Το ζήτημα της πρόσληψης «ειδικών φρουρών» στα Πανεπιστήμια είναι σοβαρότατο και δεν είμαι εγώ που θα το αναλύσω. Το γιατί και εγώ τάσσομαι κατά της πρόσληψης άλλων 1000 ανεκπαίδευτων που τάχα θα βάλουν τάξη στα υποχρηματοδοτημένα εκπαιδευτικά ιδρύματα μου φαίνεται αυτονόητο.
Ποιοι δε βλέπουν ότι οι προσλήψεις αυτές έχουν αίτια μεταξύ ρουσφετιού κι ανοίγματος δρόμου για ίδρυση ιδιωτικών αστυνομιών, αφού μετά την κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου (άρθ. 64 παρ. 3 Ν. 4623/2019), είναι ήδη νομοθετημένη η δυνατότητα της Αστυνομίας να επεμβαίνει (χωρίς άδεια) στα ΑΕΙ, αυτοδίκαια και ανεμπόδιστα, όταν τελείται οποιαδήποτε αξιόποινη πράξη σε αυτά;
Ποιοι δε βλέπουν ότι από την Παιδεία άλλα λείπουν, πράγμα που είναι προφανέστατο τόσο στον εθνικό Προϋπολογισμό όσο στην όλη αντιμετώπιση, με επιλογή ατόμων σαν την Κυρία Κεραμέως σε ένα Υπουργείο που μέχρι σήμερα στον 21ο αιώνα ομομάζουμε Παιδείας και Θρησκευμάτων δίχως ίχνος ειρωνείας μπροστά στο οξύμωρο του ονόματος που περιέχει σε μια ανάσα την Παιδεία και τα Θρησκεύματα σα να λέγαμε Υπουργείο Υγείας και Μαγγανείας ή Εθνικής Οικονομίας, Κλοπών και Τζόγου κ.ο.κ.
Φέρνω λίγα, μα πολύ ενδιαφέρουσα θεωρώ την «κάθετη αντίδραση» της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Αστυνομικών Υπαλλήλων (ΠΟΑΣΥ) καθώς και την ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΗΣ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΩΝ .
Όχι Αστυνομία στα Πανεπιστήμια
ΓΙΑ ΕΝΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ:
ΝΑΙ ΣΤΗ ΦΥΛΑΞΗ, ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΑΣΤΥΝΟΜΕΥΣΗ
ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΗΣ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΩΝ – Ομάδα εργασίας για τον νόμο
σε απάντηση στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Παιδείας που τέθηκε σε διαβούλευση, ως προς τα μέρη που τιτλοφορούνται «Προστασία της ακαδημαϊκής ελευθερίας και αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος» και «Πειθαρχικό Δίκαιο»
[...]
Προτείνουμε:
• Τη δημιουργία σώματος φύλαξης στα πανεπιστήμια και την ανάπτυξη προτύπων φύλαξης των ΑΕΙ, ανάλογα με τα χωροταξικά χαρακτηριστικά του κάθε ιδρύματος. Το προσωπικό φύλαξης ανήκει στο προσωπικό των πανεπιστημίων και εκπαιδεύεται από το Υπουργείο Παιδείας σε συνεργασία με τα πανεπιστήμια. Το σώμα φύλαξης και η εκπαίδευσή του χρηματοδοτείται από τον τακτικό προϋπολογισμό.
• Την ανάπτυξη μέτρων πρόληψης και αποτροπής εγκλημάτων στα ΑΕΙ μέσω αξιοποίησης συμβατικών και εξελιγμένων τεχνολογιών ή στοχευμένων μέτρων (κατάλληλος φωτισμός, συστήματα ιχνηλασίας και καταγραφής εξοπλισμού, απομάκρυνση ΑΤΜ κ.ά.).
• Τη συστηματική κατάρτιση της διοίκησης των ΑΕΙ στη διαχείριση κρίσεων και τη δημιουργία Μόνιμης Επιτροπής Διαπραγμάτευσης σε κάθε ΑΕΙ.
• Την παρέμβαση της αστυνομίας (ειδικά εκπαιδευμένου προσωπικού) σε πανεπιστημιακό χώρο, μόνον ύστερα από πρόσκληση των πρυτανικών αρχών ή αυτεπάγγελτα όταν απαιτείται.
• Τη συνδρομή της αστυνομίας στην αποδιάρθρωση της αγοράς ναρκωτικών γύρω από τα ΑΕΙ.
• Τη λογοδοσία της αστυνομίας (μέσω εκθέσεων, για παράδειγμα) σχετικά με τους λόγους επέμβασης και μη επέμβασης σε χώρους των πανεπιστημίων.
• Την ανάπτυξη δράσεων για την κοινωνική συμπερίληψη των φοιτητών/τριών στην ακαδημαϊκή κοινότητα και την καλλιέργεια αντίληψης κοινού οφέλους που αφορά το Πανεπιστήμιο και τις λειτουργίες του. Ενεργοποίηση φοιτητών/τριών και διδακτικού και διοικητικού προσωπικού στο πεδίο της δημιουργικής παρέμβασης του δημόσιου χώρου και της ψυχαγωγίας με στόχο τη συνεχή, κατά το δυνατόν, λειτουργία των πανεπιστημιακών χώρων.
• Την επανεξέταση του θεσμικού πλαισίου χρήσεων και προστασίας της περιουσίας των ΑΕΙ. Τη διάκρισή της σε περιουσία/χώρους για ακαδημαϊκές και διδακτικές λειτουργίες και για μη ακαδημαϊκές λειτουργίες με περαιτέρω διαφοροποιημένο καθεστώς φύλαξης.
• Το Πανεπιστήμιο θεσπίζει διατάξεις πειθαρχικού χαρακτήρα, σύμφωνα με το αυτοδιοίκητο. Εξάλλου, ήδη προβλέπονται διατάξεις πειθαρχικού χαρακτήρα στους κανονισμούς των πανεπιστημιακών οργάνων.
• Κάθε Πανεπιστήμιο μπορεί να ελέγχει την είσοδο σε συγκεκριμένους χώρους, εφόσον το αποφασίσει, στα όρια της αποκλειστικής αρμοδιότητας που διαθέτει.
Αναλυτικά το κείμενο, στον σύνδεσμο http://bit.ly/NoUniPolice_protaseis
Μετά από 10 χρονιά περικοπών, μνημονίων και οικονομικής κρίσης, με τα πανεπιστήμια αποψιλωμένα από διδακτικό/ερευνητικό προσωπικό, με τις πανεπιστημιακές βιβλιοθήκες να αδυνατούν να αγοράσουν, λόγω μειωμένων προϋπολογισμών, βιβλία και περιοδικά, με την έρευνα να υποχρηματοδοτείται, τα προβλήματα των ελληνικών πανεπιστημίων σήμερα είναι τεράστια και είναι γνωστά. Τα δεδομένα είναι διαθέσιμα. Τα πανεπιστήμια χρειάζονται χρηματοδότηση για έρευνα, για βιβλιοθήκες, για υποτροφίες. Όχι, δεν χρειάζεται ειδικό αστυνομικό σώμα για την αστυνόμευση των πανεπιστημίων. Ένα τέτοιο σώμα θα δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα και δεν θα λύσει κανένα. Η φύλαξη των πανεπιστημίων έχει για κάθε πανεπιστήμιο ξεχωριστές ιδιαιτερότητες ή/και δυσκολίες. Δεν υποστηρίζω με κανένα τρόπο τη βία στα πανεπιστήμια, θεωρώ όμως ότι δεν έχει καμμιά δουλειά η αστυνομία εκεί. Τα πανεπιστήμια χρειάζονται φύλακες, που θα λογοδοτούν στις πρυτανικές αρχές, όχι ένοπλους αστυνομικούς. Η ελευθερία του λόγου, η ακαδημαϊκή ελευθερία, δεν μπορεί να ανθήσει σε συνθήκες αστυνόμευσης, με face control εισερχομένων-εξερχομένων και παρακολούθηση των μελών της πανεπιστημιακής κοινότητας (σε μαθήματα, σεμινάρια, εκδηλώσεις, συνελεύσεις κλπ). Η φύλαξη, που είναι θεμιτή και επιβεβλημένη, δεν μπορεί και δεν πρέπει να γίνει πρόσχημα για τη νομιμοποίηση της αστυνόμευσης.
Αθήνα, 15 Ιανουαρίου 2021
Αρ. Πρωτ.: 309/14/1
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ
Η Ομοσπονδία μας, συμμετέχοντας στη δημόσια διαβούλευση του σχεδίου νόμου «Εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, Προστασία της Ακαδημαϊκής Ελευθερίας, Αναβάθμιση του Ακαδημαϊκού Περιβάλλοντος και άλλες διατάξεις» των Υπουργείων Παιδείας και Θρησκευμάτων και Προστασίας του Πολίτη, με ομόφωνη απόφαση του Διοικητικού της Συμβουλίου, το οποίο συνεδρίασε στις 12 Ιανουαρίου 2021, εξέφρασε την κάθετη αντίθεσή της στον τρόπο με τον οποίο η Κυβέρνηση επιχειρεί να αντιμετωπίσει ένα χρόνιο φαινόμενο υπαρκτών σοβαρών και επικίνδυνων παραβατικών συμπεριφορών εντός των πανεπιστημιακών σχολών και των εγκαταστάσεών τους σε όλη τη χώρα.
Πρόταση και θέση της Ομοσπονδίας ήταν και είναι ότι η προβλεπόμενη από το υπό διαβούλευση Άρθρο 13, «Σύσταση Ομάδων Προστασίας Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων», δεν πρέπει να σχετίζεται καθ' οιονδήποτε τρόπο με τα ισχύοντα για τη λειτουργία της Ελληνικής Αστυνομίας, πολύ περισσότερο δε, η νέα αυτή Υπηρεσία, δεν πρέπει να υπάγεται σε αυτήν ούτε να στελεχώνεται από αστυνομικούς.
Πρέπει εξ ολοκλήρου να χρηματοδοτείται, να καθοδηγείται και να ελέγχεται από τους πανεπιστημιακούς φορείς και τις πρυτανικές αρχές, οι οποίες πρέπει να έχουν την ευθύνη για τη δράση της, σύμφωνα και με τα προβλεπόμενα από το «αυτοδιοίκητο» - ειδικό καθεστώς λειτουργίας των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων στη χώρα μας. Τα δε στελέχη της, δεν πρέπει να οπλοφορούν ούτε με τη δράση τους να δημιουργούν ψευδεπίγραφη εικόνα αστυνομικής λειτουργίας και σύγχυση στον πολίτη όσον αφορά στις κύριες αρμοδιότητες και στην αποστολή αφενός της Ελληνικής Αστυνομίας και αφετέρου των Ομάδων Προστασίας Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων.
Όπως εισάγεται η λειτουργία των νέων αυτών Ομάδων, με αποσπασμένους αξιωματικούς και νεοπροσλαμβανόμενο ένστολο αστυνομικό προσωπικό ειδικής κατηγορίας, και μάλιστα με δυνατότητα προανακριτικών καθηκόντων και κέντρα επιχειρήσεων εντός των πανεπιστημίων, θεσπίζεται για πρώτη φορά ένα νέο «πρότυπο» είδος αστυνομικού τμήματος εντός των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων. Έτσι, δημιουργείται ένα άνευ προηγουμένου κακό παράδειγμα επανάληψης στο μέλλον όμοιων σχημάτων για άλλες πιθανές εστίες παραβατικότητας (π.χ. συγκοινωνίες κ.λπ.), που θα στηρίζουν τη λειτουργία τους σε «βοηθητικό προσωπικό» περιορισμένης εκπαίδευσης και μειωμένων αποδοχών, μακριά και πέρα από το επαγγελματικό στάτους της Ελληνικής Αστυνομίας και των στελεχών της.
Αντί η Κυβέρνηση να αφουγκραστεί τα διαχρονικά αιτήματά μας για μια σύγχρονη, δημοκρατική και αποτελεσματική Ελληνική Αστυνομία, από την αρχή της θητείας της, με τις αθρόες προσλήψεις ειδικών φρουρών και συνοριακών φυλάκων, δυναμίτισε την εξέλιξη του αστυνομικού σώματος ως ενός ομογενοποιημένου συνόλου ενστόλων λειτουργών, τεμάχισε κατά το δοκούν τις αστυνομικές λειτουργίες και αρμοδιότητες και διέσπασε το ενιαίο υπηρεσιακό δόγμα που χαρακτήριζε έως τώρα την αποστολή της σε όλη τη χώρα.
Η Ομοσπονδία, επομένως, καλεί την Κυβέρνηση να αποσύρει τις διατάξεις που συνδέουν με οποιοδήποτε τρόπο την Ελληνική Αστυνομία με τις υπό ίδρυση Ομάδες Προστασίας Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων, δεδομένου μάλιστα ότι μετά την κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου (άρθ. 64 παρ. 3 Ν. 4623/2019), είναι ήδη νομοθετημένη η δυνατότητα της αστυνομίας να επεμβαίνει, χωρίς άδεια πλέον, σε ένα ΑΕΙ, αυτοδίκαια και ανεμπόδιστα, όταν τελείται οποιαδήποτε αξιόποινη πράξη σε αυτό.
Αν δεν αναθεωρηθεί η νομοθετική πρωτοβουλία, με την επικείμενη νομοθέτηση των προτεινομένων ρυθμίσεων, είναι βέβαιο ότι αντί να μειωθούν οι εντάσεις, θα αυξηθούν οι κίνδυνοι και μάλιστα με θύματα πρώτους τους αστυνομικούς που θα κληθούν να στελεχώσουν τις νέες υπηρεσίες ή και αυτούς που θα επεμβαίνουν για την προστασία και τον απεγκλωβισμό των πρώτων από τις τραγικές συνέπειες εγκληματικών συμπεριφορών και σχεδίων. Η διοίκηση δηλαδή, θα αναγκάζεται πλέον να λαμβάνει μέτρα ασφαλείας με πρόσθετους αστυνομικούς από το υπάρχον προσωπικό, για τη σωματική ακεραιότητα και την εξασφάλιση της λειτουργίας εκείνων που υποτίθεται θα προσλαμβάνονται για την προστασία των πανεπιστημίων.
Για την Ομοσπονδία μας, μόνη αξιόπιστη και αποτελεσματική λύση είναι η ενίσχυση της Ελληνικής Αστυνομίας με συγκεκριμένες πολιτικές αποφάσεις με σκοπό την εμπέδωση της ασφάλειας και της καλής λειτουργίας του κράτους Δικαίου.
Για την Εκτελεστική Γραμματεία της Π.Ο.ΑΣ.Υ.
O Πρόεδρος Ο Γενικός Γραμματέας
ΓΕΡΑΚΑΡΑΚΟΣ Γρηγόριος ΠΑΠΑΤΣΙΜΠΑΣ Γεώργιος
..................................................................
ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΗΣ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΩΝ – Ομάδα εργασίας για τον νόμο http://bit.ly/NoUniPolice_protaseis