Σήμερα 11 Απριλίου η μεγάλη απεργία των ντελιβεράδων, των ανθρώπων που για πενταροδεκάρες ρισκάρουν τη ζωή τους στους δρόμους με κάθε καιρό. Κρούσματα εκμετάλλευσης από εργοδότες, ξύλο και κακομεταχείριση δεν είναι σπάνια.
Συμπαραστεκόμαστε
και φέρνω τα δίκαια αιτήματά τους,
αφίσες, Δελτίο Τύπου, απορία Πρώτου Θέματος: «Γίνεται κι αυτό στην Ελλάδα! Απεργούν οι ντελιβεράδες.» και άλλα πολλά σχετικά μαζί με μια θαυμάσια 'φάρσα' κάποιων youtubers που βιντεοσκόπησαν ντελιβεράδες στους οποίους έδωσαν φιλοδώρημα €1000 (στ' αλήθεια). Έκπληξη και άρνηση η απάντηση, ένας μάλιστα επέστρεψε για να το δώσει πίσω.
Όμως με την ευκαιρία του συνθήματος «μην παραγγείλεις σήμερα» φέρνω και αφίσα που έγινε αιτία συζήτησης. Αγαπημένο μου ειδησεογραφικό site είχε τηνιδέα να φτιάξει αφίσα υποστήριξης στην οποία δίνει κοστολογημένη συνταγή μακαρονιών για να καταλήξει ότι με €4 σε 20' «μπορείς κι εσύ να μην είσαι μαλάκας». Τι λέτε;
Ας αφήσουμε το επιθετικό ύφος που είναι θέμα γούστου ως επικοινωνιακή επιλογή, ας μην πούμε γι' αυτό. Για την ουσία όπως, τι λέτε;
Διότι πολύ σωστά κάποιος παρατήρησε ότι σκοπός μιας απεργίας δεν είναι να διδαχθούμε πώς θα μπορούσαμε να ζήσουμε δίχως το προϊόν/την υπηρεσία που μας παρέχουν εκείνοι που απεργούν. Το ζητούμενο μιας απεργίας είναι να προκληθεί στον κλάδο ένα χάος που θα αποδεικνύει πόσο χρήσιμος είναι ο απεργός. Εάν για μια μέρα δεν παραγγείλει κανείς ο εργοδότης μπορεί ακόμα και να κλείσει το ντελιβεράδικο σκέλος ή και το μαγαζί, να προβλέψει να παράγει λιγότερο φαγητό, ακόμα και να δώσει άδειες ή να κάνει το τραπέζι στους υπόλοιπους εργαζόμενους με στόχο να δέσουν ως ομάδα και τελικά να του βγει και σε καλό.
Δεν είναι αυτό ο στόχος όμως. Στόχος είναι το αντίθετο. Άρα, για να αποδεικνύαμε πόσο χρειάζεται ο ντελιβεράς έπρεπε όλοι μας να παραγγέλνουμε σήμερα, ιδίως εκεί που είμαστε πελάτες και δε θέλουν να μας χάσουν. Να αναγκάσουμε να μας ζητούν συγγνώμες, να αναγκάσουμε να νιώσουν την έλλειψη δηλαδή την αξία αυτού του τελευταίου τροχού των οδηγών δικύκλων που ρισκάρουν κάθε βράδυ τη ζωή τους στη ζούγκλα των λεωφόρων για τη δική μας θαλπωρή και ξεκούραση.
Φέρνω την αφίσα και το διάλογο. Εσείς τι λέτε;
Μία ακόμη δυναμική κινητοποίηση θα πραγματοποιήσουν την Πέμπτη 11 Απριλίου, οι διανομείςσε όλη την Ελλάδα, καθώς οι εργαζόμενοι στον κλάδο των ντελίβερι, κούριερ και οι εξωτερικοί συνεργάτες, προχωρούν σε εικοσιτετράωρη απεργία.
Συγκεκριμένα, η Συνέλευση Βάσης Εργαζομένων Οδηγών Δικύκλων καλεί σε δυναμικό «παρών» στην απεργία, καθώς και σε μοτοπορεία, όλους τους εργαζόμενους με μηχανάκια, προαναγγέλοντας συγκέντρωση την Πέμπτη στις 12:00, στο Πεδίον του Άρεως.
Επίσης, συγκέντρωση στη συμβολή των οδών Εγνατίας με Αγίας Σοφίας στη Θεσσαλονίκη και μοτοπορεία θα πραγματοποιήσουν μέλη της Επιτροπής Αγώνα Διανομέων Θεσσαλονίκης, στις 10:30, την Πέμπτη. Η μοτοπορεία θα πραγματοποιηθεί, στο πλαίσιο των πανελλαδικών δράσεων των διανομέων.
Η Συνέλευση Βάσης Εργαζομένων Οδηγών Δικύκλων, όπως αναφέρει στην ιστοσελίδα της, διεκδικείεταιρικό δίκυκλο, μέσα ατομικής προστασίας, βαρέα και ανθυγιεινά ένσημα και, τέλος, ενιαία ειδικότητα.
Όπως επισημαίνει, η παροχή εταιρικού δίκυκλου θα έπρεπε να ήταν αυτονόητη και όχι να είναι αίτημα, ενώ ο εργοδότης πρέπει να έχει την υποχρέωση να το συντηρεί µε βάση τις προδιαγραφές του κατασκευαστή και µε βιβλίο συντήρησης.
Σύμφωνα με τη Συνέλευση Βάσης Εργαζομένων Οδηγών Δίκυκλων, απαιτείται η παροχή από τον εργοδότη των μέσων ατομικής προστασίας, όπως είναι το κράνος, το μπουφάν µμηχανής, το παντελόνι µμηχανής, τα γάντια, οι µπότες µμηχανής και τα αδιάβροχα µε ανακλαστήρες, καθώς η χορήγηση αυτών θα μειώσει τους θανάτους και τους τραυματισμούς.
«Η εργασία µας είναι επικίνδυνη και ανθυγιεινή. Ο εργασιακός µας χώρος είναι ο δρόμος. Οι κακοτεχνίες και οι κακοσυντηρηµένοι δρόμοι, η συνεχής έκθεσή μας στους θορύβους και στη µόλυνση της πόλης, η εργασία κάτω από οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες, τα συχνά- θανατηφόρα ή µη -εργατικά ατυχήµατα, οι µυοσκελετικές παθήσεις που ακολουθούν το επάγγελμα, το άγχος, η ένταση και το γεγονός πως η Ελλάδα έχει πρωτιά στα τροχαία ατυχήµατα, συνιστούν αρκετούς λόγους, ώστε το επάγγελµά µας να ενταχθεί στα βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα (ΒΑΕ)», επισημαίνει η Συνέλευση Βάσης Εργαζομένων Οδηγών Δικύκλων, διευκρινίζοντας ότι ένταξη στα ΒΑΕ σημαίνει µμείωση ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης και αύξηση των μισθών.
Ένα βασικό αίτημα είναι, επίσης, η ενιαία ειδικότητα. «Κούριερ, διανομείς και εξωτερικοί, είμαστε επαγγελματίες οδηγοί δίκυκλου. Εργαζόμαστε στο δρόμο. Το βασικό «εργαλείο» της δουλειάς µας είναι το δίκυκλο. Όλοι μεταφέρουμε προϊόντα ή/και υπηρεσίες. Η τριχοτόµησή µας στηρίζει το «διαίρει και βασίλευε», ευνοεί την υποτίμηση και την απαξίωση του επαγγέλματος» σημειώνει η Συνέλευση Βάσης Εργαζομένων Οδηγών Δίκυκλων, η οποία απαιτεί τη νομοθέτηση των διεκδικήσεών της.
Την ψήφιση ενός αυστηρού νομοθετικού πλαισίου που να κατοχυρώνει πλήρως τα δικαιώματα του κλάδου (μηχανάκι, εξοπλισμό, βενζίνη, μέσα ατομικής προστασίας, κτλ) και εκτεταμένους ελέγχους από τον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης ΕΦΚΑ και το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ) με πρόστιμα, ακόμα και κλείσιμο της επιχείρησης, για παραβίαση της εργατικής και ασφαλιστικής νομοθεσίας, απαιτεί, από την πλευρά της, η Επιτροπή Αγώνα Διανομέων Θεσσαλονίκης.
Μεταξύ των διεκδικήσεων της Επιτροπής Αγώνα Διανομέων Θεσσαλονίκης είναι η εφαρμογή από όλους τους εργοδότες της ισχύουσας εργατικής νομοθεσίας.
Τα κυριότερα αιτήματα της Επιτροπής Αγώνα Διανομέων Θεσσαλονίκης είναι:
· Κανένας ανασφάλιστος εργαζόμενος,
· πλήρης ασφάλιση για όλους,
· πληρωμή δώρων, αδειών/επίδομα άδειας,
· πληρωμή υπερωριών και προσαυξήσεων για εργασία τη νύχτα και τις Κυριακές/αργίες,
· αυστηρό νομοθετικό πλαίσιο το οποίο να κατοχυρώνει όλα τα δικαιώματα,
· ένταξη των διανομέων στα ΒΑΕ,
· καθώς και υποχρεωτική κλαδική σύμβαση εργασίας στον επισιτισμό.
Μιλώντας στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, η Μαργαρίτα Κουταλάκη, μέλος της Επιτροπής Αγώνα Διανομέων Θεσσαλονίκης και μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Συνδικάτου Επισιτισμού-Τουρισμού, ανέφερε ότι, αύριο Πέμπτη, στη Θεσσαλονίκη, θα πραγματοποιηθεί κινητοποίηση-μοτοπορεία, στις 10:30 π.μ., στη συμβολή των οδών Εγνατίας με Αγίας Σοφίας.
«Είναι μία ακόμη κινητοποίηση που προσπαθούμε να λάβει πανελλαδικό χαρακτήρα» τόνισε η κ. Κουταλάκη, επισημαίνοντας ότι καθημερινά καταγράφονται πολλά εργατικά δυστυχήματα, «15 συνάδελφοί μας νεκροί τα τελευταία δύο χρόνια», καθώς και εργατικά ατυχήματα.
«Γι' αυτό, διεκδικούμε ένα αυστηρό νομοθετικό πλαίσιο από το υπουργείο Εργασίας που να θέτει τα ζητήματα της υγιεινής και της ασφάλειας των διανομέων. Απαιτούμε να παρέχει ο εργοδότης το μηχανάκι, τον εξοπλισμό, την ενδυμασία, το κράνος και να πληρώνει τα έξοδα της μηχανής, καθώς πρόκειται για έξοδο της επιχείρησης», συνέχισε.
«Αν αυτά δεν τα χορηγεί ο εργοδότης, δεν θα πρέπει να λειτουργεί ντελίβερι σε οποιοδήποτε κατάστημα εστίασης. Όπως οι εργοδότες παίρνουν άδεια από την Πυροσβεστική, τον Ενιαίο Φορέα Ελέγχου Τροφίμων (ΕΦΕΤ) και από άλλες υπηρεσίες, για να λειτουργούν την επιχείρησή τους, έτσι θα πρέπει να υπάρχει άδεια ντελίβερι, εφόσον διατίθενται όλες αυτές οι παροχές στο διανομέα» υπογράμμισε η κ. Κουταλάκη.
«Επίσης, απαιτούμε υποχρεωτική κλαδική σύμβαση για όλους τους εργαζόμενους, ενώ θα πρέπει να τηρείται η εργατική νομοθεσία. Όχι στην απλήρωτη και ανασφάλιστη εργασία», δήλωσε η κ. Κουταλάκη, συμπληρώνοντας ότι ένας από τους λόγους που «σκοτώνονται οι συνάδελφοί μας και συμβαίνουν καθημερινά εργατικά ατυχήματα, είναι ότι οι εργοδότες τους αναγκάζουν να δουλεύουν έως και 15 ώρες την ημέρα και τους αναγκάζουν να τρέχουν, για να βγάζουν, όσο το δυνατόν, περισσότερες παραγγελίες».
«Μιλάμε για πλήρη εντατικοποίηση της εργασίας και κάτω από οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες», προσέθεσε. Παράλληλα, δήλωσε ότι, καθημερινά, καταγράφονται καταγγελίες για ξυλοδαρμό εργαζομένων, κάνοντας λόγο για συνθήκες γαλέρας στα καταστήματα της εστίασης.
«Με δεδομένες αυτές τις συνθήκες, ζητάμε καθημερινούς ελέγχους στο δρόμο από τον ΕΦΚΑ και το ΣΕΠΕ για την τήρηση της εργατικής νομοθεσίας, την οποία οι εργοδότες παραβιάζουν», σημείωσε η κ. Κουταλάκη, προσθέτοντας ότι πάγιο αίτημα είναι και η ένταξη στα βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα.
Από την πλευρά του, ο Βασίλης Κεφαλάς, μέλος της διοίκησης του Συνδικάτου Επισιτισμού-Τουρισμού Θεσσαλονίκης και μέλος της Επιτροπής Αγώνα Διανομέων Θεσσαλονίκης, δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι η 11η Απριλίου είναι μία ημέρα πανελλαδικής δράσης των διανομέων με μοτοπορείες.
«Με αυτόν τον τρόπο, προσπαθούμε να κορυφώσουμε τον αγώνα μας, ο οποίος έχει ξεκινήσει εδώ και δύο χρόνια. Με τη συνέχιση του αγώνα μας, τιμούμε τους νεκρούς συναδέλφους μας», είπε ο κ. Κεφαλάς.
«Ένα βασικό αίτημά μας σχετίζεται με τα μέτρα ασφάλειας και υγιεινής που δεν τηρούνται στους χώρους εργασίας. Οι εργοδότες στο σύνολό τους δεν τηρούν τα μέτρα ασφάλειας και υγιεινής. Δεν παρέχουν, δηλαδή, τον κατάλληλο εξοπλισμό ούτε τα μέσα ατομικής προστασίας, που προβλέπονται από την εγκύκλιο την οποία εξέδωσε πρόσφατα το υπουργείο Εργασίας, μία ήδη ψηφισμένη νομοθεσία από το 1994, την οποία στην πλειονότητά τους οι εργοδότες δεν την τηρούν», συμπλήρωσε.
«Γι' αυτό, απαιτείται νομοθέτηση ενός αυστηρού νομοθετικού πλαισίου το οποίο θα ξεκαθαρίζει ορισμένα θέματα που δεν αποσαφηνίζονται από την ήδη υπάρχουσα νομοθεσία και την εγκύκλιο», υπογράμμισε ο κ. Κεφαλάς, τονίζοντας ότι ένα από αυτά τα θέματα είναι το ιδιοκτησιακό.
Όπως εξήγησε, το μηχανάκι πρέπει να παρέχεται από τους εργοδότες και να είναι υπό την ευθύνη τους και το κόστος και η συντήρησή του. «Να ορίζεται, δηλαδή, ως επαγγελματικό μέσο».
«Αν η επιχείρηση δεν πληροί αυτές τις συγκεκριμένες προϋποθέσεις, πρέπει να κλείνει και να αφαιρείται η άδειά της» υποστήριξε ο κ. Κεφαλάς.
Μεταξύ άλλων, είπε ότι οι εργοδότες πρέπει να τηρούν την εργατική νομοθεσία. «Οι εργοδότες συνολικά στον κλάδο του επισιτισμού και, κυρίως, στον κλάδο των διανομέων, δεν πληρώνουν αργίες, νυχτερινή εργασία, υποασφαλίζουν ή δεν ασφαλίζουν καθόλου τους διανομείς. Στο πλαίσιο αυτό, ζητάμε περισσότερους ελέγχους και την επιβολή προστίμων, ακόμα και να κλείνουν καταστήματα» σημείωσε ο κ. Κεφαλάς.
Παράλληλα, μίλησε για δεσποτική συμπεριφορά εργοδοτών, καθώς «καθημερινά καταγράφονται περιστατικά ξυλοδαρμών, τα οποία γίνονται καθεστώς».
Σύμφωνα με τον κ. Κεφαλά, ένα από τα αιτήματα είναι η ανάγκη για αυστηρό νομοθετικό πλαίσιο, λαμβάνοντας υπόψη ότι παρατηρείται όξυνση των προβλημάτων του κλάδου.
«Όσον αφορά την κλαδική σύμβαση του επισιτισμού», ο κ. Κεφαλάς δήλωσε ότι πρέπει να καταργηθούν όλα τα μνημονιακά μέτρα που συνεχίζουν να εμποδίζουν στο να κηρυχθεί υποχρεωτική η σύμβαση στον επισιτικό κλάδο που αφορά και τους διανομείς φαγητού. «Αφορά μεγάλο αριθμό εργαζομένων, περίπου 300.000 εργαζόμενους πανελλαδικά σε περίοδο χειμώνα» σχολίασε ο κ. Κεφαλάς.
Αλληλεγγύη από τον Πανελλήνιο Σύλλογο Εργαζομένων Υπηρεσιών & Εμπορίου
Με ανακοίνωση που εξέδωσε, ο Πανελλήνιος Σύλλογος Εργαζομένων Υπηρεσιών & Εμπορίου δηλώνει ότι στέκεται αλληλέγγυος στον αγώνα των εργαζόμενων διανομέων και ντελίβερι που απεργούν αύριο, Πέμπτη 11 Απριλίου.
Όπως αναφέρει, βασικά αιτήματα των διανομέων είναι:
· Η καθιέρωση της υποχρέωσης του εργοδότη να παρέχει τα μέσα ατομικής προστασίας (κράνος, μπουφάν, κλπ) στους διανομείς (ήδη προβλέπεται σε εγκύκλιο, αλλά πιθανότατα θα χρειαστούν βελτιώσεις).
· Η κατοχύρωση της ευθύνης του εργοδότη να συντηρεί το μεταφορικό όχημα.
· Η θεσμοθέτηση του δικαιώματος αποζημίωσης των διανομέων από τον εργοδότη σε περίπτωση εργατικού ατυχήματος.
· Η δημιουργία περισσότερων δικλείδων ασφαλείας για τους διανομείς, ώστε να μην εργάζονται σε ακραίες καιρικές συνθήκες (παγετός, καύσωνας, κλπ).
· Η ένταξη των διανομέων στη νομοθεσία για τα βαρέα και ανθυγιεινά ένσημα.
Διαβάστε επίσης
Γιάννης Γαβριηλίδης Η αφίσα (το μήνυμά της) είναι αδικαιολόγητα επιθετική προς τον κόσμο που ουσιαστικά δίνει δουλειά στον κλάδο της διανομής. Αλλά κυρίως είναι λάθος γιατί αν δεν υπάρχει κανονική ροή παραγγελιών εκείνη την ημέρα, οι εργοδότες δεν θα καταλάβουν τίποτα. Δεν θα χάσουν τίποτα. Δεν θα συνειδητοποιήσουν έμπρακτα πόσα λεφτά χάνουν με την απεργία των οδηγών διανομής. Αρα η απεργία θα έχει αποτύχει. Οι απεργίες σε όλο τον κόσμο πετυχαίνουν επειδή την ημέρα της απεργίας η ζήτηση για το οποιοδήποτε "προϊόν" συνεχίζει να υπάρχει. Το να μην παραγγείλουμε εκείνη την ημέρα είναι σαν να κάνουμε αντιαπεργία στην απεργία τους και τους την ακυρώνουμε.
Πραγματικά είναι σαν να έβγαλαν την αφίσα οι ιδιοκτήτες των καταστημάτων που κάνουν delivery.
Πραγματικά είναι σαν να έβγαλαν την αφίσα οι ιδιοκτήτες των καταστημάτων που κάνουν delivery.
Λεωνίδας Παπαδόπουλος Δηλαδη αν απεργησουν πχ ενα χρονο και εξ'αιτιας τους (πχ λογω αφισας) δεν γινει καμια παραγγελια λες να μην ενοχλησει;
Βασίλειος Αναστασίου Είναι η έμπρακτη στήριξη του αγώνα τους. Θα καταλάβουν οι ιδιοκτήτες ότι ο κόσμος δεν στηρίζει τις τακτικές τους και άνετα μπορεί να τους γράψει στα @@ του.
Επίσης όλο και κάποιος μλκς απεργοσπάστης θα πάει να δουλέψει.
Γιάννης ΓαβριηλίδηςΒασίλειος Αναστασίου Οπότε δεν χρειάζεται καν - με τη λογική σου - να κάνουν απεργία οι διανομείς, αρκεί εκείνη την ημέρα να μην παραγγείλει ο κόσμος.
Η λογική σου είναι αντίστροφη και δεν στέκει.
Η λογική σου είναι αντίστροφη και δεν στέκει.
Maria Tsirba Είναι troll έτσι..;; Να μην παραγγείλουμε όταν χιονίζει και βρέχει καρεκλοπόδαρα ναι. Αλλά τι μας λένε τώρα, απεργούν για να μην παραγγέλνουμε μια απλή μακαρονάδα; Αν σταματήσουμε να παραγγέλνουμε θα χάσουν τη δουλειά τους, κι επίσης μαλάκας είναι σίγουρα αυτός που το έγραψε αυτό το πράμα!! 😄
Αναμετάδοση εκπομπής για την απεργία της
Τετάρτη 10 Απριλίου στις 20:00 αναμετάδοση εκπομπής για την απεργία στις 11 Απρίλη από το ΣΒΕΔΙ. συντονιστείτε στους 97.3 στα (Σαλονικά) FM, στους 1431 στα AM και στο 1431am.org
Την Τετάρτη 10 Απριλίου στις 20:00, θα αναμεταδοθεί η εκπομπή για την απεργία των οδηγών δικύκλων στις 11 Απρίλη από το ΣΒΕΔΙ, που πραγματοποιήθηκε στο studo του Rebel Kollektiv στα Γιάννινα.
"Στο studio του Rebel Kollektiv (Γιάννινα) βρέθηκαν μέλη της Συνέλευσης Βάσης Εργαζομένων Διανομέων Ιωαννίνων (ΣΒΕΔΙ) με σκοπό να ενημερώσουν για την απεργία στις 11 Απρίλη και για αυτό φτιάξαμε την συγκεκριμένη εκπομπή από κοινού."
συντονιστείτε στους 97.3 στα (Σαλονικά) FM, στους 1431 στα AM και στο1431am.org
Γιάννινα] 11/4 ντελιβεράδες και κούριερ ΑΠΕΡΓΟΥΜΕ
από ΣΒΕΔΙ
Το πρωτοβάθμιο σωματείο "Συνέλευση Βάσης Εργαζομένων Διανομέων Ιωαννίνων" (ΣΒΕΔΙ - έτος ίδρυσης 2012) καλεί στην πρώτη αυτόνομη και από τα κάτω οργανωμένη ΑΠΕΡΓΙΑ στον κλάδο του delivery/courier στην πόλη των Ιωαννίνων.
Το πρωτοβάθμιο σωματείο "Συνέλευση Βάσης Εργαζομένων Διανομέων Ιωαννίνων" (ΣΒΕΔΙ - έτος ίδρυσης 2012) καλεί στην πρώτη αυτόνομη και από τα κάτω οργανωμένη ΑΠΕΡΓΙΑ στον κλάδο του delivery/courier στην πόλη των Ιωαννίνων.
ΑΠΕΡΓΙΑΚΗ ΜΟΤΟΠΟΡΕΙΑ 11 Απρίλη 2019 και ώρα 12:00 από το Εργατικό Κέντρο / Κουρμανιό
ΤΤα αιτήματα του σωματείου όπως επεξεργάστηκαν από τη συνέλευση μας:
1 - Μηχανάκι, καύσιµα, service να παρέχονται από την επιχείρηση
2 – Μέσα Ατοµικής Προστασίας να βαραίνουν την επιχείρηση
3 - Βαρέα και ανθυγιεινά ένσηµα
4 - Καταβολή όλων των επιδοµάτων-δώρων
5 - Ενιαία ειδικότητα για όλους τους ντελιβεράδες, τους κούριερ, τους διανοµείς
6 - Υπογραφή κλαδικής σύµβασης
αναλυτικά για τα αιτήματα εδώ
2017 το Πρώτο Θέμα:
"Πάρτα φίλε, σε βλέπω πιο συχνά απ' τη μάνα μου'
Έλληνες YouTubers έδωσαν tips 1.000 ευρώ σε ντελιβεράδες και κατέγραψαν τις τρελές αντιδράσεις τους! (vid)