Μικρό Αγόρι, Little Boy, είχαν ονομάσει συνθηματικά οι Αμερικανοί την ατομική βόμβα που πήραν την τρομερή απόφαση να ρίξουν στη Χιροσίμα τον Αύγουστο του 1945. 6 Αυγούστου το πρώτο μανιτάρι. Αμέσως μετά, στις 9 Αυγούστου, ακολούθησε ο 'Fat Man' [ο Χοντρός] στο Ναγκασάκι έτσι για να δείξουν πως το δυστύχημα δεν ήταν ατύχημα αλλά σκόπιμο χτύπημα των αποφασισμένων συμμάχων.
Στην Ευρώπη ο πόλεμος είχε τελειώσει από το Μάιο, η Γερμανία είχε συνθηκολογήσει και κάθε μέρα αποκαλύπτονταν τα κρυφά εγκλήματα των ναζιστών καθώς άνοιγαν τα στρατόπεδα θανάτου κι οι ομαδικοί τάφοι σκελετωμένων σκλάβων. Ο ιαπωνικός αυτοκρατορικός στρατός όμως αντιστεκόταν, πιστός στη δική του εκδοχή εξωραϊσμού, εξηρωισμού κι εξιδανίκευσης αιμάτων και θανάτων.
Αμερικανοί και Άγγλοι βομβαρδίζοντας 67 Ιαπωνικές πόλεις, αποφασισμένοι για «ταχεία και κι απόλυτη καταστροφή», ζήτησαν παράδοση άνευ όρων. Η Ιαπωνία αγνόησε το τελεσίγραφο με αποτέλεσμα οι Άγγλοι να συναινέσουν στη χρήση πυρηνικών ενώ ταυτόχρονα της κήρυξε τον πόλεμο και η Σοβιετική Ένωση.
Ο σκοπός επετεύχθη. Η Ιαπωνία παραδόθηκε άνευ όρων, με τίμημα τον αναίτιο θάνατο αμάχων . Νεκροί 129.000 -226.000 Ιάπωνες από τη μια ενώ από την άλλη 20: 1 Βρετανός, 7 Ολλανδοί και 12 Αμερικανοί, όλοι αιχμάλωτοι πολέμου.
Η ανθρωπότητα είχε μπει σε νέα φάση της Ιστορίας της. Μαθημένοι να πολεμούν, όσοι είχαν επιβιώσει ορκίζονταν να αγωνιστούν για να μην ξαναγίνει πόλεμος. Με συνθήκες, ομοσπονδίες κι ενώσεις βάλθηκαν να ξαναχτίσουν το γκρεμισμένο κόσμο και να αποτυπώσουν τη φρίκη αυτού του τελευταίου 'θερμού' πολέμου. Και το πέτυχαν. Για μια στιγμή.
Διότι την ώρα που θριάμβευσε ο πολιτισμός, την ώρα που με ανθρωπιά και Δικαιοσύνη στη Δίκη της Νυρεμβέργης έκλεινε το σκοτεινό κεφάλαιο κι οι νικητές μεγαλόπνοα θεμελίωναν ένα καινούργιο κόσμο πανανθρώπινης αδελφοσύνης, στη Χιροσίμα και το Ναγκασάκι μόλις είχε αρχίσει ένας πρωτόγνωρος Γολγοθάς αρρώστιας, πόνου, θανάτων, τερατογένεσης, απόγνωσης και ισόβιας καταισχύνης.
Όμως, εκεί στη Χιροσίμα και το Ναγκασάκι, μέσα στο θρίαμβο των πολιτικών και αναστυλώσεων και της συναίνεσης στον όλεθρο του αναγκαίου κακού, η Τέχνη δε σιωπούσε.
Με 'ΤO ΜΙΚΡΟ ΚΟΡΙΤΣΙ' απάντησε ο Ναζίμ Χικμέτ, ένα ποίημα που ακόμα ταξιδεύει σε απαγγελίες και μελοποιήσεις με διάφορες παραλλαγές στον τίτλο. Το φέρνω μεταφρασμένο από το Γιάννη Ρίτσο και τραγουδισμένο από τους BYRDS και την Joan Baez με απαγγελία του ίδιου του ποιητή. Σε όλα τα videos εικόνες αληθινές.
Ναζίμ Χικμέτ
ΤΟ ΜΙΚΡΟ ΚΟΡΙΤΣΙ
Εγώ είμαι που χτυπώ την πόρτα σας
Εδώ ή αλλού χτυπάω όλες τις πόρτες
Ω μην τρομάζετε καθόλου που ‘μαι αθώρητη
κανένας μια μικρή νεκρή δεν μπορεί να δει
Εδώ και δέκα χρόνια εδώ καθόμουνα
στη Χιροσίμα ο θάνατος με βρήκε
κι είμαι παιδί τα εφτά δεν τα καλόκλεισα
μα τα νεκρά παιδιά δεν μεγαλώνουν.
Πήραν πρώτα φωτιά οι μακριές πλεξούδες μου
μου καήκανε τα χέρια και τα μάτια
Όλη όλη μια χουφτίτσα στάχτη απόμεινα
την πήρε ο άνεμος κι αυτή σ’ ένα ουρανό συννεφιασμένο
Ω μη θαρείτε πως ζητάω για μένα τίποτα
Κανείς εμένα δεν μπορεί να με γλυκάνει
γιατί το παιδί που σαν εφημερίδα κάηκε
δεν μπορεί πια τις καραμέλες σας να φάει
Εγώ είμα που χτυπώ την πόρτα σας, ακούστε με
φιλέψτε με μονάχα την υπογραφή σας
έτσι που τα παιδάκια πια να μην σκοτώνονται
και να μπορούν να τρων τις καραμέλες.
[μετάφραση Γιάννης Ρίτσος]
'Hiroşima Kız Çocuğu' απαγγέλει το πρωτόττυπο ο ίδιος ο Nâzım Hikmet και τραγουδά η Joan Baez https://youtu.be/G3I4OnAuZIo
Κι ο γκαντέμης της βραδιάς
Όλα τα videos έχουν αυθεντικές φωτογραφίες, τις οποίες μετά το πρώτο σοκ οι ΗΠΑ προσπάθησαν να περιορίσουν διότι γεννούσαν τη συμπόνια καθώς και εύλογα ερωτήματα.
Φέρνω και το πρωτοσέλιδο των New York Times της 7ης Αυγούστου 1945 στο οποίο αναγγέλλεται πως ήρθε 'Νέα Εποχή' (New Age), πως κατασκευάζονται βόμβες σε τρεις κρυφές περιοχές, πως ο Τσώρτσιλ είπε 'Νικήσαμε με τη βοήθεια του Θεού' (το οποίο μάλλον κανένα 'μα το Θεό' θα ήταν κι όχι συχαρίκια στον Κύριο) και , ανάμεσα σε όλα αυτά τα μεγαλόσχημα και επινίκια ανακάλυψα τον αγαπημένο μου, το γκαφατζή της ημέρας:Κάποιο στοιχειοθέτη που (γράμμα- γράμμα ετοιμαζόταν τότε η πλάκα από τον τυπογράφο) μάλλον κλεισμένος στο τυπογραφείο όλη νύχτα για να βγει το πρωινό φύλλο δε συνέλαβε ο νους του το μέγεθος της καταστροφής και είπε να γεμίσει κάποιο κενουδάκι με μαντεψιά στα σίγουρα: 'Χιροσίμα: Ακυρώθηκαν τα τραίνα στην πληγείσα περιοχή'.
Το 'Μικρό Νεκρό Κορίτσι' τραγουδά η Γιαπωνέζα σταρ Chitose Hajime που ζήτησε από τον Ιάπωνα συνθέτη Ryuichi Sakamoto να της το διασκευάσει
_____________
Χιροσίμα, αγάπη μου "Hiroshima, mon amour", η πασίγνωστη ταινία του Αλαίν Ρεναί σε σενάριο της Μαργκερίτ Ντυρά.
Δικό μου
Ιαπωνία: Η Φύση εχθρός που "μάς μαθαίνει τι σημαίνει λύπη"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Το Blogger με ενημερώνει ότι δε μου επιτρέπει να απαντώ στα σχόλια στο ίδιο μου το blog- λόγω κάποιας ρύθμισής μου για cookies (την οποία δε θυμάμαι) .
Ψάχνω για να διορθώσω
μα εν τω μεταξύ ΣΑΣ ΖΗΤΩ ΣΥΓΓΝΩΜΗ που δεν απαντώ πάντα
και ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ που σχολιάσατε.
Μου δίνετε μεγάλη χαρά όταν κάνετε τον κόπο- ακόμα κι αν διαφωνούμε.