Τετάρτη 16 Δεκεμβρίου 2015

Αποκρυπτογραφήθηκε ο Δίσκος της Φαιστού



Αγαπώ τις αποκρυπτογραφήσεις και τους κώδικες μα απ' όλες τις ιστορίες πιο αγαπημένη μου είναι η αποκρυπτογράφηση της Γραμμικής β' από τoν Μάικλ Βέντρις.

Μετά τη Γραμμική Β των Μινωικών παλατιών και τη γοητευτική αποκάλυψη πως μας έρχονται από την Προϊστορία οι λέξεις «πόσο» και «τόσο» περίμενα με πολύ ενδιαφέρον τούτη τη στιγμή που, διαβάζω, θα μας αποκαλυφθεί το κείμενο του μυστηριώδους πήλινου  Δίσκου της Φαιστού.
Ιδού τα νέα και η ιστορία του Δίσκου.

από mixanitouxronou.gr
Ο δίσκος της Φαιστού είναι αφιερωμένος στην Αστάρτη. Έτσι αποφάνθηκε μετά από έρευνα ο Γκάρεθ Όυενς, ο γλωσσολόγος- αρχαιολόγος και συντονιστής του προγράμματος Εράσμους+ του ΤΕΙ Κρήτης. Η Αστάρτη ήταν θεότητα των Φοινίκων που οι Έλληνες την ταύτιζαν με την Αφροδίτη, την Ήρα και τη Σελήνη. Ήταν η θεά της γονιμότητας, του έρωτα και της γυναικείας χάρης. Ο Όουενς που έχει χαρακτηρίσει τον δίσκο της Φαιστού «Αίνιγμα της Μινωϊκής Κρήτης», δήλωσε: « Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι μιλάμε για θρησκευτικό κείμενο. Αυτό προκύπτει από τη σύγκριση που γίνεται με άλλες θρησκευτικές λέξεις, από άλλες επιγραφές από τα ιερά βουνά της Κρήτης και από άλλα κείμενα. Έχουμε λέξεις που είναι ακριβώς οι ίδιες» λέει και προσθέτει: «έχω την υποψία ότι ο Δίσκος της Φαιστού είναι ύμνος προ την Αστάρτη, τη θεότητα του έρωτα. Τέτοιες λέξεις όπως αυτές που αναφέρονται στον δίσκο, βρέθηκαν και σε μινωικά τάματα και όπως συμβαίνει και με τα σημερινά τάματα, ο κόσμος προσεύχεται όταν δυσκολεύεται είτε για θέματα υγείας, είτε για προσωπικά προβλήματα. Ο άνθρωπος δεν αλλάζει τελικά» Η Αστάρτη έχει συμβολικό χαρακτήρα «Έχει σχέση με τη μητέρα, που είναι κέντρο του σύμπαντος, γιατί χωρίς αυτή δεν υπάρχουμε, γιατί η μητέρα είναι δημιουργία. Έχει επίσης σχέση με το φως, καθώς δεν είναι τυχαίες διαχρονικές αναφορές στο φως, το Πάσχα, τη λαμπρή, τη φανερωμένη, ακόμη και το Φανάρι στην Κωνσταντινούπολη. Ακόμη και η λέξη Φαιστός έχει σχέση με το φως. Κατά την άποψή μου, η πρώτη λέξη στο Δίσκο της Φαιστού σημαίνει φωτεινή θεότητα. Kαι ο πάπυρος του Δερβενίου, τον οποίο είδα πρόσφατα στο αρχαιολογικό μουσείο της Θεσσαλονίκης μιλά για το φως, τη μητέρα και τη σημασία της ζωής», είπε ο Όουενς.
Ο αρχαιολόγος συνεργάζεται με τον καθηγητή της Οξφόρδης Τζον Κόλμαν και όπως δηλώνουν, η ανάγνωση του Δίσκου της Φαιστού έχει ολοκληρωθεί σε ποσοστό 90%. «Χάρη στον Μάικλ Βέντρις, (Michael Ventris), ο οποίος έκανε την αποκρυπτογράφηση της γραμμικής Β, του συστήματος γραφής και βρήκε πίσω από εκεί ελληνικά από τη μυκηναϊκή εποχή, μπορούμε να πάμε πιο πίσω, στη Μινωική Κρήτη και να διαβάζουμε τις Μινωικές επιγραφές. Το πρόβλημα πλέον είναι η κατανόηση. Η έρευνα έχει πάει σε άλλο επίπεδο, παραμένει, ωστόσο, μια πρόκληση καθώς ο Δίσκος της Φαιστού είναι η καλύτερη Μινωική επιγραφή που έχει βρεθεί και πάνω της έχει 61 λέξεις, τη στιγμή που η αμέσως μετά καλύτερα σωσμένη επιγραφή έχει μόλις οκτώ λέξεις. πρόκειται για το αίνιγμα της Μινωικής Κρήτης, όμως πιστεύω ότι δεν είναι τόσο αίνιγμα. Το διαβάζουμε, το πλησιάζουμε και τώρα που ολοκληρώσαμε την ανάγνωσή του κατά 90% – γιατί θα ήταν αλαζονικό να πούμε ότι ολοκληρώσαμε την ανάγνωση κατά 100% – προσπαθούμε να πούμε τι σημαίνει». 
Η ΙΣΤΟΡΙΑ
... 
Το 1908, ένας Ιταλός αρχαιολόγος που ερευνούσε το μινωικό παλάτι της Φαιστού στην Κρήτη, βρήκε έναν σχεδόν άθικτο δίσκο σε χρυσαφί χρώμα μέσα σε έναν υπόγειο χώρο ανάμεσα σε καμμένα οστά, χώμα και στάχτη. Το εύρημα αυτό θεωρείται ως ένα από τα πιο γνωστά μυστήρια της αρχαιότητας: ο δίσκος της Φαιστού. Ο δίσκος της Φαιστού είναι ένας μεγάλος πήλινος δίσκος, περίπου 15 εκατοστά σε διάμετρο και ένα εκατοστό σε πάχος. Και στις δύο πλευρές υπάρχουν παράξενα σύμβολα σε σπειροειδές σχήμα με δεξιόστροφη φορά προς το κέντρο. Εικάζεται ότι τα 45 μοναδικά σύμβολα φτιάχτηκαν με σφραγίδες που στάμπαραν πάνω στον νωπό ακόμα και εύπλαστο πηλό.... 





Ο Ιταλός αρχαιολόγος Λουίτζι Πέρνιερ βρήκε τον δίσκο σε ένα υπόγειο δωμάτιο του ανακτόρου κατά τη διάρκεια των ανασκαφών. Το ανάκτορο κατέρρευσε από σεισμό ή έκρηξη ηφαιστείου. Κάποια άλλα αντικείμενα που βρέθηκαν σε διάφορα άλλα σημεία της Κρήτης, όπως π.χ το τσεκούρι του Αρκαλοχωρίου που είναι διπλοπέλεκυς με 15 χαραγμένα σύμβολα, φέρουν παρόμοια σύμβολα, τα οποία θεωρούνται Γραμμική Γραφή Α, μια γραφή στην αρχαία Ελλάδα που δεν έχει αποκρυπτογραφηθεί. ... 


Η Φαιστός υπήρξε μία από τις σπουδαιότερες πόλεις του μινωικού πολιτισμού και η πιο πλούσια και ισχυρή πόλη στην νότια Κρήτη. Κατοικήθηκε από την νεολιθική περίοδο μέχρι και την κατασκευή των μινωικών ανακτόρων τον 15ο αιώνα π. Χ . Σύμφωνα με την μυθολογία η Φαιστός ήταν η έδρα του βασιλιά Ραδάμανθυ, αδερφού του βασιλιά Μίνωα. Θεωρείται επίσης γενέτειρα ενός από τους επτά σοφούς άντρες της αρχαιότητας, του Επιμενίδου. Μέχρι σήμερα οι επιστήμονες ψάχνουν στοιχεία για τη χρήση, τον σκοπό και τα σύμβολα του δίσκου. ..



Αινιγματικά σύμβολα Αυτό που αποτελεί μυστήριο είναι τα ιερογλυφικά σύμβολα και στις δύο πλευρές του δίσκου. Τα σύμβολα είναι διάφορες εικόνες όπως αετοί, γάτες, βέλη , κράνη, άνθρωποι , κεφάλια, χειροπέδες και πολλά άλλα. Ο Ιταλός αρχαιολόγος Λουίτζι Πέρνιερ, αλλά και ο Σερ Άρθουρ Έβανς που είχε ανακαλύψει την Κνωσό το 1900 προσπάθησαν να αποκρυπτογραφήσουν τα σύμβολα, αλλά όλες οι προσπάθειες ερμηνείας απέτυχαν. Έκτοτε έγιναν άλλες 26 αξιόλογες προσπάθειας ερμηνείας, αλλά και πάλι χωρίς αποτέλεσμα. Η γραφή είναι η γραμμική Α, μία γραφή που δεν σχετίζεται με καμία από τις γνωστές γλώσσες, ενώ κάποιοι ειδικοί την θεωρούν γραφή συλλαβικής μορφής που σχετίζεται με την γλώσσα των Χετταίων, την ινδοευρωπαϊκή, την γλώσσα του Ομήρου, αλλά και τη σημιτική. Σε άρθρο του περιοδικού WMMagazin γράφτηκε πως υπήρξε μια κάπως πειστική μετάφραση του δίσκου από το Πετρ Κόβαρ, ο οποίος διατείνεται ότι η γλώσσα έιναι πρώτο- σλαβική. Ωστόσο επισήμως η επιστημονική κοινότητα δεν έχει συμφωνήσει.  



Γραμμική Α. Επιγραφή που βρέθηκε στο εσωτερικό μιας κούπας Πολλές απόπειρες ερμηνείας και εικασίες έγιναν όσον αφορά τη χρήση του δίσκου, μεταξύ αυτών ειπώθηκε ότι ήταν επιτραπέζιο παιχνίδι, πίνακας με κάποια προσευχή, πίνακας με αστρονομικές παρατηρήσεις, μια περιπετειώδης ιστορία, ένα ηλιακό ημερολόγιο ή τελετουργικό μύησης. Οι ερευνητές διαφωνούν για το εάν πρέπει το κείμενο να διαβαστεί από το κέντρο προς την περιφέρεια ή αντίστροφα. Ούτε έχουν αποφασίσει για το εάν πρέπει να ακολουθήσουν δεξιόστροφη ή αριστερόστροφη ανάγνωση. Δυστυχώς, οι όποιες μελλοντικές προσπάθειες ερμηνείας δεν θα αποδώσουν καρπούς αφού οι ειδικοί λένε ότι δεν υπάρχει αρκετό κείμενο ώστε να γίνει η απαραίτητη ανάλυση, μελέτη και σύγκριση. Μοναδική ελπίδα να βρεθούν περισσότερα δείγματα. ... 

Πώς κατέρρευσαν τα ευφάνταστα σενάρια για κατασκευασμένο εύρημα Η πλειοψηφία των ειδικών δέχεται τον δίσκο ως αυθεντικό, υπάρχουν όμως και κάποιοι που υποστηρίζουν ότι ο δίσκος είναι μία απάτη. Το αρχείο του Πέρνιερ κατά τη διάρκεια των ανασκαφών του είναι πλήρες, ωστόσο δεν υπάρχουν αποτελέσματα χρονολόγησης του δίσκου με αξιόπιστες επιστημονικές μεθόδους. Ως εκ τούτου, η χρονολόγησή του κυμαίνεται από το 1700 π. Χ ως το 1400 π. Χ, δηλαδή προς τα τέλη της μινωικής εποχής. Αν ο Ιταλός αρχαιολόγος κατάφερε να δημιουργήσει μόνος του τον δίσκο και να τον πλασάρει ως δικό του εύρημα, πράγματι θα ήταν άθλος, όμως η εύρεση άλλων αντικειμένων με γραμμική Α δεν αφήνουν περιθώριο να πρόκειται για κατασκεύασμα. Εξάλλου, μία τέτοια απάτη θα ήταν εξαιρετικά δύσκολη και ένα ιδιαιτέρως τολμηρό εγχείρημα να πετύχει, αφού θα έπρεπε να εξαπατήσει ειδικούς και αρχαιολόγους, πόσο μάλλον τώρα που έχει περάσει πάνω από ένας αιώνας. Πάντως, έως ότου ο δίσκος της Φαιστού αποκρυπτογραφηθεί και αποκαλυφθεί η ταυτότητά του, το σίγουρο είναι πως θα συνεχίσει να προσελκύει ειδικούς γλωσσολόγους, επίδοξους αποκρυπτογράφους και μελετητές – λάτρεις των αρχαίων μυστηρίων. Πηγές: Translation of the Phaistos Disc – WM Magazin Phaistos Palace – Interkriti... 



Προσθέτω 2018
 εν όψει της ομιλίας που θα κάνει ο Δρ Γκάρεθ Όουενς, 
Τετάρτη 7 /2 17:30
στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών (Β. Κωνσταντίνου 48, Αθήνα), 
με τίτλο «Η φωνή του Δίσκου της Φαιστού».

από ΑΠΕ-ΜΠΕ:

Ο Δίσκος της Φαιστού, που χρονολογείται πιθανόν στον 17ο αι. π. Χ., αποκαλύπτει σταδιακά τα μυστικά του.
Ο γλωσσολόγος Δρ. Γκάρεθ Όουενς, που εδώ και 30 χρόνια ζει στην Κρήτη (τα 25 εργάζεται στο ΤΕΙ Κρήτης και τα 10 τελευταία ως συντονιστής του προγράμματος Erasmus+), έχει αφιερώσει τον ερευνητικό χρόνο του στην ερμηνεία του δίσκου. Μάλιστα, σε συνεργασία με τον καθηγητή Φωνητικής στην Οξφόρδη, Τζον Κόουλμαν, έχει προχωρήσει στην «ανάγνωση» του δίσκου σε ποσοστό 99%.
«Διαβάζουμε τον Δίσκο της Φαιστού με τις φωνητικές αξίες της Γραμμικής Β και με τη βοήθεια της συγκριτικής γλωσσολογίας, δηλαδή συγκρίνοντας με άλλες συγγενικές γλώσσες από την ινδοευρωπαϊκή οικογέ
Πρόκειται για το καλύτερο δείγμα “κρητικών ιερογλυφικών”, σε εισαγωγικά πάντα, γιατί δεν πρόκειται για το σύστημα γραφής της αρχαίας Αιγύπτου. Είναι λάθος η ονομασία. Ο Δίσκος της Φαιστού είναι και συλλαβική γραφή, όπως είναι η μινωική Γραμμική Α». Παράλληλα, ενημερώνει ότι οι ηχητικές συλλαβές από τον δίσκο έχουν ηχογραφηθεί «γιατί θέλω ο κόσμος να τις ακούσει. Η μινωική δεν είναι μια νεκρή γλώσσα. Κνωσός, Φαιστός, Κρήτη είναι μινωικές λέξεις, όπως και πάρα πολλές ακόμα που χρησιμοποιούνται σήμερα», τονίζει.
Η ερμηνεία του Δίσκου της Φαιστού έχει ξεπεράσει το 50%
Σε ποιο σημείο, όμως, βρίσκεται η ερμηνεία του δίσκου, η επεξήγηση του οποίου παραμένει ένα άλυτο μυστήριο; Ή μήπως όχι και τόσο άλυτο; «Μετά από 10 χρόνια ερευνών, πιστεύω ότι η ερμηνεία του Δίσκου της Φαιστού έχει ξεπεράσει το 50%, ποσοστό που είχα βάλει ως ‘πήχη’. Δηλαδή, είχα πει στον εαυτό μου ότι θα παρουσίαζα τη δουλειά μου μόνο όταν θα μπορούσα να προσφέρω δοκιμαστική ερμηνεία για τις περισσότερες από τις μισές λέξεις του δίσκου. Και αυτό είναι ένα νέο στοιχείο της έρευνας», επισημαίνει ο κ. Όουενς, ο οποίος δεν φοβάται τις αναθεωρήσεις.
«Όταν κάνω ομιλίες προσπαθώ να κάνω βελτιώσεις. Παλιότερα νόμιζα ότι ο δίσκος αναφερόταν στην έγκυο μητέρα. Τώρα πιστεύω ότι μιλάει για την έγκυο θεότητα, αλλαγή που μοιάζει μικρή, αλλά είναι μεγάλη ως βελτίωση», λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, εξηγώντας περαιτέρω: «Στην αρχή είχα κολλήσει στην α’ πλευρά του δίσκου, όπου η λέξη I-QE-KU-RJA επαναλαμβάνεται τρεις φορές και θεώρησα ότι αυτή είναι η λέξη - κλειδί για την ερμηνεία του. Είναι η λέξη για την έγκυο θεότητα, όπως πιστεύω. Τώρα στη β’ πλευρά υπάρχει μια πρόταση που αναφέρεται στη θεότητα αυτή, η οποία είναι γνωστή από τη μινωική Κρήτη» λέει, συμπληρώνοντας φειδωλά για να μην χαλάσει τις εκπλήξεις της ομιλίας του, ότι «υπάρχουν αρκετές λέξεις στον δίσκο που έχουν σχέση με τη θρησκεία και πιστεύω ότι μας δείχνουν για ποια θεότητα μιλάμε».


«Πριν 10 χρόνια με τον συνεργάτη μου Τζον Κόουλμαν στο Λονδίνο συμφωνήσαμε ότι μπορούμε να διαβάσουμε τον Δίσκο της Φαιστού. Μάλιστα, συμφωνήσαμε να χρησιμοποιήσουμε τη δημοσιότητα που είχε προκληθεί με τον ισχυρισμό ενός Αμερικανού περί πλαστότητάς του, ώστε να ξεκινήσει ένας επιστημονικός διάλογος», επισημαίνει. Και προσθέτει: «Με τη δουλειά που έκανε ο Μάικλ Βέντρις, ο οποίος αποκρυπτογράφησε τη Γραμμική Β και βρήκε ότι πρόκειται για ελληνική (μυκηναϊκή) γλώσσα πέντε αιώνες πριν από τον Όμηρο, μπορούμε να διαβάζουμε τη μινωική Γραμμική Α, τα λεγόμενα μινωικά “κρητικά ιερογλυφικά”, αλλά και τον Δίσκο της Φαιστού. Διότι όλα αυτά είναι για μένα μινωική γραφή που καταγράφει τη μινωική γλώσσα», εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Και πώς σχετίζονται μεταξύ τους; «Η Γραμμική Α, που χρησιμοποιούσαν τα παλάτια για διοικητικούς λόγους, τα λεγόμενα “κρητικά ιερογλυφικά” και ο Δίσκος της Φαιστού είναι τρεις εκδοχές της ίδιας μινωικής γραφής. Το μόνο που αλλάζει είναι η γραμματοσειρά, αν μπορώ να το πω έτσι.
Ο Δίσκος της Φαιστού δεν είναι κάτι εντελώς διαφορετικό, από άλλον πλανήτη. Και αυτό νομίζω ότι είναι και το λάθος που γινόταν επί έναν αιώνα. Ο κόσμος έβλεπε κάτι που δεν καταλάβαινε. Έτσι μια μέρα μετά τη διατριβή μου, που μου πήρε 10 χρόνια και μετά το βιβλίο μου, που μου πήρε 4 χρόνια, αναρωτήθηκα: Γιατί έχουμε μια μεθοδολογία για τη μυκηναϊκή Γραμμική Β, τη μινωική Γραμμική Α, τα “κρητικά ιερογλυφικά” και όταν μιλάμε για τον Δίσκο της Φαιστού κάνουμε … τρέλες; Δεν είναι σωστό αυτό. Πρέπει να έχουμε μια μεθοδολογία για τη μινωική γραφή. Και αυτό έχω εφαρμόσει.
Στην ιστοσελίδα μου teicrete.gr/daidalika στο Signary έχουμε φτιάξει με τον Κόουλμαν ένα πλαίσιο με όλα τα σημεία του Δίσκου της Φαιστού και σε ποια μινωικά και μυκηναϊκά σημεία γραφής αντιστοιχούν. Αυτός είναι ο έλεγχος για εμάς», συμπληρώνει, για να καταλήξει: «Ο Δίσκος της Φαιστού είναι μινωική γραφή ως κείμενο αλλά συγχρόνως είναι και αντικείμενο τέχνης. Κι αυτό είναι το γοητευτικό. Για μένα ο Δίσκος της Φαιστού είναι το ευαγγέλιο της μινωικής Κρήτης». 

6 σχόλια:

  1. Μπραβο ρε Δαφνη. Εξαιρετικο το αρθρο και μπραβο σου που το ανεδειξες

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πόσο συναρπαστικά γοητευτικές οι αποκρυπτογραφήσεις! Δεν είχα ιδέα για τις εξελίξεις, σπουδαία νέα! Χρειάζομαι, όμως, μια διευκρίνιση: ο δίσκος της Φαιστού είναι γραμμένος σε γραμμική Α, ενώ είναι η γραμμική Β που έχει αποκρυπτογραφηθεί μέχρι τώρα - που συγγενεύει, διευκολύνοντας και την αποκρυπτογράφηση της πρώτης. Σωστά το κατάλαβα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ναι πολύ σωστά. Ο Βέντρις αποκρυπτογράφησε τη Γραμμική Β'.
      Υπάρχει ένα καταπληκτικό βιβλίο που περιγράφει την ιστορία της αποκρυπτογράφησης σαν αστυνομικό. Δυστυχώς δεν το έχω εδώ να σου δώσω τίτλο και δεν ξέρω αν έχει μεταφραστεί. Στα ελληνικά μεταφρασμένο σίγουρα όμως είναι το 'Κώδηκες και Μυστικά" του Simon Singh, η ιστορία των αποκρυπτογραφήσεων από την αρχαιότητα ως το διαδίκτυο το οποίο σου συστήνω. Αν σου αρέσουν οι αποκρυπτογραφήσεις θα τα απολαύσεις.

      Διαγραφή

Το Blogger με ενημερώνει ότι δε μου επιτρέπει να απαντώ στα σχόλια στο ίδιο μου το blog- λόγω κάποιας ρύθμισής μου για cookies (την οποία δε θυμάμαι) .

Ψάχνω για να διορθώσω
μα εν τω μεταξύ ΣΑΣ ΖΗΤΩ ΣΥΓΓΝΩΜΗ που δεν απαντώ πάντα
και ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ που σχολιάσατε.
Μου δίνετε μεγάλη χαρά όταν κάνετε τον κόπο- ακόμα κι αν διαφωνούμε.