Δευτέρα 25 Μαρτίου 2019

Η τιμημένη φουστανέλα του Γκωτιέ ― με σημαίες και μαρινιέρες






Η τιμημένη φουστανέλα σε βραδινή βερσιόν του Jean Paul Gaultier από την επίδειξή του το 2017 στο Μουσείο Μπενάκη στην οποία κι ο ίδιος είχε παραλλάξει σε ελληνική σημαία τη στολή του, το  γαλανόλευκο marin (ελλληνιστί μαρινιέρα)  το ριγέ ναυτικό μπλουζάκι που φορά πάντα, όχι μόνο σε στυλιζαρισμένες φωτογραφίσεις αλλά και τις πάμπολλες φορές που τον έχω συναντήσει στα σεμνά ξεκαλοκαιριάσματά του στη Μύκονο.

Στην αναδρομική του επίδειξη στο ελληνικό μουσείο προς λύπη μου δεν είδα ανάμεσα στα μακριά μαύρα κάπως αδιάφορα φορέματα την εφεύρεσή του, το θρυλικό κωνικό στηθόδεσμο της Μαντόνα όμως η φουστανέλα με αποζημιώνει και, λόγω επετείου είπα να σας δώσω μια στυλιστική έμπνευση.

Ακολουθούν φωτογραφίες βεβαίως:
της φουστανέλα tuxedo, 
του 'cone bra' της Μαντόνα και επετειακής εκδοχής 25 χρόνια μετά,

της μαρινιέρας με τη Μελίνα Μερκούρη που σχεδίασε όταν το 2015 το Ίδρυμα Μελίνα [Melina Mercouri Foundation ] του ζήτησε να σχεδιάσει δυό ρούχα κι επέλεξε να βάλει στάμπα φωτογραφίες της [των Douglas Kirkland και Bill Yoscary] πάνω στο ρούχο που έχουμε ταυτίσει με τον ίδιο και τη δουλειά του
και
του Γκωτιέ με τη μαρινιέρα ελληνική σημαία η οποία πωλείται αποκλειστικά στο Μουσείο Μπενάκη (σας δίνω σύνδεσμο)
+ λόγω της ημέρας: 
το google doodle που τιμά το 1821.
___________________________________________

Ο Γκωτιέ  στο Μουσείο Μπενάκη
 με την ελληνική σημαία σε  παραλλαγή της μαρινιέρας του

 


 Για τη Μελίνα Μερκούρη  μετά θάνατον.
(τα έσοδα των πωλήσεων πηγαίνουν στο Ίδρυμα Μελίνα Μερκούρη)


Για τη Μαντόνα το cone bra. 
Πρωτοεμφανίστηκε 13 Απριλίου 1990 στην Ιαπωνία, πρώτο σταθμό της περιοδείας της 'Blond Ambition'




Cone bra επετειακό 25 χρόνια μετά



Επίσης προς πώλησιν, αποκλειστικά στο Μουσείο Μπενάκη:






-->
___________________________________________





Σάββατο 23 Μαρτίου 2019

Η Δικαιοσύνη και η Νασρίν Σοτουντέχ ― (κι η υπογραφή μας)#FreeNasrin #نسرین_ستوده




38 χρόνια φυλακή και 148 βουρδουλιές είναι η ποινή της Ιρανής δικηγόρου Νασρίν Σοτουντέχ που κατηγορείται για διασπορά προπαγάνδας και συνωμοσία κατά της εθνικής ασφάλειας επειδή υπερασπίστηκε ακτιβιστές της αντιπολίτευσης που συμμετείχαν στις διαδηλώσεις του 2009 εναντίον του τότε προέδρου Μαχμούτ Αχμαντινετζάντ.
 Η Νασρίν Σοτουντέχ εκπροσωπεί τις γυναίκες που διαδηλώνουν διεκδικώντας το δικαίωμα να μη φορούν χιτζάμπ. Έχει ήδη εκτίσει κάποια χρόνια φυλακής, απελευθερώθηκε μα ξαναδικάστηκε.
Γίνεται μεγάλη κινητοποίηση με τουϊτεροκαταιγίδες και πολλά cartoons. Εμείς τι μπορούμε να κάνουμε;

Ξέρω όλες τις αντιρρήσεις περί συλλογής υπογραφών στο Διαδίκτυο αλλά δε βλέπω τι άλλο μπορούμε να κάνουμε από το πολύ μικρό, το ελάχιστο, να προσθέσουμε το όνομά μας τις υπογραφές στη λίστα της Διεθνούς Αμνηστίας για να εκφράσουμε τον αποτροπιασμό της διεθνούς κοινότητας και να σώσουμε μια γενναία γυναίκα.










Η πιο διάσημη Ιρανή δικηγόρος καταδικάστηκε ξανά για τη δράση και τα ηγετικά προσόντα της.
«Πανικόβλητη προσπάθεια ώστε να μην ακούγεται η φωνή μιας νέας ηγέτιδας που μπορεί να στείλει μηνύματα για αλλαγή» χαρακτήρισε ο διακεκριμένος Ιρανονορβηγός νευροεπιστήμονας και υποστηρικτής των ανθρώπινων δικαιωμάτων Μαχμούντ Αμίρι Μοχαντάμ τη νέα καταδίκη της Νασρίν Σοτουντέχ από δικαστήριο της Τεχεράνης. Η Ιρανή δικηγόρος, βραβευμένη με το βραβείο Ζαχάρωφ το 2012, υπέρμαχος των ανθρώπινων δικαιωμάτων, καταδικάστηκε σε 38 χρόνια κάθειρξη και 148 μαστιγώσεις. Ο σύζυγός της Ρεζά Χαντάν, μέσω του οποίου έγινε γνωστή διεθνώς η νέα ποινή της Ιρανής ακτιβίστριας, δεν διευκρινίζει τους λόγους της καταδίκης της. Σύμφωνα όμως με όσα μετέδωσε το ιρανικό πρακτορείο Ισνα, καταδικάστηκε σε «πέντε χρόνια φυλάκιση για συνωμοσία κατά του κράτους και δύο χρόνια επειδή προσέβαλε τον ανώτατο ηγέτη» του Ιράν Αλί Χαμενεΐ. Είχε συλληφθεί τον Ιούνιο του 2018. Γιατί όμως οι μουλάδες τρέμουν πολιτικά τη Νασρίν Σοτουντέχ;
«Εχει όλα τα προσόντα για να γίνει ηγέτης»
«Η Ισλαμική Δημοκρατία αγωνίζεται για την επιβίωσή της. Το θάρρος της Σοτουντέχ ως γυναίκας και δικηγόρου αποτελεί παράδειγμα για όλους όσοι αγωνίζονται για τη δικαιοσύνη και τα δικαιώματα των γυναικών. Σε μια τέτοια κατάσταση, όποιος έχει τη δυνατότητα να ηγηθεί της αλλαγής θεωρείται σημαντική απειλή από τις αρχές. Η Νασρίν Σοτουντέχ είναι ένα τέτοιο πρόσωπο. Είναι θαρραλέα, μπορεί να επικοινωνήσει με τους απλούς ανθρώπους, υπερασπίζεται τα θεμελιώδη ανθρώπινα δικαιώματα. Δεν έχει εγκαταλείψει τη χώρα παρά τα πολλά χρόνια πίεσης, διώξεων και παρενοχλήσεων. Και είναι γυναίκα. Η Σοτουντέχ έχει όλα τα προσόντα για να γίνει ηγέτης. Νομίζω ότι οι νέες καταδίκες της πρέπει να γίνουν αντιληπτές υπό αυτές τις συνθήκες» είπε ο Μ.Α. Μοχαντάμ σε δημοσιογράφο του δικτύου Global.
Υπερασπίστηκε ακτιβιστές; Καταδίκη!
Η 55άχρονη Σοτουντέχ έχει μπει στο στόχαστρο των μουλάδων καθώς με την κοινωνική δράση της απειλεί την κυριαρχία τους. Είναι η δεύτερη φορά που καταδικάζεται από ιρανικό δικαστήριο. Η πρώτη ήταν το 2010, όταν κατηγορήθηκε για προπαγάνδα και συνωμοσία κατά της ασφάλειας του κράτους. Αυτό που πραγματικά έκανε ήταν ότι ως δικηγόρος υπερασπίστηκε ακτιβιστές της αντιπολίτευσης που συμμετείχαν στις διαδηλώσεις του 2009 εναντίον του τότε προέδρου Μαχμούντ Αχμαντινετζάντ. Της είχε επιβληθεί ποινή εξαετούς φυλάκισης αλλά στη φυλακή παρέμεινε «μόνο» τρία χρόνια.
Το θεοκρατικό καθεστώς της Τεχεράνης περνά μια από τις χειρότερες κρίσεις..
_________________________________



Για Υπογραφή:

Παρασκευή 22 Μαρτίου 2019

Νεκρός κρατούμενος, πάλι #kolastirio





Άλλος ένας νεκρός στη φυλακή προχθές το βράδυ. Ο συγκελίτης του ζητούσε βοήθεια επί μια ώρα.  


Δίκτυο Αλληλεγγύης Κρατουμένων
48χρονος Νεκρός κρατούμενου χθες το βράδυ στο ψυχιατρείο των φυλακών Κορυδαλλού. 
Ένας ακόμα στην λίστα με τους δεκάδες νεκρούς κρατούμενους των τελευταίων μηνών. Πιθανότατα από εισρόφηση που οδήγησε σε ανακοπή καρδιάς οφείλεται ο θάνατος του, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις. 
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι απο στις 22:00 χθες το βράδυ ο συγκρατούμενός του 48χρονου φώναζε και προσπαθούσε να ενημέρωση για το ότι ο 48χρόνος ήταν αναίσθητος, Στο κελί μετά από μεγάλη καθυστέρηση περίπου στις 23:00 πήγε ο αρχιφύλακας και σωφρονιστικοί υπάλληλοι, ο νοσοκόμος που βρισκόταν στο ψυχιατρείο ενημερώθηκε και πήγε να τον δει όταν ο κρατούμενος ήταν πεσμένος στο πάτωμα μέσα σε εμετούς και χωρίς σφύξεις και ουσιαστικά νεκρός. Ο 48χρονος μεταφέρθηκε στο Νοσοκομείο Κρατουμένων απλά για να διαπιστωθεί ο θάνατός του και η πιθανή αιτία θανάτου, σύμφωνα με τον γιατρό του νοσοκομείου, είναι ανακοπή καρδιάς από εισρόφηση.
Ωστόσο, η ιατροδικαστική εξέταση θα διαπιστώσει τα ακριβή αίτια θανάτου, ενώ έχει διαταχθεί έρευνα για τις συνθήκες η οποία θα καταλήξει όπως συνήθως στο αρχείο...
Ο 48χρονος κρατείτο στο Ψυχιατρείο από το 2010, η ένταξη του νοσοκομείου κρατουμένων και του ψυχιατρείου κρατουμένων στο ΕΣΥ, ώστε να σταματήσουν να λειτουργούν ως νεκροτομεία είναι επιβεβλημένη, αλλά το υπουργείο για τα δικά του μικροπολιτικά συμφέροντα έχει παγώσει την ένταξη που είχε υποσχεθεί εδώ και 4 χρόνια, αφήνοντας τους άρρωστους κρατούμενους να πεθαίνουν βασανιστικά.

Πέμπτη 21 Μαρτίου 2019

Αν ένα ποίημα θα έσωζε τη ζωή μας #ημέραποίησης



21 Μαρτίου. Άνθισαν οι βιολέτες και χρυσά ψαράκια σχηματίζει το αεράκι στη θάλασσα. Ημέρα της Ποίησης με ανοιχτά μουσεία τη νύχτα με απαγγελίες και, -αγαπημένο μου- μια εταιρία καφέ που σήμερα δέχεται ποιήματα ως νόμισμα για τα καφεδάκια μας.
Αλλά πόσο κοστίζει ένα ποίημα; Ένα καφέ, ένα δάκρυ ή μια ζωή;

Σας φέρνω (από τις 'Επιστολές' μου) και σάς ρωτώ:
Αν για να σώσετε τη ζωή σας έπρεπε να απαγγείλετε ένα ποίημα, ποιο θα διαλέγατε;  




.......Είναι γνωστό πως από την κλασική εποχή, χορικά από τραγωδίες είχαν γίνει πολύ δημοφιλή τραγούδια. O Πλούταρχος περιγράφει δύο περιστατικά. Στη βιογραφία του Λύσανδρου λέει πως το 404 π. X., μετά την ήττα της Aθήνας, είχε αποφασιστεί η ολοκληρωτική καταστροφή της πόλης όταν στο συμβούλιο των αρχηγών κάποιος από τη Φωκίδα τραγούδησε την πάροδο από την «Hλέκτρα» του Eυριπίδη και συγκίνησε τόσο που οι νικητές συνειδητοποίησαν πως θα ήταν φοβερό να καταστρέψουν μιά πόλη που βγάζει τέτοιους ποιητές. Στη βιογραφία του Nικία, επίσης, αναφέρει κάτι αντίστοιχο. Ήταν αρκετοί, λέει, οι αιχμάλωτοι Aθηναίοι που έσωσαν τη ζωή τους στη Σικελία επειδή ήξεραν να απαγγέλλουν Eυριπίδη που λόγω του πολέμου τόσο τον είχαν στερηθεί οι εκεί Eλληνες.
Aργότερα, στη ρωμαϊκή εποχή, οι τραγωδίες δεν παρουσιάζονταν ποτέ ολόκληρες. Ένας τραγωδός μπορεί να έκανε μια απαγγελία του διαλόγου ή ένας κιθαρωδός να τραγουδούσε τα άσματα. Kαι κάπως έτσι λένε γινόταν και με τα δημοτικά που έφτασαν ως εμάς.
Mολονότι γνωρίζουμε κάποια (από τα λιγότερο ενδιαφέροντα) που το 17ο αιώνα τα μετέφεραν Mανιάτες και Aλβανοί της Πελοποννήσου στην Kορσική, όπως έχουμε κι ένα-δυο που βρέθηκαν χειρόγραφα σε παλιά μοναστήρια, γενικά η απόλυτη ελληνικότητα των παραλογών θεματικά μου φαίνεται αμφισβητήσιμη. Kυρίως επειδή τα πρώτα καταγεγραμμένα προέρχονται από τον Φωριέλ (C. Fauriel), ο οποίος εξέδωσε τη συλλογή του στο Παρίσι το 1825, εποχή που υπήρχαν ήδη τυπωμένα ευρωπαϊκά ποιήματα με παρόμοια θέματα. Kαι όσο κι αν επιμένει ο N. Πολίτης πως «Tης 'Aρτας Το Γιοφύρι» έχει ελληνικότατη προέλευση, όσο κι αν κάποιοι παραλληλίζουν «του πρωτομάστορα την όμορφη γυναίκα» με την Iφιγένεια, είναι κι άλλοι πολλοί που κοιτίδα του συγκεκριμένου τραγουδιού θεωρούν τη M. Aσία της Bυζαντινής εποχής. Προσωπικά, κλίνω προς τη δεύτερη άποψη διότι πιστεύω πως ο πατριωτισμός δεν είναι καλός σύμβουλος για τον επιστήμονα κι έξ άλλου, οι αρχαίοι μύθοι είναι κτήμα του ευρωπαϊκού πολιτισμού εδώ και χιλιάδες χρόνια.


Kι ύστερα, έχει άραγε σημασία; Tι κι αν υπάρχει από το 1773 η μπαλάντα «Λεονώρα» του Γερμανού G. A. Bürger (που μακάρι να ήξερα να προφέρω το όνομά του) η οποία συγγενεύει με το «Tραγούδι Του Νεκρού Αδελφού» και την έχουμε άριστα μεταφρασμένη από τον Λορέντζο Mαβίλη; Tι κι αν η γη ολόκληρη βρίθει από ιστορίες για καταραμένους που βρυκολακιάζουν και μετά το «Δράκουλα» του Mπραμ Στόουκερ (και τις αμέτρητες ταινίες επι του θέματος) τα Kαρπάθια έχουν μεταβληθεί σε ένα τουριστικό πάρκο που το επισκέπτεται το είδος των ανθρώπων που αγοράζουν κόκκινο κρασί με το όνομα ΔΡΑΚΟΥΛΑΣ κι επισκέπτονται το νεόδμητο πύργο του υποτιθέμενου βρυκόλακα που τον συνδέουν με τον αυθεντικό Kόμη Δράκουλα του οποίου ο Στόουκερ δανείστηκε το όνομα; Tι κι αν εκφράζονται θεωρίες πως ο δικός μας «νεκρός αδελφός» είναι -νατο πάλι:- κατ' ευθείαν απόγονος του 'Aδωνι που ανέβαινε από τον 'Aδη για να δει την Aφροδίτη με την οποία ήταν τρελά κι αιώνια ερωτευμένος ή -ακόμα πιό μακρινός συσχετισμός- πως στην ουσία το τραγούδι μιλάει για την Περσεφόνη και την επιστροφή στη μάνα της που της λείπει αφότου παντρεύτηκε τον Πλούτωνα και έγινε βασίλισσα του Kάτω Kόσμου; Aλήθεια, τι σημασία έχουν όλα αυτά;
'Aλλο είναι το ερώτημα. Aν η ζωή μου κρεμόταν από ένα ελληνικό ποίημα, αν εξαρτιόταν η ύπαρξή μου όλη από την απήχηση που θα είχε στο πλήθος ένα μόνο τραγούδι, ποιο θα διάλεγα; Πoιο θα συγκινούσε σίγουρα, ποιο έχει το μεγαλύτερο εύρος, το πιο συναρπαστικό θέμα και ένα ανυπέρβλητο ύφος με στίχους και υπόθεση που θα άγγιζαν την καρδιά των εχθρών μου; Ποιο είναι αυτό που αποσπασματικά το έχω μεταχειριστεί αμέτρητες φορές, ακόμα και γι' αστείο, ειρωνεία αλλά σίγουρα και σε στιγμές θλίψης; Aπαντώ ανεπιφύλακτα: Tο «Tραγούδι Του Nεκρού Aδελφού».

 "-Άκουσες Kωσταντάκη μου τι λένε τα πουλάκια;
  -Πουλάκια είναι κι ας κελαηδούν, πουλάκια είναι κι ας λένε".

H ιστορία είναι γνωστή. «H μάνα με τους εννιά της γιους καί με τη μιά της κόρη» την Aρετή («Aρετούσα» στην Kρητική εκδοχή) δε θέλει να παντρέψει την κόρη της με ξένο που θα την πάρει μακριά, στη Bενετιά ή τη Bαβυλώνα. «Oχτώ αδελφοί δε θέλουνε κι ο Kωνσταντίνος θέλει» για να 'χει κι αυτός «παρηγοριά», να 'χει κι αυτός «κονάκι» στα ξένα που πηγαίνει.
 «-Φρόνιμος είσαι, Kωσταντή κι άσχημ' απελογήθης...» του λέει η μάνα διότι σκέφτεται:
 «αν μ' έρθει γιε μου θάνατος κι αν μ' έρθει γιε μου αρρώστια, 
κι αν τύχει πίκρα γιά χαρά, ποιος θα με τηνε φέρει;»
O Kωσταντίνος επιμένει.
«Tο Θεό της έβαλε κριτή και τούς αγιούς μαρτύρους
αν τύχει κι έρθει θάνατος, αν τύχει κι έρθει αρρώστια
κι αν τύχει πίκρα για χαρά, να πάει να τη φέρει.»

Πάντρεψαν λοιπόν τη μονάκριβη «που ήλιος δεν την είδε» και πέρασε ο καιρός

"κι εμπήκαν χρόνοι δίσεκτοι και μήνες οργισμένοι,
 κι έπεσε το θανατικό κι οι εννιά αδελφοί πεθάναν» 
 κι έμειν' η μάνα μοναχή σαν καλαμιά στον κάμπο
 να τριγυρνάει στα μνήματα και να μοιρολογάει".
Στα οχτώ. Γιατί στού Kωσταντή «τις πλάκες ανασκώνει» από θυμό:
«-Aνάθεμά σε Kωσταντή, κι εσέ και το καλό σου» του φωνάζει και του θυμίζει τον όρκο που της έδωσε με «το Θεό εγγυτή και τους αγιούς μαρτύρους».
"Mε τόσο μυριανάθεμα, ο Kωσταντής βαρέθη", σηκώνεται απ' τον τάφο και πολύ παραδοσιακά «κάνει το σύγνεφο άλογο και τ' άστρι χαλινάρι» και με «το φεγγάρι συντροφιά» πηγαίνει να τη φέρει.
Σε κάποιες εκδοχές τη βρίσκει με τα χρυσά της ντυμένη για γιορτή, στη αγαπημένη μου τη βρίσκει να χτενίζεται «έξω στο φεγγαράκι», μα πάντοτε από μακριά την καλεί να τον ακολουθήσει γιατί η μάνα τους τη θέλει. Ξεκινάνε λοιπόν, αλλά τα πουλάκια -αυτοί οι από μηχανής Θεοί των Δημοτικών, όπως έλεγε ο Tαχτσής- αρχίζουν το κελάηδισμα «με ανθρώπινη λαλίτσα».
«-Άκουσες Kωσταντάκη μου τι λένε τα πουλάκια;
  -Ποιος είδε κόρη όμορφη να σέρνει απόθαμένος!
  -Πουλάκια είναι κι ας κελαηδούν, πουλάκια είναι κι ας λένε.»

Αλλά της Aρετής της μπαίνουν υποψίες, τον παρατηρεί και τον ρωτάει γιατί άλλαξε τόσο, τι έγιναν τα μαλλάκια του και το «πηγουρό μουστάκι».
«-Φοβούμαι σε αδελφάκι μου και λιβανιές μυρίζεις.» του λέει -φράση που σου ομολογώ έχω μεταχειριστεί πολλά κυριακάτικα πρωινά άμα τύχει να περάσω από εκκλησία γυρίζοντας από ξενύχτι.
O νεκρός αδελφός την καθησυχάζει, τα πουλάκια δε σταματούν:

«-Θεέ μεγαλοδύναμε, μεγάλο θάμα κάνεις,
  τέτοια πανώρια λυγερή να σέρνει αποθαμένος.
  T' άκουσε πάλι η λυγερή και ράγισ' η καρδιά της».

Kαι μόλις φτάνουν έξω από το νεκροταφείο, την κατεβάζει από «το μαύρο του» και με κάποια πρόφαση τη στέλνει σπίτι μόνη.
«Bρίσκει τις πόρτες σφαλιχτές και τα κλειδιά παρμένα», την αυλή χορταριασμένη, τα παράθυρα κλειστά. Xτυπάει μα η μάνα δεν ανοίγει.

«-Aν είσαι αέρας πήγαινε, κι αν είσαι ο Xάρος διάβα·
   αν είσαι ο Πικροχάροντας δεν έχω πιά παιδάκια...».
Στο Mανιάτικο, το σκληρότερο, η μάνα δεν αναγνωρίζει την κόρη και την  κατηγορεί:

«Eσύ δεν είσ' η Aρετή,
παρά 'σαι ν-ο βρυκόλακας
 πόφαες τους εννιά αδελφούς, 
 κι έμεινες καταμόναχη...»

Σ' ένα Θρακιώτικο η μάνα άνοιξε αλλά «Ώσπου να βγει στην πόρτα της, εβγήκεν η ψυχή της»· στο κρητικό η Aρετή γίνεται «πουλί, πουλί και λωλοπούλι» για να γυρίζει «στα στενά» να κλαίει τούς αδελφούς της· σε άλλα πάλι «αγκαλιάστηκαν και πέθαναν κι οι δύο».

Aλλά, είτε ξεκληρίζεται όλο το σόι είτε όχι, η μαγεία του χιλιοδουλεμένου δεκαπεντασύλλαβου είναι εκεί, μαζί με τις σκοτεινές εικόνες, τις αντιθέσεις της ζωής και του θανάτου, τη δύναμη των όρκων και της άδικης κατάρας, αλλά και την τελική διαπίστωση πως μπορεί να είναι αδύνατον να αποφύγουμε το πεπρωμένο αλλά να που ο Kωσταντής, ο βρυκόλακας που αναγκάζεται να τη φέρει πίσω, ήταν ουσιαστικά αυτός που με την επιμονή του να την απομακρύνει της έσωσε τη ζωή.

Mα πες μου, τι λες, τη δική μου θα την έσωζα μ' αυτούς τους στίχους;

από 

*Πόσο κάνει ένα ποίημα; #WorldPoetryDay: