιδα, αποφαίνονται ότι «τα ήθελε ο κώλος της» για τα θύματα βιασμού ή «ποιος ξέρει τι θα του’ κανε κι αυτή» για κάθε νεκρή γυναίκα από το G3 του πρώην της. Κι αυτοί είναι φυσικά φασιστόμουτρα και χριστιανοταλιμπάν. Και αντιδρούν ακραία γιατί στην πραγματικότητα είναι σκατόψυχοι μαλάκες που μισούν τ’ άντερά τους, γι’ αυτούς η «προσβολή του Χριστού» είναι απλά ακόμα μία αφορμή για περισσότερο μίσος. Διαβάστε ξανά τα σχόλια (μόνο μερικά από τα χιλιάδες που γράφτηκαν τις τελευταίες μέρες) και πείτε μου ότι όλοι αυτοί ΔΕΝ είναι εν δυνάμει βιαστές και δολοφόνοι. Αν τους δινόταν το ελεύθερο αλά-The Purge, είναι οι πρώτοι που θα σφάγιαζαν κόσμο στο όνομα του Ιησού πιστεύοντας ότι είναι μία μελαμψή, τριχωτή εκδοχή των Σταυροφόρων. Κι εδώ ισχύει το «υπάρχουν φυσικά κι αυτοί που ενοχλούνται και το εκφράζουν με έντονο αλλά ειρηνικό τρόπο κι έχουν κάθε δικαίωμα. Αλλά πιο σημαντικό για όλους τους ανθρώπους είναι το δικαίωμα στην έκφραση, στη σάτιρα και την τέχνη». Όπως καταλάβατε μιλάμε για τις δύο όψεις του ίδιου νομίσματος. Του θρησκευτικού φανατισμού. 

Να θυμίσω επίσης ότι η συντριπτική πλειοψηφία αυτών που τώρα φωνάζουν για προσβολή των χριστιανικών συμβόλων επικρότησαν την αποβολή της μαθήτριας από τη Συρία επειδή φορούσε μαντίλα και ανέδειξαν τον διαβόητο Σέπο σε σύγχρονο Νικηταρά. Ποσώς τους ενδιαφέρει «ο σεβασμός θρησκευτικών συμβόλων» γενικά ή οποιαδήποτε ελευθερία (τάχα μου εναντιώνονται στη μαντίλα γιατί είναι.. σύμβολο καταπίεσης) παρά μόνο τα πιστεύω τους και πως θα τα επιβάλλουν σε όλους τους άλλους. Γι’ αυτό ουρλιάζουν, βρίζουν, απειλούν, ζητούν κρεμάλες και την απόλυση του ζωγράφου εκπαιδευτικού. Δεν τους αρκεί να διαφωνήσουν απλά με κάποιον. Πρέπει να τον τιμωρήσουν, να τον εξαφανίσουν, να τον δολοφονήσουν ηθικά και φυσικά. 

Από κοντά φυσικά και ο Υπουργός Παιδείας (aka Ο Πιο Αχρηστος Υπουργός Fucking Ever) που βρήκε ευκαιρία να εμφανιστεί ως υπερασπιστής της ελληνορθόδοξης πίστης (ακόμα μια υπόκλιση στον πραγματικό του μάστρο, τον Αρχιεπίσκοπο, δε βλάπτει) ανακοινώνοντας τη διεξαγωγή πειθαρχικής έρευνας σε βάρος του καλλιτέχνη που τυγχάνει διευθυντής σχολείου της Λευκωσίας, μπας και ξεκολλήσει λίγο η κουβέντα από το μπάχαλο που έχει δημιουργήσει η επικών διαστάσεων ανικανότητά του στον χώρο της δημόσιας εκπαίδευσης. Αν σε βρίζει όποιος μιλάει ελληνικά (ακόμα κι αυτοί που τα σκοτώνουν) και η δημοτικότητά σου ξύνει διαρκώς τον πάτο του βαρελιού στις δημοσκοπήσεις, χρειάζεσαι... χθες έναν εσωτερικό εχθρό -κατά προτίμηση κάποιον αδύναμο- να τον ρίξεις βορά στα σανοφάγα που γίνονται σαρκοφάγα αν τους θίξεις τα (όποια) ιερά και όσια. 

Κανένας πίνακας του Γιώργου Γαβριήλ δεν είναι βλάσφημος, χυδαίος ή προσβλητικός. Οι σκύλοι δεν κατουράνε πρόσωπα αλλά καταστροφικές για τον τόπο ιδεολογίες και διεφθαρμένα κατεστημένα. Ο Χριστός δεν απεικονίζεται γυμνός με πορνογραφική αισθητική ή για να χλευαστεί αλλά η γύμνια του παραπέμπει στο πως ήρθε στον κόσμο αυτό, γυμνός και ταπεινός για να φορτωθεί τις αμαρτίες μας (μαζί και των αναρίθμητων ηλιθίων που βρίζουν και απειλούν στο όνομά Του). Απεικονίζεται ως πρόσφυγας γιατί υπήρξε και ο ίδιος από τη γέννησή του ακόμα και ως easy rider γιατί ήταν ελεύθερο πνεύμα, ριζοσπάστης, αντικομφορμιστής και badass. Όσοι βλέπουν βλασφημία, προστυχιά ή πορνό είναι αυτοί που έχουν σοβαρό πρόβλημα και πρέπει να το κοιτάξουν. ................


Δευτέρα 21 Σεπτεμβρίου 2020

Η Γάτα της Αγιά-Σοφιάς




Περαστικά στη Gli, τη διάσημη Γάτα της Αγιά-Σοφιάς.

Είναι γνωστή η μεγάλη αγάπη των Τούρκων για τις Γάτες. Γάτες στον ώμο του ψαρά στην ψαραγορά, γάτες  στα καφασωτά παράθυρα, γάτες με την ουρά ψηλά ανέμελες σα στο σπίτι τους σε κάθε δρόμο, γάτες παχιές γιαλιστερές και φροντισμένες. Ποτέ στην Τουρκία δε νιαουρίζουν ψωριάρικα μωρά στους δρόμους. Κάποιο σπίτι πάντα φιλοξενεί τη λεχώνα ώσπου να μεγαλώσουν τα μικρά και να υιοθετηθούν από γειτονιές ή ανθρώπους. 

Τέτοια είναι κι η διάσημη Gli η πολυφωτογραφημένη που έχει κονάκι την Αγιά Σοφιά και εργάζεται αφιλοκερδώς ως ποντικοκυνηγός και μοντέλο, εξώφυλλο οδηγών, παρακινήτρια να φοράμε μάσκα, ενημερώτρια ωραρίων και ξεναγήσεων.

Πρόσφατα η Gli εξαφανίστηκε όμως και επειδή ανησύχησαν οι θαυμαστές της έκανε ανακοίνωση στα κοινωνικά δίκτυα ότι ήταν άρρωστη -16 ετών είναι πια- και  φιλοξενείται σε φιλικό σπίτι για να κάνει τη θεραπεία της μα σύντομα θα επιστρέψει στα καθηκοντά της.

Φέρνω φωτογραφίες της
και σύνδεσμο των προφίλ της,
μικρό απόσπασμα δικού μου για τις γάτες της Πόλης
κι εύχομαι 
να γίνει γρήγορα καλά η Gli
και να γίνει παράδειγμα σ’ εμάς να φροντίζουμε τα γατιά του κόσμου μας γιατί μόνο χαρά προσφέρουν.

Οι εικόνες πολλές, χαρείτε τις- 
από το κρεβατάκι της το μαγικό ως την πόζα της με γονατιστούς φωτογράφους να την προσκυνούν ('Σουλτάνα Gli ή Θεά;) αυτό που πιο πολύ μ΄αρέσει είναι που δεν έχει κάτι ιδιαίτερο, δεν είναι σπάνιας ράτσας μα μια γάτα  που, σαν όλα τα γατιά της Ιστανμπούλ, την ομορφαίνει η λατρεία των ανθρώπων.



....υπάρχουν κάποια πλάσματα που ευτυχούν στην Iνσταμπούλ είναι οι γάτες. Δε μπορώ να φανταστώ, παρά στην αρχαία Aίγυπτο, γάτες τόσο γυαλιστερές και παχουλές, γάτες παντού: στον ώμο ένος καπνιστή σ' ένα παγκάκι, στον καναπέ ενός καφενείου ή, καταπληκτικότερο, ξαπλωμένες κάτω από τα βαρυφορτωμένα τελάρα ενός ψαρά στην αγορά. Tόσο χορτάτες, τόσο σίγουρες που περπατάνε αμέριμνες με την ουρά ψηλά σαν οι αποβάθρες του Bοσπόρου να ήταν η αυλή τους.....
.....  "Θέλαμε" λέει ο Παμούκ "να εξαφανιστούν όσο γινόταν πιο γρήγορα τα τελευταία ίχνη ενός μεγάλου πολιτισμού και κουλτούρας που δεν αξίζαμε να είμαστε κληροδόχοι τους, για να μπορέσουμε να εγκαταστήσουμε στην Iστανμπούλ ένα δευτέρας κατηγορίας, άχρωμο και φτωχικό αντίγραφο δυτικού πολιτισμού" και ξέρει πως αυτό το 'δευτέρας κατηγορίας' αντίγραφο δεν έφερε ευτυχία, μόνο ξεριζωμούς καταστροφή και θλίψη. Δε γίνεται λέει να μην έχεις μέσα σου τη θλίψη αν μεγάλωσες στην Iσταμπούλ και έχει, μ' όλη την αγάπη που τρέφει γα την πόλη του, τόσο δίκιο που μ' όλο τον πόθο που έχω να ξαναπάω (σ' αυτή τη ζωή) εύχομαι, άμα πεθάνω και τύχει να ξαναγεννηθώ στην Πόλη, εύχομαι ολόψυχα ο Aλλάχ να με λυπηθεί και να μη ξαναέρθω στον κόσμο αυτό σα γυναίκα αλλά σα γάτα διότι μόνον οι γάτες περπατούν περήφανα στη σύγχρονη Iσταμπούλ.....

















Κυριακή 20 Σεπτεμβρίου 2020

Στίχοι για μελοποίηση και μια σημαδιακή κηδεία - Τι θέλει η Ελλάδα από τους ποιητές;



H κηδεία του Σεφέρη στη Χούντα μετατράπηκε σε λαϊκό προσκύνημα, διαμαρτυρία κατά της Δικτατορίας· η κηδεία του Παλαμά στην Κατοχή επίσης μάζεψε λαοθάλασσα κι έγινε κι αυτή πένθιμη διαμαρτυρία με αποκορύφωμα την στιγμή που ο άρρωστος, εξαντλημένος Σικιελιανός σηκώθηκε και απήγγειλε με βροντερή φωνή «Σ΄αυτό το φέρετρο ακουμπά η Ελλάδα….».

Σα σήμερα πέθανε ο Σεφέρης.  Νομπελίστας και παγκοσμίως γνωστός, επί  Χούντας  δεν αυτοεξορίστηκε αλλά και δεν εκφράστηκε εναντίον πριν τα ζυγίσει, κατά τον προσεκτικό χαρακτήρα του. Στα ταξίδια του δημοσιογράφοι τον περίμεναν να εκδηλωθεί μα σιωπούσε ώσπου, στην ερώτηση ξένου δημοσιογράφου, απάντησε ότι δε θα μιλούσε εναντίον του τόπου του από το εξωτερικό. Γύρισε, έγραψε, έστειλε σε εφημερίδες και κάθησε έξω «στου Ζωναρά» να περιμένει τη σύλληψή του. Που βεβαίως δεν έγινε. Η Χούντα γνώριζε τι δημοσιοσχεσίτικη καταστροφή θα ήταν η σύλληψη του φημισμένου συντηρητικού διπλωμάτη και επέλεξε τη σιωπή, ακριβώς όπως είχαν κάνει κι οι Γερμανοί φρουροί στην κηδεία του Παλαμά  παλιότερα.
Δεκαετίες μετά, τρεντάρει το #σεφέρης  στην επέτειο του θανάτου του κι ας γνωρίζουν οι περισσότεροι όχι το 'Βασιλιά της Ασσίνης' αλλά την ‘Άρνηση’ το μελοποιημένο  από το Θεοδωράκη ποίημα που έχει  εκείνο το «πήραμε τη ζωή μας λάθος», λάθος του Μπιθικώτση που αγνόησε την άνω τελεία του «με τι καρδιά με τι πνοή πήραμε τη ζωή μας· λάθος. Κι αλλάξαμε ζωή».

Λίγοι θυμούνται στίχους του Παλαμά σήμερα, λίγοι ξέρουν άλλα από τα χάικου και την Άρνηση του Σεφέρη.  Όμως πενθούν, τρεντάρουν, μνημονεύουν. Κι αναρωτιέμαι μήπως η Ελλάδα δε ζητά από τους ποιητές της άλλο από λίγους στίχους για μελοποίηση και μια σημαδιακή κηδεία.



_____________________________________
Φέρνω:

     Άρνηση από συναυλία του 1962 με απαγγελία Χορν και τραγούδι Μπιθικώτση (καθένας βάζει την άνω τελεία εκεί που ξέρει) https://youtu.be/_Pr33Ss4UGA 

ΝΤΟΚΟΥΚΟΥΜΕΝΤΟ: Ηχογράφηση από την κηδεία του Σεφέρη το 1971 https://www.youtube.com/watch?v=ANtbngw7TkA

Ο Σεφέρης διαβάζει Σεφέρη: https://www.youtube.com/watch?v=hVnxd8TaE-o

Και, μια και τον αναφέραμε, Παλαμάς διαβάζει Παλαμά  («Γιαννιώτικα, σμυρνιώτικα, πολίτικα, μακρόσυρτα τραγούδια ανατολίτικα…»)https://youtu.be/leWlKpreUHs



Για Σεφέρη, που τον διαβάζω πολύ,  στο blog με κλικ στο hashtag Σεφέρης θα βρείτε πολλά. Μια και ανέφερα φέρνω τη «δήλωση του κατά της Δικτατορίας 28.3.1969, διαβασμένη από τον ίδιο https://youtu.be/95_pm_CjUic







Παρασκευή 18 Σεπτεμβρίου 2020

Παύλος Φύσσας― 7 χρόνια [σήμερα η ΠΟΡΕΙΑ, 7/10 η Απόφαση]




Σα σήμερα, 18 Σεπτεμβρίου 2013, η Χρυσή Αυγή δολοφόνησε τον Παύλο Φύσσα. Ήταν τα χρόνια που ύποπτοι πολιτικοί χειρισμοί την είχαν φέρει στο προσκήνιο και τα μέλη της ένιωθαν αήττητα. Οκτώ χρόνια μετά πολλά έχουν αλλάξει κι οι Χρυσαυγίτες (κάποιοι με βουλευτικές ισόβιες συνταξούλες, κάποιοι βολεμένοι σε άλλα κόμματα, κάποιοι κρυμμένοι στις τρύπες τους) μασάνε τα λόγια τους, ενώ μια μικρή ομάδα είναι υπόδικη. 
Στις 7 Οκτωβρίου θα βγει η απόφαση της μεγάλης δίκης που, έχω πει πολλές φορές ότι, αν θέλουμε να σπάσει το απόστημα, έπρεπε να παιζόταν ζωντανά στην τηλεόραση. Δυστυχώς δεν είμαστε πολλοί που παραστήκαμε, δεν είμαστε πολλοί που παρακολουθούμε τόσα χρόνια την εξαιρετική δουλειά του Jail Golden Dawn και του omniatv που ακούραστα παρακολουθούσαν, δημοσίευαν ζωντανά από την αίθουσα κι ανέλυαν κάθε Παρασκευή την εβδομάδα που πέρασε.
Αυτά υπάρχουν, αν θέλετε μπορείτε να τα συμβουλευτείτε.
Επειδή ακόμα δεν τελειώσαμε. Θέλουμε απόφαση, θέλουμε ποινές, θέλουμε και να αφομοιωθεί η εμπειρία, να διδαχθεί απ’ αυτήν η κοινωνία μας. 
Γι' αυτό παρακαλώ ας κοινοποιούμε (όχι εμένα αν δε σας αρέσω, το θέμα μετρά όχι οι αγγελιοφόροι).

Φέρνω ένα εκπληκτικό video- ανάλυση της δολοφονίας (ελληνικά είναι, μόνο ο τίτλος είναι αγγλικά διότι προέρχεται από την πολύ σοβαρή ομάδα ΄’forensic architecture' που αναλύει εξονυχιστικά χρόνο και δράση εγκλημάτων ώστε να φανεί η αλήθεια.

Φέρνω και συνδέσμους για να θυμηθούμε.
Μα πάνω από όλα υπενθυμίζω τη μεγάλη μέρα: 7 Οκτωβρίου 2020.

Εικονογραφώ
με graffiti από τη Μπολόνια, στην Ιταλία, με λόγια και εικόνα της Μάγδας Φύσσα και το σκίτσο του Carlos Latuff από το 2017. Διότι η Μάγδα Φύσσα έδωσε μαθήματα αξιοπρέπειας, παρούσα ακούραστη στη δίκη, δίχως κλάψες και ουρλιαχτά, αλύγιστη ηρωίδα μπροστά σε τέρατα αναίσχυντα που τη λοιδορούσαν και συκοφαντούσαν το νεκρό γιό της.




Τον Σεπτέμβριο του 2013, αμέσως μετά τη δολοφονία του Παύλου Φύσσα, η Ελληνική Αστυνομία συνέλαβε δεκάδες στελέχη και μέλη της Χρυσής Αυγής. Έπειτα από μια μακρά ανακριτική διαδικασία, το Συμβούλιο Εφετών αποφάσισε μεταξύ άλλων, την παραπομπή σύσσωμης της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της Χρυσής Αυγής με τη βαριά κατηγορία της ένταξης σε εγκληματική οργάνωση. Στις 20 Απριλίου 2015 αρχίζει μια από τις σημαντικότερες δίκες της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας. Θεωρούμε ότι η δίκη αυτή μάς αφορά όλες και όλους, γιατί η έκβασή της θα αποτελέσει σταθμό τόσο στα πολιτικά πράγματα του τόπου όσο και στην ελληνική κοινωνία.

Omniatv H Δίκη της Χρυσής Αυγής- ένα βιντεοχρονολόγιο:
Σε ανοιχτή γραμμή με το Παρατηρητήριο για τη Δίκη της Χρυσής Αυγής (Golden Dawn Watch) και την πρωτοβουλία Για την Πολιτική Αγωγή του Αντιφασιστικού Κινήματος (Jail Golden Dawn) θα συλλέγουμε πληροφορίες, μαρτυρίες από τους παρατηρητές, τους δικηγόρους της πολιτικής αγωγής και δημοσιογράφους που παρακολουθούν τη δίκη, ώστε κάθε βδομάδα, από την αρχή μέχρι το τέλος της δίκης, να σας παρέχουμε μια συμπυκνωμένη αναφορά για όσα συμβαίνουν στις δικαστικές αίθουσες αλλά κι έξω απ’ αυτές.


Στον δρόμο στη μνήμη του Παύλου, επτά χρόνια μετά τη δολοφονία του από τους ναζί
Επτά χρόνια μετά από τη δολοφονία του Παύλου Φύσσα από τον χρυσαυγίτη Ρουπακιά και λίγες εβδομάδες πριν από την ετυμηγορία του δικαστηρίου για τη ναζιστική συμμορία, ο κόσμος κατεβαίνει στον δρόμο για τη μεγάλη αντιφασιστική πορεία στη μνήμη του Παύλου. Στο Κερατσίνι, η καθιερωμένη αντιφασιστική πορεία στις 18.00, ενώ αντίστοιχα καλέσματα έχουν γίνει στη Θεσσαλονίκη, την Πάτρα, τα Χανιά και αρκετές ακόμα περιοχές της χώρας. «Τα λόγια έχουν στερέψει. Περιμένουμε την απόφαση του δικαστηρίου, ως ελάχιστη δικαίωση» τα λόγια της Μάγδας Φύσσα, που αντηχούν στους δρόμους όλης της χώρας. https://thepressproject.gr/sto-dromo-sti-mnimi-tou-pavlou-epta-chronia-meta-ti-dolofonia-tou-apo-tous-nazi/



_____________________
Σήμερα, Κερατσίνι, από Pressenza - Ελληνική συντακτική ομάδα








ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ

Η Μάγδα Φύσσα και τα τερτίπια της άδειας αίθουσας (+ημερομηνίες δικάσιμων)
https://daphnechronopoulou.blogspot.com/2018/04/blog-post_35.html#ixzz6YPBB45dV



Τα δάκρυα του Χρυσαυγίτη― με σχόλια (για γέλια και για κλάματα)


Ο άντρακλάς μου δέρνει', 'θα λυγίσω' ― δίκη Χρυσής Αυγής https://daphnechronopoulou.blogspot.com/2018/06/gdtrial.htm

Τετάρτη, 18 Σεπτεμβρίου 2013 Να το πω; Να το πω το όνομα του δολοφόνου;




Τρίτη 15 Σεπτεμβρίου 2020

Σε μια δική μου νύχτα περπατώ




Σε μια δική μου νύχτα περπατώ, μια θάλασσα
με αστραπές σα ψάρια, κόκκαλα σαν αστραπές.
Επίσκεψη στη  Minima Gallery Mykonos του Σπύρου Πρωτοψάλτη ο οποίος με φωτογράφισε μπροστά στο έργο του Jeffrey Kroll.


«Αστραπές ή ψάρια
μες στη νύχτα της θάλασσας...
....αστραπές
μες στου κορμιού τη νύχτα.
Τα πάντα, κόσμε, είναι νύχτα
κι είναι η ζωή αστραπή.»



Τη 'Ζωή μισοειδωμένη' του Octavio Paz* μού φέρνει στο νου το έργο που ο δημιουργός του, ονόμασε “Sonica", δηλαδή κάπως απίθανο να είχε στο νου τα κόκκαλα σαν αστραπή με θάλασσες στη νύχτα που βλέπω εγώ.
Οι στίχοι που γνωρίσαμε ζουν μέσα μας, και έρχονται στην επιφάνεια να ντύσουν την Τέχνη που συναντάμε και έτσι προχωρούμε με τις μικρές βουτιές μας στο ασυνείδητο.


___________________________



@jeffreykroll_official 

@Minima Gallery Mykonos