«Από την αρχή του κόσμου με υβρίζουν και με συκοφαντούν» εξομολογείται ο Διάβολος στο μικρό διήγημα του Φερνάντο Πεσσόα που, σε θεατρική μορφή, άρχισε
παραστάσεις.
Απολύτως σεβαστός και αναγνωρισμένος ο Πεσόα, είναι 80 χρόνια
πια νεκρός και, αν ισχύουν τα περί Κόλασης των Χριστιανοταλιμπάν τον φαντάζομαι
να πίνει με το Διάβολο ένα απεριτίφ απολαμβάνοντας τις αντιδράσεις των ούγκανων που παρά όσα πέρασε η ανθρωπότητα
από πυρπολητές βιβλίων, μαζεύονται έξω από θέατρα για να εμποδίσουν το κοινό να
δει παραστάσεις.
Άνθρωποι απίθανοι, σαν εκείνο το ρασοφόρο της συμφοράς που πετροβολεί
κολόνες, άνθρωποι με τους σταυρούς στο χέρι μαζεύτηκαν πάλι με αίτημα «Την Παναγία
δε θα την ξαναβρίσεις την Παναγία».
Δεν έχουν καταλάβει ακόμα ούτε περί ελευθερίας του λόγου ούτε
πόσο επικίνδυνοι είναι. Δεν αντιλαμβάνονται πόσο γελοίοι είναι με τα μεσαιωνικά
τους λάβαρα κι αιτήματα.
Συλλέγω
εικόνες και πληροφορίες, για την παράσταση και για το συμβάν,
βιογραφικά του Πεσσόα,
βιογραφικά του Πεσσόα,
φέρνω και video του προφανώς πάσχοντος ρασοφόρου σε κρίση από όταν επετέθη σε κολόνες κινητής τηλεφωνίας στις οποίες βλέπει διαβόλους,
απάντηση του Γιώργου Χρανιώτη που δέχτηκε επίθεση, και άλλα πολλά.
απάντηση του Γιώργου Χρανιώτη που δέχτηκε επίθεση, και άλλα πολλά.
'Ομως υπενθυμίζω και παρακαλώ ότι ενώ περιφρονώ και απεχθάνομαι
το χριστιανοταλιμπανισμό, παρόμοια αισθήματα τρέφω για 'Ψόφους', κατάρες και κάθε
είδους χυδαιότητα που κατ' εμέ δεν είναι επιχείρημα.
Ευπρόσδεκτα τα σχόλια
μα παρακαλώ Ψόφους/γίδια/γιδογάμηδες και γιδοτόπους όχι
εδώ. [Έχει εξ άλλου δυστυχώς πολλά προφίλ (ακόμα και παλιός μου φίλος) που ενθαρρύνουν τις οπαδούς σε τέτοιους
χαρακτηρισμούς ονομάζοντας μάλιστα «θεραπεία» την πρακτική αυτή, άρα καθόλου δε σας
περιορίζει η παράκλησή μου].
«Η ώρα του Διαβόλου»... εξόργισε τον «Ιερό Λόχο»
Μερικές δεκάδες διαδηλωτών προκάλεσαν ένταση έξω από το θέατρο «Αριστοτέλειον» στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, επιχειρώντας να διακόψουν την παράσταση «Ώρα του Διαβόλου». Κρατώντας ελληνικές σημαίες και εικόνες τα έβαλαν με τον σατανά, ψέλνοντας το «Υπερμάχω».
Οι συγκεντρωμένοι δήλωσαν ότι είναι μέλη της οργάνωσης «Ιερός Λόχος» και άρχισαν να φωνάζουν συνθήματα εναντίον της παράστασης και υπέρ του έθνους και της Ορθοδοξίας. Επιχείρησαν να προσεγγίσουν το κτίριο, αλλά τους απώθησαν αστυνομικές δυνάμεις που είχαν παραταχθεί μπροστά από την είσοδο.
Η θεατρική παράσταση, πραγματοποιήθηκε κανονικά.
Δικογραφία σχηματίστηκε σε βάρος του αυτοαποκαλούμενου «πατέρα Κλεομένη» και άλλων τριών δραστών για την βεβήλωση του Μνημείου Ολοκαυτώματος Ελλήνων Εβραίων Μαρτύρων της Λάρισας.
Σύμφωνα με την αστυνομία, οι δράστες, την Δευτέρα το μεσημέρι, επικόλλησαν στην είσοδο γραφείων της Ισραηλίτικης Κοινότητας Λάρισας, φυλλάδια με ρατσιστικό περιεχόμενο, ενώ στην συνέχεια επικόλλησαν όμοια φυλλάδια και προέβησαν στη ρίψη αβγών στο Μνημείο Ολοκαυτώματος Ελλήνων Εβραίων Μαρτύρων της Λάρισας.
Σύμφωνα με την αστυνομία, οι δράστες, την Δευτέρα το μεσημέρι, επικόλλησαν στην είσοδο γραφείων της Ισραηλίτικης Κοινότητας Λάρισας, φυλλάδια με ρατσιστικό περιεχόμενο, ενώ στην συνέχεια επικόλλησαν όμοια φυλλάδια και προέβησαν στη ρίψη αβγών στο Μνημείο Ολοκαυτώματος Ελλήνων Εβραίων Μαρτύρων της Λάρισας.
Σημειώνεται πως σχετικό βίντεο των πράξεων έχει αναρτηθεί στο Διαδίκτυο.
Ποιος είναι όμως ο «πατήρ Κλεομένης»;
Κλωτσάει ATM, φτύνει τον ... ειδωλολατρικό ναό του Καραϊσκάκη, σβήνει barcodes, πολεμά την... εβραιομασονία του Ισλάμ.
Η φιγούρα του ρασοφόρου που αυτοαποκαλείται «πατήρ Κλεομένης» έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και έχει γίνει πρώτο θέμα συζήτησης στα social media, με σχόλια περιπαικτικά για τις δράσεις και τις δηλώσεις του.
Ωστόσο ο «γραφικός» αυτός μοναχός έχει προκαλέσει θύελλα αντιδράσεων στους κόλπους της εκκλησίας και στους πιστούς με τις πράξεις του και κυρίως με την τελευταία, που απεικονίζεται σε βίντεο να βανδαλίζει μνημείο του ολοκαυτώματος των Εβραίων της Λάρισας.
Ήδη, η Ιερά Σύνοδος με ανακοίνωσή της ξεκαθαρίζει ότι η Εκκλησία της Ελλάδος «ουδεμία σχέση» έχει με τον αποκαλούμενο «πατέρα Κλεομένη».
Ποιος είναι όμως ο «πατήρ Κλεομένης»;
Κλωτσάει ATM, φτύνει τον ... ειδωλολατρικό ναό του Καραϊσκάκη, σβήνει barcodes, πολεμά την... εβραιομασονία του Ισλάμ.
Η φιγούρα του ρασοφόρου που αυτοαποκαλείται «πατήρ Κλεομένης» έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και έχει γίνει πρώτο θέμα συζήτησης στα social media, με σχόλια περιπαικτικά για τις δράσεις και τις δηλώσεις του.
Ωστόσο ο «γραφικός» αυτός μοναχός έχει προκαλέσει θύελλα αντιδράσεων στους κόλπους της εκκλησίας και στους πιστούς με τις πράξεις του και κυρίως με την τελευταία, που απεικονίζεται σε βίντεο να βανδαλίζει μνημείο του ολοκαυτώματος των Εβραίων της Λάρισας.
Ήδη, η Ιερά Σύνοδος με ανακοίνωσή της ξεκαθαρίζει ότι η Εκκλησία της Ελλάδος «ουδεμία σχέση» έχει με τον αποκαλούμενο «πατέρα Κλεομένη».
Χρανιώτης:
Πρακτικές μεσαίωνα οι αντιδράσεις για την «Ώρα του Διαβόλου» «Πρακτικές του
μεσαίωνα» χαρακτήρισε ο ηθοποιός Γιώργος Χρανιώτης τις έντονες αντιδράσεις και
τη συγκέντρωση διαμαρτυρίας που πραγματοποιήθηκε έξω από το θέατρο
«Αριστοτέλειον» για την παράσταση «Η ώρα του Διαβόλου» στην οποία
πρωταγωνιστεί.
Με
σημαίες και εικόνες εναντίον της παράστασης «Ώρα του Διαβόλου»
Μιλώντας
στον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού-Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων,
«Πρακτορείο FM 104,9» επισήμανε: «Γυρνάμε σε μεσαιωνικές πρακτικές και πλέον
δεν μου φαίνεται αστείο, διότι έμαθα ότι κάποιοι δεν ήρθαν στην παράσταση
επειδή φοβήθηκαν τις παραθρησκευτικές και εθνικιστικές οργανώσεις, που ήταν έξω
από το θέατρο».
Υπενθυμίζεται,
ότι χθες το βράδυ περίπου πενήντα άτομα που στην πλειονότητά τους δήλωσαν ότι
είναι μέλη της οργάνωσης «Ιερός Λόχος» φώναζαν συνθήματα εναντίον της
παράστασης και υπέρ της Ορθοδοξίας και του έθνους.
Ο
γνωστός ηθοποιός υποστήριξε ότι αν και πιστεύει ότι δεν είναι η πιο φωτεινή
περίοδος της ιστορίας που διανύουμε ως έθνος και παγκοσμίως, ωστόσο το
συγκεκριμένο περιστατικό δεν το περίμενε και το θεωρεί ιδιαίτερα σοκαριστικό.
«Δεν
θα ανοίξω διάλογο με κάποιον που δεν έχει διαβάσει στη ζωή του θεατρικό έργο.
Δεν θα μιλήσω με κάποιον που θεωρεί αμαρτωλή την παράσταση του Σοφοκλή, τον
Οιδίποδα, επειδή υπάρχει αιμομικτική διαδικασία μέσα στο έργο. Δεν θα μιλήσω με
έναν άνθρωπο που δεν γνωρίζει τον “Φάουστ” του Γκαίτε» επισήμανε.
Ο
Γιώργος Χρανιώτης υπογράμμισε, ότι «ένα από τα πιο επικίνδυνα πράγματα που
βιώνουμε στον κόσμο είναι ο φανατισμός. Το βρίσκω τραγικό και αστείο
ταυτόχρονα». Καθησύχασε, τέλος, το θεατρόφιλο κοινό της Θεσσαλονίκης, λέγοντας:
«Εμείς θα συνεχίσουμε να κάνουμε την παράστασή μας και θα υπάρχει αστυνομική
δύναμη, η οποία θα προστατεύσει τον κόσμο και εμάς τους ηθοποιούς».
Νωρίτερα,
είχε αναφέρει ότι το κείμενο του Φερνάντο Πεσσόα, δεν έχει καμία σχέση με τον
σατανισμό ή τέτοιου είδους πρακτικές, ανέφερε χαρακτηριστικά.
Εύχομαι
είπε, αυτοί οι άνθρωποι να διαβάσουν το βιβλίο και κατανοήσουν τα πολύ
αυτονόητα. Ας διαμαρτύρονται για διαφορετικούς λόγους και με διαφορετικό τρόπο,
όταν το κρίνουν απαραίτητο, πρόσθεσε.
Αναφερόμενος
στον Φ.Πεσόα, είπε ότι είναι από τους πιο αναγνωρισμένους συγγραφείς του 20ου
αιώνα και «ξαφνικά κατηγορείται και αυτός και κατά συνέπεια και εμείς ότι
συμμετέχουμε σε μία βλάσφημη παράσταση επειδή ο τίτλος της είναι "Η ώρα
του διαβόλου"».
Ο Φερνάντο Πεσσόα (Fernando António Nogueira de Seabra Pessôa) ήταν Πορτογάλος ποιητής και συγγραφέας. Γεννήθηκε στη Λισαβώνα το 1888.
Χάνει νωρίς τον πατέρα του. Γρήγορα η μητέρα του
ξαναπαντρεύεται με έναν διπλωμάτη που
διορίζεται στο Ντέρμπαν της Νότιας
Αφρικής. Η οικογένεια τον ακολουθεί και έτσι ο Πεσσόα θα αρχίσει και θα
ολοκληρώσει τις σπουδές του στην αγγλική γλώσσα και θα αποκτήσει μια στέρεη αγγλική
λογοτεχνική παιδεία.
Το 1903 μπήκε πρώτος στο πανεπιστήμιο του Κεηπ Τάουν,
κερδίζοντας και το Βραβείο της Βασίλισσας Βικτωρίας για την αγγλική γλώσσα.
Το 1905 επέστρεψε στην Πορτογαλία, και μετά από μια
αποτυχημένη απόπειρα να σπουδάσει φιλολογία στη Λισαβώνα, εγκατέλειψε τις
σπουδές του και μπήκε στο εμπορικό κύκλωμα για να εξασφαλίσει τα προς το ζην.
Αντιπρόσωπος διάφορων εμπορικών οίκων στη Λισαβώνα, έζησε μια ζωή εργένης,
συγκατοικώντας αρχικά με τη θεία του, και αργότερα με την ετεροθαλή αδελφή του.
Σε ηλικία δεκαεπτά ετών επιστρέφει στη Λισαβώνα, που δεν θα
την εγκαταλείψει ποτέ. Διαλέγει το επάγγελμα του συντάκτη-μεταφραστή και
αναλαμβάνει την εμπορική αλληλογραφία μερικών οίκων της εμπορικής Κάτω Πόλης
της Λισαβώνας, εργασία με πενιχρές αποδοχές, που όμως τον απαλλάσσει από τις
δεσμεύσεις του ωραρίου και του συγκεκριμένου χώρου.
Το μεγαλύτερο μέρος του σπουδαίου έργου του έμεινε
αδημοσίευτο ως το θάνατο του, 30 Νοεμβρίου 1935. Ως τότε, ο Πεσσόα είχε
δημοσιεύσει το πρώτο του βιβλίο στα Πορτογαλικά, με τίτλο Mensagem, δύο
πλακέτες με αγγλικά ποιήματα -γιατί ο Πεσσόα ήταν δίγλωσσος και έγραφε με
μεγάλη άνεση στην αγγλική γλώσσα- καθώς και μερικά λογοτεχνικά και πολιτικά
μανιφέστα. Ήταν επίσης γνωστός ως εκδότης της επιθεώρησης Athena (1924-25), και
ως συνεργάτης σε διάφορα πρωτοποριακά έντυπα, και κυρίως στο Orpheu (1915),
όργανο του μοντερνιστικού κινήματος.
Όταν το 1935 πέθανε διαλυμένος από το ποτό σε ηλικία 47 ετών,
βρέθηκε στο σπίτι του ένα μπαούλο με 27.453 χειρόγραφα, από τα οποία ένα μεγάλο
μέρος μένει ακόμη να μελετηθεί και να εκδοθεί, επιφυλάσσοντας ενδεχομένως και άλλες
εκπλήξεις στους επιμελητές. Ο Πεσσόα πέθανε γνωστός στους λογοτεχνικούς κύκλους,
όμως ο πορτογαλικός λαός άργησε να αναγνωρίσει στα πολλά του πρόσωπα το συγγραφέα
που εκφράζει τους πόθους του και τις αγωνίες του και να τον τιμήσει σαν τον εθνικό
του ποιητή.
Η
ΩΡΑ ΤΟΥ ΔΙΑΒΟΛΟΥ
PESSOA
FERNANDO
"Είμαι
πράγματι ο Διάβολος. Μην τρομάζετε, γιατί είμαι στ' αλήθεια ο Διάβολος και γι'
αυτό δεν κάνω κακό. Ορισμένοι μιμητές μου, στη γη και πάνω από τη γη, είναι
επικίνδυνοι, όπως όλοι οι αντιγραφείς, γιατί δεν γνωρίζουν το μυστικό της
ύπαρξής μου. Ο Σαίξπηρ, τον οποίο ενέπνευσα πολλές φορές, μου απένειμε
δικαιοσύνη. Λέει ότι είμαι κύριος. Γι' αυτό ησυχάστε. Είστε σε καλή παρέα".
Κρυμμένο
στο μυθικό μπαούλο των χειρογράφων του Πεσσόα, το διήγημα με τον αινιγματικό
τίτλο "Η ώρα του Διαβόλου" είδε το φως της δημοσιότητας μόλις το
1989, πενήντα και πλέον χρόνια από το θάνατο του ποιητή. Πρόκειται για ένα
πραγματικό κομψοτέχνημα του λόγου, που συνοψίζει αριστουργηματικά τις κύριες
θεματικές συνιστώσες του έργου του Πεσσόα, ενώ παράλληλα συνδυάζει με τρόπο
απαράμιλλο τη γραφή της ποίησης με τη μορφή του πεζού λόγου. (Από την
παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)
______________________________________________________
ΘΕΑΤΡΟ
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟΝ
Εθνικής Αμύνης 2 - Θεσσαλονίκη - τηλ. 2310.262.051
“Η ώρα του Διαβόλου”του Fernando Pessoa
Με τους Γιώργο Χρανιώτη και Ευγενία Σαμαρά
Από 11 Οκτωβρίου στο Θέατρο Αριστοτέλειον
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟΝ
Εθνικής Αμύνης 2 - Θεσσαλονίκη - τηλ. 2310.262.051
“Η ώρα του Διαβόλου”του Fernando Pessoa
Με τους Γιώργο Χρανιώτη και Ευγενία Σαμαρά
Από 11 Οκτωβρίου στο Θέατρο Αριστοτέλειον
Η ανατρεπτική ομάδα της Dada – Art, ο εκκεντρικός σκηνοθέτης Γρηγόρης Αποστολόπουλος και η εταιρεία ΘΕΑ.ΜΑ. (θέατρα Μακεδονίας), μεταφέρουν για δεύτερη σεζόν στο θέατρο Αριστοτέλειον, το τολμηρό κείμενο του Πεσσόα, σε μία παράσταση γεμάτη εντάσεις και ανατροπές. Από Τετάρτη 11 Οκτωβρίου και για μόνο 10 παραστάσεις!
Ο Γιώργος Χρανιώτης ως Διάβολος και η Ευγενία Σαμαρά (που αναλαμβάνει στο νέο ανέβασμα το ρόλο της Μαρίας), "ορκίζονται" στον έρωτα, στο πάθος και στην αμφισβήτηση κάθε νόμου.
Στη δεύτερη αυτή σεζόν της παράστασης, οι συντελεστές δίνουν μία νέα δυναμική στο έργο. Ανανεωμένη σκηνοθεσία, νέα visuals και φωτισμοί, πάντα με τον ιδιαίτερο χαρακτήρα της ομάδας.
«Μείνετε λοιπόν ήσυχοι. Διαφθείρω, είναι βέβαιο γιατί κάνω τους άλλους να φαντάζονται. Αλλά ο Θεός είναι χειρότερος, κατά μία έννοια τουλάχιστον, γιατί έπλασε το φθαρτό σώμα, το οποίο από αισθητική άποψη είναι πολύ καλύτερο. Τα όνειρα τουλάχιστον δε σαπίζουν. Παρέρχονται. Δεν είναι έτσι καλύτερα;»
Το 1989 έρχεται στο φως ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κείμενα του σπουδαίου Πορτογάλου λογοτέχνη Φερνάντο Πεσσόα. Αποδίδεται στα νεανικά του χρόνια και πραγματεύεται ένα από τα αγαπημένα του θέματα: Τη σχέση του διαβόλου με τον κόσμο. Τί συμβολίζει αυτός ο παράξενος άντρας σε αυτήν την «ώρα» της συνάντησής του με τη Μαρία; Πού αρχίζει και πού τελειώνει η αλήθεια; Και ποια πραγματικά είναι αυτή η αλήθεια; Αν υπάρχει Θεός και Διάβολος είναι πράγματι εχθροί ή συμπληρώνουν ο ένας τον άλλον; Πώς ένα τέτοιο ιδιαίτερο ζευγάρι, ο Διάβολος και η Μαρία του, αγγίζουν ιερά και ανίερα θέματα προτού πλησιάσουν ο ένας τον άλλον;
«Όλα είναι πιο μυστηριώδη από όσα πιστεύουμε. Όλα αυτά – ο Θεός, το Σύμπαν, εγώ- δεν είναι παρά ένα ψεύτικο κομμάτι της απρόσιτης αλήθειας.»
Ένα παιχνίδι λόγων και δράσεων σε μια «ώρα» διαφορετική, χωρίς τόπους, όρους, χρόνους ή ηθικές. Μία γνωριμία δύο διαφορετικών φαινομενικά κόσμων, με ουσιαστικό σκοπό την επικράτηση του ενός. Η αιώνια μάχη θρησκειών, φύλων, και θεωριών, βρίσκει στην παράσταση αυτή έδαφος για να ξεδιπλώσει μια ολόκληρη διαλεκτική πάνω σε μεγάλες αλήθειες. Την αλήθεια του Θεού, του ανθρώπου, του έρωτα. Σε ένα σκηνικό παιχνίδι χωρίς όρια, ο Διάβολος και η Μαρία του, ξεκινούν ένα παιχνίδι σαγήνης και υποταγής, χωρίς όρια. 13 εικόνες, 13 αλληγορικές και ταυτόχρονα αληθινές σκηνές σε μια «μάχη» ανάμεσα στον Άνδρα και τη Γυναίκα, το Θεό και τον Άνθρωπο, την Αλήθεια και το Ψέμα. Ο Πεσσόα δεν αφήνει περιθώρια λάθος ερμηνειών:
«Ο κόσμος είναι αυτό που βρισκόμαστε. Η σάρκα είναι αυτό που είμαστε. Ο Διάβολος είναι αυτό που επιθυμούμε.»
Οι δύο πρωταγωνιστές, σαν άγρια θηρία παίζουν χωρίς φραγμούς με «βαριές» έννοιες και δυσπρόσιτες αλήθειες. Χρησιμοποιούν κάθε μέσο για να επιβληθούν. Ο Διάβολος και όσα εκπροσωπεί και η Μαρία με ένα όνομα δυνατό και γεμάτο αναφορές. Και στο τέλος της Συνάντησης τους; Ένα παιδί; Σαρκασμός, ειρωνεία, γενναίο χιούμορ, φιλοσοφική διάθεση και σκηνική ένταση. Στην παράσταση, οι δύο πρωταγωνιστές περνούν από συνεχείς μυήσεις και μιμήσεις. Αλλάζουν ρόλους και «μανδύες» σε μια αναζήτηση, μεταφυσική αλλά και απόλυτα ρεαλιστική, της πραγματικής αλήθειας. Αν αυτή υπάρχει. Μια ώρα, σε μια νύχτα με φεγγάρι φυσικά, και όλα τα μαγικά συστατικά ενός παιχνιδιού αποπλάνησης και περιπλάνησης με στόχο… Την τελική επικράτηση...
…στην «Ώρα του Διαβόλου».
Με τους Γιώργο Χρανιώτη & Ευγενία Σαμαρά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:
Σκηνοθεσία - Διασκευή: Γρηγόρης Αποστολόπουλος
Χορογραφίες: Σταύρος Βαρούσης
Σκηνικά: Γρηγόρης Αποστολόπουλος
Κοστούμια: Χιονίδης Man kind
Φωτισμοί: Αντώνης Σκορδίτης
Visuals: Κωνσταντίνος Πάσχος, Γρηγόρης Αποστολόπουλος
Μουσική επιμέλεια: Γρηγόρης Αποστολόπουλος, Γιώργος Χρανιώτης
Βοηθός Σκηνοθέτη: Σμαρώ Αγγελακοπούλου
Φωτογραφίες: Γιώργος Κόγιας
Σχεδιασμός αφίσας: Νικόλας Μουστάκας
Παραγωγή: DADA ART & ΘΕΑ.ΜΑ.
Πληροφορίες:
Θέατρο Αριστοτέλειον – Εθνικής Αμύνης 2
Τηλέφωνο ταμείου: 2310 262 051
Κρατήσεις για σχολεία: 2310 250 303
Ο Γιώργος Χρανιώτης ως Διάβολος και η Ευγενία Σαμαρά (που αναλαμβάνει στο νέο ανέβασμα το ρόλο της Μαρίας), "ορκίζονται" στον έρωτα, στο πάθος και στην αμφισβήτηση κάθε νόμου.
Στη δεύτερη αυτή σεζόν της παράστασης, οι συντελεστές δίνουν μία νέα δυναμική στο έργο. Ανανεωμένη σκηνοθεσία, νέα visuals και φωτισμοί, πάντα με τον ιδιαίτερο χαρακτήρα της ομάδας.
«Μείνετε λοιπόν ήσυχοι. Διαφθείρω, είναι βέβαιο γιατί κάνω τους άλλους να φαντάζονται. Αλλά ο Θεός είναι χειρότερος, κατά μία έννοια τουλάχιστον, γιατί έπλασε το φθαρτό σώμα, το οποίο από αισθητική άποψη είναι πολύ καλύτερο. Τα όνειρα τουλάχιστον δε σαπίζουν. Παρέρχονται. Δεν είναι έτσι καλύτερα;»
Το 1989 έρχεται στο φως ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κείμενα του σπουδαίου Πορτογάλου λογοτέχνη Φερνάντο Πεσσόα. Αποδίδεται στα νεανικά του χρόνια και πραγματεύεται ένα από τα αγαπημένα του θέματα: Τη σχέση του διαβόλου με τον κόσμο. Τί συμβολίζει αυτός ο παράξενος άντρας σε αυτήν την «ώρα» της συνάντησής του με τη Μαρία; Πού αρχίζει και πού τελειώνει η αλήθεια; Και ποια πραγματικά είναι αυτή η αλήθεια; Αν υπάρχει Θεός και Διάβολος είναι πράγματι εχθροί ή συμπληρώνουν ο ένας τον άλλον; Πώς ένα τέτοιο ιδιαίτερο ζευγάρι, ο Διάβολος και η Μαρία του, αγγίζουν ιερά και ανίερα θέματα προτού πλησιάσουν ο ένας τον άλλον;
«Όλα είναι πιο μυστηριώδη από όσα πιστεύουμε. Όλα αυτά – ο Θεός, το Σύμπαν, εγώ- δεν είναι παρά ένα ψεύτικο κομμάτι της απρόσιτης αλήθειας.»
Ένα παιχνίδι λόγων και δράσεων σε μια «ώρα» διαφορετική, χωρίς τόπους, όρους, χρόνους ή ηθικές. Μία γνωριμία δύο διαφορετικών φαινομενικά κόσμων, με ουσιαστικό σκοπό την επικράτηση του ενός. Η αιώνια μάχη θρησκειών, φύλων, και θεωριών, βρίσκει στην παράσταση αυτή έδαφος για να ξεδιπλώσει μια ολόκληρη διαλεκτική πάνω σε μεγάλες αλήθειες. Την αλήθεια του Θεού, του ανθρώπου, του έρωτα. Σε ένα σκηνικό παιχνίδι χωρίς όρια, ο Διάβολος και η Μαρία του, ξεκινούν ένα παιχνίδι σαγήνης και υποταγής, χωρίς όρια. 13 εικόνες, 13 αλληγορικές και ταυτόχρονα αληθινές σκηνές σε μια «μάχη» ανάμεσα στον Άνδρα και τη Γυναίκα, το Θεό και τον Άνθρωπο, την Αλήθεια και το Ψέμα. Ο Πεσσόα δεν αφήνει περιθώρια λάθος ερμηνειών:
«Ο κόσμος είναι αυτό που βρισκόμαστε. Η σάρκα είναι αυτό που είμαστε. Ο Διάβολος είναι αυτό που επιθυμούμε.»
Οι δύο πρωταγωνιστές, σαν άγρια θηρία παίζουν χωρίς φραγμούς με «βαριές» έννοιες και δυσπρόσιτες αλήθειες. Χρησιμοποιούν κάθε μέσο για να επιβληθούν. Ο Διάβολος και όσα εκπροσωπεί και η Μαρία με ένα όνομα δυνατό και γεμάτο αναφορές. Και στο τέλος της Συνάντησης τους; Ένα παιδί; Σαρκασμός, ειρωνεία, γενναίο χιούμορ, φιλοσοφική διάθεση και σκηνική ένταση. Στην παράσταση, οι δύο πρωταγωνιστές περνούν από συνεχείς μυήσεις και μιμήσεις. Αλλάζουν ρόλους και «μανδύες» σε μια αναζήτηση, μεταφυσική αλλά και απόλυτα ρεαλιστική, της πραγματικής αλήθειας. Αν αυτή υπάρχει. Μια ώρα, σε μια νύχτα με φεγγάρι φυσικά, και όλα τα μαγικά συστατικά ενός παιχνιδιού αποπλάνησης και περιπλάνησης με στόχο… Την τελική επικράτηση...
…στην «Ώρα του Διαβόλου».
Με τους Γιώργο Χρανιώτη & Ευγενία Σαμαρά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:
Σκηνοθεσία - Διασκευή: Γρηγόρης Αποστολόπουλος
Χορογραφίες: Σταύρος Βαρούσης
Σκηνικά: Γρηγόρης Αποστολόπουλος
Κοστούμια: Χιονίδης Man kind
Φωτισμοί: Αντώνης Σκορδίτης
Visuals: Κωνσταντίνος Πάσχος, Γρηγόρης Αποστολόπουλος
Μουσική επιμέλεια: Γρηγόρης Αποστολόπουλος, Γιώργος Χρανιώτης
Βοηθός Σκηνοθέτη: Σμαρώ Αγγελακοπούλου
Φωτογραφίες: Γιώργος Κόγιας
Σχεδιασμός αφίσας: Νικόλας Μουστάκας
Παραγωγή: DADA ART & ΘΕΑ.ΜΑ.
Πληροφορίες:
Θέατρο Αριστοτέλειον – Εθνικής Αμύνης 2
Τηλέφωνο ταμείου: 2310 262 051
Κρατήσεις για σχολεία: 2310 250 303
Έναρξη παραστάσεων: Τετάρτη 11 Οκτωβρίου
Παραστάσεις: Τετάρτη - Κυριακή στις 21:30
Διάρκεια παράστασης: 80 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)
Τιμές εισιτηρίων:15 ευρώ (κανονικό), 12 ευρώ (φοιτητικό, ανέργων)
Προπώληση εισιτηρίων: Στο ταμείο του θεάτρου, ηλεκτρονικά στο ticketservices.gr και σε όλα τα καταστήματα PUBLIC
Τιμές εισιτηρίων:15 ευρώ (κανονικό), 12 ευρώ (φοιτητικό, ανέργων)
Προπώληση εισιτηρίων: Στο ταμείο του θεάτρου, ηλεκτρονικά στο ticketservices.gr και σε όλα τα καταστήματα PUBLIC
___________
https://www.efsyn.gr/arthro/i-ora-toy-diavoloy-exorgise-ton-iero-loho
Κλεομενης κεραιες https://www.youtube.com/watch?v=giYZZf89PB8
Κλεομένης κατά ΑΤΜ
https://www.youtube.com/watch?v=mv9xMz0DKA8