Νοηματική. Το έχω ξαναπεί, κάποτε κι εγώ το είχα για πρόοδο. Τώρα τρομάζω και θυμώνω, ιδίως από όταν είδα πώς γράφουν οι νοηματίζοντες κωφοί, απόφοιτοι ειδικών σχολείων.
Το πανίσχυρο λόμπυ της Νοηματικής, που την ερχόμενη εβδομάδα οργανώνει ημερίδες και φεστιβάλ, χρηματοδοτείται από δικά μας χρήματα για να κρατά σε πνευματική απομόνωση ανθρώπους που η σύγχρονη ιατρική και το κανονικό σχολείο θα τους είχαν βοηθήσει να ενταχθούν και να απολαμβάνουν την κουλτούρα όλων μας.
Θα το πω ωμά και σκληρά:
τους φυλακίζουν μέσα στη Βλακεία.
Με πόνο φέρνω σε εικόνα δείγμα γραπτού διαλόγου. Κωφοί προσπαθούν να επικοινωνήσουν για μια εκδήλωση και, αν και όχι ηλίθιοι, επειδή ούτε ουσιαστικό από ρήμα δεν ξεχωρίζουν, άλλος θα πάει στην Ομοσπονδία, άλλος στη Ν Σμύρνη κι άλλος, ίσως, στο σωστό σημείο.
Αλλά οι κουφοί, ξέρετε, δεν είναι τυφλοί, μπορούν να διαβάσουν. Γιατί λοιπόν να μη μαθαίνουν να γράφουν (και να σκέπτονται) σωστά; Γιατί να βγάζουμε στις ειδήσεις πεντάλεπτο της κυρίας με τα νοήματα αντί να έχει όλο το δελτίο υποτίτλους;
Για το Κουφοχωριό, το Ακουμπώ και την Ακουστήριξη έχω ξαναμιλήσει, όπως και για την ποιήτρια και γιατρό Σοφία Κολοτούρου που, κωφή η ίδια, αγωνίζεται για τα δικαιώματα των ανθρώπων με προβλήματα ακοής.
Φέρνω Δελτίο Τύπου και καλώ να κοινοποιήσουμε, ιδίως τώρα που αρχίζει η νέα σαιζόν και φρέσκα πελατάκια, αθώα παιδιά θα παγιδευτούν στη Νοηματική και σε ειδικά σχολεία για να ζήσουν όλη τους τη ζωή φυλακισμένα όχι λόγω φυσικής αναπηρίας μα λόγω προκατάληψης και συμφερόντων.
_____________
Δείγμα γραφής ενηλίκου.
Δεν ξέρω εσείς μα εγώ το βλέπω και ντρέπομαι.
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Στο πλαίσιο της Δράσης «Καθολική Προσβασιμότητα για κωφούς και βαρήκοους – Υπότιτλοι Παντού» αντιπροσωπεία της Ακουστήριξης με επικεφαλής την Πρόεδρό της κυρία Σοφία Κολοτούρου, την Πέμπτη 13 Σεπτεμβρίου 2018, επισκέφτηκε το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, Επικοινωνιών και Ενημέρωσης και συνομίλησε με τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου κ. Γιώργο Φλωρεντή.
Θέματα της συζήτησης ήταν:
• Η εφαρμογή των προβλέψεων του Νόμου «Συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις δημοσίου και λοιπές ασφαλιστικές διατάξεις, Ενίσχυση της προστασίας των εργαζομένων, Δικαιώματα ατόμων με αναπηρίες και άλλες διατάξεις» που ψηφίστηκε τον Σεπτέμβριο του 2017, για τον υποτιτλισμό των τηλεοπτικών, ενημερωτικών και ψυχαγωγικών εκπομπών και τις τεχνολογίες speech to text.
• Η εφαρμογή του ΦΕΚ αδειοδότησης των νέων τηλεοπτικών καναλιών, που προβλέπει κατ’ αρχήν τηλεοπτικά δελτία ειδήσεων για κωφούς και βαρήκοους υποτιτλισμένα στα ελληνικά, παράλληλα με νοηματική.
• Η εφαρμογή των αυτόματων συστημάτων on demand υποτιτλισμού μέσω teletext σε όλο το φάσμα των τηλεοπτικών εκπομπών (και σε πραγματικό χρόνο).
• Η άμεση εφαρμογή του υποτιτλισμού σε όλο των εύρος τηλεοπτικών παραγωγών στη Δημόσια Τηλέοραση και η υιοθέτηση τεχνολογιών speech to text, με γνώμονα την καθολική προσβασιμότητα κωφών και βαρηκόων χωρίς αποκλεισμούς και εξαιρέσεις.
• Η άμεση εφαρμογή υποτιτλισμού όλου του τηλεοπτικού υλικού στο κανάλι της Βουλής, όπως και η υιοθέτηση τεχνολογιών και υπηρεσιών speech to text.
Αποτέλεσμα της γόνιμης συζήτησης με τον Γενικό Γραμματέα είναι η έναρξη μιας σταθερής συνεργασίας με το Υπουργείο στα θέματα Προσβασιμότητας, ώστε η Δράση μας «Καθολική Προσβασιμότητα για κωφούς και βαρήκοους – Υπότιτλοι Παντού» να έχει τα προσδοκώμενα αποτελέσματα.
_________________________________
Sofia Kolotourou Σύμφωνα με την ΟΜΚΕ, εγώ, ο Βαγγέλης και ο Μπάρμπα Μήτσος στην Ανω Ραχούλα που βαριακούει επειδή πάτησε τα 80, έχουμε όλοι φυσική -μητρική μας γλώσσα τη νοηματική. Κι αν δεν το υπογράψουμε, είναι επειδή έχουμε ψυχολογικά προβλήματα και δεν αποδεχόμαστε την κατάστασή μας.
Κατά τ άλλα η Ομοσπονδία επιδοτείται με 80 χιλιάδες ευρώ το χρόνο, για να καλύπτει όλες τις ανάγκες όλων των κωφών και όλων των βαρηκόων της χώρας. Και το Ιδρυμα Κωφών και βαρηκόων με 1,5 εκατ ευρώ το χρόνο.
ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ
ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ
ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΝΟΗΜΑΤΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ
ΑΡΧΕΣ
1. Τα Κωφά και Βαρήκοα Άτομα - φυσικοί χρήστες της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας αποτελούν μια ευπαθή κοινωνική ομάδα, αλλά επιπρόσθετα και μια γλωσσική μειονότητα, μέσω της δικής τους γλώσσας επικοινωνίας τους και της κουλτούρας τους, συνεπώς θα πρέπει να απολαμβάνουν τα ίδια δικαιώματα που έχουν άλλες γλωσσικές μειονότητες.
2. Τα Κωφά και Βαρήκοα Άτομα χρησιμοποιούν την Ελληνική Νοηματική Γλώσσα ως φυσική μητρική τους γλώσσα.
ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ
ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΝΟΗΜΑΤΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ
ΑΡΧΕΣ
1. Τα Κωφά και Βαρήκοα Άτομα - φυσικοί χρήστες της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας αποτελούν μια ευπαθή κοινωνική ομάδα, αλλά επιπρόσθετα και μια γλωσσική μειονότητα, μέσω της δικής τους γλώσσας επικοινωνίας τους και της κουλτούρας τους, συνεπώς θα πρέπει να απολαμβάνουν τα ίδια δικαιώματα που έχουν άλλες γλωσσικές μειονότητες.
2. Τα Κωφά και Βαρήκοα Άτομα χρησιμοποιούν την Ελληνική Νοηματική Γλώσσα ως φυσική μητρική τους γλώσσα.
Ας πω κι εγω δυο πράγματα απ΄όσα έχω καταλάβει πως συμβαίνουν στους ανθρώπους που έχουν προβλήματα ακοής:-
1. ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΚΩΦΟΥ
Θέλοντας κάποιοι (μάλλον ακούοντες) να κάνουν "πλεονέκτημα" την αναπηρία και να δώσουν αυτοπεποίθηση στους κωφούς, επινόησαν έναν ορισμό "εκλεκτού" για όσους έπασχαν από κώφωση και μια ιδεολογία που δεν ήθελε την κώφωση να την αντιλαμβάνονται οι κωφοί ως αναπηρία, αλλά ως "ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ" μιας ιδιαιτερότητας που έτυχε να έχουν. Μέχρι εδώ, και όσο το βλέπουμε ως κίνητρο για να ξεπεράσουν οι κωφοί τυχόν αναστολές, ντροπές, μπούλινγκ που τυχόν συνάντησαν, είναι ok. Όταν όμως φτάνει ο κωφός να γκετοποιείται μην έχοντας ουσιαστική επαφή με ακούοντες αλλά μόνο με άλλους συμπάσχοντες ή ακούοντες νοηματιστές (που ξέρουν νοηματική δηλαδή) τότε αρχίζει και υπάρχει πρόβλημα.
Και θα μου πείτε, γιατί να γκετοποιηθεί; τον εμποδίζει κανεις να κάνει παρέα με ακούοντες;
Εδώ έρχεται και μπαίνει σφήνα η "νοηματική γλώσσα" και η εκπαίδευση που λαμβάνουν στα "ειδικά σχολεία" για κωφά παιδιά.
2. ΝΟΗΜΑΤΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ - ΕΙΔΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ
Καλώς ή κακώς η επιτυχία κάποιας εφαρμογής ή κάποιας ιδέας κρίνεται από το αποτέλεσμα.
Και δυστυχώς υπάρχουν πάμπολλα παραδείγματα γραπτών, που έχω δει με τα μάτια μου, και αποδεικνύουν πως πολλά από τα κωφά παιδιά που φοίτησαν στα ειδικά σχολεία, έχοντας δασκάλους κωφούς ή ακούοντες νοηματιστές, δεν έμαθαν γράμματα...
Συγκεκριμένα, δε μπορούν να συντάξουν σωστά μια απλή πρόταση στα ελληνικά ως ενήλικες πια. Γράφουν λέξεις στη σειρά ακριβώς όπως "μιλάνε" στη νοηματική με αποτέλεσμα να μην καταλαβαίνει κανείς, τι εννοούν. Φανταστείτε ένα γραπτό σαν μετάφραση του γκουγκλ δηλαδή που μαντεύεις από τα συμφραζόμενα, τι περίπου θέλει να πει.
Άρα, αυτά τα παιδιά (στην πλειοψηφία τους) αποφοιτούν με πολύ σοβαρό έλλειμμα επικοινωνίας στην ελληνική γλώσσα, έχοντας επαναπαυτεί ( ; ) στην επικοινωνία με άλλους κωφούς μέσω της νοηματικής.
Το έλλειμμα λοιπόν που έχουν στο γραπτό λόγο, που όπως καταλαβαίνω έρχεται ως συμπληρωματικός και δευτερεύων στην εκπαίδευσή τους, στερεί πολύτιμες δυνατότητες από τα κωφά παιδιά. (Είχα δυο συμμαθητές εντελώς κωφούς στα "πέτρινα" χρόνια προ του 1980 που καμιά ευαισθητοποίηση από τους ακούοντες (δασκάλους και μαθητές) δεν υπήρχε όπως δεν υπήρχαν ούτε ίντερνετ, sms, Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης και άλλες ευκολίες επικοινωνίας που υπάρχουν σήμερα. Όμως, παρόλες τις δυσκολίες που είχαν, έχοντας τελειώσει μόνο δημοτικό [κανονικό συνοικιακό δημόσιο σχολείο] γράφουν πιο σωστα συντακτικά και πιο ορθογραφημένα από πολλούς που έχουν τελειώσει ακόμα και πανεπιστήμια ακόμα και θεωρητικής κατεύθυνσης. Όταν τους ρώτησα πώς τα κατάφεραν; μου είπαν πως λόγω της "απομόνωσης" και της δυσκολίας επικοινωνίας, ΔΙΑΒΑΖΑΝ πάρα πολλά βιβλία).
Αναρωτιέμαι αν τα παιδιά που τέλειωσαν ειδικά σχολεία, τα τελευταία 25-30 χρόνια που επικράτησε η νοηματική, μπορούν άνετα να διαβάζουν και να κατανοούν κείμενο. Το αν μπορούν να γράψουν... το έχω ήδη δει, αξιολογήσει και απαντήσει μόνη μου, όχι μόνο από το παρακάτω δημοσίευμα της Δάφνης.
Αναρωτιέμαι, βλέποντας το αποτέλεσμα αυτής της εκπαίδευσης αν οι δάσκαλοι τους (τουλάχιστον οι ακούοντες) είναι ικανοποιημένοι.
Αναρωτιέμαι το κράτος που πληρώνει έναν σκασμό λεφτά για δασκάλους νοηματικής και διερμηνείς στους κωφούς είναι ικανοποιημένο;
(Διάβασα πρόσφατα ως ακόμα ένα επίτευγμα το ότι μεταφράστηκαν οι οδηγίες ανάληψης - κατάθεσης στα ΑΤΜ μηχανήματα στη νοηματική). Μα είναι δυνατόν ένας κωφός να μην είναι σε θέση ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΕΙ και ΝΑ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕΙ απλές οδηγίες που τις διαβάζει και τις καταλαβαίνει ακόμα και υπερήλικας;
Δεν είμαι εναντίον της νοηματικής. Θεωρώ πως είναι ένα επιπλέον βοήθημα επικοινωνίας για τους κωφούς και ιδιαίτερα για τους κωφούς που είναι ταυτόχρονα άλαλοι. Όμως δεν μπορεί να αποδώσει λεπτές έννοιες, λογοτεχνία, ή επιστημονική ορολογία. Είναι πιο πολύ μια γλώσσα που καλύπτει τις ανάγκες της καθημερινής επικοινωνίας.
Έιναι τελικά τελείως ακατανόητο για μένα (κρίνοντας εκ του αποτελέσματος) το γιατί οι δάσκαλοι ή το υπουργείο επέλεξαν να υπερισχύσει η νοηματική της ελληνικής γλώσσας στην εκπαίδευση των κωφών παιδιών δημιουργώντας γενιές παιδιών που δεν είναι σε θέση να κατανοήσουν με ευχέρια και ακόμα περισσότερο να γράψουν κείμενο στα ελληνικά. Το θεωρώ απαράδεκτο και πλήρη αποτυχία του συστήματος αυτού.
Το αν αυτό είναι απλώς το αποτέλεσμα ενός αποτυχημένου συστήματος ή εξυπηρετεί κάποια συμφέροντα, είναι προς διερεύνηση.
1. ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΚΩΦΟΥ
Θέλοντας κάποιοι (μάλλον ακούοντες) να κάνουν "πλεονέκτημα" την αναπηρία και να δώσουν αυτοπεποίθηση στους κωφούς, επινόησαν έναν ορισμό "εκλεκτού" για όσους έπασχαν από κώφωση και μια ιδεολογία που δεν ήθελε την κώφωση να την αντιλαμβάνονται οι κωφοί ως αναπηρία, αλλά ως "ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ" μιας ιδιαιτερότητας που έτυχε να έχουν. Μέχρι εδώ, και όσο το βλέπουμε ως κίνητρο για να ξεπεράσουν οι κωφοί τυχόν αναστολές, ντροπές, μπούλινγκ που τυχόν συνάντησαν, είναι ok. Όταν όμως φτάνει ο κωφός να γκετοποιείται μην έχοντας ουσιαστική επαφή με ακούοντες αλλά μόνο με άλλους συμπάσχοντες ή ακούοντες νοηματιστές (που ξέρουν νοηματική δηλαδή) τότε αρχίζει και υπάρχει πρόβλημα.
Και θα μου πείτε, γιατί να γκετοποιηθεί; τον εμποδίζει κανεις να κάνει παρέα με ακούοντες;
Εδώ έρχεται και μπαίνει σφήνα η "νοηματική γλώσσα" και η εκπαίδευση που λαμβάνουν στα "ειδικά σχολεία" για κωφά παιδιά.
2. ΝΟΗΜΑΤΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ - ΕΙΔΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ
Καλώς ή κακώς η επιτυχία κάποιας εφαρμογής ή κάποιας ιδέας κρίνεται από το αποτέλεσμα.
Και δυστυχώς υπάρχουν πάμπολλα παραδείγματα γραπτών, που έχω δει με τα μάτια μου, και αποδεικνύουν πως πολλά από τα κωφά παιδιά που φοίτησαν στα ειδικά σχολεία, έχοντας δασκάλους κωφούς ή ακούοντες νοηματιστές, δεν έμαθαν γράμματα...
Συγκεκριμένα, δε μπορούν να συντάξουν σωστά μια απλή πρόταση στα ελληνικά ως ενήλικες πια. Γράφουν λέξεις στη σειρά ακριβώς όπως "μιλάνε" στη νοηματική με αποτέλεσμα να μην καταλαβαίνει κανείς, τι εννοούν. Φανταστείτε ένα γραπτό σαν μετάφραση του γκουγκλ δηλαδή που μαντεύεις από τα συμφραζόμενα, τι περίπου θέλει να πει.
Άρα, αυτά τα παιδιά (στην πλειοψηφία τους) αποφοιτούν με πολύ σοβαρό έλλειμμα επικοινωνίας στην ελληνική γλώσσα, έχοντας επαναπαυτεί ( ; ) στην επικοινωνία με άλλους κωφούς μέσω της νοηματικής.
Το έλλειμμα λοιπόν που έχουν στο γραπτό λόγο, που όπως καταλαβαίνω έρχεται ως συμπληρωματικός και δευτερεύων στην εκπαίδευσή τους, στερεί πολύτιμες δυνατότητες από τα κωφά παιδιά. (Είχα δυο συμμαθητές εντελώς κωφούς στα "πέτρινα" χρόνια προ του 1980 που καμιά ευαισθητοποίηση από τους ακούοντες (δασκάλους και μαθητές) δεν υπήρχε όπως δεν υπήρχαν ούτε ίντερνετ, sms, Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης και άλλες ευκολίες επικοινωνίας που υπάρχουν σήμερα. Όμως, παρόλες τις δυσκολίες που είχαν, έχοντας τελειώσει μόνο δημοτικό [κανονικό συνοικιακό δημόσιο σχολείο] γράφουν πιο σωστα συντακτικά και πιο ορθογραφημένα από πολλούς που έχουν τελειώσει ακόμα και πανεπιστήμια ακόμα και θεωρητικής κατεύθυνσης. Όταν τους ρώτησα πώς τα κατάφεραν; μου είπαν πως λόγω της "απομόνωσης" και της δυσκολίας επικοινωνίας, ΔΙΑΒΑΖΑΝ πάρα πολλά βιβλία).
Αναρωτιέμαι αν τα παιδιά που τέλειωσαν ειδικά σχολεία, τα τελευταία 25-30 χρόνια που επικράτησε η νοηματική, μπορούν άνετα να διαβάζουν και να κατανοούν κείμενο. Το αν μπορούν να γράψουν... το έχω ήδη δει, αξιολογήσει και απαντήσει μόνη μου, όχι μόνο από το παρακάτω δημοσίευμα της Δάφνης.
Αναρωτιέμαι, βλέποντας το αποτέλεσμα αυτής της εκπαίδευσης αν οι δάσκαλοι τους (τουλάχιστον οι ακούοντες) είναι ικανοποιημένοι.
Αναρωτιέμαι το κράτος που πληρώνει έναν σκασμό λεφτά για δασκάλους νοηματικής και διερμηνείς στους κωφούς είναι ικανοποιημένο;
(Διάβασα πρόσφατα ως ακόμα ένα επίτευγμα το ότι μεταφράστηκαν οι οδηγίες ανάληψης - κατάθεσης στα ΑΤΜ μηχανήματα στη νοηματική). Μα είναι δυνατόν ένας κωφός να μην είναι σε θέση ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΕΙ και ΝΑ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕΙ απλές οδηγίες που τις διαβάζει και τις καταλαβαίνει ακόμα και υπερήλικας;
Δεν είμαι εναντίον της νοηματικής. Θεωρώ πως είναι ένα επιπλέον βοήθημα επικοινωνίας για τους κωφούς και ιδιαίτερα για τους κωφούς που είναι ταυτόχρονα άλαλοι. Όμως δεν μπορεί να αποδώσει λεπτές έννοιες, λογοτεχνία, ή επιστημονική ορολογία. Είναι πιο πολύ μια γλώσσα που καλύπτει τις ανάγκες της καθημερινής επικοινωνίας.
Έιναι τελικά τελείως ακατανόητο για μένα (κρίνοντας εκ του αποτελέσματος) το γιατί οι δάσκαλοι ή το υπουργείο επέλεξαν να υπερισχύσει η νοηματική της ελληνικής γλώσσας στην εκπαίδευση των κωφών παιδιών δημιουργώντας γενιές παιδιών που δεν είναι σε θέση να κατανοήσουν με ευχέρια και ακόμα περισσότερο να γράψουν κείμενο στα ελληνικά. Το θεωρώ απαράδεκτο και πλήρη αποτυχία του συστήματος αυτού.
Το αν αυτό είναι απλώς το αποτέλεσμα ενός αποτυχημένου συστήματος ή εξυπηρετεί κάποια συμφέροντα, είναι προς διερεύνηση.
3. ΚΟΧΛΙΑΚΑ ΕΜΦΥΤΕΥΜΑΤΑ
Η επιστήμη προοδεύει. Έτσι λοιπόν υπάρχουν τα κοχλιακά εμφυτεύματα (το 1996 εμφυτεύτηκε το πρώτο) τα οποία εφόσον τα παιδιά διαγνωστούν εγκαίρως και τους τοποθετηθούν προ της ηλικίας των 3-4 ετών στις περισσότερες περιπτώσεις έχουν εξαιρετικά αποτελέσματα.Σχεδόν παύει να είναι κωφό ένα παιδί. Ακούει και μιλάει. Ποιος μπορεί να μην τα θέλει; ποιος μπορεί να τα δαιμονοποιεί και να μην επιλέξει εμφύτευση κοχλιακού στο κωφό παιδί του αν οι γιατροί λένε πως με το κοχλιακό το παιδί του θα ακούσει; Και όμως... υπάρχουν κωφοί γονείς που επιλέγουν για το παιδί τους να παραμείνει κωφό για να κρατήσει την "ταυτότητά κωφού", αυτήν την ιδιαιτερότητα όπως λένε, μην αναγνωρίζοντάς την ως αναπηρία, αλλά μάλλον ως πλεονέκτημα...
Στο "ποιος τυφλός δε θέλει το φως του;" δεν υπάρχει μεγάλη αντιστοιχία στο "ποιος κουφός δε θέλει την ακοή του;" και να ζήσει μια σχετικά φυσιολογική ζωή ξεφεύγοντας από την αναπηρία του. Δυστυχώς.
4. ΥΠΟΤΙΤΛΟΙ - SPEECH TO TEXT - NOHMATIKH
Tο 1985 ο Πουλάκης έλεγε τις ειδήσεις στη νοηματική έχοντας ΚΑΙ υπότιτλους. Οι υπότιτλοι όμως εξαφανίστηκαν και δεν ξαναεμφανίστηκαν από τότε, ούτε στα Δελτία ειδήσεων για έχοντες προβλήματα ακοής, ούτε σε σειρές στην ελληνική τηλεόραση. Μόνο στο "μέγκα" είχαν υποτιτλιστεί κάποιες σειρές για κάποιο μικρό διάστημα στο παρελθόν και στο "έψιλον" πριν κάποιους μήνες οι ειδήσεις. Όμως το έκοψαν.
Σε συνέδρια κωφών (στην Ελλάδα) δεν υπάρχουν υπότιτλοι (τεχνολογία speech to text). Στην Ευρώπη υπάρχουν φυσικά εδώ και πολλά χρόνια (20+). Εδώ δεν τα ξέρουν; Δεν τους χρειάζονται; Δεν αντιμετωπίζουν ΙΣΟΤΙΜΑ όλους τους κωφούς;
Η τεχνολογία υπάρχει. Οι υπότιτλοι βοηθούν ακόμα και βαρήκοους ηλικιωμένους. Γιατί δε μπαίνουν; Γιατί βγήκαν ακόμα κι εκεί που μπήκαν; Γιατί δεν διεκδικούνται σθεναρά από τους συλλόγους κωφών και την ομοσπονδία τους; Γιατί δεν παλευουν γι΄αυτούς σθεναρά για να τους επιβάλλουν, όπως πάλεψαν και επέβαλαν την νοηματική;
Το κόστος υποτιτλισμού είναι περίπου 1 ευρώ το λεπτό. Δεν είναι τρομερό. Η τεχνολογία speech to text υπάρχει ακόμα και στο κινητό μας τηλέφωνο (λέμε διεύθυνση και αναγνωρίζει γράφοντας και βρίσκοντας στο χάρτη που θέλουμε να πάμε)
Γιατί δε διεκδικούνται αυτά; γιατί δεν εφαρμόζονται;
Γιατί προτιμάται η νοηματική που ΔΕΝ ΕΞΥΠΗΡΕΤΕΙ όλους τους κωφοβαρήκοους; (υπάρχουν κωφοί που δεν την ξέρουν, υπάρχουν άτομα που χάνουν την ακοή τους σε μεγάλη ηλικία, υπάρχουν ηλικιωμένοι)
------
Είναι εύλογο πως ένας ακούων που ασκεί το επάγγελμα του διερμηνέα νοηματικής ή διδάσκει νοηματική θέλει αφενός να συνεχίσουν να υπάρχουν κωφοί και αφετέρου να συνεχίσουν οι κωφοί να μαθαίνουν νοηματική ώστε να έχει επαγγελματικό μέλλον .
Εύλογο επίσης το θα ότι όσο πιο ανίκανοι να κατανοήσουν κείμενο είναι οι κωφοί, τόσο πιο πολύ ανάγκη θα έχουν τις υπηρεσίες των διερμηνέων.
Ξαναλέω πως δεν εναντιώνομαι στη νοηματική. Εναντιώνομαι όμως σε όσους δε μαθαίνουν την ελληνική γλώσσα στα κωφά παιδιά και σε όσους εμποδίζουν την προσβασιμότητα των κωφών που δεν ξέρουν νοηματική στερώντας τους την ενημέρωση και στην ψυχαγωγία (υπότιτλοι).
Σε όσους δηλαδή ΕΠΙΒΑΛΛΟΥΝ τη νοηματική ως πρωτεύουσα ή ως μοναδική επιλογή.
Η κώφωση δεν μπορεί να αποτελεί επιλογή, όταν σε κάποιες περιπτώσεις έγκαιρης διάγνωσης μπορεί να θεραπευτεί στα παιδιά.
Συνοψίζοντας:
Αν θέλουμε να είμαστε "ευαισθητοποιημένοι" απέναντι σε μια ομάδα συνανθρώπων μας ΔΕ ΓΙΝΕΤΑΙ ΝΑ ΑΠΟΚΛΕΙΟΥΜΕ κάποιους (πχ. όσους δεν ξέρουν νοηματική) ούτε να στερούμε (εκ του αποτελέσματος ή από επιλογή) τη ΒΑΣΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ στην ελληνική γλώσσα στα κωφά παιδιά στερώντας τους πολύτιμες δεξιότητες για την μετέπειτα εξέλιξή τους.
(έγραψα τελικά πολύ παραπάνω από "δυο" πραγματα που αρχικά έιχα κατά νου, αλλά νομίζω, αξιζε προκειμένου να γίνει κατανοητό το τι συμβαίνει, ή τουλάχιστον τι εγώ έχω καταλάβει πως συμβαίνει).
Η επιστήμη προοδεύει. Έτσι λοιπόν υπάρχουν τα κοχλιακά εμφυτεύματα (το 1996 εμφυτεύτηκε το πρώτο) τα οποία εφόσον τα παιδιά διαγνωστούν εγκαίρως και τους τοποθετηθούν προ της ηλικίας των 3-4 ετών στις περισσότερες περιπτώσεις έχουν εξαιρετικά αποτελέσματα.Σχεδόν παύει να είναι κωφό ένα παιδί. Ακούει και μιλάει. Ποιος μπορεί να μην τα θέλει; ποιος μπορεί να τα δαιμονοποιεί και να μην επιλέξει εμφύτευση κοχλιακού στο κωφό παιδί του αν οι γιατροί λένε πως με το κοχλιακό το παιδί του θα ακούσει; Και όμως... υπάρχουν κωφοί γονείς που επιλέγουν για το παιδί τους να παραμείνει κωφό για να κρατήσει την "ταυτότητά κωφού", αυτήν την ιδιαιτερότητα όπως λένε, μην αναγνωρίζοντάς την ως αναπηρία, αλλά μάλλον ως πλεονέκτημα...
Στο "ποιος τυφλός δε θέλει το φως του;" δεν υπάρχει μεγάλη αντιστοιχία στο "ποιος κουφός δε θέλει την ακοή του;" και να ζήσει μια σχετικά φυσιολογική ζωή ξεφεύγοντας από την αναπηρία του. Δυστυχώς.
4. ΥΠΟΤΙΤΛΟΙ - SPEECH TO TEXT - NOHMATIKH
Tο 1985 ο Πουλάκης έλεγε τις ειδήσεις στη νοηματική έχοντας ΚΑΙ υπότιτλους. Οι υπότιτλοι όμως εξαφανίστηκαν και δεν ξαναεμφανίστηκαν από τότε, ούτε στα Δελτία ειδήσεων για έχοντες προβλήματα ακοής, ούτε σε σειρές στην ελληνική τηλεόραση. Μόνο στο "μέγκα" είχαν υποτιτλιστεί κάποιες σειρές για κάποιο μικρό διάστημα στο παρελθόν και στο "έψιλον" πριν κάποιους μήνες οι ειδήσεις. Όμως το έκοψαν.
Σε συνέδρια κωφών (στην Ελλάδα) δεν υπάρχουν υπότιτλοι (τεχνολογία speech to text). Στην Ευρώπη υπάρχουν φυσικά εδώ και πολλά χρόνια (20+). Εδώ δεν τα ξέρουν; Δεν τους χρειάζονται; Δεν αντιμετωπίζουν ΙΣΟΤΙΜΑ όλους τους κωφούς;
Η τεχνολογία υπάρχει. Οι υπότιτλοι βοηθούν ακόμα και βαρήκοους ηλικιωμένους. Γιατί δε μπαίνουν; Γιατί βγήκαν ακόμα κι εκεί που μπήκαν; Γιατί δεν διεκδικούνται σθεναρά από τους συλλόγους κωφών και την ομοσπονδία τους; Γιατί δεν παλευουν γι΄αυτούς σθεναρά για να τους επιβάλλουν, όπως πάλεψαν και επέβαλαν την νοηματική;
Το κόστος υποτιτλισμού είναι περίπου 1 ευρώ το λεπτό. Δεν είναι τρομερό. Η τεχνολογία speech to text υπάρχει ακόμα και στο κινητό μας τηλέφωνο (λέμε διεύθυνση και αναγνωρίζει γράφοντας και βρίσκοντας στο χάρτη που θέλουμε να πάμε)
Γιατί δε διεκδικούνται αυτά; γιατί δεν εφαρμόζονται;
Γιατί προτιμάται η νοηματική που ΔΕΝ ΕΞΥΠΗΡΕΤΕΙ όλους τους κωφοβαρήκοους; (υπάρχουν κωφοί που δεν την ξέρουν, υπάρχουν άτομα που χάνουν την ακοή τους σε μεγάλη ηλικία, υπάρχουν ηλικιωμένοι)
------
Είναι εύλογο πως ένας ακούων που ασκεί το επάγγελμα του διερμηνέα νοηματικής ή διδάσκει νοηματική θέλει αφενός να συνεχίσουν να υπάρχουν κωφοί και αφετέρου να συνεχίσουν οι κωφοί να μαθαίνουν νοηματική ώστε να έχει επαγγελματικό μέλλον .
Εύλογο επίσης το θα ότι όσο πιο ανίκανοι να κατανοήσουν κείμενο είναι οι κωφοί, τόσο πιο πολύ ανάγκη θα έχουν τις υπηρεσίες των διερμηνέων.
Ξαναλέω πως δεν εναντιώνομαι στη νοηματική. Εναντιώνομαι όμως σε όσους δε μαθαίνουν την ελληνική γλώσσα στα κωφά παιδιά και σε όσους εμποδίζουν την προσβασιμότητα των κωφών που δεν ξέρουν νοηματική στερώντας τους την ενημέρωση και στην ψυχαγωγία (υπότιτλοι).
Σε όσους δηλαδή ΕΠΙΒΑΛΛΟΥΝ τη νοηματική ως πρωτεύουσα ή ως μοναδική επιλογή.
Η κώφωση δεν μπορεί να αποτελεί επιλογή, όταν σε κάποιες περιπτώσεις έγκαιρης διάγνωσης μπορεί να θεραπευτεί στα παιδιά.
Συνοψίζοντας:
Αν θέλουμε να είμαστε "ευαισθητοποιημένοι" απέναντι σε μια ομάδα συνανθρώπων μας ΔΕ ΓΙΝΕΤΑΙ ΝΑ ΑΠΟΚΛΕΙΟΥΜΕ κάποιους (πχ. όσους δεν ξέρουν νοηματική) ούτε να στερούμε (εκ του αποτελέσματος ή από επιλογή) τη ΒΑΣΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ στην ελληνική γλώσσα στα κωφά παιδιά στερώντας τους πολύτιμες δεξιότητες για την μετέπειτα εξέλιξή τους.
(έγραψα τελικά πολύ παραπάνω από "δυο" πραγματα που αρχικά έιχα κατά νου, αλλά νομίζω, αξιζε προκειμένου να γίνει κατανοητό το τι συμβαίνει, ή τουλάχιστον τι εγώ έχω καταλάβει πως συμβαίνει).
_________________
όπου κατηγορήθηκα και για ρατσισμό και αντιαναπηρισμό.
αναστασία γκοτσούλια Καλησπέρα σας. Είμαι μαμά κωφού παιδιού, στο οποίο σπεύσαμε να βάλει κοχλιακα.
Θα πω και εγώ 1: δεν δέχομαι κάνενας (νομοθέτης, εικ, πολιτεία κτλ) να αποφασίζει για την γλώσσα του παιδιού μου, εγώ την ελληνική γλώσσα και γραφή έμαθα και αυτή αγωνίζομαι να μάθω στο παιδί μου.
2. Θλίβομαι που διαβάζω για διάφορες εκδηλώσεις που κατασπαταλουν το δημόσιο χρήμα και δεν ενισχύουν οικονομικά τους κωφούς και βαρηκοους για το δυσβάσταχτο κόστος των ακουστικών, των μπαταριών, των εξαρτημάτων των κοχλιακων ( που τρέμεις μη σου χαλάσει γιατί η επισκευή ή η αντικατάσταση είναι πανάκριβα..)
Γι'αυτό και θέλησα να συμμετέχω στον ΑΚΟΥΜΠΩ για να γίνει κάτι καλύτερο.ευχαριστω.
Θα πω και εγώ 1: δεν δέχομαι κάνενας (νομοθέτης, εικ, πολιτεία κτλ) να αποφασίζει για την γλώσσα του παιδιού μου, εγώ την ελληνική γλώσσα και γραφή έμαθα και αυτή αγωνίζομαι να μάθω στο παιδί μου.
2. Θλίβομαι που διαβάζω για διάφορες εκδηλώσεις που κατασπαταλουν το δημόσιο χρήμα και δεν ενισχύουν οικονομικά τους κωφούς και βαρηκοους για το δυσβάσταχτο κόστος των ακουστικών, των μπαταριών, των εξαρτημάτων των κοχλιακων ( που τρέμεις μη σου χαλάσει γιατί η επισκευή ή η αντικατάσταση είναι πανάκριβα..)
Γι'αυτό και θέλησα να συμμετέχω στον ΑΚΟΥΜΠΩ για να γίνει κάτι καλύτερο.ευχαριστω.
___________________________________________
ΤΟ ΚΟΥΦΟΧΩΡΙΟ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ FACEBOOK ΟΠΟΥ ΣΥΖΗΤΑΜΕ ΟΛΑ ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΒΑΡΗΚΟΙΑΣ ΚΑΙ ΚΩΦΩΣΗΣ ΣΗΜΕΡΑ.
ΣΥΝΔΕΕΤΑΙ ΜΕ ΔΥΟ ΣΥΛΛΟΓΟΥΣ. Ο ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΚΟΥΣΤΗΡΙΞΗ ΕΙΝΑΙ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΟΣ ΣΤΟ ΘΕΜΑ ΤΩΝ ΥΠΟΤΙΤΛΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΓΡΑΠΤΗΣ ΠΡΟΣΒΑΣΙΜΟΤΗΤΑΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΣΥΣΤΑΘΗΚΕ ΤΟ 2015.
Ο ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΚΟΥ-ΜΠΩ : ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΚΩΦΩΝ ΚΑΙ ΒΑΡΗΚΟΩΝ ΜΕ ΜΗΤΡΙΚΗ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΣΥΣΤΑΘΗΚΕ ΤΟΝ ΜΑΙΟ ΤΟΥ 2018 ΜΕ ΣΤΟΧΟ ΝΑ ΠΑΛΕΨΕΙ ΟΛΑ ΤΑ ΚΑΚΩΣ ΚΕΙΜΕΝΑ ΤΗΣ ΚΩΦΩΣΗΣ ΣΗΜΕΡΑ. ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΥΛΛΟΓΟ ΑΚΟΥ-ΜΠΩ ΘΑ ΒΡΕΙΤΕ ΕΔΩ:
ΕΑΝ ΘΕΛΕΤΕ ΝΑ ΜΑΘΕΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΓΙΑ ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΚΩΦΩΣΗΣ ΣΗΜΕΡΑ ΚΑΙ ΓΙΑΤΙ ΕΧΟΥΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΕΙ, ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟΝ ΣΥΝΔΕΣΜΟ :
https://www.facebook.com/groups/132539906818772/permalink/806075619465194/
Ακουμπω
Πανελληνιος συλλογος κωφων και βαρηκοων με μητρικη γλωσσα την Ελληνικη . Σκοπος του συλλογου μας ειναι η προωθηση των δικαιωματων της συντριπτικης πλειοψηφιας των κωφων και βαρηκοων που μιλουν . Μεσα σε αυτα ειναι και η πληρης καλυψει απο το κρατος τοσο των ακουστικων οσο και των αναλωσιμων. Οσο για τις κανονικοτητες και τις μητρικες ή το ρατσισμο ας μιλησουν οι ιδιοι οι κουφοι και οι βαρηκοοι .Επισυναπτω τη σελιδα οπου μπορει οποιος ενδιαφερεται να διαβασει το καταστατικο μας και να παρει οδηγιες εγγραφης στο συλλογο. https://www.facebook.com/groups/519343681758037/
Ακουμπω
Πανελληνιος συλλογος κωφων και βαρηκοων με μητρικη γλωσσα την Ελληνικη . Σκοπος του συλλογου μας ειναι η προωθηση των δικαιωματων της συντριπτικης πλειοψηφιας των κωφων και βαρηκοων που μιλουν . Μεσα σε αυτα ειναι και η πληρης καλυψει απο το κρατος τοσο των ακουστικων οσο και των αναλωσιμων. Οσο για τις κανονικοτητες και τις μητρικες ή το ρατσισμο ας μιλησουν οι ιδιοι οι κουφοι και οι βαρηκοοι .Επισυναπτω τη σελιδα οπου μπορει οποιος ενδιαφερεται να διαβασει το καταστατικο μας και να παρει οδηγιες εγγραφης στο συλλογο. https://www.facebook.com/groups/519343681758037/
________