Θαυμάζω το Μένη Κουμανταρέα. Από τη 'Βιοτεχνία Υαλικών' που τη διάβασα
παιδί κι έδωσε σχήμα στον τρόπο που βλέπω μια τάξη ολόκληρη ως τους κόπους του
με τον Ταχτσή να μαζευτούν τα ιστορικά '18 Κείμενα' την εποχή της Χούντας που οι Έλληνες
συγγραφείς αντιστάθηκαν στη Λογοκρισία αρνούμενοι να εκδώσουν, κι ως πρόσφατα
στα διηγήματά του για τη γειτονιά του τα Πατήσια, με ένα ιδιαίτερα στο οποίο με διορατικότητα
μεγάλου ταλέντου προφήτευσε έγκλημα που συντάραξε λίγο αργότερα το πανελλήνιο.
Παράλληλα είμαι φανατικότατα αυστηρή στο ζήτημα του
βιασμού. Κάθε βιασμού. Αδιαπραγμάτευτα το όχι σημαίνει όχι (σε κάθε στάδιο της επαφής),
κανένας και καμία δεν 'τα θέλει' ανεξαρτήτως του τι υπονοεί ή τι φοράει και καμιά
σύμβαση (γάμου ή πορνείας) δεν αποτελεί εξαίρεση. Συνεπώς όποιον αναφέρεται
σε 'πρόκληση' με κάθε έννοια, προκλητικό ρούχο-βήμα ή ξεφώνημα, όποιον υπονοεί ότι το θύμα 'τα ήθελε' τον θεωρώ
αδικαιολόγητο και προσβλητικό όχι μόνο για τους βιασθέντες αλλά και τους δυνάμει βιαστές που αποπειρώμενος να τους δικαιολογήσει τους υποβιβάζει σε κτήνη αχαλίνωτα.
Τα ανωτέρω είναι οι απόψεις μου για δυο θέματα σοβαρά για μένα. Που σήμερα φαινομενικά συγκρούστηκαν. Διότι ο Μένης Κουμανταρέας είπε σε μιά πολιτική εκπομπή, εν είδει αστείου «..ενώ άμα βιάσεις μια γυναίκα
μπορεί και να το θέλει» με συνέπεια να φτιαχτεί η φεϊσμπουκική ομάδα 'Ντροπή στον επαίσχυντο σεξιστή
Μένη Κουμανταρέα'.
Θα σας μπερδέψω αν πω πως ενοχλούμαι περισσότερο από το μένος εναντίον του από ό,τι από τη φράση;
Κι όμως έτσι είναι και εξηγούμαι.
Πάντοτε αντιδρώ σε απόψεις τέτοιες κι όπως σωστά έκανε κι η
παρουσιάστρια, δεν τις αφήνω να περνούν απαρατήρητες.
Αλλά απεχθάνομαι το φασιστικό PC (political correctness) κυρίως όταν επιβάλλεται αναχρονιστικά. Είναι παλιό ήδη, τα αποτελέσματα τα είδαμε. Ξεκίνησε
με καλές προθέσεις μα οδηγήθηκε σε ακρότητες και σε λογοκρισία κόβοντας κι απορρίπτοντας έργα κλασικά όπως
π.χ. του Μαρκ Τουαίν επειδή περιείχαν τη λέξη nigger.
Δε θέλουμε να πάμε εκεί. Η Ιστορία δεν αλλάζει με το σβήσιμο διότι οι καταβολές μας είναι μέρος του πολιτισμού μας. Υπήρξαν σκλάβοι, υπήρξαν γάμοι υποχρεωτικοί, γυναίκες κλειδωμένες από πατέρα
κι αδελφό, κάηκαν κορίτσια στην πυρά, βασανίστηκαν κατάδικοι στον τροχό και η
ζωή είχε πολλή αγριάδα και σκληρότητα που με τον κόπο και με το μυαλό μας προσπερνάμε. Αυτό είναι ο πολιτισμός μας τώρα και εκεί πατάμε για να γίνουμε καλύτεροι.
Ο Κουμανταρέας ζει στην εποχή μας κι έχει μυαλό
να καταλάβει όσα άλλαξαν. 'Το παρελθόν είναι άλλη χώρα'* όμως, κι ο συγγραφέας που αγαπώ γεννήθηκε το 1931 στην Ελλάδα της προίκας και του αρραβώνα, στη
χώρα που οι γυναίκες πρωτοψήφισαν χρόνια μετά, το 1952. Δε θα έχουμε την ίδια γνώμη σε όλα.
Πολιτικώς ορθοί του Facebook με εξοργίσατε. Δεν έχετε παππούδες που αγαπάτε, δεν έχετε σεβασμό; Δεν ξέρετε να διαφωνείτε επί του προκειμένου αντί να αποφαίνεστε επί συνόλω ότι ένας (άγνωστός σας) είναι 'επαίσχυντος';
Μάθετε να εξηγείτε και θα καταλάβει μα μη μαζεύεστε για λυντσαρίσματα
διαδικτυακά ανθρώπων που ήρθαν απ' το παρελθόν σας.
____________________________________________________________
Το Facebook group λέγεται ''Ντροπή στον επαίσχυντο σεξιστή
Μένη Κουμανταρέα''. Μα αντί γι αυτό συστήνω να επισκεφθείτε τα βιβλία του.
Για τα '18 Κείμενα' και το Μένη Κουμανταρέα έγραψα εδώ.
*Η φράση που πια έγινε cliché είναι από το μυθιστόρημα 'The
Go-Between' του L.
P. Hartley (1895–1972).
Χαχαχαχαχαχαχα!
ΑπάντησηΔιαγραφήΌλοι γίνανε αναρχικοί και δημοκράτες μέσω facebook και πιάνονται από μία έκφραση. Τη δήλωση δεν την άκουσα και δεν μπορώ να εκφέρω πλήρη άποψη αλλά ακόμα κι αν τα συφραζόμενα αναιρούσαν το σεξιστικό περιεχόμενο πάλι χαμός θα γινόταν!
Την είδα δεύτερο χέρι (τώρα που το λες έπρεπε να την είχα βάλει σε link). Σαν αστειάκι το είπε (το κράτος βιάζει τον πολίτη) κι όταν η Ε. Στάη επενέβη ο Μ. Κουμανταρέας δεν το συνέχισε, το άφησε να περάσει σα μια ατυχή έκφραση.
ΔιαγραφήΜια έκφραση που έρχεται από καταβολές ανθρώπου 81 ετών του οποίου τα βιβλία εκφράζουν τις συνειδητές απόψεις του που είναι απολύτως αντίθετες..
Κάθε ένας που λοιδορεί κάποιον άλλον , απλά λιθοβολεί τις Ερυνίες που ζούνε μέσα του.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ απόλυτα Ben.
ΔιαγραφήΑν δώσεις τροφή, ο κόσμος του ιντερνετ τα υιοθετεί, τα μεγαλοποιεί τα δραματοποιεί, τα διαστρεβλώνει και στα σερβίρει με μπόλικη σάλτσα!
ΑπάντησηΔιαγραφήκαλημέρα
Διαγραφήμα πήξαμε στα φιλελεύθερα προτεσταντικά φρικιά...
αναρχικά ή φιλελεύθερα μυαλά έχουν την ίδια απόχρωση της μη διαλεκτικής σκέψης....
και την απουσία της συνέχειας....
τες πάντων.... ο φιλελευθερισμός είναι εχθρός ενός λαού Ορθοδόξου επισκοπικού και αποικοκρατούμενου από φιλελεύθερους προτεστάντες ευαγγελιστές κλπ....
Και ξέρεις Παρτάλι τι μου τη δίνει;
ΔιαγραφήΠου η σάλτσα αυτή της απαξίωσης έχει συστατικό τη απόλυτη έλλειψη σεβασμού
και το ξεκατίνιασμα τύπου καυγά κουζίνας, επί συνόλω..
Άχου akrat,
Διαγραφήπιστεύω συμφωνώ μα εκεί με τον 'εχθρό λαού Ορθόδοξου επισκοπικού' σε χάνω..
Καλό σαββατοκύριακο!
Να τώρα αυτό αυτό είναι το θέμα, πως έτσι δίνουμε σε Ορθόδοξα επισκοπικά και άλλα τινά φρικιά σαν την/τον akrtat να λένε ακατάληπτες αηδίες.
ΔιαγραφήΑπό την άλλη εγώ που το είδα, σα να μην κατάλαβε καν τί είπε ο Κουμανταρέας. Και ναι μεν είναι άτοπο να κρίνουμε έναν άνθρωπο από μια φράση- ατυχή, ξέρω κι εγώ;- από την άλλη άρχισα να αμφισβητώ ό,τι είχα στο μυαλό μου για κείνον. Έχω διαβάσει πολλές φορές τη "Βιοτεχνία γυαλικών", συμφωνώ πως δίνει το στίγμα μια γενιάς, αλλά... έτερον εκάτερον. Εξοργίστηκα!
Κατερίνα
Διαγραφήθα εξοργιζόμουν πολύ αν το άφηναν ασχολίαστο.
Δεν είναι μόνο η Βιοτεχνία Υαλικών κι η Κυρία Κούλα. Τα διηγήματα για τη σύγχρονη Αθήνα (τα πιο πολλά από τα 11) στη 'Γυναίκα ου Πετάει' αλλά κι η αυτοβιογραφία του 'Η μέρα για τα γραπτά, η νύχτα για το σώμα' δίνουν ποιος είναι σήμερα.
Δεν αμφισβητώ,
κι εξ άλλου.. (αλλά είναι μεγάλη κουβέντα- αν θέλεις δες και το σχόλιό μου πιο κάτω στη Georgina..).
α.. και Χρόνια Πολλά!
περα απο το γεγονος πως απεχθάνομαι τους ¨θιγμενους¨ του φεισμπουκ οσο και τους ηθικολαγνους γενικοτερα, εντουτοις αν δεν ειναι μια ατυχης εκφραση, το οποιο παρελθον του κουμανταρεα επι χουντας δεν αποτελει κολυμβηθρα του σιλωαμ.επειδη στην ελλαδα οποιος δηλωσε (ή οντως ητανε) ειτε Αντιστασιακος, ειτε "στο Πολυτεχνειο" αυτοματως ειχε δικαιώμα να κανει οτι του καπνισει.φυσικα λειτουργοντας θρασυτατα μη σεβομενος τους πραγματικους αγωνιστες και στις 2 περιπτωσεις.να θυμισω πως πολλοι κλεφτες του μπατσοκ ητανε στο Πολυτεχνειο, όπως και ο τσιριμωκος ήτανε στο ΕΑΜ....Ακομα το ποσο καλός ή πρωτοπορος συγγραφεας ήτανε παλι δεν παιζει ρόλο γαι τον κουμανταρεα. Εκτος και αν ενας καλος φουρναρης μπορει να δερνει ας πουμε την γυναικα του και εμεις να κανουμε πασο γιατι τα κουλουρακια του ειναι παντα φρεσκα και λαχταριστα....
ΑπάντησηΔιαγραφήΔε με διαβάζεις καιρό dear GioT, αλλιώς θα ήξερες τη γνώμη μου περί Πολυτεχνείου.
ΔιαγραφήΤο θέμα είναι η Λογοτεχνία κι ο Κουμανταρέας είναι πολύ καλός συγγραφέας.
Το επιχείρημά σου με τα κουλουράκια εξαιρετικό κι επικροτώ, έχεις απόλυτα δίκιο. Μόνο που εδώ δεν πρόκειται να τον κάνουμε παρέα― ούτε το Μαρκίσιο Ντε Σαντ θα κάναμε (χμ.. ίσως..) αλλά τον διαβάζουμε και τον θαυμάζουμε διότι ελευθερία λόγου δε σημαίνει εφαρμογή του (εν λόγω) λόγου.
Καλό απόγευμα!
Παρόλο που συμφωνώ στα περισσότερα που γράφεις, δεν ξέρω αν πρέπει να θεωρήσω αυτή τη φράση απλά ατυχή από όποιον κι αν προέρχεται..και δεν είναι καθόλου θέμα πολιτικής ορθότητας..πιστεύω πως αυτός που λέει κάτι τέτοιο κατά βάθος το πιστεύει..
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ φράση είναι ατυχέστατη.
ΔιαγραφήΩστόσο δεν την υποστήριξε, την άφησε να περάσει σαν αποτυχημένο αστείο και με ενοχλεί η επί συνόλω απόριψη για μία λεκτική γκάφα maria μου.
Δεν το είδα..για να το λες, σίγουρα έτσι είναι.
ΔιαγραφήΆλλωστε ποιος δεν κάνει γκάφες λεκτικές ή μη?..πάντως όχι εγώ!...καλή εβδομάδα!!
Δεν το είδα το σκηνικό. Διάβασα όμως στις ενημερώσεις μου στο φατσοβιβλίο το στάτους του Αυγουστου Κορτώ και είδα πολλά like και share και σκιάχτηκα λίγο. Μεταξύ άλλων γράφει σε αντίθεση με εσένα αγαπητή Δάφνη τα εξής:
ΑπάντησηΔιαγραφή"Αν ήμουν γυναίκα, έχοντας ακούσει τον Κουμανταρέα να δηλώνει ότι ορισμένες γυναίκες τον θέλουν τον βιασμό (και η δικαιολογία "Έλα μωρέ, γέρος άνθρωπος" δεν με πείθει διόλου' υπάρχουν ένα σωρό αξιοθαύμαστοι γέροντες που δεν ασχημονούν κατά του συνανθρώπου τους) θα έπαιρνα όλα τα βιβλία του από την βιβλιοθήκη μου, θα τα έσκιζα, θα έφτυνα τα κομμάτια και θα τα πετούσα."
Το θέμα δεν με βρίσκει σύμφωνη όχι για την ηλικία του ανθρώπου, αλλά γιατί κανένας καλλιτέχνης, δεν νομίζω πως θα έπρεπε να κρίνεται για το χαρακτήρα του, τις πεποιθήσεις του και τις προτιμήσεις του τις σεξουαλικές ας πούμε ή για τον κύκλο γνωριμιών του και τα λοιπά, αλλά για το καλλιτεχνικό του έργο. Όταν κάποιος είναι φαιδρός να του κάνουμε πλάκα θα συμφωνήσω. Αλλά όχι και να τον στείλουμε στην πυρά! Να μαζέψουμε το έργο της ζωής του και να το κάψουμε? Να πάρουμε δάδες και να καίμε ότι δε γουστάρουμε?
Πριν λίγο καιρό γελάγαμε εδώ κι εκεί με τη Δημουλίδου. Εκείνη αυτοτρολλαρίστηκε άσχημα...έγινε το ίδιο άραγε και με τον Κουμανταρέα? Δεν ξέρω αλλά μου φαίνεται κομμάτι δύσκολο...
Πρόσφατα σε αναζήτηση λινκ για ένα ποστ μου βρήκα να αποκαθηλώνουν τον Τρίερ για μια δήλωσή του σε συνέντευξη στο φεστιβαλ Καννών και έπεσα από τα σύννεφα! Ούτε λίγο ούτε πολύ τον έβγαλαν τον άνθρωπο ναζιστή! Δεν ξέρω τι να πω? Το είδα αλλά κατάλαβα άλλο από αυτό που επικράτησε και κυριάρχησε στην κοινή γνώμη...
http://www.youtube.com/watch?v=LayW8aq4GLw
Αν θες πες κι εσύ μια γνώμη ρε συ Δάφνη! Το ξαναβλέπω το τέλος και γελώ ασυγκράτητα...τι να πω! Ok I'm a nazi!
Χμ.. ναι... τότε θα πετούσε ο Αύγουστος Κορτώ κι όλο το Ντε Σαντ (βιασμοί αγνής παρθένας και της ίδιας του της μάνας μέχρι θανάτου), το Ναμπούκοφ (παιδεραστία-φόνος), το Ντοστογιέφσκι (ληστείες μετά φόνων και πατροκτονίες), τον Παπαδιαμάντη (βρεφοκτονίες)..... να μη συνεχίσω, κατάλαβες..
ΔιαγραφήΤο πνεύμα πρέπει να είναι ελεύθερο. Όλα να συζητιούνται. Μπορώ να πω ό,τι θέλω, θα τιμωρηθώ αν το κάνω. Αν ποινικοποιηθεί ο λόγος κινδυνεύουμε όλοι μας και ο πολιτισμός μας. Κι αν ποινικοποιηθεί κι η γκάφα... εκεί να δεις..
(Μα ως συνήθως αγαπητή Georgina μπήκες κατ' ευθείαν στην ουσία-)
P.S.
Διαγραφήείδα το Lars Von Trier και γέλασα κι εγώ.. εκεί να δεις γκάφα..
Μου άρεσε πολύ ένα σχόλιο από κάτω: "Kirsten Dunst was like 'Fuck, there goes my Oscar nomination" :( And sadly, she was right."
Ωραίο, σ΄ευχαριστώ.
δεν μου άρεσαν ποτέ οι πολεμικές που ξεκινούν με απαξιώσεις... όπως ακατάληπτα κλπ
ΑπάντησηΔιαγραφήπάντα μου την έδιναν...
τες πάντων
α ήθελα να σου στείλω με email νεότερες πληροφορίες για ένα θέμα ναυτικό που ανάρτησες και που ρώτησα καπετάνιο από μέσα...... αλλά δεν βρίσκω το emeil σου
ΑπάντησηΔιαγραφήτι να πω γκαβός είμαι?
Non δε φταίς εσύ,
Διαγραφήη πρόσβαση είναι μόνω μέσω των βιβλίων μου (για ευνόητους λόγους).
Ιδού: daphnechronopoulou@gmail.com.
(Μόλις το δεις άφησέ μου ένα οΚ να το σβήσω).
οκ
ΑπάντησηΔιαγραφήγκρρρρρρρ
ΑπάντησηΔιαγραφήστέλνω και μου λέει άγνωστο
άλλαξα το ε με ι και το έστειλα
ΑπάντησηΔιαγραφήελπίζω να φτάκει
Τι άλλαξες;
ΔιαγραφήΕίναι εύκολο, το όνομά μου στα αγγλικά όπως στο blog δίχως http://
Δεν ήρθε,
μήπως στο κόπυ-πειστ μπήκε κι η τελεία του τέλους της φράσης;
daphnechronopoulou@gmail.com
(αν προτιμάς: kastell@otenet.gr)
Περιμένω.
Δύο πράγματα που απεχθάνομαι, μαζί:
ΑπάντησηΔιαγραφήFacebook, και Political Corectness
*Correctness*
ΔιαγραφήΣωστός και στα δυό
Διαγραφή(μα έχουν και καλές χρήσεις..
για εμένα το Fb είναι πολύτιμο στη διάδοση των blogs που βοήθησε πρώτη φορά να κάνω β΄έκδοση σε βιβλίο μου).
Για το Twitter τι λες; Ή είσαι καά όλων των 'κοινωνικών δικτύων;
@elPre
Διαγραφήμόλις είδα το site της Λέσχης.
Πολύ καλές ταινίες!