Τρίτη 28 Αυγούστου 2018

Παρθενόπη Μπουζούρη ― συνέντευξη




Ήταν η Κέιτ στο ''Blasted'' της Σάρα Κέιν, η Ηλέκτρα στο ομότιτλο έργο του Σοφοκλή και η Κασσάνδρα στον ''Αγαμέμνονα'' του Αισχύλου. Η Marlene στα ''Πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ'' του Φασμπίντερ και πιο πρόσφατα η Έντα Γκάμπλερ του Ίψεν. Ένα ευρύ ρεπερτόριο πάντα υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες της Άντζελας Μπρούσκου, της σημαντικής Ελληνίδας σκηνοθέτριας, με την οποία συνεργάζονται σταθερά από το 1993. Ούτως ή άλλως, η Άντζελα Μπρούσκου και η Παρθενόπη Μπουζούρη αποτελούν τον βασικό και αδιάσπαστο πυρήνα του Θεάτρου Δωματίου με ένα κύκλο δραστηριοτήτων που περιλαμβάνει θεατρικές παραστάσεις για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, το Εθνικό Θέατρο, όπως και θεατρικές σκηνές της Αθήνας, καθώς και workshops. Κυρίως, όμως, σύμφωνα με την ίδια, κινητήρια δύναμη του Θεάτρου Δωματίου ήταν και είναι η αναζήτηση μιας καινούργιας γλώσσας στα θεατρικά σύγχρονα δρώμενα.




Συνάντησα την ηθοποιό Παρθενόπη Μπουζούρη, τον Δεκαπενταύγουστο, σε μια άδεια Αθήνα, σε ένα διάλειμμα από τις διακοπές της. ''Πόσο ύψος έχεις;'' τη ρώτησα σαν την είδα να καταφτάνει ψηλή και εντυπωσιακή, μία επιβλητική σχεδόν φιγούρα. Κι αφού μου διευκρίνισε πως είναι άλλο το ύψος και άλλο το ανάστημα, παραγγείλαμε ένα παγωμένο καφέ και βρεθήκαμε να μιλάμε για ένα σωρό διαφορετικά θέματα που άπτονται - όπως θα διαπιστώσετε - της ευρύτερης φιλοσοφίας της περί ζωής και Τέχνης. 

Παρθενόπη, σε συναντώ ανήμερα του Δεκαπενταύγουστου. Φέρεις και ένα άλλο όνομα της Παναγίας. Αν εμφανιζόταν ένας νέος Τζεφιρέλι και σου ζητούσε να υποδυθείς την Παναγία, ποιες θα ήταν οι ''πηγές'' σου;
Το όνομα αυτό ήταν της γιαγιάς μου, Πόντια, που πέθανε νεότατη και η μάνα μου ήθελε να την τιμήσει. Μόνο μια ξαδέρφη μου λέγεται Παρθενόπη που ζει στη Βραζιλία και δε μιλάει καθόλου ελληνικά. Εγώ πάλι ήθελα να με φωνάζουν με το βαφτιστικό μου όνομα και όχι με το υποκοριστικό. Ήταν ένα τεστ νοημοσύνης. Αν δηλαδή έβλεπα κάποιον να χαμογελάει με το καλημέρα, καταλάβαινα και πως δεν είχα καμία σχέση μαζί του. Στο ερώτημα σου, τώρα, θα το έκανα με μεγάλη χαρά. Σε όλες τις σχολικές παραστάσεις το ρόλο της Παναγίας μού έδιναν. Θεωρώ ότι ωραιότερο έχει γυριστεί για την Παναγία, εκείνη τη σκηνή με τη Μπρούσκου στην τηλεόραση στον ''Δεκαπενταύγουστο'' του Γιάνναρη. Τη βλέπεις και ανατριχιάζεις!
Μια και αναφέρεις τον Γιάνναρη, έχεις παίξει σε δύο ταινίες του νομίζω.
Περάσματα ήταν, όχι ρόλοι, στον ''Δεκαπενταύγουστο'' και στον ''Όμηρο''. Σινεμά δεν έχω κάνει πολύ. Μόνο δύο μικρού μήκους ταινίες και έναν πρωταγωνιστικό ρόλο στην τελευταία ταινία της Αντουανέτας Αγγελίδη, αν τη γνωρίζεις.
Τη γνωρίζω και την εκτιμώ.
Πρόκειται για μία μοναδική και μοναχική καλλιτέχνιδα. ''Κλέφτης ή πραγματικότητα'' λεγόταν η ταινία της. Εύχομαι ολόψυχα να καταφέρει τώρα να πραγματοποιήσει την επόμενη ταινία της, όπως την ονειρεύεται εδώ και καιρό. Κάνει ένα ολόδικό της δοκιμιακό σινεμά η Αντουανέτα. 
Με τη μικρή σου εμπειρία, λοιπόν, από το σινεμά και με τη μεγάλη σου από το θέατρο, ποιες είναι οι διαφορές στην ερμηνεία σου;
Δεν είναι το ίδιο, πέραν της προετοιμασίας και του research. Στο σινεμά νιώθεις σαν ο θεατής να έχει κολλήσει το πρόσωπο του σχεδόν στο δικό σου. Ένα γύρισμα, επίσης, σταματάει και ξαναπάει πολλές φορές. Ο θεατής σου είναι η κάμερα μέχρι να βγει η ταινία και να τη δουν όλοι απ' την ίδια οπτική γωνία. 

Έχεις συμπληρώσει 25 χρόνια στο θέατρο. Να υποθέσω ότι γι' αυτό το λόγο είχες κατέβει στην Αθήνα από την Ξάνθη;
Κατέβηκα σπαστά, αφού η πρώτη μου κάθοδος για σπουδές ήταν στο πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης. Τελείωσα τη γεωπονική κι από κει μετά κατέβηκα στην Αθήνα.
Βρες μου έναν συσχετισμό γεωπονικής και θεάτρου.
Αν θες να βρεις, θα βρεις! Η τριβή με τις θετικές επιστήμες είναι ένα καταπληκτικό background για όλα. Οι άνθρωποι που ασχολούνται με τις θετικές επιστήμες, μαθαίνουν ένα τρόπο να μαθαίνουν. Η επιστήμη σε βάζει σε μία διαδικασία επαλήθευσης των πάντων δια των αισθήσεων. Τίποτα δεν είναι ότι φαίνεται. Υπάρχει μόνο το σωστό και το λάθος. Είμαι δύσπιστη!
Αγνωστικίστρια;
Αγαπημένος μου άγιος είναι ο Θωμάς, που τον θεωρώ κι έναν πρώτο επιστήμονα μέσω της χριστιανικής θρησκείας. Έβαλε το χέρι του κι είπε ''Κύριε, μπορώ να δω;'', θέλησε δηλαδή να αγγίξει και να πειστεί μέσω των δικών του αισθήσεων. 
Κάτι βέβαια που ο χριστιανισμός δεν είδε με καλό μάτι κι έτσι έχουμε τον ''προδότη Ιούδα'' και τον ''άπιστο Θωμά''...
Φυσικά. Και κατά την προσωπική μου άποψη είναι υπερτιμημένη η λέξη πίστη.
Το θέατρο είναι μια πίστη;
Θρησκεία είναι το θέατρο! Με τους δικούς της ναούς, τον ασκητισμό της, τις Βίβλους της, τα βιβλία, τα κείμενα της και τους πιστούς της.
Κι είναι και πολλοί οι τελευταίοι.
Ου! Στη χριστιανική θρησκεία παίζεται κάθε Κυριακή το ίδιο έργο στα θέατρα που είναι κοντά στα σπίτια μας. Η ζωή του Χριστού λέγεται το έργο! Στα άλλα θέατρα, τις υπόλοιπες μέρες της εβδομάδας, πάλι παίζεται ενός άλλου είδους αφήγηση.
Πρόκειται για ένα παραμύθι και στις δύο περιπτώσεις;
Το θέατρο είναι μύθοι που λένε την αλήθεια, ενώ η θρησκεία είναι μύθοι που απαιτούν να εκλαμβάνονται ως ιστορική αλήθεια. Το κλείσιμο του ματιού στο θέατρο είναι το ότι ''εμείς θα σας πούμε ένα ψέμα, αλλά εσείς θα φύγετε με την αλήθεια που υπάρχει μέσα στο ψέμα''.
Πότε είπες ότι ''εγώ εδώ είμαι κι αυτό θέλω να κάνω'';
Ψαχνόμουν πολύ, ήμουν σωματική, γυμναζόμουν, έκανα πολλά πράγματα. Κακά τα ψέματα, ολόκληρη η γενιά μου χρησιμοποίησε τις σπουδές της για να φύγει από την επαρχία. Για μένα η ζωή ξεκινούσε κάπου μετά τον Νέστο. Ήταν το όριο που από κει και κάτω άνοιγαν διάπλατα οι ορίζοντες. Όλα ήταν πιθανά το διάστημα τέλη '80 - αρχές '90 για την Ελλάδα και για τον κόσμο. Σκέψου ότι δεν είχαμε καν ίντερνετ τότε. Κατεβαίναμε με άγνοια κινδύνου, ανοιχτοί στα πάντα όμως.
Ποιοι ήταν οι κίνδυνοι που δεν είχατε επίγνωση τους;
Πολλοί άνθρωποι της δικής μου γενιάς στραπατσαρίστηκαν και καταστράφηκαν.
Από την αδυναμία να εκπληρώσουν το όνειρο τους;
Έτρεφαν αυταπάτες. Η δεκαετία του '90 ήταν η δεκαετία της αυταπάτης μιας χώρας, ενός ολόκληρου έθνους. Υπήρχαν τα φανταστικά ιδανικά και η φούσκα του life style.
Κι εσύ, ενθυμούμενη τον εαυτό σου, ήθελες να πας κόντρα;
Δεν είχα προλάβει να το σκεφτώ, απλά δεν έγινα μέρος αυτού. Πρώτα είχα γνωρίσει στη Θεσσαλονίκη τον Παναγιώτη Ευαγγελίδη, ο οποίος με τη σειρά του μου γνώρισε την Άντζελα Μπρούσκου. Με είχε καλέσει η Άντζελα σε μια πρόβα τους με τον Δημήτρη Παπαϊωάννου στην κατάληψη του Κτιρίου των Καλλιτεχνών. Τότε όλοι αυτοί ήταν μαζί και μάλιστα θυμάμαι ότι μετά είχαμε πάει κι από ένα πάρτι που έκανε ο Αλέξης Μπίστικας. Τη στιγμή που μπήκα στην πρόβα δε θα την ξεχάσω όσο ζω! Με το ''Τελευταίο τραγούδι'' του Στράους, είδα δύο άνθρωποι που κινούνταν πολύ αργά στη σκηνή. Ο ένας ήταν δέντρο! Εκεί ήταν που είπα ''Εδώ θέλω να μείνω''!

Σήμερα, με την απόσταση τόσων χρόνων, πως βλέπεις την πορεία σου;
Ήμουν επίμονη και σταθερή. Το '91 είχαμε ξεκινήσει πρόβες με την Άντζελα για τον ''Μισάνθρωπο'' χωρίς να έχω βγάλει κάποια σχολή. Με δική της παρότρυνση, το '92 έδωσα εξετάσεις στη Βεάκη και πέρασα. Το '94 πια, ενόσω φοιτούσα στο δεύτερο έτος, κάναμε την ομάδα μας, το Θέατρο Δωματίου, όπως λέγεται μέχρι σήμερα. Πρώτα όμως, ως βοηθός του Παπαϊωάννου για δυο χρόνια, έμαθα να βάφω σκηνικά και να μεταφέρω καλώδια. Μιλάμε για κατάληψη, όπου ο καθένας μπορούσε να μπει και να κάνει κομμάτια τον κόπο σου.
Σου είχε συμβεί κάτι τέτοιο;
Ναι, τό'χω ζήσει. Μια κοπέλα σε ψυχωτικό επεισόδιο όρμηξε μέσα μ' ένα σκεπάρνι και τα έκανε ρημαδιό. Ένα έπιπλο, μάλιστα, είχε καταλήξει στο κεφάλι της Μπρούσκου. Εντάξει, λίγο γκραν γκινιόλ φάση... 
Η οποία όμως ''περνούσε'' στο πλαίσιο της ελευθεριότητας μίας κατάληψης.
Ισχύει με τη μόνη διαφορά ότι εμείς λειτουργούσαμε επαγγελματικά. Εκεί μέσα παίχτηκαν οι πρώτες παραστάσεις του Δημήτρη, οι δικές μας, του Γιάννη Κοντραφούρη, γεννήθηκαν δηλαδή πολύ καινούργια πράγματα. Το '95 κάναμε τις ''Δούλες'' του Ζενέ που για πρώτη φορά έγραψαν μουσική οι Στέρεο Νόβα! Πέραν της νοσταλγίας, για κάθε παράσταση μας έβγαινε η ψυχή για να γίνει. Την ίδια στιγμή - το λέω χωρίς να το κρίνω - κάποιοι συνάδελφοι γύριζαν το ένα σήριαλ πίσω απ' τ' άλλο, έβγαζαν λεφτά και μετά τα εξαργύρωναν και στο θέατρο.
Σε ένα άλλος είδος θεάτρου που εσένα ενδεχομένως δεν σε ενδιέφερε.
Επέλεξα να το κάνω αυτό. Δεν έκανα το Θέατρο Δωματίου γιατί δεν είχα δουλειά ή προτάσεις απ' το άλλο θέατρο. Έκανα το Θέατρο Δωματίου ακριβώς για να μην είμαι στο άλλο θέατρο.
Έτσι εντυπωσιακή που σε βλέπω και με τα βορειοευρωπαϊκά χαρακτηριστικά σου, σκέφτομαι ότι θα είχες πέραση στο λεγόμενο εμπορικό θέατρο.
Καταρχάς εγώ δεν ξεχωρίζω το θέατρο σε εμπορικό και ποιοτικό.
Ε πώς, είναι άλλο η Μαντάμ Σουσού και άλλο η Έντα Γκάμπλερ.
Εμένα μια ζωή με ενδιέφερε το πως θα μιλήσω μέσω της τέχνης. Αν φτιάξαμε ομάδα με τη Μπρούσκου ήταν επειδή αναζητούσαμε μια νέα γλώσσα για τα πράγματα, δεν μας ενδιέφερε η τρέχουσα γλώσσα. Δε μπορώ, λοιπόν, να κατηγορήσω ή να σνομπάρω το εμπορικό θέατρο, εφόσον βλέπω συναδέλφους μου να κάνουν κι εκεί εξόχως τη δουλειά τους. Σέβομαι τον καθένα καλλιτέχνη και τις επιλογές του. 
Έχεις όμως την ελευθερία να κρίνεις τον καθένα και εκ του αποτελέσματος.
Σαφώς! Υπάρχουν πράγματα που μ' αφορούν και πράγματα που δεν μ' αφορούν.
Από το ''Blasted'' της Σάρα Κέιν μέχρι την ''Έντα Γκάμπλερ'', νιώθεις ότι συνδιαλέγεσαι με προσωπικά σου θέματα κάθε φορά;
Από τον εαυτό μας και από την εμπειρία μας αντλούμε πάντα πράγματα. Πολλά από τα βιώματα μας έχουν ήδη αποτυπωθεί στο ''σκληρό δίσκο'' μας ως σωματοποιημένα συμπτώματα. Ποτέ όμως δεν πρέπει να χρησιμοποιείς εν θερμώ τα υλικά σου παρά μόνο όταν έχουν ψυχράνει.
Εξήγησε το μου λίγο καλύτερα αυτό.
Το νευρικό μας σύστημα αντέχει ένα συγκεκριμένο φορτίο. Δεν θα χρησιμοποιήσεις υλικό απ' αυτό που σε πονάει. Έχεις την τεχνική και την εμπειρία να παρουσιάζεις τα πράγματα επί σκηνής χωρίς να σε πονάνε.
Μια μορφή ψυχοθεραπείας, θες να πεις.
Το αντίθετο! Καθόλου ψυχοθεραπεία! Στην ψυχοθεραπεία αφηγείσαι για να γίνεις καλά. Στο θέατρο αφηγείσαι αφού έχεις γίνει καλά.
Δεν την έχουν όλοι οι συνάδελφοι σου αυτή την αυτογνωσία.
Αμ δεν λύνονται έτσι τα θέματα τους! Πάνω στη σκηνή πρέπει να πασχίσεις για να αφορά τους άλλους αυτό που κάνεις. Να μετακινήσεις το θεατή εκεί που εσύ έχεις πρόθεση να τον μετακινήσεις. Θα σου πω τη μαγική λέξη που λέω στους μαθητές μου: ''Πάλι, κάν'το πάλι''. Πόσο ψυχοθεραπεία μπορεί νά'ναι κάτι που κάνεις πέντε βράδια τη βδομάδα; Εδώ είσαι ένας καλλιτέχνης, όπως ένας μουσικός παίζει κάθε βράδυ την ίδια παρτιτούρα. Πρέπει να είσαι πρωτίστως το όργανο καθ'αυτό και μετά ο εκτελεστής του. Πρόκειται για μία δυσκολότατη τέχνη. 
Εκτός της Μπρούσκου, υπάρχουν παραστάσεις που δεν έχεις περάσει καλά;
Ναι, υπάρχουν.
Και τι κάνεις εκεί;
Τη δουλειά μου. 
Υπομονή δηλαδή;
Αποστασιοποιούμαι και έχω στα χέρια τη βαλίτσα με τα υλικά μου, προσπαθώντας να υπηρετήσω όσο γίνεται καλύτερα το όραμα του σκηνοθέτη. Αλήθεια είναι όμως πως, επειδή αγαπώ πολύ τη σκηνή, πάντα θα βρω πράγματα για να μου δώσουν χαρά, ακόμη κι αν παίζω τον πιο τραγικό και οδυνηρό ρόλο. 
Σε είχα δει πέρσι στα ''Οργισμένα νιάτα'' που κάνατε με την Κίρκη Καραλή και σε θυμάμαι ως μία ''ανεβαστική'' παρουσία μέσα στο έργο.
Με την Κίρκη λέγαμε καιρό να συνεργαστούμε και μας έκατσε σ' αυτό. Ήταν μια χαρούμενη συνάντηση, καθώς μου είναι ιδιαίτερα αγαπητή η Κίρκη. Η ομάδα όλη είχε πολλή πλάκα, όλοι τους καλά παιδιά και καλοί ηθοποιοί. Το έργο ήταν λίγο ξεπερασμένο, αλλά εμείς βρήκαμε κάτι να το κάνουμε.
Είναι κλασικούρα τα ''Οργισμένα νιάτα'';
Όχι, κλασικούρα με την έννοια του κλασικού είναι αυτό που μπορεί να σταθεί και στο σήμερα. Η Κίρκη προσπάθησε πολύ να το ''φέρει'', αλλά το έργο ως κείμενο και ως λόγος ήταν ξεπερασμένο κατά τη γνώμη μου.
Η Άντζελα Μπρούσκου είναι μία σημαντική σκηνοθέτις, μέντορας και δασκάλα σου. Θα ήθελα εσύ να μου πεις τα στοιχεία που την κάνουν ξεχωριστή.
Η Άντζελα κι εγώ είμαστε πια το Θέατρο Δωματίου, ένας κρίκος αδιάσπαστος, στον οποίο μπαίνουν κι άλλοι συνεργάτες, μόνιμα σχεδόν: Η Κωνσταντίνα Αγγελοπούλου, ο Θάνος Παπακωνσταντίνου, η Αμαλία Μουτούση, η Όλια Λαζαρίδου - άνθρωποι που έρχονται και παρέρχονται. Επίσης η Nalyssa Green που δεν είναι απλή μουσικός, αλλά και performer, στέκεται κανονικά στη σκηνή. Πιστεύω ότι η Μπρούσκου είναι ξεχωριστή γιατί είναι συναισθηματικά ιδιοφυής!
Η διαφορά μεταξύ συναισθηματικής και εγκεφαλικής ιδιοφυΐας;
Εννοώ ότι πρόκειται για έναν άνθρωπο με πάρα πολύ υψηλή συναισθηματική νοημοσύνη. Η Άντζελα μπαίνει πάρα πολύ εύκολα στη θέση του άλλου και μπορεί να νιώσει ότι νιώθει ο άλλος! Μεγάλη σημασία έχει βέβαια, πρωτίστως ως καλλιτέχνιδα εικαστικός, πως το αποτυπώνει όλο αυτό στο έργο της.
Προσδοκάς έναν κόσμο περισσότερο συναισθηματικό;
Προσδοκώ έναν κόσμο που οι άνθρωποι θα έχουν μεγαλύτερη συμπόνια μέσα τους. Συναισθηματικοί είναι, τι να το κάνω; Για την πάρτη τους μόνο; 
Μίλησε μου τότε για τα κοινωνικά αντανακλαστικά σου.
Αν ήταν άνθρωπος η Ελλάδα, θα ήταν κομπλεξικός! Ένας άνθρωπος με πολλά συμπλέγματα κατωτερότητας, περιχαρακωμένος και κλειστός γύρω από το άτομο του. Ένας άνθρωπος φοβικός που προσπαθεί να περισώσει ότι μπορεί, γιατί φοβάται ότι δεν θα τα καταφέρει. Το ίδιο κάνει αυτή τη στιγμή ολόκληρη η χώρα, περιχαρακωμένη πίσω από τον εθνικισμό. Και ο εθνικισμός σε μεγάλη κλίμακα είναι ο ατομικισμός, ο εγκλεισμός μέσα σε μία επική αφήγηση. Να νομίζεις ότι είσαι κάτι σπουδαίο ενώ δεν είσαι! 
Μπορείς να καταλάβεις έναν καλλιτέχνη που θέλει να εγκαταλείψει τη χώρα;
Πολύ καλά! Κι όχι μόνο καλλιτέχνη, αλλά και επιστήμονα! Μέχρι και τον 20ο αι. οι πόλεμοι γίνονταν για τα εδάφη και τις πλουτοπαραγωγικές πηγές. Ήταν επικερδές: Πήγαινες σε μια άλλη χώρα, την κατακτούσες, έπαιρνες τη γη της, έστηνες αποικίες. Τώρα δεν έχεις λόγο να επεκταθείς, τα μυαλά σού χρειάζονται. Το κεφάλαιο είναι οι μορφωμένοι άνθρωποι. Ακριβώς αυτό συμβαίνει τώρα, όλη η γνώση διαρρέει στο εξωτερικό. Αυτή είναι η φτώχεια μας! 
Και τι θα κάνουμε;
Ειλικρινά δεν ξέρω (γέλια). Αν ήμουν νεότερη μπορεί κι εγώ να έφευγα, αν και θα το κάνω με την πρώτη επαγγελματική ευκαιρία. Ιδανικά θα ήθελα η δουλειά μας με τη Μπρούσκου να μπορεί να περιοδεύει έξω.
Πως και δεν το έχετε καταφέρει; Εδώ υπάρχουν ερασιτεχνικές ομάδες που πάνε έξω.
Δεν είναι τόσο απλό. Εγώ είμαι καλλιτέχνης. Το πώς θα γίνει μία τουρνέ είναι μία πολύ συγκεκριμένη δουλειά, την οποία δεν ξέρω να την κάνω. Δυστυχώς ακόμη δεν έχουμε βρει τον άνθρωπο που να μπορέσει να την κάνει. Επίσης, δεν υπάρχει η αντίστοιχη κρατική υποδομή. Θα έπρεπε η χώρα να έχει φτιάξει το δικό της δίκτυο με παραστάσεις που θα γυρνάνε επισήμως μέσα και έξω απ' αυτήν.
Συμμετείχες στο Φεστιβάλ Αθηνών, στο φετινό, στο περσινό κλπ. Μίλησε μου για την εμπειρία σου.
Θεωρώ ότι έχουμε ένα Φεστιβάλ Αθηνών που χωρίζεται προ Λούκου και μετά Λούκου. Έχουμε δύο πολύ συγκεκριμένες καταστάσεις. Πρώτα είχαμε μόνο Επίδαυρο και Ηρώδειο μέσω συγκεκριμένων ατζέντηδων. Ήρθε ο Λούκος κι έστειλε τους ατζέντηδες στα σπίτια τους! Ανοίχτηκαν χώροι άλλοι και μυαλά, αλλάξανε νοοτροπίες με τον Γιώργο Λούκο. Ήταν ένας άνθρωπος με ιδρυτική και όχι ιδρυματική διάθεση και, όπως θα ξέρεις, δεν είναι καλλιτέχνης, αλλά πολιτιστικός διπλωμάτης. Ζούσε το μισό χρόνο στο εξωτερικό, άρα δεν είχε κανενός είδους διαφθορά. Αναδιαμόρφωσε έναν καλλιτεχνικό θεσμό που ήταν μπλοκαρισμένος. Εξ αιτίας του αρχίσαμε να βλέπουμε στην Επίδαυρο Μαρμαρινό, Μπρούσκου κι ένα σωρό άλλους που δεν θα τους βλέπαμε ποτέ! Τώρα για τον Θεοδωρόπουλο δεν έχω άποψη, προσπαθεί να υπηρετήσει το δικό του όραμα, παίρνοντας όμως έναν θεσμό έτοιμο και στημένο. Όπως θα έπρεπε να είναι και το ελληνικό κράτος, γιατί το δύσκολο είναι να φτιαχτεί ο μηχανισμός.

Είχες πρωτοστατήσει στις αντιδράσεις για τον ερχομό του Φαμπρ στη διεύθυνση του Φεστιβάλ
Φυσικά. Ο Φαμπρ ήρθε και έστησε ένα πρόγραμμα, απ' το οποίο έλειπαν οι Έλληνες. Είχε φέρει την ομάδα του μαζί με όλες τις βελγικές παραστάσεις χορού και θεάτρου και έλειπαν οι Έλληνες. Αυτό το καταλάβαμε ή χρειάζεται να πω και τίποτα άλλο; 
Να και μια φάση στην κουβέντα που προτάσσεις το εθνικό σου φρόνημα.
Μα λέγεται Ελληνικό Φεστιβάλ! Καθόλου εθνικά δεν το βλέπω, αλλά πρόκειται για το πιο μεγάλο καλλιτεχνικό γεγονός του καλοκαιριού στη χώρα μας. Γίνεται για να μπορούν πρωτίστως να ''ομιλούν'' οι Έλληνες δημιουργοί.
Υπάρχουν, λες, μύθοι στην Ελλάδα του 2018;
Όχι.
Άσχημο δεν ακούγεται;
Όχι, γιατί η αφήγηση άλλαξε μαζί με τις εποχές. Υπήρχαν μύθοι στην τέχνη, στην πολιτική, γιατί οι άνθρωποι είχαν ανάγκη να κατασκευάζουν μύθους. 
Ενώ σήμερα δεν έχουν την ίδια ανάγκη;
Μπορεί να έχουν την ανάγκη προτύπων, όχι όμως της παραμυθίας.
Επιμένω πως αυτή η ανάγκη είναι πιο επιτακτική στην εποχή που ζούμε.
Ας δούμε τι μπορεί να κάνει ο καθένας στη ζωή του, τη μικρούλα και την ασήμαντη. Εγώ διδάσκω σε δύο σχολές αυτή τη στιγμή, στου Εθνικού και στου ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας. Προσπαθώ να είμαι το παράδειγμα για τα παιδιά, αυτό που τους δείχνω με τη στάση μου και τη δουλειά μου να είναι περισσότερο απ' αυτό που τους λέω με λόγια στα μαθήματα. Προσπαθώ δηλαδή να είμαι το ίδιο το μάθημα. Δεν έχουμε ανάγκη, λοιπόν, από μύθους. Έχουμε ανάγκη απ' το να ανακαλύψουμε και να παράξουμε την όσο το δυνατόν καλύτερη πλευρά του εαυτού μας. 
Στη ''μικρούλα και ασήμαντη ζωή'' του καθενός, χωράει η υστεροφημία;
Εξαρτάται από το πόσο ελαφριά ή βαριά αφήνεις το αποτύπωμα σου στον κόσμο αυτό. Τη θες, μα δε μπορείς να την ελέγξεις την υστεροφημία. Η τέχνη ευτυχώς ή δυστυχώς δεν αφήνει τίποτα πίσω της. Το θέατρο υφίσταται απ' την ώρα που θα ξεκινήσει και θα τελειώσει μία παράσταση. Η τέχνη είναι μία σπουδή στη θνητότητα. 
Μπορεί κάποιος όμως να σε έχει δει κάποτε στη σκηνή και να σε μνημονεύει για χρόνια.
Ναι, μπορεί και να τού'χεις αλλάξει τη ζωή. Και πάλι όμως δεν αποτυπώνεται αυτό, όπως η μουσική ή η ζωγραφική. Μιλάμε για μία και μοναδική βραδιά στο θέατρο.
Σε συναντώ εν μέσω ενός δύσκολου καλοκαιριού. Τι κάνεις αυτόν τον καιρό;
Ξεκουράζομαι μετά από έναν μαραθώνιο, που δεν θα ήθελα να τον ξανακάνω. Το έκανα, ok, αλλά έρχεται η περίοδος που το σώμα σου στα ''σκάει''. Το σώμα σου έχει συγκεκριμένη αντοχή και ανοχή στα πράγματα. Πολύ σωστά κόλλαγαν παλιά στους ηθοποιούς βαρέα και ανθυγιεινά ένσημα.
Κάποτε ένας μεγάλος σκηνοθέτης πίεσε μία ηθοποιό του σε μια δύσκολη σκηνή. ''Δεν μπορώ, κύριε τάδε, να το κάνω'' του είπε. ''Άκουσε'' της απάντησε, ''κάνεις το πιο αναξιοπρεπές επάγγελμα. Αν θες νά'σαι ηθοποιός, θα το κάνεις''! Εσύ τι θά'λεγες στον σκηνοθέτη αυτό;
Θα του έλεγα ''Αν με κάνεις εσύ να νιώθω αναξιοπρεπής, δεν θα το κάνω! Αν σου είναι αναγκαίο, να το κάνω, αλλά νά'ναι και για μένα αναγκαίο''! Το επάγγελμα μας, έχετε υπ' όψιν, αγγίζει το φάσμα της πορνείας μέχρι αυτό της αγιότητας. Είναι τεράστιο το άλμα! Στο Βυζάντιο, ηθοποιός και πόρνη ήταν το ίδιο. Ο ηθοποιός ερεθίζει τους δακρυγόνους αδένες, ενώ μια πόρνη τους ''από κάτω'' αδένες. Κι ο ένας κι ο άλλος κάτι ''πουλάνε''. Ο ηθοποιός μπορεί να έχει κύρος και φήμη, ενώ η πόρνη να βρίσκεται στον απόπατο της κοινωνίας.
Ωραία τα λες, Παρθενόπη. Ας κλείσουμε συμβατικά με τα μελλοντικά σου πλάνα.
Θα ξαναπάμε την ''Έντα Γκάμπλερ'', ενώ μόλις ανακοινώθηκαν οι επιχορηγήσεις. Είμαστε μέσα, θα επιχορηγηθούμε για τον ''Ιβάνοφ'' του Τσέχοφ. Θα ξεκινήσουμε πρόβες αμέσως μετά την ''Έντα Γκάμπλερ'' με προοπτική να ανέβει την άνοιξη. Πρώτη φορά κάνω Τσέχοφ κι είμαι ενθουσιασμένη! 

Από http://www.koutipandoras.gr/article/paroenoph-mpoyzoyrh-an-htan-anorwpos-h-ellada-oa-htan-kompleikos

Παρασκευή 24 Αυγούστου 2018

Το STEPS του Τάσου Σμετόπουλου και ο Δήμος Αθηναίων― Γιατί;




Τάσος Σμετόπουλος: έχουμε ανάγκη την ενεργή συμμετοχή όλο και περισσότερων ανθρώπων, χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς


(H πρωτοβουλία STEPS δραστηριοποιείται στην Αθήνα και αφορά δράσεις φροντίδας από ανθρώπους για ανθρώπους όπως αναφέρει στις σελίδες της. Ενώ βρήκε στέγη και αυτή η πρωτοβουλία, όπως αρκετές άλλες, στο φιλόδοξο και πολύ σημαντικό πρότζεκτ του Δήμου Αθηναίων, ΣΥΝΑΘΗΝΑ, έλαβε ενημέρωση να αναστείλει τις δράσεις της χωρίς άλλες επεξεγήσεις. Μιλάμε με τον Τάσο Σμετόπουλο, έναν από τους βασικούς πυρήνες αυτής της προτοβουλίας για τις δράσεις του STEPS και τις εξελίξεις).

Πότε ξεκίνησε το STEPS να μαγειρεύει για τους άστεγους και όσους/ες έχουν ανάγκη στην Αθήνα;
Το One Stop είναι μια ιδέα της Steps και υλοποιείται σε συνεργασία με άλλες άτυπες ομάδες και οργανώσεις.
Ξεκίνησε από τον Μάιο του 2016 και λειτουργεί κάθε Τετάρτη και Κυριακή. Η προσφορά σπιτικού φαγητού ήταν και είναι από τις κύριες δραστηριότητες.
Έχετε έμμισθο προσωπικό ή/και εθελοντές/ντριες;
Η ομάδα μας αποτελείται μόνο από ανθρώπους που θέλουν να συμμετέχουν ενεργά. Δεν έχουμε έμμισθα μέλη.
Πόσες μερίδες φαγητό μοιράζετε τη φορά και πού φιλοξενείται αυτή σας η δραστηριότητα;
Αυτή την στιγμή μοιράζουμε κατά μέσο όρο 330 μερίδες φαγητού και από την αρχή της δράσης μέχρι και σήμερα έχουμε προσφέρει 37.628 μερίδες φαγητού.
Η δράση κατά κύριο λόγο υλοποιείται στον περιβάλλοντα χώρο της στέγης του ΣΥΝΑΘΗΝΑ, που ανήκει στην Αντιδημαρχία της Κοινωνίας των Πολιτών και Καινοτομίας. Την στέγη την χρησιμοποιήσουμε υποστηρικτικά και για να έχουμε πρόσβαση σε νερό και ρεύμα.
Κατά τη γνώμη σου, όλο αυτό το διάστημα που μαγειρεύετε για τους ανθρώπους στην Αθήνα, έχουν υπάρξει διαφορές στις ανάγκες του κόσμου ή στην ανθρωπογεωγραφία που έρχεται για εσάς στο ΣΥΝΑΘΗΝΑ;
Αυτό που κυρίως παρατηρούμε είναι ο αυξανόμενος αριθμός των ανθρώπων που στερούνται τα βασικά, όπως το φαγητό, η ατομική υγιεινή, η αντιμετώπιση συμπτωμάτων και η ιατροφαρμακευτική κάλυψη αλλά και η πρόσβασή τους σε ένα φιλόξενο χώρο.
Η ομάδα διαχείρισης του ΣΥΝΑΘΗΝΑ σας ζήτησε να αναστείλετε τις δράσεις σας μέχρι νεωτέρας, ενώ έχει κόψει την παροχή νερού στο χώρο από την 1η Αυγούστου. Είχες επίσημη πρόσκληση σε συνάντηση για την «επόμενη μέρα”;
Όχι, δεν έχουμε καμία ενημέρωση για το πότε θα γίνει συνάντηση.
Γνωρίζεις το πρόγραμμα Curing the Limbo; Ποιος/α είναι υπεύθυνος για την υλοποίηση δράσεων στο ΣΥΝΑΘΗΝΑ;
Όχι, δεν γνωρίζουμε περισσότερες λεπτομέρειες για το συγκεκριμένο πρόγραμμα και επίσης δεν είχαμε περαιτέρω ενημέρωση πέρα από την αναφορά του.
Γιατί κατά τη γνώμη σου είναι πρόβλημα να συνυπάρχει η δράση του STEPS με το νέο πρόγραμμα του Δήμου Αθηναίων;
Κατά την δική μου γνώμη το πρόβλημα είναι πως μέσα από την συγκεκριμένη δράση δίνεται «ορατότητα” σε ένα πληθυσμό που ο Δήμος Αθηναίων συνειδητά έχει επιλέξει να αγνοεί.
Θέλεις να απευθύνεις στον Δήμαρχο την άποψή σου για το πώς πρέπει να λειτουργεί το ΣΥΝΑΘΗΝΑ;
Για εμάς είναι θεμιτή η συνύπαρξη πολλών και διαφορετικών δράσεων με την ενεργή συμμετοχή όλο και περισσότερων ανθρώπων χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς. Αυτό είναι και το μήνυμά μας προς τον κο Δήμαρχο.
________________________________

Τετάρτη 22 Αυγούστου 2018

Χολέρα, πείνα μα κοιτάμε αλλού: Η Υεμένη του πηλού και των βασιλισσών



Υεμένη. Έχω ακόμα ένα βιβλίο που το κοίταζα παιδί κι ονειρευόμουν. 'Γεμενί' σημαίνει άγριος, μού είχαν πει.
Μια χώρα μαγική μυστηριώδης, χώρα παραμυθιών με τα δαντελωτά πολυόροφα σπίτια, άνδρες με το μαχαίρι στη ζώνη και μυθικές βασίλισσες.  
Όχι πια. 
Κλεπτοκρατία και σκουπιδότοπος ονομαζόταν τα τελευταία χρόνια, δρόμοι δίχως γυναίκες, σπίτια που κατέρρεαν και πλαστικές σακούλες πιο πολλές από πουλιά ή ψάρια.
Κι ύστερα ήρθε ο πόλεμος.
Μάρτιο του 2015 ξεκίνησε ο Εμφύλιος. Οι Σαουδάραβες βομβαρδίζουν με αμερικάνικες βόμβες, η έλλειψη νερού έφερε χολέρα. Σκελετωμένα βρέφη, παιδιά που τρέφονται στους σκουπιδότοπους. 17 εκατομμύρια άνθρωποι ζουν την απόλυτη πείνα, το λιμό. Αλλά ο κόσμος στρέφει αλλού το πρόσωπο. 
Σας φέρνω άρθρα και εικόνες πολέμου και καταστροφής με συνδέσμους για πιο πολλά. Και πιο κάτω, λίγες εικόνες από αυτά που χάνονται, αυτά που έτρεφαν τα όνειρά μου όταν  γινόμουν δυνατή βασίλισσα και άγριος πολεμιστής που με το κοφτερό μαχαίρι στο ζωνάρι πολεμούσα για το δίκιο πάνω στο αραβικό άλογό μου.



Μια από τις μεγαλύτερες κατασκευάστριες όπλων παγκοσμίως, η Lockheed Martin ζήτησε από τους χρήστες του twitter να στείλουν τις «καλύτερες φωτογραφίες από τα προϊόντα της». Εκατοντάδες χρήστες ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα, στέλνοντας εικόνες φρίκης από τους βομβαρδισμούς στην Υεμένη, αναγκάζοντας την εταιρεία να σταματήσει την καμπάνια.
Οι φωτογραφίες που εστάλησαν μαζικά προς την εταιρεία απεικονίζουν κομμάτι μίας βόμβας, που κατασκευάζεται από την ίδια και χτύπησε σχολικό λεωφορεία στην Υεμένη, σκοτώντας δεκάδες παιδιά.

Ο βομβαρδισμός αυτός ήταν μόνο ένας από τους εκατοντάδες στους οποίους έχει προχωρήσει τα τελευταία χρόνια ο διεθνής συνασπισμός υπό την ηγεσία της Σαουδικής Αραβίας, που εξοπλίζεται με αμερικανικά όπλα. Άλλοι χρήστες επέλεξαν να στείλουν μια φωτογραφία του Associated Press, με παιδικές τσάντες στο έδαφος στο σημείο βομβαρδισμού στην πρωτεύουσα της Υεμένης, Σαναά.
Υπενθυμίζεται ότι 150.000 άνθρωποι πέθαναν από την πείνα πέρυσι στην Υεμένη, με ένα παιδί να χάνει τη ζωή του εξαιτίας του λιμού ή ιάσιμων ασθενειών κάθε δέκα λεπτά και ένα παιδί να πέφτει σε συνθήκες ακραίου υποσιτισμού κάθε δύο λεπτά. Η χώρα είναι αντιμέτωπη με τη χειρότερη επιδημία χολέρας που έχει καταγραφεί από τότε που υπάρχουν αρχεία, με πάνω από ένα εκατομμύριο ανθρώπους να έχουν προσβληθεί από την ασθένεια, ενώ παράλληλα μια άλλη επιδημία διφθερίτιδας «εξαπλώνεται σαν πυρκαγιά»,

Τα τελευταία χρόνια οι ΗΠΑ, η Βρετανία και η Γαλλία έχουν εγκρίνει την πώληση όπλων στις χώρες του συνασπισμού και έχουν συνδράμει στον ανεφοδιασμό των αεροσκαφών τους. Ήδη από το 2016 Βρετανοί και Αμερικανοί αξιωματικοί βρίσκονται στα κέντρα ελέγχου των αεροπορικών επιδρομών στην Υεμένη, ενώ τον Ιούνιο η γαλλική εφημερίδα Le Figaro ανέφερε σε άρθρο της ότι υπάρχουν άνδρες των γαλλικών ειδικών δυνάμεων στην Υεμένη, προσφέροντας στήριξη στα στρατεύματα των Εμιράτων.



Μία από τις φτωχότερες χώρες του αραβικού κόσμου, η Υεμένη, έχει υποστεί τα τελευταία χρόνια τις καταστροφικές συνέπειες ενός πολέμου ανάμεσα στη διεθνώς αναγνωρισμένη κυβέρνηση του Προέδρου Αμπντ Ραμπ Μανσούρ Χαντί και όσων έχουν συμμαχήσει με το επαναστατικό κίνημα των Χούτι.
Με τον πόλεμο να κλιμακώνεται διαρκώς τις τελευταίες εβδομάδες, η ανθρωπιστική κρίση στη χώρα λαμβάνει αδιανόητες διαστάσεις. Οι κάτοικοι έχουν έρθει αντιμέτωποι ακόμα και με τη χολέρα, και κινδυνεύουν πλέον, σύμφωνα με διεθνείς οργανισμούς, από έναν από τους χειρότερους λιμούς των τελευταίων δεκαετιών.
Ήδη από τον Μάρτιο του 2015, περισσότεροι από 8.600 άνθρωποι έχουν χάσει τη ζωή του και περίπου 49.000 έχουν τραυματιστεί κυρίως λόγω των αεροπορικών επιθέσεων πίσω από τις οποίες βρίσκεται μία αραβική συμμαχία με επικεφαλής τη Σαουδική Αραβία, που υποστηρίζει τον πρόεδρο της χώρας. Πλέον όμως και έπειτα από τον αποκλεισμό στον οποίο προχώρησε στις 6 Νοεμβρίου η Σαουδική Αραβία η Υεμένη υποφέρει λόγω της έλλειψης τροφίμων και φαρμάκων.
Σήμερα η κατάσταση στη χώρα βαίνει διαρκώς επιδεινούμενη και τα πάντα μαρτυρούν την εξαθλίωση που έχουν υποστεί οι κάτοικοι. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο αριθμός των ανθρώπων που χρήζουν ανθρωπιστικής βοήθειας έχει φτάσει ήδη τα 20 εκατομμύρια, γεγονός που έχει προκαλέσει ιδιαίτερη ανησυχία όχι μόνο σε διεθνείς οργανισμούς, αλλά και σε χώρες της Δύσης, οι οποίες σιγά σιγά στρέφουν την προσοχή τους στη Μέση Ανατολή. huffingtonpost



Υεμένη: Η Χειρότερη Ανθρωπιστική Κρίση
Περισσότερα από 20 εκατομμύρια ανθρώπους σε 4 χώρες -Υεμένη, Νότιο Σουδάν, Σομαλία, βορειοανατολική Νιγηρία- αντιμετωπίζουν την πείνα και τον λιμό, αναστατώνοντας την παγκόσμια κοινότητα με τα ολοένα και αυξανόμενα επίπεδα θανάτων και ασθενειών τα τελευταία 3 χρόνια. «Χωρίς συλλογική και συντονισμένη προσπάθεια οι άνθρωποι αυτοί θα λιμοκτονήσουν μέχρι θανάτου, και πολλοί περισσότεροι θα υποφέρουν και θα πεθάνουν από αρρώστιες» είπε ο Stephen O’ Brien, γενικός γραμματέας του ΟΗΕ για ανθρωπιστικές υποθέσεις. Πιο συγκεκριμένα, η Υεμένη διατρέχει τον μεγαλύτερο κίνδυνο, καθώς τα 2/3 του πληθυσμού -18.800.00 άνθρωποι- βρίσκονται κοντά στον θάνατο, και περισσότερα από 7.000.000 δεν ξέρουν πού θα βρουν το επόμενο γεύμα τους (UN,2018).
Το Χρονικό Της Κρίσης
Η Υεμένη -ως μία από τις φτωχότερες χώρες του αραβικού κόσμου- έχει υποστεί τις καταστροφικές συνέπειες ενός πολέμου ανάμεσα στην κυβέρνηση του Προέδρου, Abd Rabu Mansur Hadi, και όσων έχουν συμμαχήσει με το επαναστατικό κίνημα των Χούτι. Το ξέσπασμα των συγκρούσεων έλαβε μέρος ύστερα από μία αποτυχημένη πολιτική μετάβαση που θα βοηθούσε την Υεμένη να αποκτήσει σταθερότητα, έπειτα από μία εξέγερση που ανάγκασε τον επί χρόνια αυταρχικό Πρόεδρο της χώρας, Ali Abdullah Saleh, να παραδώσει την εξουσία στον Abd Rabu Mansur Hadi το 2011. Η παράδοση της εξουσίας δεν ευδοκίμησε, όπως ήταν αναμενόμενο, καθώς τα κρίσιμα προβλήματα παρέμειναν στο παρασκήνιο. Η Al-Qaeda, ως ένα αυτονομιστικό κίνημα στο Νότο, η θρησκευτική πίστη των στρατιωτικών στον Saleh, η διαφθορά και τα κοινωνικά προβλήματα -όπως η ανεργία και η επισιτιστική ανασφάλεια- αποτελούσαν μερικά από τα μείζονα προβλήματα που καλούταν να λύσει ο νέος πρόεδρος.
Αναφορικά με τους Χούτι, ξεκίνησαν σαν ένα νεανικό κίνημα που υποστήριζε στα δικαιώματα των σιιτών Ζαϊντι – ομάδα που αντιπροσώπευε το 1/5 του πληθυσμού της Υεμένης. Αρχικά σημείωσαν έντονες επιθέσεις κατά της προηγούμενης κυβέρνησης, ενώ στη συνέχεια εκμεταλλεύτηκαν την έλλειψη ισχύος του νέου προέδρου, με αποτέλεσμα να πάρουν υπό τον έλεγχό τους την επαρχία Saada και γειτονικές περιοχές αυτής. Οι Χούτι πέτυχαν την υποστήριξη όσων είχαν απογοητευθεί από την πολιτική μετάβαση στη χώρα, συμπεριλαμβανομένων και των Σουνιτών. Τον Ιανουάριο του 2015 κλιμακώθηκαν οι ενέργειές τους, αφού περικύκλωσαν το προεδρικό μέγαρο και άλλα κύρια σημεία της Sana’a, ωσότου τελικά να την καταλάβουν. Οι βλέψεις τους ήταν να ελέγξουν ολόκληρη τη χώρα, ενώ παράλληλα ο Hadi αναγκάστηκε να φύγει στο εξωτερικό (ΒBC,2018). -àhttps://powerpolitics.eu/στριγγα-παρασκευη-5-05-18-ανθρωπινα-δικαιω/






imerodromos
Η βόμβα που σκότωσε 51 ανθρώπους, μεταξύ των οποίων και 40 παιδιά, όταν έπληξε ένα λεωφορείο στη βόρεια Υεμένη, σε αεροπορική επιδρομή που πραγματοποίησε ο συνασπισμός υπό τη σημαία της Σαουδικής Αραβίας, που μάχεται τους σιίτες αντάρτες Χούθι, ήταν αμερικανικής κατασκευής, σύμφωνα με το τηλεοπτικό δίκτυο CNN.

Με βάση την πηγή αυτή, η βόμβα είχε πουληθεί από τις ΗΠΑ στη Σαουδική Αραβία στο πλαίσιο μιας συμφωνίας που είχε επιτευχθεί μεταξύ του Στέιτ Ντιπάρτμεντ και του Ριάντ.

Οι εικόνες που βιντεοσκοπήθηκαν μετά την επίθεση της 9ης Αυγούστου στη Σάαντα, το προπύργιο των ανταρτών, δείχνουν θραύσματα της οβίδας που φέρουν επάνω κάποια ψηφία. Από αυτά συνάγεται ότι επρόκειτο για μια βόμβα ακριβείας, κατευθυνόμενη με λέιζερ (LGB), Mark 82. Οι βόμβες αυτού του τύπου κατασκευάζονται από την αμερικανική εταιρεία Lockheed Martin, μετέδωσε το CNN επικαλούμενο ειδικούς στον τομέα των εξοπλισμών.





_____________
Υεμένη  
Η πρωτεύουσα ΣαναάSana'a











Τα παραδοσιακά χειροποίητα μαχαίρια «τζαμπία» που οι περισσότεροι άνδρες κρεμούν στην ζώνη τους

Οι πολυόροφες κατοικίες από πηλό στην πόλη Σιμπάμ της επαρχίας Χαδραμαούτ

Το παλάτι της Βασίλισσας Arwa του 11ουαιώνα


Ma'rib 

_____________________________________________________________



Τρίτη 21 Αυγούστου 2018

Από τη Μύκονο το θαύμα το μικρό της Φύσης



Λέω και ξαναλέω για την άλλη Μύκονο που δε θα δείτε στις λαϊκές εκπομπές και στα λίγα κοσμικά περιοδικά που έχουν απομείνει. 
Το Αγράρι είναι μια από τις πιο όμορφες παραλίες του νησιού. Νότια, με κρυστάλλινα νερά και γκριζόλευκη άμμο είναι από τις λίγες όπου αντί να σε κουφαίνουν τα ντεσιμπέλ χαίρεσαι την ησυχία πλάι σε ανθρώπους που διαβάζουν τα βιβλία τους. Gay ζευγάρια, κι όχι μόνο, δίχως οργανωμένα σπορ, ξαπλώστρες, service, αλλά με μόνο μια καλή ήσυχη ταβέρνα και δωμάτια για ρομαντικούς παραθεριστές.

Σε λίγο παντού θα ξεφυτρώσει το σπάνιο πλέον κρινάκι της άμμου που μοσχοβολά σα γιασεμί κι αγiόκλημα. Δε θα το δείτε, δε θα σας το δείξουν οι ειδήσεις που επιλέγουν τι σας ενδιαφέρει κι έχουν αποφασίσει για σάς ότι προτεραιότητα δίνετε σε οπίσθια διασήμων αοιδών με αηδή συνολάκια. Δικαίωμά σας κι αυτό, καθένας το μυαλό του το γεμίζει με ό,τι θέλει. 
Αν θέλετε λοιπόν, 
από τη Μύκονο για σας σήμερα έχουμε νεογέννητα χελωνάκια.
Φέρω τα videos 
Κι ευχαριστώ θερμά την Eleanna Daktilidi.

κ





Συστάσεις του ΑΡΧΕΛΩΝ προς τους λουόμενους σχετικά με την παρουσία θαλασσίων χελωνών στις ακτές - 08/08/2018
8 Αυγούστου 2018
Με αφορμή την παρουσία θαλασσίων χελωνών σε παραλίες της Αττικής και πιο συγκεκριμένα τα περιστατικά ελαφρού τραυματισμού λουόμενων στις περιοχές του Πόρτο Ράφτη και της Παλαιάς Φώκαιας, ο Σύλλογος ΑΡΧΕΛΩΝ θα ήθελε να παραθέσει κάποιες σημαντικές και απαραίτητες πληροφορίες με στόχο τη σωστή ενημέρωση του κοινού και την αποφυγή εσφαλμένων συμπερασμάτων.
Οι θαλάσσιες χελώνες απαντώνται σε ολόκληρο το θαλάσσιο χώρο της Ελλάδας όπου ζευγαρώνουν, τρέφονται και μεταναστεύουν. Βρίσκονται υπό προστασία καθώς υπάρχουν πολλοί παράγοντες που απειλούν την επιβίωσή τους. Οι σοβαρότερες απειλές για τις θαλάσσιες χελώνες στη Μεσόγειο είναι η τουριστική ανάπτυξη των παραλιών ωοτοκίας και η τυχαία σύλληψη σε αλιευτικά εργαλεία. Είναι κατεξοχήν ήρεμα ζώα και υπό φυσιολογικές συνθήκες δεν εκδηλώνουν επιθετική συμπεριφορά προς τον άνθρωπο.
Σύμφωνα με πληροφορίες από πολίτες, στις παραλίες της Αττικής, όπου σημειώθηκαν περιστατικά δαγκώματος των λουόμενων, φαίνεται να έχει παρατηρηθεί τάισμα των θαλασσίων χελωνών. Η παροχή τροφής σε άγρια ζώα επηρεάζει τόσο την υγεία τους όσο και τη συμπεριφορά τους και αποτελεί σημαντική όχληση και απειλή για τα προστατευόμενα ζώα. Με τέτοιου είδους πρακτικές, οι θαλάσσιες χελώνες συσχετίζουν την ανθρώπινη παρουσία με τροφή. Αυτό το γεγονός τις οδηγεί στο να εξοικειώνονται και να πλησιάζουν τους ανθρώπους με σκοπό την αναζήτηση τροφής, εκδηλώνοντας έτσι την αντίστοιχη συμπεριφορά που έχουν κατά τη διάρκεια της φυσιολογικής τους τροφοληψίας στη φύση.
Ο Σύλλογος ΑΡΧΕΛΩΝ θα ήθελε να τονίσει ότι η πρακτική ταΐσματος των θαλασσίων χελωνών πρέπει άμεσα να σταματήσει διότι:
  • Τα άγρια ζώα δεν είναι και δεν πρέπει να αντιμετωπίζονται ως κατοικίδια
  • Η θάλασσα είναι το φυσικό περιβάλλον των θαλασσίων χελωνών στο οποίο διατρέφονται με όλα τα απαραίτητα συστατικά
  • Η παροχή φαγητού στα άγρια ζώα μπορεί να προκαλέσει μακροπρόθεσμα προβλήματα στη φυσιολογική συμπεριφορά τους καθώς και στην ασφάλεια των ανθρώπων
Εκτός από το τάισμα αυτών των ζώων δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να επιχειρούμε και να πραγματοποιούμε οποιουδήποτε είδους φυσική επαφή, για παράδειγμα να ακουμπάμε ή να χαϊδεύουμε τα ζώα Είναι πολύ πιθανόν, λοιπόν, η παροχή φαγητού στις θαλάσσιες χελώνες των συγκεκριμένων περιοχών να είναι η αιτία των περιστατικών που σημειώθηκαν. Μια πιθανή επέμβαση και μεταφορά αυτών των ζώων δεν είναι επιτρεπτή καθώς βρίσκονται στο φυσικό τους περιβάλλον. Η αποτελεσματική λύση για αυτά τα περιστατικά είναι η άμεση διακοπή της πρακτικής του ταΐσματος και φυσικά η αποφυγή οποιασδήποτε φυσικής επαφής με το άγριο ζώο. Οι πλέον αξιόπιστες επιστημονικές μελέτες οδηγούν στο συμπέρασμα ότι οφείλουμε να προστατεύσουμε τις θαλάσσιες χελώνες και να συνυπάρξουμε μαζί τους, όπως και με όλα τα άλλα είδη άγριων ζώων στη στεριά και τη θάλασσα.
Πληροφορίες: Ειρήνη Κασιμάτη, Υπεύθυνη Δικτύου Διάσωσης & Περίθαλψης, Τηλ./Fax: 210 8944 444, 6941 511 511, e-mailrescue@archelon.gr

_________________________________
Κι ένα σχόλιο
Σύμφωνα με τις πληροφορίες του ΑΡΧΕΛΩΝ , και την βιβλιογραφία,η caretta-caretta γυρίζει να εναποθέσει τα αυγά της στον τόπο που γεννήθηκε.Αυτο σημαίνει ,ότι το φαινόμενο στο Αγραρι Μυκόνου θα επαναληφθεί.  Σε 20 χρόνια που θα έχουν ενηλικιωθεί τα μωρά μας

Agrari Beach Mykonos

Σολωμού 57
Αθήνα