Σάββατο 11 Μαρτίου 2023

Μύκονος: άγριος ξυλοδαρμός αρχαιολόγου




Ο αρχαιολόγος Μανώλης Ψαρρός έχει την εποπτεία της Μυκόνου για την Εφορία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων.

Την Τρίτη το βράδυ, τον βρήκαν λιπόθυμο κοντά στο σπίτι του και από τότε νοσηλεύεται στον Ευαγγελισμό με σοβαρά τραύματα. Θύμα ξυλοδαρμού (από μπράβους;) επειδή αρνήθηκε να εγκρίνει τις οικοδομικές άδειες.

Τους εντολείς η Δικαιοσύνη πάλι δε θα τους αγγίξει. Αν κάνουμε πολύ θόρυβο κάποιος ανεγκέφαλος μπράβος, κάποιος αναλώσιμος φουκαράς σταθμάρχης θα φορτωθεί την ενοχή. Και το μήνυμα θα έχει δοθεί: ο επόμενος ή συμμορφώνεται (με το αζημίωτο) ή να ξέρει τι τον περιμένει. 

 

 Άναρχη δόμηση βλέπετε εσείς οι επισκέπτες που πλέον δε διακρίνετε τι είχε αυτός ο τόπος και ξεχώρισε. Δόμηση ναι, αλλά άναρχα δε είναι τα μαφιόζικα χτυπήματα. Έχουμε νόμους άγραφους και κανόνες στο νησί, έχουμε αρχές. Μην ξεχαστείτε.

 

Ακολουθούν 

η είδηση, σχόλια και τουϊταρίσματα από εμάς στο νησί, από σχολιαστές και από πολιτικούς, καθώς και η ανακοίνωση του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων που  την ερχόμενη Δευτέρα 13/3/23 πρόκειται να δώσει και  Συνέντευξη Τύπου διαδικτυακά.



 

Μύκονος: Ποιος και γιατί έδειρε τον αρχαιολόγο που ήλεγχε τις οικοδομές του νησιού

Ο Μανώλης Ψαρρός είναι αρχαιολόγος και υπάλληλος της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων που έχει έδρα την Αθήνα, συγκεκριμένα τη Πλάκα. Έχει υπό την εποπτεία του τα θέματα της Μυκόνου και από το χέρι του περνούν οι εγκρίσεις των οικοδομικών αδειών. Πρόκειται για χαμηλών τόνων υπάλληλο, αφοσιωμένο στη δουλειά του που δεν είχε πάρε δώσε με τα κυκλώματα του κυκλαδίτικου νησιού. Το αντίθετο μάλιστα, καθώς απέφευγε τις επαφές με επιχειρηματίες και παράγοντες.

οι έρευνες των Αρχών για τον ξυλοδαρμό του Μανώλη Ψαρρού που θυμίζει πολύ μια άλλη υπόθεση ξυλοδαρμού, αυτή του ξενοδόχου, Θοδωρή Κουσαθανά, θα εστιάσουν στις τελευταίες αποφάσεις της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων, να μπλοκάρουν νεοαναγειρόμενες οικοδομές, είτε αυτές αφορούν μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες, είτε επιχειρήσεις εστίασης.

Το χρονικό του ξυλοδαρμού

Ο υπάλληλος της Εφορίας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων, Μανώλης Ψαρρός, έπεσε θύμα ξυλοδαρμού από δυο άγνωστους άνδρες το βράδυ της Τρίτης γύρω στις 20.30. Το συμβάν σημειώθηκε στην Αθήνα κοντά στο σπίτι του υπάλληλου κι ενώ κατευθυνόταν προς αυτό. Η επίθεση που δέχθηκε έγινε με μαφιόζικη μέθοδο.


Τα χτυπήματα από τους δύο άγνωστους άνδρες ήταν τόσο σφοδρά που έχασε τις αισθήσεις του και σωριάστηκε αιμόφυρτος στην άσφαλτο.


Σύμφωνα με συνεργάτη του ….«δέχτηκε γροθιές στο πρόσωπο με αποτέλεσμα να σπάσει η μύτη του, γροθιές στο κεφάλι και στο στέρνο του. Δεν άντεξε από την αγριότητα των χτυπημάτων και λιποθύμησε».

 

Σύμφωνα με τον συνεργάτη του, η επίθεση που δέχθηκε ο υπάλληλος της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλαδων πιθανόν συνδέεται με υποθέσεις που αφορούν τη Μύκονο, κάτι που αναμένεται να διερευνηθεί από την αστυνομία. 


«Προσπαθούμε πάντοτε να κάνουμε σωστά τη δουλειά μας βάσει όσων ορίζει ο νόμος ωστόσο βρίσκουμε απέναντί μας πολλές δυσκολίες. Δεν περιμέναμε όμως ότι θα φτάσουν ως εκεί, να στήσουν ενέδρα σε έναν οικογενειάρχη άνθρωπο και να τον σαπίσουν στο ξύλο θέτοντας σε κίνδυνο τη ζωή του»
 συμπλήρωσε ο ίδιος.


 

koutipandoras

«Μαφιόζικο» χτύπημα σε αρχαιολόγο στη Μύκονο – Τι απαντάει το ΥΠΠΟΑ

Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων κατήγγειλε ότι αρχαιολόγος έπεσε θύμαξυλοδαρμού την περασμένη Τρίτη με αποτέλεσμα να νοσηλεύεται με βαριά τραύματαΥποψίες για μαφιόζικο χτύπημα που σχετίζονται με οικοδομικές άδειες.

Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων κατήγγειλε ότι αρχαιολόγος έπεσε θύμαξυλοδαρμού την περασμένη Τρίτη με αποτέλεσμα να νοσηλεύεται με βαριά τραύματαΑπάντηση απέστειλε το Γραφείο Τύπου του ΥΠΠΟΑΟ αρχαιολόγος υπηρετεί στηνΕφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδωνπου έχει έδρα την ΑθήναΣύμφωνα με τις πρώτεςπληροφορίες έχει υπό την εποπτεία του ζητήματα οικοδομικών αδειών στη ΜύκονοΜετά την επίθεση που δέχτηκε νοσηλεύεται με βαριά τραύματα.

«Ηθικός αυτουργός σε όλα τα παραπάνω είναιδυστυχώςη ίδια η πολιτικήηγεσία του ΥΠΠΟΑπου πρώτη έχει στοχοποιήσει με τις δηλώσεις και τη στάση τηςτους επιστήμονες και τους άλλους υπαλλήλους της Αρχαιολογικής Υπηρεσίαςέχει λοιδορήσει το έργο της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας και εξυπηρετεί οικονομικάσυμφέροντα έναντι της προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς», αναφέρει ηανακοίνωση των αρχαιολόγων.  «Υπάρχουν βάσιμες υποψίες ότι το επαγγελματικόμαφιόζικο χτύπημα σχετίζεται άμεσα με υποθέσεις που χειρίζεται στο πλαίσιο τωνκαθηκόντων του», προσθέτουν οι αρχαιολόγοι.


Ανακοίνωση από τον Σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων

Την Τρίτη 7/3 συνάδελφός μας αρχαιολόγος και μέλος του Συλλόγου έπεσε θύμαξυλοδαρμού την ώρα της επιστροφής από τη εργασία τουμε σκοπό την πρόκλησηεπικίνδυνης σωματικής βλάβηςΟ συνάδελφος νοσηλεύεται με βαριά τραύματαΜέχριστιγμής φαίνεται να έχει αποφύγει τον κίνδυνο για μακροχρόνιες επιπτώσεις στηνυγεία του.

Υπάρχουν βάσιμες υποψίες ότι το επαγγελματικό μαφιόζικο χτύπημα σχετίζεταιάμεσα με υποθέσεις που χειρίζεται στο πλαίσιο των καθηκόντων τουΟ ΣύλλογοςΕλλήνων Αρχαιολόγων έχει ήδη επικοινωνήσει με τις αρμόδιες αρχέςσυνδέοντας τονξυλοδαρμό με τις υποθέσεις αυτές και έχει καταθέσει στοιχεία.

Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι η εφαρμογή των διατάξεων του Αρχαιολογικού Νόμουκαι της προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάςπου είναι το καθήκον όλων μαςπλήττει τα συμφέροντα όσων θέλουν να κερδοσκοπούν εις βάρος του πολιτιστικού καιφυσικού περιβάλλοντοςοι οποίοι αντιδρούν με διάφορους τρόπους και πιέσεις.

Γνωρίζουμε ότι η Αρχαιολογική Υπηρεσίαοι επιστήμονες που την υπηρετούν καιοι διατάξεις που “ενοχλούν” βρίσκονται διαχρονικά στο στόχαστρο οικονομικών καιπολιτικών παραγόντωνΈχουμε υποστεί τις άμεσες ή έμμεσες πιέσεις καισυγκαλυμμένες απειλές για να μην κάνουμε με ευσυνειδησία τη δουλειά μας.

Εισπράττουμε τις επιπτώσεις του μνημονιακού ξεπουλήματος της δημόσιαςπεριουσίαςτης απουσίας πολιτικής βούλησης ελέγχου στην κερδοσκοπική έκρηξη τηςοικοδομικής και κτηματικής αγοράςτου περιορισμού των δημοσίων υπηρεσιών προςόφελος των οικονομικών συμφερόντωνπου συγκροτούν την ουσία αυτού πουπαρουσιάζεται ως “ανάπτυξη”.

Ηθικός αυτουργός σε όλα τα παραπάνω είναιδυστυχώςη ίδια η πολιτική ηγεσίατου ΥΠΠΟΑπου πρώτη έχει στοχοποιήσει με τις δηλώσεις και τη στάση της τουςεπιστήμονες και τους άλλους υπαλλήλους της Αρχαιολογικής Υπηρεσίαςέχειλοιδορήσει το έργο της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας και εξυπηρετεί οικονομικάσυμφέροντα έναντι της προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς.

Μόλις τον περασμένο μήναάλλωστεμε το Ν. 5021/2023, η πολιτική ηγεσία τουΥΠΠΟΑεναρμονιζόμενη με τις πιέσεις οικονομικών παραγόντων των Κυκλάδωννομοθέτησε για την αλλαγή της σύνθεσης ειδικά του Τοπικού Συμβουλίου ΝοτίουΑιγαίουπροκειμένου να μην αποτελείται από αρχαιολόγους η πλειοψηφία στοΣυμβούλιο που κρίνει θέματα πολιτιστικής κληρονομιάς και αρχαιοτήτων!

Δεν μας φοβίζουνμας εξοργίζουν!”

Αν το μήνυμα ήταν να φοβηθούμετότε σε λάθος αποδέκτη το απηύθυνανΟιμαχόμενοι αρχαιολόγοι και συναφείς επιστημονικοί κλάδοι θα συνεχίσουμε ναπροστατεύουμε τις αρχαιότητες ως δημόσιο αγαθόεφαρμόζοντας απαρέγκλιτα τονΑρχαιολογικό Νόμο.

Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων απαιτεί:

-Η αστυνομική και εισαγγελική έρευνα να επεκταθεί στις υποθέσεις πουχειριζόταν ο συνάδελφος και να βρεθούν οι φυσικοί αυτουργοί της επίθεσης και οιεντολείς τους

-Η πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟΑ να προβεί άμεσα σε δηλώσεις και ενέργειες που θααποδεικνύουν ότι επιδιώκει να φτάσει η έρευνα στους πραγματικούς εντολείς τηςεπίθεσης

-Η πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟΑ να καταδικάσει δημόσια τις πρακτικές άμεσου ήέμμεσου εκφοβισμού που ασκούνται στους αρχαιολόγουςκατά την άσκηση τωνκαθηκόντων τουςσε όλη τη χώρα.

-Η Τοπική αυτοδιοίκηση και οι φορείς των επαγγελματιών να καταδικάσουν άμεσακαι έμπρακτα τις ενέργειες άμεσου ή έμμεσου εκφοβισμού που υφίστανται οιαρχαιολόγοι

-Να σταματήσει τώρα η απαξίωση της πολιτιστικής κληρονομιάς και τηςΑρχαιολογικής Υπηρεσίας

Τη Δευτέρα 13/3/2023 στη 1 μμ ο ΣΕΑ θα πραγματοποιήσει διαδικτυακήσυνέντευξη Τύπου για το θέμα και θα εξαγγείλει τις ενέργειες και τις δράσεις στις οποίες θα προβεί το σώμα των αρχαιολόγωνενωμένοαπέναντι στους φυσικούς και ηθικούς αυτουργούς των επιθέσεων.


Ανακοίνωση από το Γραφείο Τύπου ΥΠΠΟΑ

«Η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού εκφράζει την θερμή της συμπαράσταση στον αρχαιολόγο Μανώλη Ψαρρόο οποίος έπεσε θύμα άνανδρης επίθεσης καιδηλώνει ότι το Υπουργείο : αδεν ανέχεται καμία παραβατική συμπεριφορά από όπουκι αν προέρχεται σε βάρος υπαλλήλων του κατά την άσκηση των υπηρεσιακώνκαθηκόντων τους και βθα συνδράμει με κάθε πρόσφορο τρόποπροκειμένου οιαρμόδιες Αρχές να διαλευκάνουν την συγκεκριμένη υπόθεση και να τιμωρηθούν οι ένοχοι».


 

 

 

Despina Nazou

ΓΙΑ ΤΟΝ ΞΥΛΟΔΑΡΜΟ ΤΟΥ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΟΥ: ΑΠΟ-ΜΑΦΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΜΥΚΟΝΟΥ ΕΔΩ ΚΑΙ ΤΩΡΑ!

ΑΝΑΣΥΝΤΑΞΗ AΠΟ ΤΑ ΤΜΗΜΑΤΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ... ΕΩΣ ΤΙΣ ΚΥΚΛΑΔΙΤΙΚΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΕΣ

Στη Μύκονο τα τελευταία χρόνια έχει χαθεί το όριο μεταξύ του κράτους και παρακράτους!

Δεν υπάρχουν πια δημοσιεύματα που να εξυμνείται το νησί γιατί ουσιαστικά δεν υπάρχει και μια «θετική» πραγματικότητα η οποία να μπορεί να υπερβαίνει τις άλλες κυρίαρχες και μαύρες πραγματικότητες που αφορούν κυρίως την καταστροφική δράση τοπικών, εθνικών και διεθνών συστημάτων εξουσίας, προνομίων και βίας στις ζωές μας. Τις κοινώς λεγόμενες μαφίες. 

«Πάνω από 100 μπράβους και δέκα συμμορίες » μας χρέωναν ήδη από το καλοκαίρι άρθρα εφημερίδων (βλ. Το Βήμα, 26/06/2022)

Η καταδικαστέα επίθεση στον αρχαιολόγο Μανώλη Ψαρρό και εμμέσως ( ; ) στο κράτος και στην Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων - έναν έως τώρα θεσμό με κύρος και με πολύ χρήσιμους δημόσιους λειτουργούς για τη βιωσιμότητα των νησιωτικών οικισμών/κοινωνιών - αποτελεί ένα σημείο συναγερμού. Αυτό που συνέβη πρέπει να ξεσηκώσει και να συσπειρώσει όχι μόνο τους κατοίκους της Μυκόνου που διατηρούν ακόμη καθαρό μυαλό και κρίση , αλλά και των υπόλοιπων Κυκλάδων γιατί όλα τα νησιά βρίσκονται στο σφικτό εναγκαλισμό ομάδων συμφερόντων που επιβάλλουν τις δικές τους πολιτικές αποφάσεις, νομοθεσίες, αποδυναμώνουν και επηρρεάζουν θεσμούς όπως την τοπική αυτοδιοίκηση, απειλούν και όποτε μπορούν εξοντώνουν ηθικά, ψυχικά με μηνύσεις και βιαιοπραγίες δημοτικούς συμβούλους και πολίτες από ομάδες της κοινωνίας πολιτών, διαλύουν το φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον των Κυκλάδων.

Είμαστε πέρα από το όριο σωτηρίας, αλλά έστω και αργοπορημένα, ας δούμε πώς θα σταματήσει το ξεπούλημα της γης για «αναπτυξιακά σχέδια και στρατηγικές επενδύσεις» για το οποίο βέβαια οι γηγενείς κάτοικοι έχουμε τεράστια ευθύνη αφού πάνω από τα 2/3 του νησιού πουλήθηκε σε ιδιοκτήτες και κατασκευαστικές εταιρείες που χρησιμοποιούν τη γη και τα οικήματα ως κεφάλαιο σε μιαν απρόσωπη και χωρίς ηθικούς φραγμούς καπιταλιστική αγορά. Οι κεντρικές κυβερνητικές πολιτικές κινούνται τις τελευταίες δεκαετίες συστηματικά στην κατεύθυνση του ξεπουλήματος και της υφαρπαγής της γης των Κυκλάδων- και όχι μόνο.

Η γη στη Μύκονο άρχισε να ξεπουλιέται από τη δεκαετία του 1980 και τη δεκαετία του 1990 έγινε η κυρίαρχη συνθήκη. 2.500 συμβολαιογραφικές πράξεις αγοροπωλησιών μόνο για τη διετία 1994-1995 κατέγραψα ενδεικτικά τότε στο υποθηκοφυλακείο Μυκόνου στο πλαίσιο της διδακτορικής μου διατριβής! 

Για αυτήν την υπερδόμηση και περιβαλλοντική καταστροφή ήδη έχουμε μιλήσει ως κοινωνία πολιτών από την δεκαετία του 1990 μέσα από τις εκδοτικές μας δραστηριότητες- βλ. εφημ Η ΜΥΚΟΝΙΑΤΙΚΗ -και τους πολιτικούς μας αγώνες (προσφυγές στο ΣτΕ για τις μαρίνες, τα λιμάνια και το ΤΑΥΠΕΔ, κάθοδος σε δημοτικές εκλογές).

Έτσι όπως έχουν εξελιχθεί τα πράγματα ποιος μπορεί να ισχυριστεί πλέον ότι η εντοπιότητα, η αίσθηση του τόπου και οι συνδέσεις μας με το νησί ορίζονται με όρους ιδιοκτησίας μιας πατρο/μητρογονικής γης; Μόνο συμβολικά πλέον αντιλαμβανόμαστε την τοπικότητά μας (λίγο από τα παρατσούκλια, λίγο από τους πολιτιστικούς συλλόγους) και μάλιστα έχουμε δημιουργήσει και νέες μετα-τουριστικές κατηγορίες συμπερίληψης σε μία ταυτότητα που αφορούν την θαυμαστή «μυκονιάτικη επιχειρηματικότητα».

Έστω και αργά είναι καιρός να μάθουμε από τους τρόπους που άλλες κοινωνίες αντιμετώπισαν τη μαφία. Παραδείγματα από τη Σικελία δείχνουν πώς μέσα από συλλογικούς αγώνες και δίκτυα αλληλεγγύης στον τουρισμό, τοπικοί φορείς και τουριστικοί παράγοντες εργάστηκαν για να υποστηρίξουν εκείνα τα εστιατόρια, ξενοδοχεία, ξενώνες και αγροτικές επιχειρήσεις που αντιπαρατέθηκαν στη μαφία και σε μια μεγάλη εκστρατεία κινητοποίησης πέτυχαν να καταπολεμήσουν την πληρωμένη προστασία της και την εμπλοκή της στην τουριστική οικονομία του Παλέρμο. Δημιουργώντας συμμαχίες κατάφεραν να αντιταχθούν στο διεφθαρμένο σύστημα εξουσίας και υποτέλειας στη μαφία του νότου.

Είναι επιτέλους καιρός να οξυνθούν τα αντανακλαστικά της εκπαιδευτικής κοινότητας και κυρίως των Τμημάτων Διοίκησης και Τουρισμού ανά τη χώρα και να αρχίσουν να δίνουν μεγαλύτερη έμφαση, να μελετούν περισσότερο κριτικά, πιο δυναμικά και ουσιαστικά τις νέες κοινωνικο-οικονομικές συνθήκες που διαμορφώνονται από την τουριστική ανάπτυξη στον 21ο αιώνα. Είναι πλέον επείγουσα ανάγκη να διδάσκουν και να μιλούν πιο θαρραλέα για ζητήματα ηθικής του τουρισμού του 21ου αι. που από διακύβευμα εκδημοκρατισμού των κοινωνιών και ισότητας των ευκαιριών, από συνθήκη κοσμοπολιτισμού και κοινωνικής κινητικότητας έχει φτάσει να είναι συνώνυμος με την κυριαρχία ομάδων εξουσίας της μαύρης οικονομίας και του ξεπλύματος χρήματος. Να εκπαιδεύουν περισσότερο πολύπλευρα τους/ τις φοιτητές/τριές τους, όχι μόνο ως καλά τουριστικά στελέχη και μελλοντικούς CEO, αλλά και ως ευαισθητοποιημένους πολίτες με οξυμμένη ματιά και ανθρωποκεντρικά, ποιοτικά μεθοδολογικά εργαλεία ερμηνείας των νέων τουριστικών πραγματικοτητων που διαμορφώνονται υπό τις σκληρές και άγριες συνθήκες του ύστερου καπιταλισμού.

Έστω και αργά είναι καιρός οι τοπικές κοινωνίες των Κυκλάδων και πιο συγκεκριμένα η πολυσύνθετη και κατακερματισμένη κοινωνία της Μυκόνου συλλογικά και αποφασιστικά να αναλάβει ευθύνες και δράση και να αρχίσει να εφαρμόζει το ηθικό επιχειρείν, που μπορεί να αποφέρει πολύ λιγότερα υλικά κέρδη αλλά θα μας ξαναδώσει αξιοπρέπεια, ψυχική γαλήνη, ασφάλεια και ελπίδα ότι δεν θα αναγκαστούμε να εγκαταλείψουμε το νησί αφήνοντάς το στο έλεος της βίας, της μαφίας και των αετονύχηδων.

Είμαστε πλέον πέρα από τον κόμπο και το χτένι αλλά έστω και τώρα οι δημοτικές και κυβερνητικές αρχές ας πάρουν δραστικές αποφάσεις, εμπράκτως να δείξουν ότι υπερασπίζονται τους πολίτες αυτής της ταλαίπωρης χώρας, τη βιωσιμότητα των κυκλαδονησιών, τους εναπομείναντες αγροτικους πόρους οικονομίας τους, τους φορείς- συμμάχους στην «απομαφιοποίηση» όπως η Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων.

Ας ακούσουν όλα τα δυνατά σήματα που ακούγονται πια από παντού. Να επανατοποθετηθούν κριτικά σε κάθε σχέδιο ιδιωτικοποίησης, σε κάθε αίτημα και σχέδιο στρατηγικής επένδυσης, σε κάθε περιβαλλοντική μελέτη. Να υπερασπιστούν τα κοινά με ουσιαστικά νομοθετήματα, το δημόσιο συμφέρον όλων των νησιωτών, ό,τι έχει απομείνει από αδόμητο χώρο και μυκονιάτικο κυκλαδίτικο τοπίο. Στο μέτωπο εναντίον της μαφίας θέλουμε τις αρχές συμμάχους. 

Από την τραγωδία των Τεμπών μέχρι τον ξυλοδαρμό του αρχαιολόγου από τους μαφιόζους δεν υπάρχει άλλος χρόνος, άλλες δικαιολογίες.

*Η φωτο στο Κάστρο Μυκόνου από ανασκαφή της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων

Peggy Ringa

Μερικά από τα πολλά σχόλια στο άρθρο από το πρώτο ΠΘ υποστηρίζουν ότι δεν τα βρήκαν στη μίζα και όχι ότι ο Μανώλης (μας) έκανε σωστά τη δουλειά του ακολουθώντας τους νόμους και τη συνείδηση του. Έχω θυμώσει παρά πολύ.

Despina Nazou

Και εγώ θυμώνω πολύ Πέγκυ! Πόσο ακόμη θα διασύρουν την Εφορεία και τους αρχαιολόγους!

Daphne Chronopoulou

είναι αυτό το σκεπτικό ένας καθρέφτης βρωμιάς που εξισώνει και τελικά απενοχοποιεί. Το «όλοι ίδιοι είναι», της ανοχής.

Mariella Papaioannou

Τα ειπες ολα Το οτι μπορει να γινει συγκριση με την Σικελια ( το σκεφτομουν απο μονη μου διαβαζοντας διαφορα που συμβαινουν εκτος του περιστατικου με τον αρχαιολογο) δειχνει πως εχει φτασει εκει που δε παει αλλο ...




 

Κωνσταντίνος Κουκάς - Δήμαρχος Μυκόνου 

Ο Δήμος Μυκόνου και η τοπική μας κοινωνία σέβεται, εμπιστεύεται και τιμά τους δημόσιους λειτουργούς του νησιού. Η εγκληματική και ανοίκεια επίθεση σε υπάλληλο της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων με τοπική αρμοδιότητα τη Μύκονο, μας έχει συγκλονίσει όλους. Ελληνική Αστυνομία και αρμόδιες αρχές της Δικαιοσύνης οφείλουν να λειτουργήσουν άμεσα, να συλλάβουν και να τιμωρήσουν παραδειγματικά τους δράστες. Θερμές ευχές για ταχεία ανάρρωση.

 

 

mazigiatimykono

Καταδικάζουμε την άνανδρη επίθεση κατά του αρχαιολόγου κ. Μανώλη Ψαρρού. Ενός δημόσιου λειτουργού που στη μακροχρόνια και διάφανη διαδρομή του, έχει αναδείξει ένα πρότυπο ήθους και εντιμότητας.

Η επίθεση και ο βαρύτατος τραυματισμός θυμίζουν εγκληματικές πρακτικές εκδίκησης. Αν και συνέβη το βράδυ της Τρίτης στην Αθήνα, έχουμε χρέος σαν κοινωνία και ιστορική ευθύνη, ενωμένοι, να συγκροτήσουμε ένα ισχυρό μέτωπο απέναντι σε κάθε είδους παρόμοιων πράξεων βίας και σκοταδισμού.

Άλλωστε το θύμα της άγριας επίθεσης υπηρετεί σαν αρχαιολόγος της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων και είναι υπεύθυνος για τον έλεγχο των οικοδομικών υποθέσεων της Μυκονου και για την προστασία των αρχαιοτήτων στο νησί μας.

Kαλούμε τις αρχές να ενεργοποιηθούν αρμοδίως για την λήψη κάθε δέσμης εφικτών ενεργειών για την προστασία των δημόσιων λειτουργών και των θεσμών.-

Παρασκευή 10 Μαρτίου 2023

Δημοτική Παράταξη


Νίκος Ξυδάκης - Nikos Xydakis

Η ΝΥΧΤΑ ΔΕΡΝΕΙ ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ
Ο τουρισμός υπεράνω κράτους δικαίου.
Η Μύκονος εκτός Συντάγματος.
Η Ελλάδα μαφιο-μπανανία.

Στη Μύκονο, οι μπράβοι των επενδυτών-πλυντηριούχων της νύχτας εδώ και καιρό *ξυλοκοπούν* όποιον Μυκονιάτη επιχειρηματία ή αιρετό «ενοχλεί» την επένδυσή τους. Δεν απειλούν απλώς.
Τώρα άρχισαν να ξυλοκοπούν και *δημόσιους λειτουργούς*.
Τελευταίο θύμα ο αρχαιολόγος Μανώλης Ψαρρός, στέλεχος της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων, επιφορτισμένος με την εποπτεία των οικοδομών στη Μύκονο. Χτυπή
θηκε έξω από το σπίτι του, στην Αθήν. Νοσηλεύεται για τρίτη μέρα στον Ευαγγελισμό.

 

Nikos Sarantakos 

Η Εφορία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων μπλόκαρε οικοδομές στη Μύκονο. Ο αρχαιολόγος που έκανε τους ελέγχους δέχτηκε επίθεση από αγνώστους και βρίσκεται στο νοσοκομείο. Το υπουργείο Πολιτισμού δεν έχει πει ακόμα λέξη. Κυβέρνηση μαφιόζων.

P.G. Papanikolaou 

Το ότι μπράβοι κάνουν δολοφονική επίθεση σε έφορο Αρχαιοτήτων επειδή ήθελε (άκουσον άκουσον) να τηρείται ο νόμος στην Μύκονο και δεν έχει σηκωθεί πέτρα πάνω στην πέτρα να βρεθούν οι φυσικοί και ηθικοί αυτουργοί είναι το μόνο που χρειάζεται να ξέρετε για το τι είναι αυτό το κράτος

Anastasia Xepapadea 

Η ΕΛΑΣ συνέλαβε πρόεδρο 15μελούς από γυμνάσιο! Αυτο για οσους νομιζετε οτι ψαχνουν τη μαφια που επιτεθηκε στην αρχαιολογο στη Μυκονο




Τη Δευτέρα 13/3/2023 στη 1 μμ ο ΣΕΑ 

θα πραγματοποιήσει διαδικτυακή συνέντευξη Τύπου για το θέμα και θα εξαγγείλει τις ενέργειες και τις δράσεις στιςοποίες θα προβεί το σώμα των αρχαιολόγωνενωμένοαπέναντι στους φυσικούς και ηθικούς αυτουργούς των επιθέσεων.

___________________________________________________


https://www.in.gr/2023/03/22/greece/mykonos-kare-kare-aythairesia-stin-paralia-panormos/?fbclid=IwAR2h-OwM0pqrEhCG_OkmSZI1CERhpdi7fsEUd6WtUJRYIqUc8ngOfVXAED4



Τετάρτη 8 Μαρτίου 2023

#ΗμέραΤηςΓυναίκας EuroNPUD SisterWUD International Women’s Day 8/3/2023

 



Η Παγκόσμια Ημέρα Της Γυναίκας δεν είναι γιορτή, είναι ημέρα πένθους και αγώνων κατά της παραδοσιακής καταπίεσης των γυναικών, είναι ημέρα διεκδικήσεων.

Κι αν όλες οι γυναίκες ακόμα αγωνιζόμαστε για τα δικαιώματά μας, εμείς οι γυναίκες που παίρνουν/έπαιρναν ψυχοδραστικές ουσίες, έχουμε να παλέψουμε σε περισσότερα μέτωπα. Από τη βία του αστυνομικού ή του εμπόρου, τους κινδύνους του δρόμου και της φυλακής ως την κουλτούρα που στιγματίζει τη γυναικεία απόλαυση και αντιμετωπίζει με καχυποψία κάθε γυναίκα που τολμά να απολαμβάνει την ψυχαγωγική χρήση  τιμωρώντας μας  αμείλικτα (τάχα για το καλό μας) στερώντας μας ακόμα και τα παιδιά μας ή χρησιμοποιώντας τα εναντίον μας.

Γι’ αυτό πάλι φέτος το Δίκτυο Ομότιμων Χρηστών .Ψυχοδ/κων Ουσιών_PeerNUPS συμμετέχει στην καμπάνια που οργανώνουμε οι γυναίκες των ομάδων μελών του δικτύου EuroNPUD, Euronpud Sisterwud  μια αφίσα κι ένα σύνθημα ενώνουμε δυνάμεις με την παγκόσμια γυναικεία ομάδα για τη Μείωση της Βλάβης από χρήση (whrin Harm Reduction International).

 

Σας καλούμε να μας στηρίξετε με κοινοποιήσεις

Για να γίνει γνωστό το μήνυμά μας:

 ΣΩΜΑ ΜΟΥ- ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΜΟΥ.

 

Από EuroNPUD SisterWUD

Συμμετέχουν  (με αλφαβητική σειρά):

CASO/MUSAΠορτογαλία

Chemical SistersΙταλία

GAT -Manas, Πορτογαλία

La DrogueriaΙσπανία

L'Arbre À PalabresΜασσαλίαΓαλλία

MetzineresΚαταλονία, Ισπανία

MPDP, Βουλγαρία

PeerNUPSΕλλάδα

PoliNPUD, Πολωνία

Unie Lidí Se Zkušeností Se Závislostí, Τσεχική Δημοκρατία

και ναρκοαδελφές μας 

από την Αγγλία και την Ιρλανδία.

For International Women’s Day 2023, on March 8, the Euronpud Sisterwud

is joining forces with WHRIN (Women Harm Reduction International).

We, the Feminist Women and non binary persons teams of all EuroNPUD member organizations, are using one common poster ‘Our Bodies Our Choice.

From the Euronpud Sisterwud

 are taking part:

CASO/MUSA, Portugal 

Chemical Sisters, Italy

GAT -Manas,Portugal

La Drogueria, Spain

L'Arbre À Palabres, Marseille France 

Metzineres, Catalonia Spain

MPDP, Bulgaria

PeerNUPS, Greece

PoliNPUD, Poland

Unie Lidí Se Zkušeností Se Závislostí,Czech Republic

and also our Narcosisters from

England and Ireland

https://www.euronpud.net/women

https://www.facebook.com/SisterWUD

  












Κυριακή 5 Μαρτίου 2023

Φιλίας πεσκέσια― ζουμπούλια, πίτα και αγάπη


Σαββατοκύριακου πεσκέσια, ζωή του νησιού.

Πέρασε ο Γιώρης Βούλγαρης, φίλος παλιός κι αγαπημένος, από τους Μυκονιάτες που τιμάνε κι αγαπάνε το νησί όπως μόνο εμείς ξέρουμε,  ο Γιώρης που είτε ξεναγός στη Δήλο είτε  γκαλερίστας, είτε δημιουργός κοσμημάτων (πάντα φοράω το κολιέ από χάντρες κοραλλιού και ασήμι που όποιοι το δουν νομίζουν ότι το έφερα από τη Φλωρεντία και, στο μικρό μου δάχτυλο την κομψή ακουαμαρίνα δεμένη αυστηρά με ασήμι και χρυσό), ο Γιώρης με τους εκλεκτούς τους φίλους, ο Γιώρης ο εστέτ μα και καλός πατέρας (με άξια καλά παιδιά), είναι ένας φίλος που έτυχε να μην τον έχω δει τελευταία.

Δεν είχαμε βρεθεί, δεν είχαμε μιλήσει. Κι ωστόσο με θυμήθηκε και τηλεφώνησε πως κάτι έχει για μένα.

Ζουμπούλια, που μοσχοβολά το σπίτι

και η πίτα της Μυκόνου γλυκό κρεμμύδι με μάραθο και τυροβολιά.

Γεύση Μυκόνου

γεύση φιλίας και αγάπης 

που ζεσταίνει την καρδιά.

 

Και, αν μου επιτρέπετε μια συμβουλή, για σας τους νεότερους που ακόμα δεν το ξέρετε θα το πω: τους φίλους και τα μάτια σας. Αυτό έχουμε, αυτό μένει όταν όλα τα άλλα φεύγουν και περνούν.

_________________________________________________

Η συνταγή της παραδοσιακής κρεμμυδόπιτας Μυκόνου από το blog του, επίσης αγαπητού μου, Δημήτρη Ρουσσουνέλου (τον οποίο σίγουρα γκουγκλάροντας θα τον βρείτε και στο Γαστρονόμο και … «λοιπά δαιμόνια», όπως θα έλεγε κι ο ίδιος) ακολουθεί από το blog του «Όλα στα κάρβουνα»:

«Περί παραδοσιακής κρεμμυδόπιτας Μυκόνου και άλλων δαιμονίωνΗ συνταγή για Παραδοσιακή Κρεμμυδόπιτα Μυκόνου τα tips και τα μυστικά από τον Δημήτρη Ρουσουνέλο»: https://karvouna.wordpress.com/2020/12/24/kremmydopita/ 


Ο Παντελής Μπουκάλας στη Μύκονο

 Δάφνη Χρονοπούλου blog

Ο Παντελής Μπουκάλας καλεσμένος στη Λέσχη Ανάγνωσής μας που στεγάζεται στη Βιβλιοθήκη Παναγιώτη Κουσαθανά, 'Δημοτική Στέγη Μελέτης Πολιτισμού και Παράδοσης' και ακμάζει με τη με φροντίδα της Αγγέλας Καλλαφάτη.
Γιατί είναι κι αυτή η Μύκονος για την οποία μπορεί να μη μιλούν τα διάφορα κανάλια κι οι τηλεκοσμικές ιστοσελίδες, μα εμείς την απολαμβάνουμε και τη συντηρούμε με αγάπη.



__________________________________________________________

Ο ΠαντελήςΜπουκάλας είναι Έλληνας ποιητήςαρθρογράφοςσυγγραφέαςμεταφραστής και δημοσιογράφος. Γεννήθηκε στο Λεσίνι του Μεσολογγίου, αλλά σύντομα μετακόμισε στην Αθήνα. Στόχευε να σπουδάσει φιλολογία, αλλά "κόπηκε" στην Έκθεση και έτσι σπούδασε Οδοντιατρική. Από την νεαρή του ηλικία υπήρξε υποστηρικτής της αριστεράς και προσπάθησε να δημιουργήσει οργάνωση Ρήγα Φεραίου, αλλά δεν τα κατάφερε και τελικά εντάχθηκε και ο ίδιος στην ΚΝΕ. Ξεκίνησε να αρθρογραφεί σε εφημερίδες και περιοδικά από το 1979 (Σύμπτωμα). Το 1987 έγραφε στην Πρώτη, ενώ από το 1990 ως και σήμερα αρθρογραφεί στην Καθημερινή όπου για είκοσι χρόνια είχε την ευθύνη της ανά Τρίτη σελίδας του βιβλίου. Είναι επιμελητής κειμένων, με κύρια συνεργασία τις εκδόσεις Άγρα.[3]

Από το 1980 έχει δημοσιεύσει στις Εκδόσεις Άγρα τα βιβλία ποίησης: ΑλγόρυθμοςΗ εκδρομή της ευδοκίαςΟ μέσα πάνθηραςΣήματα λυγράΟ μάντηςΟπόταν πλάτανος και Ρήματα (Κρατικό Βραβείο Ποίησης 2010), έναν τόμο δοκιμίων και βιβλιοκριτικών υπό τον τίτλο Ενδεχομένως. Στάσεις στην ελληνική και ξένη τέχνη του λόγου και δύο τόμους υπό τον τίτλο Υποθέσεις, με τις επιφυλλίδες του στην Καθημερινή της Κυριακής. Έχει μεταφράσει, για τον ίδιο εκδοτικό οίκο, τον ελληνιστικό Επιτάφιο Αδώνιδος του Βίωνος του Σμυρναίου, τα ποιήματα του τόμου Επιτάφιος λόγος. Αρχαία ελληνικά επιτύμβια επιγράμματα και τα Συμποτικά επιγράμματα της Παλατινής Ανθολογίας. Έχει επίσης μεταφράσει τους Αχαρνείς του Αριστοφάνη για το Εθνικό Θέατρο (2005), τον Αγαμέμνονα του Αισχύλου για το ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίου (2005) και τις Τρωάδες του Ευριπίδη για το Θέατρο του Νέου Κόσμου (2010).


ΜΟΝΟΓΡΑΜΜΑ - ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΜΠΟΥΚΑΛΑΣ (συγγραφέας - δημοσιογράφος)

Ο Παντελής Μπουκάλας, ποιητής, αρθρογράφος, συγγραφέας, μεταφραστής και δημοσιογράφος αυτοβιογραφείται στο Μονόγραμμα σε δύο συνέχειες.
Η νεώτερη ελληνική γραμματεία, ευτύχησε να έχει μέλος τον Παντελή Μπουκάλα. Έναν ποιητή με σπάνια πένα, πλούσια αλλά με θαυμαστή οικονομία λόγου, που αν αφουγκραστείς θα διαισθανθείς να ρέει υπόγεια ο ποταμός της δημοτικής πολιτιστικής μας παράδοσης. Βιοπορίζεται ασκώντας την δημοσιογραφία την οποία μετουσιώνει σε λογοτεχνικό έργο κατά τον τρόπο των παλιών κλασικών αρθρογράφων.
Τέκνο της ελληνικής επαρχίας, γεννήθηκε το 1957 στο Λεσίνι του Δήμου Οινιάδων, ένα μικρό χωριό κοντά στο Μεσολόγγι που είχε πηγή ζωής, τον Αχελώο ποταμό. Σύντομα οι συνθήκες ανάγκασαν την οικογένεια να μετακομίσει στην Αθήνα. Στόχος του ήταν να σπουδάσει φιλολογία, αλλά "κόπηκε" στην …Έκθεση. Ο ακαδημαϊσμός των διορθωτών αδυνατούσε να κατανοήσει ένα φωτεινό μυαλό, που ήταν πάντα ένα βήμα πιο μπροστά. Έτσι σπούδασε Οδοντιατρική, την οποία ουδέποτε υπηρέτησε.
Η πρώτη προσέγγιση με τα ελληνικά γράμματα έγινε στο χώρο του Ολκού, του εκδοτικού οίκου δηλαδή που ήταν ο Αντώνης ο Καρκαγιάννης και ο Δήμος ο Μαυρομάτης. Προσελήφθη ως παιδί για όλες τις δουλειές αλλά σύντομα κατέληξε διορθωτής, στη συνέχεια επιμελητής κειμένων σε εκδοτικούς οίκους όπου δούλευαν πολλοί διανοητές της. Εκεί διαμόρφωσε και την πολιτική του συνείδηση.
Ξεκίνησε να αρθρογραφεί σε εφημερίδες και περιοδικά. Το 1987 έγραφε στην εφημερίδα «Πρώτη», ενώ από το 1990 ως και σήμερα αρθρογραφεί στην Καθημερινή, όπου για είκοσι χρόνια είχε την ευθύνη της σελίδας του βιβλίου.
Από το 1980 δημοσιεύει τις πρώτες ποιητικές του συλλογές «Αλγόρυθμος» και «Η εκδρομή της Ευδοκίας» από τις εκδόσεις «Άγρα». Ακολουθούν μεταξύ άλλων «Ο μέσα πάνθηρας», «Σήματα υγρά», «Ο μάντης», «Οπόταν πλάτανος», «Ρήματα». Το 2010 τιμάται με το Κρατικό Βραβείο Ποίησης. Έχει εκδώσει έναν τόμο δοκιμίων και βιβλιοκριτικών υπό τον τίτλο «Ενδεχομένως» και δύο τόμους υπό τον τίτλο «Υποθέσεις», με τις επιφυλλίδες του στην Καθημερινή της Κυριακής.
Έχει μεταφράσει, για τον ίδιο εκδοτικό οίκο (Άγρα) τον ελληνιστικό Επιτάφιο Αδώνιδος του Βίωνος του Σμυρναίου, τα ποιήματα του τόμου Επιτάφιος λόγος. Αρχαία ελληνικά επιτύμβια επιγράμματα και τα Συμποτικά επιγράμματα της Παλατινής Ανθολογίας. Έχει επίσης μεταφράσει τους Αχαρνείς του Αριστοφάνη για το Εθνικό Θέατρο (2005), τον Αγαμέμνονα του Αισχύλου για το ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίου (2005) και τις Τρωάδες του Ευριπίδη για το Θέατρο του Νέου Κόσμου (2010).
Αυτή την εποχή ένα τιτάνιο έργο (ζωής) που προϋποθέτει βάσανον και αφοσίωση, βρίσκεται στο τέλος του. Μια δεκάτομη μελέτη του για το δημοτικό τραγούδι, με γενικό τίτλο «Πιάνω γραφή να γράψω… Δοκίμια». Μέσα από αυτή τη μελέτη αναδεικνύει την ποιητική αξία των δημοτικών τραγουδιών, τη γλωσσική τους αξία. Στόχος του, να απομακρύνει από το μυαλό αρκετών την αγοραία εκδοχή του, που πλασαρίστηκε από ανίδεους, εκούσια ή ακούσια...
«Δεν είναι αιφνίδιος ο έρωτας μου για το δημοτικό ούτε αφύσικος, ίσα-ίσα είναι ότι φυσικότερο. Μέσα σ' αυτήν την κολυμπήθρα γεννήθηκα, μεγάλωσα, με τραγούδια, μοιρολόγια, αινίγματα, παραμύθια, πανηγύρια, μουσική της εκκλησίας. Όλα αυτά είχαν τον τόκο τους κάποια στιγμή. Το πρώτο κείμενο που έγραψα θαμπωμένος από το δημοτικό, εξ ού κι ο τίτλος του “το θάμβος” , “το επίμονο θάμβος του δημοτικού”, ήταν το 1992, δηλαδή έχουν περάσει πάρα πολλά χρόνια»
Η έρευνά του γύρω από το Δημοτικό Τραγούδι μας και τις ρίζες του, θα ολοκληρωθεί σε δώδεκα τόμους. Εν τω μεταξύ ο πρώτος τόμος με τίτλο: “Όταν το ρήμα γίνεται όνομα: Η “Αγαπώ” και το σφρίγος της ποιητικής γλώσσας των δημοτικών” τιμήθηκε με το βραβείο Δοκιμίου–Κριτικής (Κρατικά Βραβεία για τη λογοτεχνική παραγωγή του 2017).
Ο δεύτερος τόμος της σειράς τιτλοφορείται “Το αίμα της αγάπης – Ο πόθος και ο φόνος στη δημοτική ποίηση” και ο τρίτος τόμος, που ήδη κυκλοφορεί, έχει τίτλο: “Κόκκιν' αχείλι εφίλησα” (εκδ. Άγρα).

Δάφνη Χρονοπούλου

"ο λόγος τής γραφής ΙΙ" / επ. 24 (Δήμητρα Κολλιάκου - Παντελής Μπουκάλας) from Michalis Anastasiou on Vimeo.

Πέμπτη 23 Φεβρουαρίου 2023

Πάλι η «Ανώριμη ελληνική κοινωνία»;

 


 To άκουσα πάλι  από μεγάλο κρατικό οργανισμό ως ανεπίσημη εξήγηση της άρνησης συνεργασίας σε ένα χρήσιμο πρόγραμμα που πρότεινα, πως δε γίνεται να κάνουν μαζί μας διότι παραείμαστε προχώ για την ελληνική κοινωνία.

Και σας ρωτώ;

Έγιναν έρευνες απόψεων των Ελλήνων για τα ανθρώπινα δικαιώματα των χρηστών ουσιών και δεν το ξέρω;

 

Γιατί επιτρέπουμε αυτό το χρόνιο πατερναλισμό πολιτικών και κρατικών υπαλλήλων που έχουν βολευτεί πίσω από την ιδέα πως είμαστε μια χώρα κάφρων που καλές οι Ευρώπες και τα δικαιώματα  (όταν εκείνοι ταξιδεύουν) μα.. εντάξει, εμείς είμαστε πίσω και δε θα εφαρμοστούν ποτέ εδώ.

 

Ποιοι αποφασίζουν ποιοι είμαστε και τι θέλουμε;

 

Συνέπεσε να λάβω αυτή την (ανεπίσημη) άρνηση ταυτόχρονα  με πρόσκληση σε συζήτηση για την αποποινικοποίηση σε Σκωτία, Ιρλανδία, Νορβηγία, Πολωνία.

Η Ελλάδα (έχοντας εξασφαλίσει τεράστια χρηματοδότηση και  έχοντας κάνει ήδη προσλήψεις που αμφιβάλλω αν θα μπορέσουν να συντηρηθούν όταν η χρηματοδότηση θα έχει δαπανηθεί) επιμένει να κλείνει τα μάτια στα αληθινά μας προβλήματα.

Με θύματα. Με γεμάτες φυλακές, με διαρροή χρήματος στο έγκλημα, με θανάτους, hiv και ηπατίτιδα C μεταξύ χρηστών.

 

Αγαπητοί συντοπίτες πότε και γιατί δώσαμε το δικαίωμα να μας υποτιμούν εκείνοι που διαχειρίζονται πόρους και αποφασίζουν για τις ζωές μας;

 Με τι στοιχεία αποφασίστηκε ότι είστε πιο ανώρημοι κι απαίδευτοι από τους Πολωνούς, τους Νορβηγούς, τους Ιρλανδούς, τους Τσέχους, τους Πορτογάλους;

 Και τι θα κάνουμε γι’ αυτό;


 

 

https://www.undp.org/publications/international-guidelines-human-rights-and-drug-policy