Πέμπτη 3 Σεπτεμβρίου 2020

Λίλλυ Κρίστενσεν (1933-2001) +video



1η Σεπτεμβρίου άνοιξε το μεγάλο αφιέρωμα στη Λίλλυ Κρίστενσεν στην Πινακοθήκη του Δήμου Μυκόνου. Είναι μεγάλη τιμή και ψαρά για μένα που ο Δήμος και ο γιός της ζωγράφου, φίλος μου, Ιάσων Ορόσκο, με κάλεσαν να γράψω τα κείμενα που πλαισιώνουν την εκδήλωση. Στα εγκαίνια, γυρίστηκε και το μικρό video που σάς παρουσιάζω σήμερα, μαζί με την υπενθύμιση να μη χάσετε την ευκαιρία να δείτε την πολύ ενδιαφέρουσα αυτή έκθεση στην οποία παρουσιάζονται έργα που, επειδή ανήκουν σε ιδιωτικές συλλογές, ίσως δεν ξαναεκτεθούν. Επίσης, μαζί με κάρτες και αριθμημένες  μεταξοτυπίες  και χαρακτικά (φτιαγμένα δεκαετίες πριν από την ίδια τη Λίλλυ) πωλούνται και κάποια λίγα έργα της (λάδια σε καμβά) κι αυτό συνιστά σπανιότατη ευκαιρία για όσους τότε που ακόμα ζούσε η Λίλλυ δεν είχαν τη δυνατότητα ενώ τώρα  τα έργα βγαίνουν πρώτη φορά από το ατελιέ με εγγύηση γνησιότητας από την ίδια την οικογένεια.

Ακολουθεί το video
και τα κείμενά μου, αγγλικά και ελληνικά.
Χαρείτε τα!



Kdeppam Mykonos Αφιέρωμα
Λίλλυ Κρίστενσεν (1933-2001)

Η Λίλλυ Κρίστενσεν γεννήθηκε το 1933 στο Τζάτλαντ της Δανίας. Σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών της Κοπεγχάγης και συνέχισε με τετραετή υποτροφία στο Σεντ Μάρτινς.
Το 1960 ταξίδεψε στην Ελλάδα για διακοπές και ερωτεύτηκε την χώρα, τη Μύκονο και το Μεξικάνο ζωγράφο Λούις Ορόσκο. Παντρεύτηκαν, έκαναν δυό γιους, έχτισαν με σεβασμό στην παράδοση κι αφιερώθηκαν στο νησί με τη ζωή και το έργο τους.
Η Λίλλυ εμπνεύστηκε από τα ντόπια υφαντά και, μολονότι αγαπούσε το σχέδιο και ζωγράφισε πολλά μυκονιάτικα τοπία σε λάδι σε καμβά, είναι περισσότερο γνωστή για τα ιδιότυπα εντελώς χαρακτηριστικά κολάζ της, συνθέσεις λεπτομερείς στις οποίες, με υλικό το μαλλί και μικρά κομμάτια υφαντών, σχηματίζει αναγνωρίσιμα τοπία, δρόμους, δένδρα κι εκκλησάκια ή σκηνές τής καθημερινής ζωής. Επίσης με κομμάτια ύφασμα ξεκίνησε να ράβει για τα παιδιά της παιχνίδια που γλίστρησαν έξω από το παιδικό δωμάτιο κι έγιναν ανάρπαστα αντικείμενα Τέχνης. Γαϊδουράκια φορτωμένα καλάθια και το μανάβη με ψαθάκι στο σαμάρι με το χράμι του, χταπόδια γελαστά, ψαράδες με σηκωμένα μπατζάκια και τραγιάσκα καπετάνιου, άλλα μικρά σα κούκλες παιδικές άλλα σε μέγεθος φυσικό σαν τη μαυροντυμένη υφάντρα που έμοιαζε ζωντανή στης Βγενούλας το μαγαζί.
Μετά το διαζύγιο η Λίλλυ μετακόμισε για 4 χρόνια στη Βοστόνη κυρίως λόγω των καλών σχολείων για τα παιδιά. Εκεί έκανε εκθέσεις στη Μασσαχουσέττη και την Καλιφόρνια κι άφησε πολλά έργα πίσω της.
Ο τελευταίος κύκλος της ζωής της ήταν επίπονος μα τον αντιμετώπισε με τη στωικότητα και το πολύ δικό της στεγνό λίγο πικρό χιούμορ. Τη βασάνισε πολύ ο καρκίνος, η αρρώστια που της στέρησε τη μητέρα της στα 12 που έγινε εκείνη μάνα για τα δυό αδέλφια της απ' τα οποία αργότερα, μεγάλη πια, ο καρκίνος πήρε και τη μικρότερη αδελφή της.
Όταν επέστρεψαν στην Ελλάδα για να αποφεύγει την κίνηση μεταφερόταν τα καλοκαίρια στο σπίτι της στην Καρδιανή της Τήνου, ώσπου στο τέλος πια, αναγκάστηκε να επιστρέψει στη Δανία όπου μετέτρεψε σε γκαλερί τη φάρμα που είχε από τον πατέρα της και συνέχισε να ζωγραφίζει ως το τέλος.
Η Λίλλυ Κρίστενσεν είναι κομμάτι της Ιστορίας του νησιού, το βλέμμα της αποτυπωμένο στην Τέχνη της άνοιξε ορίζοντες που παραμένουν ανοιχτοί, φώτισε πλευρές που ίσως μας ξέφευγαν και μας δίδαξε πού να βλέπουμε εκείνα τα κοινά μας που ακόμα προσελκύουν.
 

LILLY KRISTENSEN
(1933-2001)
For many years, spinning wool in her hand wheel, there was a black-clad old widow sitting next to the entrance door at Vgenoula’s shop at the end of Matogianni before the Three Wells. Tourists would enter with a “good morning”, or “sorry” and “pardon”, for accidentally bumping on her, before realizing that she was a doll, a work of art by Lilly Kristensen whose eye for detail made her capture and save Mykonos as it was at that particular moment in history just before major socioeconomic changes wiped out the old way of life.

She was born in Jutland, Denmark, in 1933. She studied at the Fine Arts School in Copenhagen and continued with a four-year scholarship at Saint Martin’s in London where she lived for five years.
Visiting Greece for a holiday, in 1960, she fell in love with the country, the island of Mykonos and the Mexican painter Luis Orozco. They married, had two sons, built a house respecting the local architecture, and the island became the main theme of their Art.

Well known is Lilly's use of strings of wool and small pieces of traditional 'hyphanta' (the textiles hand woven by the local women in house looms) with which she created her characteristic unique collages; compositions of everyday life scenes or landscapes so detailed that narrow streets, churches and houses are easily recognized. With those same woven rags she used to make toys for her boys to play, but those amazing creations slipped out of the children's world and became collectables circulating as "objects d' art". Greengrocers in straw hats riding between their hampers on donkeys' backs, smiling octopuses, fishermen with rolled up pants and captain's cap; everyday figures or strange animals, in toy size some and others in real life dimensions like the old lady in black seated at the entrance of Vgenoula’s shop eternally spinning her wool and confusing passersby. 
With two small children fighting to take her away from her easel, she found it hard to concentrate on oil painting while stained little fingers would leave colour marks on walls and the boys’ faces. 
Her friends were impressed by her hand made Christmas cards, collages of her drawings coloured with layers of small pieces of the old hand-woven textiles she collected locally and on her travels all over Greece. And that’s how it started, how she developed her own unique Art, combining the Scandinavian collage tradition to paint Greece with it’ s own ‘words’. Greece is both her subject and her raw material while the used home-made textiles become the language of this three-dimensional narrative of the place and the people, a tale told by the ‘hyphanta’, the vey rags, woven and used in the lives described.

“Wool collages” she named her work at exhibition catalogues. Studying now the body of her work as a whole, we can see how it evolved into her own unique Art. “Every detail, even the eyebrows, must be made of wool”, she said in an interview. Like the tiny candles glowing in a church altar that only by observing close enough we may notice that they are not painted but glued, tiny dark yellow lines of thread are just twisted so at the top to look like little flames. All these restrictive rules, technical challenges she set on herself, instead of discouraging her, it seems that they provided an outlet to her very characteristic love of detail, a strife for precision as the only truth. Therefore, the skies may be coloured in an expressionistic red, but small rags of all sorts of handmade fabrics, threads of every density, scraps local tailors saved for her, are glued on her original sketch, in many colours and layers, forming  the shapes of buildings in the sunset or animals walking uphill on a dry stream that now is a road, or the ever present wind-beaten eucalyptus trees. They are saved there exactly as they were, defined not by place only, but by time also, like the wooden shutter that was replaced right at that time or the iron square that covered the dry well that some foreign guest had painted brownish red the year. 


After her divorce, Lilly moved with the boys to Boston, a city recommended by friends for the quality of the state schools. While in the U.S.A. she exhibited her work in Massachusetts and California.
The last cycle of her life was painful but she coped with her pain stoically fighting it with her very own dry and bitter sense of humor. She lived with cancer for many years, a disease  to which as a child she had lost her mother and years later her sister too. 
Returning to Greece four years later, she bought a house in Tinos. There, seeking peace and quiet, she spent the summer months until health problems brought her back to Denmark where she converted her father’s farm into an Art gallery and kept on painting and drawing until the end

In Lilly Kristensen's work, with her meticulous regard to detail, we see depicted the Mykonos that inspired her, the land and way of life that mesmerized her so that she left country, family and possible career and became part of this island's history. She narrates a past common ground and through her gaze we learn to recognize what still attracts us to Mykonos, points of reference that unite us to the land we’ve grown to love.
_______________________________ 
Το video:  https://youtu.be/I1TT5_fp5l4 (κι ευχαριστώ τον 
Athanasios Kousathanas για την ωραία δουλειά και τη συνεργασία μας)





Τρίτη 1 Σεπτεμβρίου 2020

Στην παραλία με τον Επίκουρο- ξανά



«Ω τίποτε δεν είναι αργά.
Ώσπου η καρδιά να πάψει να χτυπά.
Στα ογδόντα ο Κάτων έμαθε ελληνικά κι ο Σοφοκλής
έγραψε τον Οιδίποδα ενώ ο Σιμονίδης σήκωσε
όλα τα βραβεία απ’ τους πολύ πιο νέους…»

έγραφε ο Λονγκφέλλοου στο ‘Morituri Salutamus’ ένα ποίημα αφιερωμένο στους παλιούς, υπέργηρους πλέον, συμφοιτητές του.

Ένα μικρό κενό μόνο είχα σήμερα μα πήγα ως την παραλία κάτω απ’ το σπίτι μου με παρεό κι ένα βιβλίο, μελέτη του Επίκουρου, των ελληνικών καφενείων και του πώς να μάθεις να γερνάς.
Ταμπού στην εποχή μας την ‘ηλικιοφοβική’ και μόνο η λέξη κι όμως, όπως λέει κι ο Daniel Kleino  καθηγητής Φιλοσοφίας που ξαναδιαβάζω, τρεχοντας πίσω από τα χαμένα νιάτα χάνουμε την εμπειρία μιας ολόκληρης περιόδου της ζωής μας. Ανόητο; Ναι, μα θέλει κουράγιο και πολλή ενέργεια να πηγαίνεις κόντρα στον άνεμο.
Είναι ο Χρόνος είναι κι ο Καιρός, λέει. Μια διάκριση που έμαθε στα ταξίδια του στην Ελλάδα. Ο Χρόνος είναι η ποσότητα μα με τον Καιρό μετράμε την ποιότητα- Καιρός να μάθω, καιρός να χαρώ, καιρός να αναλογιστώ, να δημιουργήσω, καιρός να ζήσω και, τελικά, καιρός να πεθάνω με αξιοπρέπεια και στωικότητα. Μπορώ; Θα μπορέσω; Αντέχει η ματαιοδοξία μου; Αντέχω τον πόνο; Θα καταφέρω να ανοίξω δρόμους μέσα από τα πυκνά σύννεφα του φόβου και του  ‘ageism’ της εποχής μας;
Όμως αξίζει η δουλειά, αξίξει ο κόπος; Και ποιος ο λόγος για όλα αυτά όταν η πιο μεγάλη μου απόλαυση είναι η τεμπελιά, σαν τώρα με ένα βιβλίο πλάι στη θάλασσα.


Δεν ήξερα αν κυκλοφορεί στα ελληνικά το ‘Travels with Epicurus- A Journey to a Greek Island in Search for a Fulfilled Life'  αλλά το έψαξα για σάς και το συστήνω  σε μικρούς και μεγάλους.
_________________________________________



ΤΑΞΙΔΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΕΠΙΚΟΥΡΟ
ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΤΗ ΦΥΣΗ ΤΗΣ ΕΥΤΥΧΙΑΣ ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΦΩΣ

Ο ΝΤΑΝΙΕΛ ΚΛΑΪΝ βρισκόταν στις αρχές της όγδοης δεκαετίας της ζωής του, όταν ο οδοντίατρός του τού πρότεινε να βάλει οδοντικά εμφυτεύματα, αλλιώς θα έπρεπε να φοράει στο εξής μια παλιομοδίτικη και γεροντίστικη μασέλα. Αντί να μπει σε αυτή τη διαδικασία, ο Ντανιέλ Κλάιν ταξίδεψε στην Ελλάδα, για να ανακαλύψει αν ένας από τους αγαπημένους του φιλοσόφους, ο σοφός Επίκουρος, μπορούσε να τον διδάξει κάτι γύρω από τις απολαύσεις και τις χαρές που αποτελούν μοναδικό προνόμιο της τρίτης ηλικίας. Το παρόν έργο είναι ένα ταξιδιωτικό βιβλίο, μια πνευματώδης και βατή στοχαστική διαδρομή και ένας αισιόδοξος οδηγός για μια καλή ζωή. Ο Κλαιν μας ξεναγεί με τον δικό του μοναδικό τρόπο σε μια ανάλαφρη περιήγηση στα σοκάκια των γηρατειών, μέσα από μια γοητευτική εκδρομή στο Αιγαίο. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)

Περιεχόμενα

Πρόλογος
Το τραπέζι στην ταβέρνα του Δημήτρη
ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΜΙΑΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΤΗΣ ΩΡΙΜΟΤΗΤΑΣ
Τα ελαιόδεντρα τον γέρου Έλληνα
ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΥΡΕΙΑ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΗΣ ΕΥΤΥΧΙΑΣ.
Η εγκαταλειμμένη βεράντα
ΓΙΑ ΤΟΝ ΧΡΟΝΟ ΚΑΙ ΤΟ ΚΟΜΠΟΛΟΙ....
Οι πιτσιλισμένες από τη βροχή φωτογραφίες του Τάσου
ΓΙΑ ΤΟΝ ΜΟΝΑΧΙΚΟ ΣΤΟΧΑΣΜΟ....
Ένας σιρόκος από όμορφα νιάτα
ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΑΡΞΙΑΚΗ ΑΥΘΕΝΤΙΚΟΤΗΤΑ .
Ο ήχος από τα κουδούνια των προβάτων
ΓΙΑ ΤΗΝ ΩΡΙΜΑΝΣΗ ΣΤΗ ΜΕΤΑΦΥΣΙΚΗ .
Ο φιλοξενούμενος της Ιφιγένειας
ΓΙΑ ΤΗ ΣΤΩΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΤΑ ΒΑΘΙΑ ΓΗΡΑΤΕΙΑ.
Το πύρινο έθιμο στο λιμάνι της Ύδρας
ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ...
Επίλογος
Επιστροφή στο σπίτι
ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΠΡΟΣΗΛΩΣΗ ΣΤΑ ΓΗΡΑΤΕΙΑ

Κυριακή 30 Αυγούστου 2020

Μύκονος, αφιέρωμα στη Lilly Kristensen- 1933-2001 (video)


Είναι μεγάλη τιμή και χαρά για μένα που η ΚΔΕΠΠΑΜ κι ο Jason Orozco μου ζήτησαν να γράψω τα κείμενα που συνοδεύουν τη μεγάλη έκθεση της Lilly Kristensen, μιας σπουδαίας ζωγράφου που πρόλαβα να γνωρίσω όταν πρωτοεγκαταστάθηκα στη Μύκονο κι έτυχε να είμαστε και γειτόνισσες.
Η έκθεση ανοίγει 1η Σεπτεμβρίου και συστήνω βεβαίως. Ακολουθεί η πρόσκληση με το  κείμενό μου.

Δημοτική Πινακοθήκη Μύκονου
Εικαστικό αφιέρωμα 2020: 
Lilly Kristensen (1933-2001)
1-10 Σεπτεμβρίου Αίθουσα Ματογιάννια

Στην Δανέζα ζωγράφο Λίλλυ Κρίστενσεν που έζησε ένα μεγάλο μέρος της ζώης στην Μύκονο και την αποτύπωσε με μοναδικό τρόπο μέσα από τα κολάζ της αφορά φέτος το εικαστικό αφιέρωμα της Δημοτικής Μυκόνου. Κυρίως κολάζ από ύφασμα αλλά και λάδια και σχέδια θα εκτεθούν στην αίθουσα Ματογιάννι το πρώτο δεκαήμερο του Σεπτεμβρίου.

Κείμενο της Δάφνης Χρονοπούλου για τον κατάλογο που θα συνοδέψει την έκθεση:

Η Λίλλυ Κρίστενσεν γεννήθηκε το 1933 στο Γιούτλαντ της Δανίας. Σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών της Κοπεγχάγης και συνέχισε με τετραετή υποτροφία στο Σεντ Μάρτινς.
Το 1960 ταξίδεψε στην Ελλάδα για διακοπές και ερωτεύτηκε την χώρα, τη Μύκονο και το Μεξικάνο ζωγράφο Λούις Ορόσκο. Παντρεύτηκαν, έκαναν δυό γιους, έχτισαν με σεβασμό στην παράδοση κι αφιερώθηκαν στο νησί με τη ζωή και το έργο τους.
Η Λίλλυ εμπνεύστηκε από τα ντόπια υφαντά και, μολονότι αγαπούσε το σχέδιο και ζωγράφισε πολλά μυκονιάτικα τοπία σε λάδι σε καμβά, είναι περισσότερο γνωστή για τα ιδιότυπα εντελώς χαρακτηριστικά κολάζ της, συνθέσεις λεπτομερείς στις οποίες, με υλικό το μαλλί και μικρά κομμάτια υφαντών, σχηματίζει αναγνωρίσιμα τοπία, δρόμους, δένδρα κι εκκλησάκια ή σκηνές τής καθημερινής ζωής. Επίσης με κομμάτια ύφασμα ξεκίνησε να ράβει για τα παιδιά της παιχνίδια που γλίστρησαν έξω από το παιδικό δωμάτιο κι έγιναν ανάρπαστα αντικείμενα Τέχνης. Γαϊδουράκια φορτωμένα καλάθια και το μανάβη με ψαθάκι στο σαμάρι με το χράμι του, χταπόδια γελαστά, ψαράδες με σηκωμένα μπατζάκια και τραγιάσκα καπετάνιου, άλλα μικρά σα κούκλες παιδικές άλλα σε μέγεθος φυσικό σαν τη μαυροντυμένη υφάντρα που έμοιαζε ζωντανή στης Βγενούλας το μαγαζί.
Μετά το διαζύγιο η Λίλλυ μετακόμισε για 4 χρόνια στη Βοστόνη κυρίως λόγω των καλών σχολείων για τα παιδιά. Εκεί έκανε εκθέσεις στη Μασσαχουσέττη και την Καλιφόρνια κι άφησε πολλά έργα πίσω της.
Ο τελευταίος κύκλος της ζωής της ήταν επίπονος μα τον αντιμετώπισε με τη στωικότητα και το πολύ δικό της στεγνό λίγο πικρό χιούμορ. Τη βασάνισε πολύ ο καρκίνος, η αρρώστια που της στέρησε τη μητέρα της στα 12 που έγινε εκείνη μάνα για τα δυό αδέλφια της απ' τα οποία αργότερα, μεγάλη πια, ο καρκίνος πήρε και τη μικρότερη αδελφή της.
Όταν επέστρεψαν στην Ελλάδα για να αποφεύγει την κίνηση μεταφερόταν τα καλοκαίρια στο σπίτι της στην Καρδιανή της Τήνου, ώσπου στο τέλος πια, αναγκάστηκε να επιστρέψει στη Δανία όπου μετέτρεψε σε γκαλερί τη φάρμα που είχε από τον πατέρα της και συνέχισε να ζωγραφίζει ως το τέλος.
Η Λίλλυ Κρίστενσεν είναι κομμάτι της Ιστορίας του νησιού, το βλέμμα της αποτυπωμένο στην Τέχνη της άνοιξε ορίζοντες που παραμένουν ανοιχτοί, φώτισε πλευρές που ίσως μας ξέφευγαν και μας δίδαξε πού να βλέπουμε εκείνα τα κοινά μας που ακόμα προσελκύουν.






31 Αυγούστου: Υπάρχει ζωή μετά το O.D. Ημέρα Ευαισθητοποίησης για την Υπερβολική δόση


31 Αυγούστου,
Παγκόσμια Ημέρα Ευαισθητοποίησης για την Υπερβολική δόση.
Μάθετε τι πρέπει να κάνετε.
Μάθετε για τη Ναλοξόνη.
Ας διεκδικήσουμε τη διάδοσή της.
Ας διεκδικήσουμε να μην τιμωρείται, να μην προσάγεται κι ανακρίνεται και στιγματίζεται όποιος πάει το φίλο του στο νοσοκομείο ή καλέσει ασθενοφόρο για να σώσει μια ζωή.

Παίρνουμε τη ζωή μας στα χέρια μας.

Γιατί η γνώση σώζει ζωές.
____________________________

Άλλο ένα φυλλάδιό μας, 
προσφορά από το













Δευτέρα 24 Αυγούστου 2020

Τρίχρονο κορίτσι με σωσίβιο στα ανοιχτά- (σώθηκε από ferry boat)




Καβάλησε σωσίβιο το μικρό, φόρεσε τα μπρατσάκια κι ανοίχτηκε στα πέλαγα ως το Ρίο-Αντίρριο που το μάζεψε το βαπόρι.

[To έχουμε πει αλλά δεν ακούτε. Sex με προφυλάξεις, δεν κάνουμε όλοι για γονείς.]


Ferry boat έσωσε 3χρονο κορίτσι που είχε παρασυρθεί στη θάλασσα
Διάσωση ενός μικρού παιδιού από ferry boat σημειώθηκε ανοικτά της παραλίας του Αντιρρίου.Το κοριτσάκι 3 ετών ήταν πάνω σε φουσκωτό σωσίβιο με αποτέλεσμα τα ρεύματα να το παρασύρουν και να χρειαστεί για ακόμη μια φορά μέσα σε λίγες ημέρες η συμβολή ferry boat (Σαλαμινομάχος) για τη διάσωση. 





-Ρε Μαρία δεν χωράει το σωσίβιο στο αυτοκίνητο. Τι να το κάνω;
-Ριξ'το στη θάλασσα να πα να γαμηθεί μωρέ, 5€ το είχα πάρει... χωρίς το παιδί ρε Γιώργο!!!





Κυριακή 23 Αυγούστου 2020

Σχολή Λαζαροπούλου: ένα μνημόσυνο



«Η θρυλική Σχολή Λαζαροπούλου άδειασε και είναι έτοιμη προς κατεδάφιση» διαβάζω.

Ως εγγονή φιλολόγων εκ των οποίων ο ένας είχε και δικό του ιδιωτικό σχολείο* στο οποίο αποφοίτησαν πολλοί γνωστοί Αθηναίοι, καταλαβαίνετε τι ντροπή και αίσχος ήταν να καταλήξω στη Λαζαροπούλου. Έχοντας ξεκινήσει από τα καλά τα ακριβά των βορείων προαστίων κατέβαινα και κατέβαινα σε ελεύθερη πτώση επιδιώκοντας με κάθε τρόπο και κόλπο να με στείλουν στη Λαζαροπούλου να ξενοιάσω από την αφόρητη για μένα σχολική πίεση.

Δεν είναι λίγα τα ιδιωτικά αυτού του είδους μα η Λαζαροπούλου ήταν θρύλος, κάτι σαν παράσημο, σημάδι αδιαμφισβήτητο πως είχες μπει στο ελληνικό underground.
Στην τάξη όταν, σπανίως, πηγαίναμε, είχαμε συμμαθητές παπάδες με ράσο κι ένστολους αστυνομικούς, μια, εξίσου ένστολη θα την έλεγα, κοπέλα που ερχόταν από πολύ λαϊκό νυχτοκάματο με φουσκωτό ξανθό μαλλί και πλαστικό κόκκινο μίνι καθώς και τα κλασικά παιδιά που για διάφορους λόγους δεν παρακολουθούν σχολείο για παιδιά με ειδικές ανάγκες μα με χίλια ζόρια οι γονείς πλήρωναν, όπως και για μάς,  «να πάρει ένα χαρτί». Μαλλιά, σκουλαρίκια, δερμάτινα και μηχανές τα αγόρια, τα κορίτσια ελάχιστα κι όλες μας διαφορετικές κι ασυμβίβαστες με την εικόνα του καλού κοριτσιού.
Η ίδια η κυρία Λαζαροπούλου, προπολεμική φίλη του παππού μου, ήταν λεπτή, μικροκαμωμένη, κομψή και τόσο αφηρημένα αδιάφορη για το περιβάλλον της που μια μέρα που έπεσα πάνω της στο διάδρομο σε ώρα μαθήματος, αντί να με ρωτήσει αυστηρά γιατί δεν είμαι την τάξη μου όπως περίμενα, άπλωσε το χέρι και με χάρη με χαιρέτησε διά χειραψίας στον πληθυντικό.

Καλός μου φίλος γείτονας με πήγαινε με μηχανή, χαιρετούσαμε τον απουσιολόγο (διότι ναι, είχε και κάτι ανυποψίαστα που άλλο δεν ήξεραν και νόμιζαν πως έτσι είναι το σχολεία) κι ύστερα «αράζαμε» στο κοντινό καφενείο, όπου κάνοντας πρακτική στο ταύλι που ως τότε έπαιζα μόνο με την αδελφή μου, περίμενα ώσπου άλλος φίλος να με κατεβάσει στη Δεξαμενή όπου σύχναζα από τα πολύ παιδικά μου χρόνια.
Η κυρία Λαζαροπούλου, έλεγε ο μύθος, φανατική με το τζόγο, «τάιζε τ’ αλογάκια» στον Ιππόδρομο. Γενιές περάσαμε από εκεί. Κι όχι όλοι ρεμάλια. Διότι η Σχολή Λαζαροπούλου έκανε έργο κοινωνικό πιστεύω. Έδωσε ένα απολυτήριο σε διάφορους ατίθασους νέους που έτσι μπόρεσαν δίχως περιθωριοποίηση να συνεχίσουν τη ζωή τους κάνοντας ό,τι αγαπούσαν κι όσο για μένα, που την έχω στη φύση μου την τάση να υπερβαίνω τα εσκαμμένα, μου έμεινε καμάρι και ντροπή μου και μάθημα ότι είμαι ίσως το μόνο παιδί που δεν πήρε απολυτήριο ούτε στη Λαζαροπούλου -κι ας μου τηλεφωνούσε ακόμα κι η ίδια να μου υπενθυμίσει ότι δε χρειαζόταν παρά το x ποσό και το θέμα μου θα το τακτοποιούσε προσωπικά.
Γιατί; Επειδή με γοήτευε να είμαι η χειρότερη των χειροτέρων, με αποδεικτικά. Επειδή- κι αυτό μου έγινε μάθημα χρήσιμο αργότερα που πήγα σχολείο στην Αγγλία: ποτέ μια κοπάνα δεν είναι αρκετή κι όταν αρχίσει η λούφα δεν έχει σταματημό· επειδή ντράπηκα να ζητήσω από τον πατέρα μου χρήματα για ‘λάδωμα’ (κάτι στην οικογένειά μου κατακριτέο όσο αλλού η κάνναβη και το ξενύχτι)· ή, πάνω απ’ όλα, όπως είπα παραπάνω, ίσως επειδή φιλοδοξούσα να είμαι πιο underground από τους συμμαθητές, έμεινα δίχως το πολυπόθητο «χαρτί» το οποίο ουδέποτε χρειάστηκα αφού, μετά από μια διετή παύση ντρόγκας αρρώστιας και επιστροφής, ήρθε η ώρα που με τη θέλησή μου επέστρεψα ακάθεκτη και ενθουσιασμένη στα θρανία, κι εκεί στα θρανία τα λονδρέζικα συνέχισα με σπουδές που μου άνοιξαν φτερά κι ορίζοντες.

Δε λέω λοιπόν ότι έμαθα πολλά στο θρυλικό «Κολλέγιο» μα ότι του χρωστάω την ανάσα που μου έδωσε την ευκαιρία να βρω το βήμα μου και στο δικό μου ρυθμό να προχωρήσω στη ζωή. Κάθε παιδί είναι αλλιώτικο και κοιτάζοντας πίσω βλέπω πολλούς που η ανάπαυλα στη γονεϊκή πίεση που πρόσφερε η σιγουριά πως «κουτσά στραβά το χαρτί» θα το παίρναμε, χάρισε πολλά κι άφησε τόπο στη ζωή μας να αναπτυχθούμε και να ασχοληθούμε με ό,τι μάς άρεσε αντί να κυνηγάμε μόρια Πανελληνίων.
Γι αυτό εμείς που περάσαμε από εκεί χρωστάμε πολλά στη ‘Σχολή Λαζαροπούλου’ και με λύπη μάθαμε ότι θα γκρεμιστεί, και θα γίνουν μπάζα οι αναμνήσεις μας, όπως συχνότατα συμβαίνει στη πατρίδα αυτή την άστοργη που μας έτυχε.
 _____

Μπαλκόνι με θέα που λέει κι ο φίλος μου ο Κώστας ο Λειβαδάς...Η θρυλική Σχολή Λαζαροπούλου άδειασε και είναι έτοιμη προς κατεδάφιση. Ποιος ν' αντέξει τόση φασαρία και μάλιστα φάτσα από το γραφείο μου ? Άσε που θα κρυφθεί ο ουρανός..Μα πάνω απ' όλα κρίμα που άλλο ένα ιστορικό κτίριο πάει στράφι..
Για την ιστορία ιδρύθηκε το 1921 και λειτούργησε αρχικά στην Καλλιθέα. Εν συνεχεία το 1962 μετεστεγάστηκε στη Ν. Σμύρνη και το 2004 ενοποιήθηκε με τα εκπαιδευτήρια "Παλλάδιο". 
Στο γραφείο των καθηγητών υπήρχαν όλοι οι επώνυμοι απόφοιτοί της, ήταν το σχολείο -καταφύγιο όλων των μαθητών που εκδιώχνονταν απ'όλα τα σχολεία και γι' αυτό είναι θρυλικό. Μικρός θυμάμαι τον ηθοποιό Κώστα Καραγιώργη που ερχόταν τότε στις δίξες του στη γειτονιά μας να πάρει το παιδί του όταν σχολούσε. Επίσης ένα μαθητή που ήταν τζόκεϋ στον άλλοτε κοντινό Ιπποδρόμο (οι σταύλοι ήταν εδώ απέναντι) πήγε με το άλογό του στο σχολείο !
ΕΠΙΣΗΣ να πω ότι η κατασκευαστική που το ανέλαβε έχει κάνει μεγάλο ντου τελευταία στη Ν. Σμύρνη και στο Π. Φάληρο όπου χτίζει σε έντονα γκρι χρώματα, σαν καπνοδόχος, αλλά να τους πληροφορήσω ότι εδώ δεν είναι Γκάζι για να έχουν βιομηχανικό χρώμα που είναι μεν η νέα τάση, αλλά δεν ταιριάζει με τα χρώματα της περιοχής μας που είναι φωτεινά και υπάρχει πολύ πράσινο...Δεν το βλέπετε βρε ;




___________________________________________________________________
*Σχολή Φωτοπούλου, στην οδό Κύπρου 43 Πατησίων και στην οδό Σταΐκου στο Κολωνάκι.

Αναφέρεται κι εδώ στο ενδιαφέρον άρθρο για τα παλιά ιδιωτικά της Αθήνας, που όλα κάπου στην Πατησίων πρωτοστεγάστηκαν: https://ipolizei.gr/otan-h-pathsiwn-zouse-didaskontas/

το παλιό σχολείο με τον μεγάλο φίκο στην οδό Κύπρου ΝΙΚΟΣ ΒΑΤΟΠΟΥΛΟΣ  ...Πέρασα το μεγάλο γκαράζ αριστερά (που όταν χτίστηκε ήταν μονώροφο κτίσμα) και κατηφόρισα την Κύπρου. Αν περπατούσε κανείς για πρώτη φορά στην περιοχή, θα έβλεπε πιθανώς μόνο αδιάφορα κτίρια. Αναγνώριζα στον εαυτό μου τη διαμεσολάβηση του συναισθηματικού φίλτρου αλλά προσπαθούσα να παραμένω και αντικειμενικός. Ηθελα να φτάσω στο σχολείο και να το δω πάλι, γιατί πάντα το θυμόμουν σαν μια όαση και είχα χαρεί που με πρωτοβουλία δασκάλων είχε ερευνηθεί η ιστορία του. Το θυμάμαι σαν Σχολή Φωτοπούλου αλλά είχε αλλάξει πολλά χέρια από τότε που χτίστηκε πριν από 118 χρόνια έως το 1984, όταν οριστικά γλίτωσε από τον κίνδυνο της κατεδάφισης και κηρύχθηκε διατηρητέο μνημείο....

Γιάννης Αλεξίου https://www.facebook.com/yannis.alexiou.7/posts/3278064225618630

Προσθέτω 
καλά νέα
8 Ιανουαρίου 2024

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=6840901452674230&id=100002633283954

________________________________________

Σάββατο 22 Αυγούστου 2020

Mάσκες στα παιδιά- από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας




Οδηγίες του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για τις μάσκες στα παιδιά.

0-5 ετών: ΟΧΙ
(όχι απαραίτητα, κατά τις συνθήκες)

6-11:  ΙΣΩΣ
(συστήνεται κατά τις συνθήκες και εάν υπάρχει μεγάλη διασπορά)

12+ ΝΑΙ
(αντιμετωπίζεται ως ενήλικας)

Παιδικοί σταθμοί- Νηπιαγωγείο : όχι
Δημοτικό: ίσως προς όχι
Γυμνάσιο- λύκειο: ναι

________________________________________________________
[μετάφραση από την Lina Greek @Linagreek ]

Evi Andrianou “Children aged 5 years and under should not be required to wear masks. This is based on the safety and overall interest of the child and the capacity to appropriately use a mask with minimal assistance.” Δεν σημαίνει ότι απαγορεύεται αλλά ότι δεν συνισταται δεδομένου ότι χρειάζονται βοήθεια και κατάλληλη εκπαίδευση. Όμως όταν η κατάσταση το απαιτεί, δεν υπάρχει πρόβλημα κ τη φορούν κανονικά (βλέπε παιδιά κάτω των 5 σε χημειοθεραπείες που αναγκάζονται να τη φορούν για μεγάλα διαστήματα)

Παναγιώτης Φράγκος Η ΠΟΥ και η UNICEF συμβουλεύουν ότι η απόφαση χρήσης μασκών για παιδιά ηλικίας 6-11 ετών πρέπει να βασίζεται στους ακόλουθους παράγοντες:

Εάν υπάρχει ευρεία μετάδοση στην περιοχή όπου διαμένει το παιδί

Η ικανότητα του παιδιού να χρησιμοποιεί με ασφάλεια και κατάλληλη μάσκα
Πρόσβαση σε μάσκες, καθώς και ξέπλυμα και αντικατάσταση μάσκας σε ορισμένες ρυθμίσεις (όπως σχολεία και υπηρεσίες φύλαξης παιδιών)
Επαρκής επίβλεψη ενηλίκων και οδηγίες στο παιδί για το πώς να φορέσει, να βγάλει και να φορέσει με ασφάλεια μάσκες
Πιθανός αντίκτυπος της χρήσης μάσκας στη μάθηση και την ψυχοκοινωνική ανάπτυξη, σε συνεννόηση με εκπαιδευτικούς, γονείς / φροντιστές ή / και ιατρικούς παρόχους
Ειδικές ρυθμίσεις και αλληλεπιδράσεις που έχει το παιδί με άλλα άτομα που διατρέχουν υψηλό κίνδυνο να αναπτύξουν σοβαρή ασθένεια, όπως οι ηλικιωμένοι και εκείνοι με άλλες υποκείμενες καταστάσεις υγείας