Παρασκευή 30 Μαρτίου 2012

Αν διάβαζαν ο άνθρωποι που κυβερνούν.. (Μιά Δήλωση διδακτική)




  
Ο Σεφέρης, Πρέσβης και έμπειρος πολιτικά παρότι δήλωνε εκτός κομμάτων κι ας ήταν η αδελφή του παντρεμένη με τον Κωνσταντίνο Τσάτσο, όταν έγινε η Χούντα δε μίλησε.
Είχε πάρει το Νόμπελ το 1963 κι όταν ταξίδευε πιεζόταν από δημοσιογράφους να εκφέρει γνώμη για την κατάσταση στην Ελλάδα.
Δε θα μιλήσω εναντίον της πατρίδας μου σε ξένους απάντησε. Επέστρεψε, έγραψε τη γνωστή ανοιχτή επιστολή και πρωί-πρωί κάθισε στου Ζωναρά περιμένοντας να συλληφθεί.
Δε συνελήφθη βέβαια, θα ήταν πολύ κακή δημοσιότητα για τους δικτάτορες η φυλάκιση ενός Νομπελίστα Ποιητή. Έχασε απλώς το διπλωματικό του διαβατήριο (συνταξιούχος Πρέσβης επί τιμή, ήταν).
Τρία χρόνια θυμάμαι αυτή την ιστορία σχεδόν καθημερινά κι έχω γράψει αλλού για το θέμα όταν το δικό μας εκλεγμένο παλικάρι διέσχισε τη γη (με δικά μας έξοδα) φωνάζοντας 'Σας κλέψαμε, σάς κλέψαμε!'.
Η στάση του Σεφέρη ήταν μάθημα ήθους αλλά, γνωρίζουμε, τέτοια μαθήματα δεν προλαβαίνουν να τα περάσουν οι πολιτικοί ή, όπως ωραιότατα το είπε ο Τσώρτσιλ: 'Αν οι άνθρωποι που κυβερνούν διάβαζαν όσα απαιτούνται για να κυβερνήσεις δε θα είχαν το χρόνο να κυβερνήσουν'.
____________
Η Δήλωση του Σεφέρη, 28 Μαρτίου 1969


«Πάει καιρς πο πρα τν πόφαση ν κρατηθ ξω π τ πολιτικ το τόπου. Προσπάθησα λλοτε ν τ ξηγήσω. Ατ δ σημαίνει διόλου πς μο εναι διάφορη πολιτικ ζωή μας. τσι, π τ χρόνια κενα, ς τώρα τελευταα, παψα κατ κανόνα ν γγίζω τέτοια θέματα· ξάλλου τ σα δημοσίεψα ς τς ρχς το 1967 κα κατοπιν στάση μου - δν χω δημοσιέψει τίποτα στν λλάδα π τότε πο φιμώθηκε λευθερία - δειχναν, μο φαίνεται, ρκετ καθαρ τ σκέψη μου.

Μολατατα, μνες τώρα, ασθάνομαι μέσα μου κα γύρω μου, λοένα πι πιτακτικά, τ χρέος ν π να λόγο γι τ σημεριν κατάστασή μας. Μ λη τ δυνατ συντομία, ν τί θ λεγα:
Κλείνουν δυ χρόνια πο μς χει πιβληθε να καθεστς λωσδιόλου ντίθετο μ τ δεώδη γι τ ποα πολέμησε κόσμος μας κα τόσο περίλαμπρα λαός μας στν τελευταο παγκόσμιο πόλεμο. Εναι μία κατάσταση ποχρεωτικς νάρκης, που σες πνευματικς ξίες κατορθώσαμε ν κρατήσουμε ζωντανές, μ πόνους κα μ κόπους, πνε κι ατς ν καταποντιστον μέσα στ λώδη στεκούμενα νερά. Δ θ μο ταν δύσκολο ν καταλάβω πς τέτοιες ζημις δ λογαριάζουν πάρα πολ γι ρισμένους νθρώπους.
Δυστυχς δν πρόκειται μόνον γι᾿ ατ τν κίνδυνο. λοι πι τ διδάχτηκαν κα τ ξέρουν πς στς δικτατορικς καταστάσεις ρχ μπορε ν μοιάζει εκολη, μως τραγωδία περιμένει ναπότρεπτη στ τέλος. Τ δράμα ατο το τέλους μς βασανίζει, συνειδητ συνείδητα, πως στος παμπάλαιους χορος το Ασχύλου. σο μένει νωμαλία, τόσο προχωρε τ κακό.
Εμαι νας νθρωπος χωρς κανένα πολύτως πολιτικ δεσμ καί, μπορ ν τ π, μιλ χωρς φόβο κα χωρς πάθος. Βλέπω μπροστά μου τν γκρεμ που μς δηγε καταπίεση πο κάλυψε τν τόπο. Ατ νωμαλία πρέπει ν σταματήσει. Εναι θνικ πιταγή.
Τώρα ξαναγυρίζω στ σιωπή μου. Παρακαλ τ Θε ν μ μ φέρει λλη φορ σ παρόμοια νάγκη ν ξαναμιλήσω».

__________________


εικόνες: Αεροπλάνο και Βαλίτσες του Αλέξη Ακριθάκη

5 σχόλια:

  1. Μπράβο, Δάφνη, καλά έκανες και μας θύμισες τη δήλωση του Σεφέρη. Ας θυμηθούμε και το ποίημά του "Επί Ασπαλάθων" που μιλά για την τιμωρία των τυράννων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μας τη θυμίζει το ήθος των πολιτικών μας, δυστυχώς Καίτη μου. Κι εγώ σ΄ευχαριστώ που μου θυμίζεις (& με στέλνεις) στα Τετράδια Γυμνασμάτων όπου ο αδελφοκτόνος:
      "στον κάτω κόσμο πλέρωνε τα κρίματά του
      ο Παμφύλιος Αρδιαίος ο πανάθλιος Τύραννος."

      Διαγραφή
  2. Υπεροχα τα λογια του ποιητη Σεφερη που προσωπικα δεν ειχα ξαναδιαβασει...Δαφνη μου !!! Το δυστηχες συμβαν στην τωρινη πραγματικοτητα & στην δυστηχια που καθημερινα διογκωνεται ειναι οτι δεν υπαρχει ηθος στους πολιτικους οχι μονο της δικης μας χωρας που ειναι μια κουκιδα στην γη τουτη,αλλα σε ολους τους πολιτικους που ειναι & ΠΟΛΙΤΕΣ σιναμα τουτου του πλανητη που κανεις δεν νοιαζεται πλεον για την τυχη του & ο καθενας ενδιαφερεται μονο για τον εαυτο του & για το πως θα περασει καλυτερα σε υλικο επιπεδο....Καπου εδω βρισκω λογικοτατη την εξελιξη των πραγματων....& μπορω να καταλαβω & να περιμενω τα χειροτερα που θα ερθουν ....γιατι ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΟΥΘΕΝΑ & ΣΕ ΤΙΠΟΤΑ ΗΘΟΣ & ΦΡΑΓΜΟΣ...!!!! ΑΣ ΜΑΣ ΣΥΧΩΡΕΣΟΥΝ ΟΙ ΜΕΤΑΓΕΝΕΣΤΕΡΟΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΝΤΙΑ ΤΟΥΤΗ .... οπως & ο ΜΠΡΕΧΤ ειπε...ΚΟΡΔΟΠΑΤΗ ΒΑΡΒΑΡΑ>

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Και ενώ έχω χάσει την ησυχία μου και επικρατεί αναβρασμός μέσα μου απο την στιγμή που διάβασα το… " το άλλοθι της βλακείας είναι πάντα εκ του πονηρού dear", και τα πάντα ετοιμάζονται για πόλεμο, την στιγμή της αμηχάνιας, που περιμένουν όλοι ποιός θα κάνει το πρώτο λάθος για να "ξεσπάσει"… έρχεται πάλι ο ¨απομηχανής θεός¨ και λέει μη φοβάσαι τη μάχη γιατί είναι επανάσταση, απλά μην το ξεχάσεις και την κάνεις πόλεμο (εμφύλιο) και "χάσεις"! Ή και πάλι ήρθε ο πονηρός μασκαρεμένος?
    Honestly…? It is such temptation to say(who?)… Whatever (whatevaaaa)! And I guess this is where you might recall Wilde's little "confession" about temptation…
    Thank you for sharing this dearest MmeKastell!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Δε μου αρέσει πολύ η ποίηση του Σεφέρη. Απαράδεκτη δήλωση, το ξέρω. Λατρεύω όμως τα πεζά του. Αυτός ο άνθρωπος έγραφε όπως μπορούσα να καταλάβω, από 14 χρονών που τον πρωτοδιάβασα. Οι "Μέρες" του μόρφωσαν την αγάπη μου, για αυτόν τον τόπο που με γέννησε και με πληγώνει με τον πιο καταλυτικό τρόπο, ακόμα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Το Blogger με ενημερώνει ότι δε μου επιτρέπει να απαντώ στα σχόλια στο ίδιο μου το blog- λόγω κάποιας ρύθμισής μου για cookies (την οποία δε θυμάμαι) .

Ψάχνω για να διορθώσω
μα εν τω μεταξύ ΣΑΣ ΖΗΤΩ ΣΥΓΓΝΩΜΗ που δεν απαντώ πάντα
και ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ που σχολιάσατε.
Μου δίνετε μεγάλη χαρά όταν κάνετε τον κόπο- ακόμα κι αν διαφωνούμε.