Δευτέρα 14 Ιουλίου 2025

Υπογράφουμε #SavePapoura #ΠΑΠΟΥΡΑ

                                    


Υπογράφουμε και κοινοποιούμε μήπως η οργή κι η επιμονή μας σώσει την Κρήτη μα και την Αρχαιολογική Ιστορία μας από ένα νέο κρατικό βανδαλισμό.

        Η Παπούρα είναι αρχαιολογικός χώρος της Εποχής του Χαλκού  στην Κρήτη. Μα σχεδιάζουν να διακόψουν ανασκαφή για να τερατουργήσουν. Εκεί. Στο λόφο που διατηρεί ίχνη, μονοπάτια που οδηγούσαν στο κτίριο της κορυφήςμε χώρους όπου συγκεντρώνονταν οι άνθρωποι της Εποχής του Χαλκού

Όμως η πλειοψηφία του ΚΑΣ (με μια μόνο αρνητική ψήφο - Χρυσούλα Καραδήμα, προϊσταμένη της ΕΦΑ Ροδόπης)  αποφάσισε να να επιτρέψει την εγκατάσταση μεγάλης κλίμακας ραντάρ και άλλων, στρατιωτικού τύπου κατασκευών, ΜΕΣΑ στον αρχαιολογικό χώρο, και λίγα μόνο μέτρα από το κυκλικό κτίριο. 



AVAAZ Petition

(english follows)
Σώστε την Παπούρα – Ένα εμβληματικό μνημείο καταστρέφεται!  Υπογράψτε για να αποτραπεί η παράνομη εγκατάσταση ραντάρ σε αρχαιολογικό χώρο             
 Ο λόφος της Παπούρας, στο Καστέλι Πεδιάδας, φιλοξενεί ένα αρχαιολογικό μνημείο χωρίς γνωστό ανάλογο στον αιγαιακό χώρο: μια κυκλική κατασκευή, με σύνθετη αρχιτεκτονική οργάνωση, που η χρήση της τοποθετείται από την τελευταία προανακτορική περίοδο και έπειτα. Η επιστημονική κοινότητα δεν είναι ακόμη σε θέση να αποφανθεί με σαφήνεια για τη φύση και τη λειτουργία του. Η αποσαφήνιση αυτή θα απαιτήσει χρόνια μελέτης, συστηματικής δημοσίευσης και διεπιστημονικού διαλόγου - όπως συμβαίνει διεθνώς για μνημεία τέτοιας αρχαιολογικής βαρύτητας. Κι όμως, το μνημείο αυτό απειλείται άμεσα. Η κυβέρνηση προωθεί την εγκατάσταση ραντάρ πολιτικής αεροπορίας εντός του μνημειακού χώρου και του φυσικού ιστορικού τοπίου του, αγνοώντας την ιδιαίτερη σημασία του και παρακάμπτοντας κατάφωρα τις διεθνείς συνθήκες και το ισχύον νομικό πλαίσιο.             
 Σύμφωνα με τον Αρχαιολογικό Νόμο 4858/2021, η αξιολόγηση της αρχαιολογικής σημασίας ενός χώρου προηγείται οποιασδήποτε τεχνικής ή περιβαλλοντικής μελέτης. Το ίδιο πνεύμα διαπνέει το άρθρο 24 του Συντάγματος, που κατοχυρώνει την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς ως θεμελιώδη υποχρέωση του κράτους. Επιπλέον, διεθνείς συμβάσεις, όπως η Σύμβαση της Γρανάδας και η Σύμβαση του Faro (αν και μη κυρωμένη από την Ελλάδα), επιβάλλουν τη διατήρηση της σχέσης των μνημείων με το περιβάλλον τους και τη συμμετοχή της κοινωνίας στις αποφάσεις. Παρ’ όλα αυτά, η Υπουργός Πολιτισμού προανήγγειλε δημόσια την εγκατάσταση του ραντάρ, πριν ακόμη συνεδριάσει το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) ένα συμβούλιο διορισμένο απ’ την υπουργό — δημιουργώντας τετελεσμένα χωρίς θεσμική νομιμοποίηση.             
 Η επέμβαση αυτή δεν απειλεί μόνο την ακεραιότητα και την οντολογία του μνημειακού συνόλου, αλλά ακυρώνει κάθε δυνατότητα μελλοντικής ανάδειξής του, ανατρέποντας παράλληλα την ιστορική χρήση γης και την ιστορική σχέση (χιλιάδων ετών) του μνημειακού συνόλου με την κοινωνία.             Η Παπούρα δεν είναι απλώς ένα ακόμη μνημείο που απειλείται ή ανατρέπεται. Λόγω της εμβληματικής της σημασίας και της κλίμακας του έργου που την απειλεί, η υπόθεση αυτή έχει χαρακτήρα υποδειγματικό. Δεν ζητούμε την εξαίρεση ενός μνημείου από τη μοίρα που έχουν ήδη γνωρίσει τόσα άλλα. Ζητούμε να μπει ένα όριο. Αν ούτε η Παπούρα μπορεί να προστατευθεί, τότε κανένα μνημείο δεν είναι ασφαλές και στην ουσία δεν υπάρχει πολιτική προστασίας της κληρονομιάς. Ο αγώνας αυτός είναι αγώνας ήθους και αρχής: για την εφαρμογή της νομιμότητας, τη διαφάνεια και την επιστημονική ευθύνη. Και ίσως να δημιουργηθεί ένα δεδικασμένο που θα αποτρέπει παρόμοιες αποφάσεις στο μέλλον.         

      Ζητούμε:


  • Την μη εγκατάσταση ραντάρ στον λόφο της Παπούρας 
  •  Την πλήρη προστασία του μνημειακού συνόλου που ταυτίζεται με το φυσικό ιστορικό τοπίο της Παπούρας .        
  • Τη διασφάλιση μιας συστηματικής επιστημονικής έρευνας, της διαφάνειας και της τήρησης της διεθνούς νομιμότητας. 


Η Παπούρα δεν χαρίζεται. Ούτε στο ραντάρ, ούτε στην αυθαιρεσία. Υπογράφουμε για να σωθεί – πριν να είναι αργά.   




Don’t let Papoura fall – A heritage site in urgent danger  
Sign to stop the illegal installation of a radar on an archaeological site 


The hill of Papoura, in Kastelli Pediadas (Crete), is home to an archaeological monument — a large circular structure with complex architecture, unique in the Aegean region. Its origins date from the Final Prepalatial period onwards. The scientific community is not yet in a position to determine the site's precise nature and function. Clarifying these questions will require years of study, systematic publication, and interdisciplinary dialogue — as is the standard internationally for monuments of such archaeological importance. And yet, this monument is under immediate threat. The Greek government is promoting the installation of a civil aviation radar within the boundaries of the monument and its surrounding historical landscape — ignoring its importance and blatantly bypassing both international conventions and national legislation. According to Greek Law 4858/2021, archaeological assessment must precede any technical or environmental study. This principle is echoed in Article 24 of the Greek Constitution, which enshrines the protection of cultural heritage as a fundamental obligation of the state. Moreover, international treaties — such as the Granada Convention and the Faro Convention (the latter not yet ratified by Greece) — mandate the preservation of the relationship between monuments and their natural context, as well as public participation in decision-making. Nevertheless, the Minister of Culture publicly announced the radar installation even before the Central Archaeological Council (KAS) — appointed by the Minister herself — had convened, thereby creating a fait accompli without institutional legitimacy. This intervention not only threatens the monument’s integrity and identity but also nullifies any possibility of its future public presentation. It disrupts the centuries-old relationship between the site and the community and overturns the historical use of the land. Papoura is not just another endangered monument. Because of its emblematic value — and the sheer scale of the infrastructure project that threatens it — this case has a paradigmatic character. We do not seek preferential treatment for one monument while others fall. We ask for a line to be drawn. If Papoura cannot be protected, then no monument is safe, and heritage policy is meaningless. This is a struggle of principle: for legality, transparency, and scientific responsibility. And perhaps it may set a precedent to prevent similar decisions in the future. We demand: 


  • The cancellation of radar installation on the hill of Papoura 
  • Full protection of the archaeological complex and its historical-natural landscape 
  • The safeguarding of systematic scientific research, transparency, and adherence to international law 

Papoura is not up for grabs — not for a radar, not for lawlessness. Sign now, before it’s too late: 

 

 https://secure.avaaz.org/community_petitions/en/upourgeio_politismou_soste_ten_papoura_ena_emblematiko_mnemeio_katastrephetai

 

 ΣΧΟΛΙΑ

Yannis Hamilakis 

Όχι, δεν είναι το κυκλικό κτίριο που φαίνεται στη φωτό ο αρχαιολογικός χώρος, όπως βλέπουμε να αναγράφεται στα διάφορα σχέδια της κατασκευαστικής εταιρείας. Αρχαιολογικός χώρος είναι ΟΛΟΣ ο λόφος, με τα υλικά του ίχνη, με τα μονοπάτια που οδηγούσαν στο κτίριο της κορυφής, με το φυσικό του τοπίο, με τους ανοιχτούς χώρους όπου συγκεντρώνονταν οι άνθρωποι της Εποχής του Χαλκού για τις τελετές τους, και με όσα ακόμα πρόκειται να ανακαλυφθούν - εξάλλου η ανασκαφή συνεχίζεται. 

Αυτό που λοιπόν που αποφάσισε χτες η πλειοψηφία του ΚΑΣ (με μια μόνο αρνητική ψήφο - Χρυσούλα Καραδήμα, προϊσταμένη της ΕΦΑ Ροδόπης) είναι να επιτρέψει την εγκατάσταση μεγάλης κλίμακας ραντάρ και άλλων, στρατιωτικού τύπου κατασκευών, ΜΕΣΑ στον αρχαιολογικό χώρο, και λίγα μόνο μέτρα από το κυκλικό κτίριο. 

Αν και, κρίνοντας από το παρελθόν, η απόφαση ήταν αναμενόμενη, δεν έχουμε ακόμα συνέλθει από το σοκ. Ελπίδα μας, οι άνθρωποι από την τοπική κοινωνία που την Κυριακή που μας πέρασε μαζεύτηκαν και "αγκάλιασαν" το χώρο, το κίνημα που αναπτύσσεται με γοργούς ρυθμούς, η αισιοδοξία των νέων ανθρώπων της περιοχής που ήρθαν στους Αρχαιολογικούς Διαλόγους το Μάη και μας παρουσίασαν με πολύ αισιοδοξία και μαχητικότητα την κινηματική τους δράση. Τίποτα δεν τελείωσε ακόμα...

ΥΓ. Πολλά μπράβο στην Εφορεία Αρχαιοτήτων Ηρακλείου για το κουράγιο τους να παρουσιαστούν με θάρρος μπροστά στην ηγεσία του Υπουργείου και να παρουσιάσουν την τεκμηριωμένη, αρνητική τους εισήγηση...

Aristides Papadakis Πολύ καλή επισήμανση, επιτέλους η αρχαιολογία δεν είναι «εμπόδιο» αλλά ουσιώδης παράμετρος του πολιτισμού.

* Υπάρχουν φαίνεται λύσεις χωρίς να καταστραφεί το μνημείο αλλά και ακόμα περισσότερο ο τόπος με την εγκατάσταση του radar 
* Με απασχόλησε το γεγονός ότι αφου θα κατσικωθούμε ουτως ή αλλως το αεροδρόμιο με όλες τις αρνητικές συνέπειες , τουλάχιστον αν υπάρχει πιθανότητα ....να αποφύγουμε το radar λόγω της υψηλής ηλεκτρομαγνητικής του ακτινοβολίας αλλά και της καταστροφής του μοναδικού μνημείου της "παπούρας" μη ανάδειξη, μη επισκεψιμότητα.
* Εψαξα λοιπόν στο internet αλλά και στην ΑΙ και ιδού τα αποτελέσματα 
* Προφανώς πιστεύω ότι είναι γνωστές οι εναλλακτικές αυτές στούς ιθύνοντες , αλλά η βούληση άγνωστη και βέβαια καλό θα ήταν να τις γνωρίζουμε και εμείς.
* Συγνώμη που επέλεξα αυτή τη σελίδα για να δημοσιεύσω άσχετα με το "save papoura" τεχνικά θέματα , αλλά απ'την άλλη θεωρώ ότι η έμμεση σχέση είναι σημαντική.
......................................
ΕΡΩΤΗΣΗ:
Μπορεί να καλυφθεί για την ασφάλεια πτήσεων ένα νέο αεροδρόμιο χωρίς επίγειο ραντάρ αλλά με κάποιο άλλο τρόπο?
✅ Ναι, ένα νέο αεροδρόμιο μπορεί να λειτουργήσει χωρίς επίγειο ραντάρ.
Η ασφάλεια μπορεί να διατηρηθεί, αρκεί να εφαρμοστούν κατάλληλα εναλλακτικά μέσα.
🔄 Πώς μπορεί να γίνει αυτό;
1. ADS-B Ground Stations
Τοποθέτηση επίγειων δεκτών ADS-B που λαμβάνουν σήματα από τα αεροσκάφη.
Είναι πολύ φθηνότεροι από τα ραντάρ και παρέχουν συνεχή παρακολούθηση.
Αν το αεροσκάφος διαθέτει ADS-B Out, τότε μπορεί να παρακολουθείται σε πραγματικό χρόνο.
2. MLAT (Multilateration)
Χρησιμοποιεί πολλαπλούς επίγειους σταθμούς για να υπολογίσει τη θέση ενός αεροσκάφους μέσω του σήματος του transponder.
Πολύ χρήσιμο όταν δεν υπάρχει ραντάρ.
Απαιτεί καλή γεωμετρική διάταξη σταθμών (π.χ. γύρω από το αεροδρόμιο).
3. Δορυφορικό ADS-B (π.χ. Aireon)
Ενισχύει την κάλυψη, ειδικά σε απομακρυσμένες περιοχές.
Ιδανικό για περιοχές χωρίς υποδομή (π.χ. νησιά ή ερημικά αεροδρόμια).
Έχει ελάχιστη καθυστέρηση αλλά δεν υποκαθιστά πλήρως τη λεπτομέρεια του ραντάρ κοντά στο έδαφος.
4. Πύργος ελέγχου με χρήση οπτικών/καμερών (Digital Tower)
Νέες τεχνολογίες επιτρέπουν τον ψηφιακό πύργο ελέγχου, με κάμερες και αισθητήρες αντί για φυσική θέα του διαδρόμου.
Χρησιμοποιείται ήδη π.χ. στη Σουηδία, τη Γερμανία και τη Βρετανία.
Συνδυάζεται με άλλα συστήματα (ADS-B, MLAT).
Ένα πραγματικό και επιτυχημένο παράδειγμα είναι το:
🇸🇪 Αεροδρόμιο Örnsköldsvik στη Σουηδία
➤ Πρώτο στον κόσμο με ψηφιακό πύργο ελέγχου χωρίς επίγειο ραντάρ
---
🔧 Πώς λειτουργεί:
Δεν έχει παραδοσιακό πύργο ούτε επίγειο ραντάρ.
Οι ελεγκτές βρίσκονται εκατοντάδες χιλιόμετρα μακριά, στο Sundsvall.
Παρακολουθούν την κίνηση μέσω:
Κάμερες υψηλής ευκρίνειας 360° που μεταδίδουν σε πραγματικό χρόνο.
ADS-B δέκτες για εντοπισμό των αεροσκαφών.
Αισθητήρες και καιρικά όργανα για την ασφάλεια πτήσεων
---
🛫 Πλεονεκτήματα:
Μείωση κόστους λειτουργίας (δεν χρειάζεται τοπικός πύργος).
Ασφάλεια ίδια ή και ανώτερη από τον παραδοσιακό έλεγχο.
Εφαρμόζεται ήδη σε περισσότερα από 4 περιφερειακά αεροδρόμια στη Σουηδία.
---
🛰️ Άλλες χώρες που χρησιμοποιούν/δοκιμάζουν ψηφιακό πύργο ή λειτουργία χωρίς ραντάρ:
🇬🇧 Λονδίνο City Airport (ψηφιακός πύργος από το 2021).
🇩🇪 Γερμανία (DFS): Ψηφιακοί πύργοι σε μικρότερα αεροδρόμια.
🇳🇿 Νέα Ζηλανδία: Περιφερειακά αεροδρόμια με ADS-B μόνο.
🇮🇸 Ισλανδία: Χρησιμοποιεί ADS-B και Aireon για τον ωκεάνιο έλεγχο FIR.
---
✅ Συμπέρασμα
Ένα νέο αεροδρόμιο μπορεί να είναι πλήρως λειτουργικό και ασφαλές χωρίς επίγειο ραντάρ, αν χρησιμοποιεί σύγχρονες τεχνολογίες όπως:
ADS-B (επίγειο και δορυφορικό),
MLAT,
Ψηφιακό πύργο με κάμερες,
Καλά εκπαιδευμένο προσωπικό.
Η Σουηδία είναι πρωτοπόρος σε αυτό το μοντέλο, και αποτελεί παράδειγμα για νησιωτικές ή απομονωμένες περιοχές, όπως πολλές στην Ελλάδα.
ΚΡΙΣΙΜΗ ΕΡΩΤΗΣΗ: 
Μπορεί να καλυφθεί χωρίς ρανταρ το νεο αεροδρόμιο στο Καστέλλι?
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:
Το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι Ηρακλείου, που κατασκευάζεται για να αντικαταστήσει το «Ν. Καζαντζάκης», θα έχει αυξημένη εναέρια κυκλοφορία, επομένως η κάλυψη χωρίς ραντάρ είναι πρόκληση — αλλά ΕΦΙΚΤΗ, με τις κατάλληλες τεχνολογίες και διαδικασίες.
---
✅ Σενάριο: Πώς μπορεί να καλυφθεί το Καστέλλι χωρίς επίγειο ραντάρ
---
🔧 1. ADS-B Ground Stations
Τοποθέτηση πολλαπλών επίγειων δεκτών ADS-B περιμετρικά του αεροδρομίου.
Οι περισσότερες πτήσεις πλέον διαθέτουν ADS-B Out πομπούς (υποχρεωτικό σε ΕΕ).
Παρέχει συνεχή εντοπισμό θέσης αεροσκαφών, ακόμα και σε ελιγμούς.
📌 Στην Κρήτη, μπορεί να υπάρξει πλήρης κάλυψη με 2–3 σταθμούς ADS-B.
---
🛰️ 2. Πρόσβαση σε δορυφορικό ADS-B (π.χ. Aireon)
Παρέχει καθολική κάλυψη του FIR ακόμα και πάνω από θάλασσα (νότια της Κρήτης).
Μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε συνεργασία με την ΥΠΑ ή την Eurocontrol για περιφερειακό έλεγχο προσέγγισης.
---
📡 3. MLAT σύστημα επιτήρησης
Αν τα αεροσκάφη δεν έχουν ADS-B, το MLAT μπορεί να τα εντοπίσει μέσω transponder signals.
Απαιτούνται τουλάχιστον 4 σταθμοί σε γνωστές θέσεις για ακριβή υπολογισμό.
Χρήσιμο για γενική αεροπορία ή στρατιωτικά αεροσκάφη χωρίς ADS-B.
---
🧠 4. Ψηφιακός πύργος ελέγχου (Remote Tower)
Το Καστέλλι θα έχει νέο πύργο — μπορεί να κατασκευαστεί από την αρχή ως "smart tower" με:
Κάμερες 360°, IR, αισθητήρες, ραντάρ καιρού.
Remote operation δυνατότητα, εάν χρειαστεί μελλοντικά.
📌 Η Κρήτη έχει καλές συνθήκες για κάμερες και οπτική επιτήρηση (σπάνια ομίχλη).
---
🧭 5. Συντονισμός με το υπάρχον FIR/ACC Μακεδονίας ή Αθηνών
Το Καστέλλι μπορεί να ενταχθεί σε ευρύτερο δίκτυο επιτήρησης με:
Radar feeds από Χανιά / Σητεία / Ρόδο / Αθήνα
Εναέρια παρακολούθηση σε FIR Αθήνας μέσω Eurocontrol (με ADS-C/CPDLC για IFR)
---
⚠️ Όρια & Προκλήσεις:
Θέμα 
Κίνηση > 10 εκ. επιβάτες
Λύση
Συνδυασμός ADS-B + MLAT + Weather Radar
Θέμα
Στρατιωτικές πτήσεις (ΝΑΤΟ) 
Λύση
Υποστήριξη Mode S/SSR feed
Θέμα
Απόσταση από υπάρχοντα ραντάρ 
Λύση
Ενίσχυση με satellite ή τοποθέτηση compact radar (αν κριθεί απαραίτητο)
---
🧠 Συμπέρασμα:
Το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι μπορεί να λειτουργήσει χωρίς κλασικό επίγειο ραντάρ εάν:
•Όλα τα πολιτικά αεροσκάφη είναι εξοπλισμένα με ADS-B Out (όπως ήδη είναι).
•Υπάρξει συνδυασμός ADS-B επίγειου + δορυφορικού + MLAT.
•Ο πύργος ενσωματώνει ψηφιακά μέσα επιτήρησης.
•Υπάρχει σύνδεση με το FIR Αθηνών και το ACC Hellas για συνολική επιτήρηση.
📌 Αν χρειαστεί πλήρες redundancy ή αυξημένη ασφάλεια για στρατιωτικούς λόγους, μπορεί να προστεθεί ένα SSR ή compact radar ως υποστήριξη (όχι ως κύρια πηγή).

 




ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ- LINKS

https://www.facebook.com/groups/1101810751915341

 https://secure.avaaz.org/community_petitions/en/upourgeio_politismou_soste_ten_papoura_ena_emblematiko_mnemeio_katastrephetai

 

#SavePapoura

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το Blogger με ενημερώνει ότι δε μου επιτρέπει να απαντώ στα σχόλια στο ίδιο μου το blog- λόγω κάποιας ρύθμισής μου για cookies (την οποία δε θυμάμαι) .

Ψάχνω για να διορθώσω
μα εν τω μεταξύ ΣΑΣ ΖΗΤΩ ΣΥΓΓΝΩΜΗ που δεν απαντώ πάντα
και ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ που σχολιάσατε.
Μου δίνετε μεγάλη χαρά όταν κάνετε τον κόπο- ακόμα κι αν διαφωνούμε.