Αγαπώ το Φώτη Κόντογλου, έχω τα όμορφα σκληρόδετα βιβλία του, τον έχω διαβάσει
κι έχω απολαύσει από παιδί τις εικόνες. Οι κληρονόμοι του νομίζω κάτι
δεν έχουν καταλάβει και κάνουν μεγάλο λάθος.
Στο κείμενο των Εκδόσεων Κέδρος (σοβαρός
εκδότης στον οποίο είχε εκδοθεί το πρώτο μου βιβλίο) θα μάθετε για τη θλιβερή
αυτή παρεξήγηση. Προσυπογράφω και σας καλώ να υποστηρίξετε τον Soloup κι εσείς με την
υπογραφή σας στο: https://secure.avaaz.org/el/petition/Elliniki_Dikaiosyni_Kaloyme_na_athoosete_ton_Soloup_gia_tin_ypothesi_toy_komiks_AIVALI/?fsEpFdb .
Αγαπητοί φίλοι,
Κοινοποιούμε ανοιχτή επιστολή υποστήριξης για το ΑΪΒΑΛΙ του Soloúp.
Η συμπαράστασή σας είναι πολύ σημαντική για να μπορέσει το βιβλίο να συνεχίσει ελεύθερο το ταξίδι του.
Παρακαλούμε όποιος επιθυμεί να προσυπογράψει, να γράψει σχόλιο με το ονοματεπώνυμο και την ιδιότητά του.
Ευχαριστούμε πολύ!
ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ
Με μεγάλη έκπληξη πληροφορηθήκαμε ότι ο γνωστός γελοιογράφος και κωμικογράφος Αντώνης Νικολόπουλος (Soloúp) οδηγείται στα δικαστήρια από τους κληρονόμους του Φώτη Κόντογλου, επειδή στην εικονογραφημένη νουβέλα του (graphic novel) με τίτλο "Αϊβαλί", που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Κέδρος, έχοντας αποσπάσει πολύ θετικά σχόλια από το σύνολο των κριτικών Τέχνης, χρησιμοποίησε μεταξύ άλλων σύντομα αποσπάσματα από κείμενα του Κόντογλου, κατόπιν μάλιστα σχετικής έγγραφης άδειας από τις εκδόσεις Άγκυρα, και δημιούργησε κάποια πρωτότυπα σχέδια βασιζόμενος σε γνωστά εικαστικά έργα και γενικότερα στο βυζαντινότροπο ύφος του σπουδαίου αγιογράφου.
Είναι θεωρούμε προφανές στον καθένα που ασχολείται με τον χώρο των γραμμάτων και των τεχνών, αλλά και στον απλό αναγνώστη, ότι ο Soloúp με το έργο του αυτό προσπαθεί, με δημιουργικό πνεύμα και καλόπιστη καλλιτεχνική διάθεση, να επανεντάξει την παραδοσιακή λαϊκότροπη τέχνη, που υπηρέτησε τόσο πιστά και ο ίδιος ο Κόντογλου, σε νέα εικαστικά συμφραζόμενα, στο πλαίσιο της τέχνης του κόμικ. Με τον τρόπο αυτό κατορθώνει κάτι σημαντικό, καθότι αναστοχαζόμενος πάνω στη φύση και στο περιεχόμενο της ίδιας της Τέχνης επαναφέρει το ενδιαφέρον του αναγνωστικού κοινού σε σημαντικά γεγονότα της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας και αποδίδει συγχρόνως φόρο τιμής στους μεγάλους δημιουργούς της γενιάς του ’30, όπως ο Φώτης Κόντογλου και ο Ηλίας Βενέζης. Το έργο αυτών εξάλλου αποτέλεσε την πρώτη ύλη και το έναυσμα για τη δημιουργία του συγκεκριμένου graphic novel, όπως ο ίδιος πανηγυρικά δηλώνει στο βιβλίο του.
Δεν θεωρούμε ότι η αξιέπαινη αυτή καλλιτεχνική προσπάθεια του Soloúp ενέχει κάποιο στοιχείο παρανομίας, πονηρίας ή έστω ασέβειας προς τους κλασικούς αυτούς δημιουργούς και για αυτό μας προκαλεί ιδιαίτερη εντύπωση η δικαστική του δίωξη. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι οι κληρονόμοι των υπόλοιπων συγγραφέων (Βενέζης, Βενέζη-Μολυβιάτη, Yorulmaz) δεν έφεραν καμία αντίρρηση στην κυκλοφορία του βιβλίου, αντιθέτως έχουν εκφραστεί με τα καλύτερα λόγια για αυτό.
Ελπίζουμε ότι θα πρυτανεύσει η λογική και ότι η αντιπαράθεση αυτή θα αρθεί συναινετικά και καλόπιστα, μακριά από τις δικαστικές αίθουσες, προς όφελος της ίδιας της Τέχνης.
Κοινοποιούμε ανοιχτή επιστολή υποστήριξης για το ΑΪΒΑΛΙ του Soloúp.
Η συμπαράστασή σας είναι πολύ σημαντική για να μπορέσει το βιβλίο να συνεχίσει ελεύθερο το ταξίδι του.
Παρακαλούμε όποιος επιθυμεί να προσυπογράψει, να γράψει σχόλιο με το ονοματεπώνυμο και την ιδιότητά του.
Ευχαριστούμε πολύ!
ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ
Με μεγάλη έκπληξη πληροφορηθήκαμε ότι ο γνωστός γελοιογράφος και κωμικογράφος Αντώνης Νικολόπουλος (Soloúp) οδηγείται στα δικαστήρια από τους κληρονόμους του Φώτη Κόντογλου, επειδή στην εικονογραφημένη νουβέλα του (graphic novel) με τίτλο "Αϊβαλί", που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Κέδρος, έχοντας αποσπάσει πολύ θετικά σχόλια από το σύνολο των κριτικών Τέχνης, χρησιμοποίησε μεταξύ άλλων σύντομα αποσπάσματα από κείμενα του Κόντογλου, κατόπιν μάλιστα σχετικής έγγραφης άδειας από τις εκδόσεις Άγκυρα, και δημιούργησε κάποια πρωτότυπα σχέδια βασιζόμενος σε γνωστά εικαστικά έργα και γενικότερα στο βυζαντινότροπο ύφος του σπουδαίου αγιογράφου.
Είναι θεωρούμε προφανές στον καθένα που ασχολείται με τον χώρο των γραμμάτων και των τεχνών, αλλά και στον απλό αναγνώστη, ότι ο Soloúp με το έργο του αυτό προσπαθεί, με δημιουργικό πνεύμα και καλόπιστη καλλιτεχνική διάθεση, να επανεντάξει την παραδοσιακή λαϊκότροπη τέχνη, που υπηρέτησε τόσο πιστά και ο ίδιος ο Κόντογλου, σε νέα εικαστικά συμφραζόμενα, στο πλαίσιο της τέχνης του κόμικ. Με τον τρόπο αυτό κατορθώνει κάτι σημαντικό, καθότι αναστοχαζόμενος πάνω στη φύση και στο περιεχόμενο της ίδιας της Τέχνης επαναφέρει το ενδιαφέρον του αναγνωστικού κοινού σε σημαντικά γεγονότα της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας και αποδίδει συγχρόνως φόρο τιμής στους μεγάλους δημιουργούς της γενιάς του ’30, όπως ο Φώτης Κόντογλου και ο Ηλίας Βενέζης. Το έργο αυτών εξάλλου αποτέλεσε την πρώτη ύλη και το έναυσμα για τη δημιουργία του συγκεκριμένου graphic novel, όπως ο ίδιος πανηγυρικά δηλώνει στο βιβλίο του.
Δεν θεωρούμε ότι η αξιέπαινη αυτή καλλιτεχνική προσπάθεια του Soloúp ενέχει κάποιο στοιχείο παρανομίας, πονηρίας ή έστω ασέβειας προς τους κλασικούς αυτούς δημιουργούς και για αυτό μας προκαλεί ιδιαίτερη εντύπωση η δικαστική του δίωξη. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι οι κληρονόμοι των υπόλοιπων συγγραφέων (Βενέζης, Βενέζη-Μολυβιάτη, Yorulmaz) δεν έφεραν καμία αντίρρηση στην κυκλοφορία του βιβλίου, αντιθέτως έχουν εκφραστεί με τα καλύτερα λόγια για αυτό.
Ελπίζουμε ότι θα πρυτανεύσει η λογική και ότι η αντιπαράθεση αυτή θα αρθεί συναινετικά και καλόπιστα, μακριά από τις δικαστικές αίθουσες, προς όφελος της ίδιας της Τέχνης.
______________________
15.6.2015
Προσθέτω εξελίξεις
efsyn.gr της Νόρας Ράλλη
Νέες εξελίξεις φαίνεται να έχουν δρομολογηθεί στην υπόθεση της αντιδικίας ανάμεσα στις εκδόσεις Κέδρος και το σκιτσογράφο του grafic novel «Αϊβαλί», Αντώνη Νικολόπουλο (Soloup), και τους απογόνους του Φώτη Κόντογλου, αδελφούς Μαρτίνου. Οι τελευταίοι ζητούν, ως γνωστόν, την απαγόρευση της κυκλοφορίας του βιβλίου, επειδή, όπως υποστηρίζουν, δεν τους ζητήθηκε άδεια για χρήση έργων και λόγων του Φώτη Κόντογλου. Η υπόθεση εκδικάστηκε προχθές Παρασκευή και η απόφαση του δικαστηρίου αναμένεται σε λίγους μήνες. 15.6.2015
Προσθέτω εξελίξεις
efsyn.gr της Νόρας Ράλλη
Η κόρη του Βενέζη στο πλευρό του Soloup
Ομως, στη νέα, δεύτερη έκδοση του βιβλίου, που μόλις κυκλοφόρησε (η πρώτη έχει εξαντληθεί), έχουν γίνει οι προσθήκες τις οποίες ζητούσαν τα αδέρφια Μαρτίνου και τις οποίες είχαν εδώ και μήνες συμφωνήσει να εντάξουν στη νέα έκδοση οι δύο πλευρές: αναφέρεται πλέον το όνομα του Φώτη Κόντογλου στον πρόλογο, καθώς και αναλυτικά τα έργα του ζωγράφου, στα οποία βασίστηκε ο κομίστας.
Και ενώ όταν η πρόεδρος, πριν αρχίσει η δίκη, ρώτησε τους κληρονόμους του Κόντογλου αν επιθυμούν να αποσύρουν την αίτησή τους εν όψει και των νέων αυτών δεδομένων, οι ίδιοι δεν δέχτηκαν καν να δουν το βιβλίο, ένα χθεσινό μήνυμα του κ. Φώτη Μαρτίνου στο facebook φαίνεται πως ανοίγει ένα παράθυρο επικοινωνίας και ίσως εξωδικαστικής συμφωνίας με την υπογραφή «επίσημου συμφωνητικού που να δίνει τέλος σε όλη αυτή την υπόθεση».
Ο Soloup επιβεβαιώνει τα παραπάνω και ξεκαθαρίζει: «Θέλω όσο κανένας να βρεθεί λύση για να μπορεί να κυκλοφορεί ελεύθερο το βιβλίο μου. Επιτέλους ο Κυρ Φώτης και το έργο του ας μη μας χωρίζει, αλλά να γίνει αυτό που από την πρώτη στιγμή θέλησα εντάσσοντας το έργο του στο σενάριό μου. Να ενώνει».
Πάντως, ανεξαρτήτως αποτελέσματος, εντύπωση προκαλεί το γεγονός πως αντίθετα με τους απογόνους του Κόντογλου, τόσο η οικογένεια Βενέζη όσο και η εγγονή του Στρατή Μυριβήλη ήταν στο πλευρό του Soloup (και στους δύο συγγραφείς γίνεται αναφορά στο Αϊβαλί). Η κόρη του Ηλία Βενέζη, Αννα Βενέζη Κοσμετάτου, του έστειλε μάλιστα επιστολή για να την χρησιμοποιήσει στη δίκη.
Σ' αυτήν, αφού τον συγχαίρει «για το εξαίρετο “Αϊβαλί”, ένα έργο που συνδυάζει με τρόπο σοφό και ευρηματικό τον λόγο και την εικόνα, το παρελθόν και το παρόν», αναφέρει ότι μετά την έκδοσή του «ανανεώθηκε το ενδιαφέρον του κοινού για τα έργα αυτής της εποχής, αυξήθηκε ο δανεισμός των βιβλίων του πατέρα μου από τις δημοτικές βιβλιοθήκες και πολλοί, νέοι ιδίως, άνθρωποι ψάχνουν να γνωρίσουν το έργο του».
Το πιο σημαντικό, όμως, είναι με πόση ευκολία η κόρη του Ηλία Βενέζη δηλώνει πως αυτή, «ως αποκλειστική κληρονόμος των πνευματικών δικαιωμάτων του πατέρα μου και διαχειρίστρια του ηθικού του δικαιώματος», δεν θα έφερε ποτέ αντίρρηση στη χρήση αποσπασμάτων από τα έργα του «για μια τόσο πρωτοπόρα και επιτυχή μεταφορά τους στον κόσμο τού σήμερα».
Στέκεται «στην προσοχή και επιμέλεια», με την οποία παρατίθενται τα αποσπάσματα από τα κείμενα του πατέρα της, «ούτως ώστε να είναι απολύτως ξεκάθαρο στον αναγνώστη ότι στα συγκεκριμένα σημεία μεταφέρετε τα δικά του λόγια». Επισημαίνει ότι υπάρχει ακόμα και ειδική γραμματοσειρά με την οποία διακρίνονται από τα κείμενα του ίδιου του Soloup. «Προσθέσατε», γράφει, «αναφορές στο έργο αλλά και στη ζωή του πατέρα μου, ιδίως στο εκτεταμένο παράρτημα του βιβλίου, όπου εξηγείτε τη δημιουργική διαδικασία μέσα από την οποία οδηγηθήκατε στη σύνθεση του βιβλίου σας – με αφετηρία και οδηγό τα συγκεκριμένα έργα του Ηλία Βενέζη αλλά και άλλων κορυφαίων συγγραφέων της γενιάς του που σας ενέπνευσαν».
Και καταλήγει η κ. Αννα Βενέζη Κοσμετάτου: «Μία απαγόρευση ή περιορισμός στην κυκλοφορία του βιβλίου σας θα μου προξενούσε μεγάλη στεναχώρια. Πιστεύω ότι μια τέτοια απαγόρευση θα μπορούσε να έχει αρνητικές επιπτώσεις και στη διάδοση του έργου του πατέρα μου Ηλία Βενέζη στις νεότερες γενιές. Η διάδοση του έργου του ήταν πάντα μια από τις μεγάλες έγνοιες του πατέρα μου, ο οποίος ως άνθρωπος πίστευε πολύ στο μέλλον, στους νέους και στην πνευματική συνέχεια των γενεών».
Έλεος με τις μηνύσεις.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕντελώς όμως..
Διαγραφή-Κύριοι "κληρονόμοι" εσείς τί κάνατε στη ζωή σας;
ΑπάντησηΔιαγραφή-Μηνύσεις!
-Κι εκτός από αυτό;
-Βόλτες στα δικαστήρια και στους δικηγόρους!
Εχ βρε κύρ- Φωτη αγαπημένε ποιοί "σε υπερασπίζονται"....
Τρόμος και φόβος οι 'Χήρες' και οι 'Κληρονόμοι'.
ΔιαγραφήΝα προσέξουμε στις διαθήκες μας Νώντα μου..
Εγώ πάλι δεν έχω εντρυφήσει καθόλου στον Κόντογλου, αλλά έχω εντρυφήσει πολλάκις στον Soloup. Μεγάλωσα μεταξύ άλλων με τον Μήτσο Κυκλάμινο και τον Ανθρωπόλυκο - από τον Soloup τον έμαθα τον Μπορίς Βιάν.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕν τω μεταξύ, εντελώς συμπτωματικά, μόλις χθές παρήγγειλα το Αϊβαλί, δίχως να ξέρω τίποτα για μηνύσεις τοιάυτα ευτράπελα. Ως εκ τούτου, μέχρι να καταφθάσει και να διαβαστεί, επιφυλάττομαι για την ποιότητα του πονήματος του Soloup, αλλά γεγονός είναι ότι οι αγαπητοί κληρονόμοι με έχουν ήδη προκαταβάλλει θετικά υπέρ του...
Κλείνοντας, συμπεραίνω το εξής:
Τα κόμικς, παρά το κυνήγι και το σνομπισμό που έχουν υποστεί εδώ και δεκαετίες, συνεχίζουν να παράγουν, αλλά και να προάγουν την Τέχνη. Κάτι είναι κι αυτό.
Δεν παύεις να με εκπλήσσεις Πρεζιντέντε!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλοδιάβαστο να είναι...