Ειδήσεις στη Νοηματική; Κάποτε κι εγώ το είχα για πρόοδο.
Τέτοια είναι η τύφλωση του άσχετου, τόση η προκατάληψη που ούτε για μια στιγμή δε μου είχε περάσει από το νου ότι Κουφός δε σημαίνει αγράμματος κι ότι αντί να παραχωρείται συγκαταβατικά ένα πενταλεπτάκι συνοπτικό με νοήματα, αν όντως νοιαζόμασταν απλώς θα είχαμε υποτίτλους σε όλες τις ειδήσεις.
Δύσκολο;
Και δεν είναι μόνο αυτό. Σήμερα υπάρχουν τα εμφυτεύματα που επιτρέπουν στα περισσότερα κωφά παιδάκια να παρακολουθήσουν φυσιολογικό σχολείο, δηλαδή και να ακούνε και να γράφουν και να μιλάνε.
Αν εσείς είχατε ένα κουφό παιδάκι θα επιλέγατε να το φυλακίσετε στη Νοηματική; Και όμως στη χώρα μας, εντελώς εξωφρενικά έχουμε 'λόμπι νοηματικής' ανθρώπους που κερδίζουν φυλακίζοντας ανθρώπους μέσα στην κωφότητά τους, περιορίζοντάς τους, κλείνοντάς τους πόρτες επικοινωνίας.
Πριν από πολλά χρόνια σε μια ποιητική εκδήλωση γνώρισα τη Σοφία Κολοτούρου η οποία, ανάμεσα σε άλλους ποιητές, μάς απήγγειλε ποιήματά της. Όχι στη νοηματική βεβαίως αν και η Σοφία δεν ακούει.
Από τη Σοφία, ποιήτρια από τότε και γιατρό πλέον, έμαθα πολλά για το ζήτημα διότι αγωνίζεται να πέσει το παραπέτασμα της αναπηρίας.
Σας το δίνω με δικά της λόγια για μια πρώτη-πρώτη επαφή με τη σοβαρή αυτή υπόθεση. Παρακαλώ μην προσπεράσετε, έχει ενδιαφέρον κι όχι μόνο επειδή (όπως μου λέει η Σοφία) το οικονομικό κόστος το πληρώνουμε κι εμείς που ακούμε αλλά για το άλλο κόστος το ηθικό, επειδή δεν είναι δυνατόν να επιτρέπουμε αγκυλώσεις, προκαταλήψεις και οικονομικά συμφέροντα να φυλακίζουν στη σιωπή τους ανθρώπους πλάι μας.
[Ακολουθούν όπως πάντα στο blog, video και σύνδεσμοι για περισσότερα.]
[Ακολουθούν όπως πάντα στο blog, video και σύνδεσμοι για περισσότερα.]
Λοιπόν, παλαιότερα, μέχρι το 1970 περίπου, τα πράγματα στην κώφωση διεθνώς ήταν αρκετά νορμάλ. Δηλαδή όλοι θεωρούσαν ότι η κώφωση είναι μια αναπηρία, που πρέπει να αντιμετωπιστεί. Οσα παιδιά μπορούσαν να τα εκπαιδεύσουν με τα μέσα της εποχής να μιλάνε, τα εκπαίδευαν. Τα υπόλοιπα, μάθαιναν νοηματική και βέβαια γραφή και ανάγνωση. Στα τέλη της δεκαετίας του 60 το σκηνικό άλλαξε, στην αμερική φυσικά. Τι έγινε εκεί. Μαζεύτηκαν κάποιοι ακούοντες κοινωνιολόγοι, οι οποίοι μελετούσαν την κώφωση και, παίρνοντας ως παράδειγμα τους αγώνες των μαύρων και των γκέι , είπαν το εξής. Α, και οι κουφοί είναι μια ιδιαίτερη κοινότητα, με τη δική της γλώσσα, τη νοηματική. Δεν πρέπει λοιπόν να τους θεραπεύουμε, διότι η κώφωση δεν είναι αναπηρία, αλλά απλώς ένας πολιτισμός με τη δική του γλώσσα. Να τους αφήσουμε λοιπόν να μεγαλώνουν με τη νοηματική και να ζουν έτσι. Ακόμα και ο γραπτός λόγος θεωρήθηκε ότι δεν είναι σημαντικός, αφού ανήκει στον πολιτισμό των ακουόντων και όχι των κωφών. Είπαν, λοιπόν, ότι πρέπει να γράφουμε το κωφός με κ κεφαλαίο (Deaf στα αγγλικά), ώστε να υποδηλώνει ταυτότητα. Δηλαδή ο Κωφός είναι αυτός που ξέρει νοηματική αλλά και θεωρεί ότι η κώφωση δεν είναι αναπηρία, αλλά πολιτισμός. Και δεν θέλει να μάθει να μιλάει, ούτε να διαβάζει και να γράφει. Θέλει (απαιτεί) να μάθουν όλοι οι άλλοι νοηματική για να συνεννοούνται μαζί του και απαιτεί οι γιατροί που βάζουν ακουστικά και κάνουν λογοθεραπείες στα παιδιά να αντιμετωπίζονται ως Κωφοκτόνοι ( = άνθρωποι που σκοτώνουν κωφούς ) και να τους απαγορευτεί να πειράζουν "αθώα κωφά μωρά".
Ολα αυτά τα έλεγαν οι ακούοντες κοινωνιολόγοι στο αμέρικα. Προσωπικά αμφιβάλλω αν τα δέκτηκε κάποιος κωφός , έτσι όπως ειπώθηκαν. Τα δέχτηκαν όμως, όταν άρχισε να εισρέει το χρήμα στις Κοινότητες - γκέτο όπου τους είχαν κλείσει , για να τους μελετήσουν και ειδικά σε ένα σχολείο και οικοτροφείο Κωφών έξω από την Ουάσιγκτον, που λέγεται Gallaudet. Να πω εδώ πως πριν μια γενιά τα περισσότερα κωφά παιδιά τα έκλειναν σε οικοτροφεία για να εκπαιδευτούν εκεί, οπότε ήταν εύκολο να εφαρμοστούν πάνω τους η πλύση εγκεφάλου και οι εξωφρενικές αυτές θεωρίες. Μεγάλωσαν έτσι (και μεγαλώνουν ακόμα) γενιές "γενιτσάρων της κώφωσης", που από μικρά μαθαίνουν αυτά τα πράγματα στα σχολεία τους.
Στην Ελλάδα όλα αυτά κατέφθασαν μέσω κυρίως μιας γυναίκας, προσωπικής φίλης λένε του Γιωργάκη του Παπανδρέου, που ήταν υπουργός παιδείας το 1984. Η γυναίκα αυτή, που ήταν δασκάλα κωφών, μαζί με το παρεάκι της, είχαν εκπαιδευτεί στην αμερική και όταν γύρισαν κατάφεραν μέσα σε μια νύχτα να κλείσουν τα υπάρχοντα σχολεία κωφών , τα οποία μάθαιναν στα παιδιά να διαβάζουν , να γράφουν και να μιλάνε (όσο ήταν εφικτό). Τα έκλεισαν τελείως, γιατί τα παιδιά ήταν λίγα και έπρεπε να τα πάρουν, για να εφαρμόσουν πάνω τους τις νέες θεωρίες. Υπήρχαν ακόμα οικοτροφεία κωφών τότε και στην ελλάδα και ήταν εύκολο να το κάνουν. Ετσι, πήραν τα παιδιά, παιδιά που είχαν μάθει κάποιου βαθμού ανάγνωση, γραφή, ομιλία, και τα έκαναν να ξεχάσουν και αυτά που ήξεραν, και τα πλάκωσαν στη νοηματική από τότε μέχρι και σήμερα. Παράλληλα τους καλλιέργησαν απομόνωση και βαθύ μίσος για τους ακούοντες. Μισούν τους ακούοντες γιατί θεωρούν ότι αν ήταν καλοί άνθρωποι θα μάθαιναν νοηματική για να μιλάνε μαζί τους. Τώρα ζουν απομονωμένα , και μόνος τους σύνδεσμος με τον έξω κόσμο είναι οι διερμηνείς της νοηματικής. Ζούσαν, μάλλον, ως το 2000 περίπου, γιατί τότε άρχισε να χαλάει η σούπα.
Η σούπα άρχισε να χαλάει επειδή βρέθηκε το ίντερνετ και κυρίως το facebook , με το οποίο αρχίσαμε όλοι να επικοινωνούμε γραπτά και να είμαστε πολύ λιγότερο απομονωμένοι. Ακόμα και οι ίδιοι οι κωφάλαλοι, οι οποίοι έχουν πλέον όλοι προφιλ στο facebook, χωρίς υπερβολή εκτέθηκαν για πρώτη φορά στον έξω κόσμο και έχουν αναγκαστεί, χωρίς να το καταλάβουν, να γράφουν ή να προσπαθούν να γράψουν. Αλλά βρέθηκε και κάτι ακόμα. Τα κοχλιακά εμφυτεύματα, που στη χώρα μας μπαίνουν εδώ και 20 χρόνια. Οσα εκ γενετής κωφά μωρά κατάφεραν και έβαλαν εμφύτευμα από το 2000 και μετά (χοντρικά), σήμερα είναι σε πολύ καλή κατάσταση ακοής και είναι σε θέση να μιλάνε και να πηγαίνουν σε κανονικά σχολεία, αν και δεν είναι ακριβώς όπως οι ακούοντες. Η παρτίδα με το λόμπυ της νοηματικής θα είχε τελειώσει δηλαδή από το 2000 ή το πολύ το 2010, αν τα οικονομικά συμφέροντα δεν ήταν τεράστια και δεν είχαμε να κάνουμε με πραγματική μαφία. Προσωπικά άρχισα να τα ερευνώ όλα τούτα από το 2011 που έκανα το κουφοχωριό και μετά. Οδηγήθηκα σε απανωτές αποκαλύψεις, με αρχικό ερώτημα "γιατί δεν έχουμε έναν υπότιτλο να δούμε ειδήσεις; " . ..... Ξέρω πως στην αρχή όσοι τα διαβάζουν σοκάρονται και δυσκολεύονται να τα πιστέψουν.
Η Ελλάδα δεν είναι πίσω από μόνη της. Στην Ελλάδα εδώ και 35 χρόνια υπάρχει μια ληστρική συμμορία ακουόντων διερμηνέων και δασκάλων νοηματικής, που παίρνουν και τα δικά σας ωραία λεφτά που δίνετε σε φόρους για κουφούς, και φυσικά τα κατακρατούν οι ίδιοι, χωρίς να τα αποδίδουν στους κουφούς. Κρατούν όσους μπορούν σε καθεστώς αναλφαβητισμού, δηλαδή με αδυναμία να γράψουν και να συνεννοηθούν μόνοι τους, ώστε να μπορεί να συνεχίσει το σύστημα. Από τους πολίτες περιμένουμε να καταλάβουν τι συμβαίνει ώστε ναι, να δραστηριοποιηθούν και αν μη τι άλλο να ρωτήσουν : "συγγνώμη γιατί αυτός ο άνθρωπος δεν ξέρει να γράφει? Πληρώνω εγώ φόρους για να βγαίνει από το σχολείο αναλφάβητος και να μου ζητάει να του ξαναπληρώσω τον διερμηνέα της νοηματικής? " και άλλες παρόμοιες ερωτήσεις. Αυτές περιμένουμε.
Μετά από χρόνια πλύσης εγκεφάλου από το λόμπυ της νοηματικής, ο μέσος Ελληνας πιστεύει ότι οι κωφοί είναι και κωφάλαλοι και ότι όλοι μας επικοινωνούμε με τη νοηματική και μόνον. Του είναι δύσκολο ακόμα και να συλλάβει ως ιδέα την έννοια του κωφού που μιλάει, κι επίσης έχει πλήρη άγνοια για το τι είναι τα κοχλιακά εμφυτεύματα, αν και μπαίνουν εδώ και 20 χρόνια στα χώρα μας και παρόλο που ζουν ανάμεσά μας περί τα 1000 άτομα με κοχλιακό.
Ακόμη περισσότερο, ο μέσος Ελληνας αγνοεί ότι υπάρχει ένας πακτωλός εκατομμυρίων (δεν υπερβάλλω) ευρώ που διασκορπίζονται αφειδώς από το κράτος προς τις δραστηριότητες της νοηματικής και των συλλόγων των (νοηματιζόντων) κωφών. Την ίδια στιγμή εμείς οι απλοί κουφοί δεν δικαιούμαστε ούτε καν ένα επίδομα για να ζήσουμε (επίδομα παίρνει μόνο το ανήλικο κωφό παιδί, και αντί για τον ενήλικο κωφό επιδοτείται ο ...διερμηνέας της νοηματικής !! ) .
Εκπληκτοι παρατηρούμε τον χορό των επιδοτήσεων στα σωματεία κωφών, όπως και σε εξωφρενικές δραστηριότητες πχ καλλιστεία κωφών, ολυμπιακοί αγώνες κωφών, φεστιβάλ κωφών, τα οποία κινούνται όλα γύρω από τη νοηματική και στα οποία δεν μας επιτρέπεται καν να λάβουμε μέρος, πόσο μάλλον να διεκδικήσουμε κάποια επιδότηση για τους ίδιους τους κωφούς με προφορικό λόγο. Τα χρήματα δηλαδή σε κάθε περίπτωση τα καρπώνονται ακούοντες μεσάζοντες και ένα μικρό μέρος τους οι νοηματίζοντες κωφοί.
Ακόμη χειρότερα, πέρα από το οικονομικό σκέλος, μάθαμε (ακόμα πιο έκπληκτοι) ότι υπάρχει μια ψευδο-ιδεολογική διάσταση γύρω από την κώφωση, σωστότερα την νοηματική. Μια διάσταση που ξεκίνησε από τις ΗΠΑ στη δεκαετία του 1960. Πιο πριν, τα κωφά παιδιά εκπαιδεύονταν κυρίως με ανάπτυξη του προφορικού λόγου. Το 1960 ωστόσο υπήρξε ένα κίνημα δήθεν "απελευθέρωσης των κωφών από την τυρρανία των ακουόντων", κίνημα που απαίτησε οι κωφοί (τους οποίους άρχισαν να γράφουν με Κ κεφαλαίο) να μιλούν μόνο "στη γλώσσα τους" και να έχουν παντού και πάντα μαζί τους τον διερμηνέα τους. Βέβαια, τότε δεν είχαν ακόμα αναπτυχθεί τα κοχλιακά εμφυτεύματα που άρχισαν να εμφανίζονται στη δεκαετία του 80 (στην Ελλάδα από το 1993).
Ετσι, στην Ελλάδα κι ενώ όλα τα προηγούμενα σχολεία κωφών (από το 1923 και έκτοτε που υπήρξε εκπαίδευση κωφών) εκπαίδευαν τα κωφά παιδιά στον προφορικό λόγο, τη γραφή και την ανάγνωση, έγινε εκπαιδευτική μεταρρύθμιση το 1984. Ετσι έκλεισαν όλα τα σχολεία προφορικού λόγου και έκτοτε εκπαιδεύουν τα κωφά παιδιά μέσω νοηματικής.
Τα τελευταία χρόνια με τη μείωση των γεννήσεων γεννιούνται μόλις 90 κωφά παιδιά κάθε χρόνο πανελλαδικά. Τα περισσότερα βάζουν (ή θα έπρεπε να βάζουν ) όσο το δυνατόν ταχύτερα κοχλιακό εμφύτευμα, ώστε να ακούνε, να μιλάνε και να ενσωματώνονται στην κοινωνία. Δυστυχώς οι θιασώτες της νοηματικής (με την ψευδο-ιδεολογική διάσταση που αναπτύξαμε πριν) κάνουν πλύση εγκεφάλου στους γονείς, εμποδίζοντας και καθυστερώντας την θεραπεία των παιδιών.
Οι ίδιοι θιασώτες στερούν από εμάς τους ενήλικους κωφούς με προφορικό λόγο πράγματα που έχουμε ανάγκη, όπως τους υποτίτλους στις ειδήσεις (αδυνατούμε να καταλάβουμε τις ειδήσεις στη νοηματική), το σύστημα speech-to-text (καταγραφή συνδιαλέξεων σε μια αίθουσα από κάποιον ακούοντα που καταγράφει σε πραγματικό χρόνο τους διαλόγους σε λαπ τοπ), τους συνοδούς χειλεοανάγνωσης (lip speakers) που συνοδεύουν κωφούς και βαρηκόους με προφορικό λόγο σε δημόσιες υπηρεσίες κ.α.
Παλεύουμε για να αποκτήσουμε αυτά που έχουμε ανάγκη για να βελτιώσουμε τη ζωή μας. Παλεύουμε για την ενημέρωση του κόσμου πάνω σε αυτά που έχουν συμβεί και που μας στερούν τη δυνατότητα να ζήσουμε με αξιοπρέπεια, ακόμα και να υπάρχουμε καν. Αριθμητικά είμαστε περίπου τριπλάσιοι από τους νοηματίζοντες κωφούς (εκείνοι δεν είναι πάνω από 5.000-8.000 σύμφωνα με τις νεότερες στατιστικές).
Ωστόσο, μας προσμετρούν και εμάς στις στατιστικές τους, γράφοντας ότι "υπάρχουν 25.000- 30.000 κωφοί - βαρήκοοι στη χώρα" , παίρνοντας επιδοτήσεις και εξ ονόματός μας, χωρίς να μας προσφέρουν τίποτα απολύτως, ούτε καν τη δυνατότητα να εγγραφούμε στα σωματεία τους, εκτός αν υπογράψουμε το καταστατικό τους που έχει σαν όρο ότι δήθεν η μητρική - φυσική μας γλώσσα είναι η νοηματική.
Παλεύουμε για το μέλλον των 90 κωφών παιδιών που γεννιούνται στη χώρα μας κάθε χρόνο, και για το δικό μας δικαίωμα να αναγνωριστούμε ως κοινωνική και αναπηρική ομάδα, και να λαμβάνουμε και εμείς αυτά που δικαιούμαστε ώστε να ζήσουμε αξιοπρεπώς. Παλεύουμε για να εκσυγχρονιστεί η Ελλάδα και να συντονιστεί με τις χώρες του εξωτερικού, στις οποίες οι άνθρωποι σαν κι εμάς έχουν ήδη αναγνωριστεί με τον όρο hard of hearing people (για να μην γίνεται σύγχυση ανάμεσα στα deaf - Deaf ).
Τέλος, εδώ και λίγο καιρό δημιουργήσαμε την Κίνηση για την προσβασιμότητα κωφών και βαρηκόων με προφορικό λόγο, με την επωνυμία Ακουστήριξη. Μπορείτε κι εσείς να δείτε περισσότερα και να στηρίξετε τον αγώνα μας εδώ: http://www.akoustirixi.gr
Το τηλεοπτικό σποτ της Ακουστήριξης. Μαθαίνω ότι πριν γυριστεί έκαναν έκκληση και στις 3 εταιρίες κοχλιακών να βγάλουν σποτ και να διαφημίσουν τα προϊόντα τους. Πώς ανταποκρίθηκαν; Άλλος λέει δεν έχει χρήματα η εταιρία, άλλος ότι δεν έχει ανάγκη διαφήμισης και ο τρίτος δεν απάντησε καθόλου. Παράλληλα οι εταιρίες αυτές κάνουν τους χορηγούς (εκεί έχουν λεφτά) σε ...φεστιβάλ νοηματικής.
Sofia Kolotourou Θυμάστε το δελτίο του 1984? Οι υπότιτλοι εξαφανίστηκαν εσκεμμένα και κάνουμε χρόνια αγώνα να τους επαναφέρουμε https://www.youtube.com/watch?v=GQsDQ6eOQ7I
Διερμηνείς νοηματικής.
Περιττό επάγγελμα με πολύ χρήμα. Που το πληρώνουμε όλοι μας. Το τραγικό τίμημα είναι η καταδίκη κωφών στον αναλφαβητισμό, στην αδυναμία κριτικής σκέψης και επικοινωνίας.
Ιδού τιμοκατάλογος.
ΤΟ ΚΟΥΦΟΧΩΡΙΟ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ FACEBOOK ΟΠΟΥ ΣΥΖΗΤΑΜΕ ΟΛΑ ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΒΑΡΗΚΟΙΑΣ ΚΑΙ ΚΩΦΩΣΗΣ ΣΗΜΕΡΑ.
ΣΥΝΔΕΕΤΑΙ ΜΕ ΔΥΟ ΣΥΛΛΟΓΟΥΣ. Ο ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΚΟΥΣΤΗΡΙΞΗ ΕΙΝΑΙ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΟΣ ΣΤΟ ΘΕΜΑ ΤΩΝ ΥΠΟΤΙΤΛΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΓΡΑΠΤΗΣ ΠΡΟΣΒΑΣΙΜΟΤΗΤΑΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΣΥΣΤΑΘΗΚΕ ΤΟ 2015.
Ο ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΚΟΥ-ΜΠΩ : ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΚΩΦΩΝ ΚΑΙ ΒΑΡΗΚΟΩΝ ΜΕ ΜΗΤΡΙΚΗ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΣΥΣΤΑΘΗΚΕ ΤΟΝ ΜΑΙΟ ΤΟΥ 2018 ΜΕ ΣΤΟΧΟ ΝΑ ΠΑΛΕΨΕΙ ΟΛΑ ΤΑ ΚΑΚΩΣ ΚΕΙΜΕΝΑ ΤΗΣ ΚΩΦΩΣΗΣ ΣΗΜΕΡΑ. ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΥΛΛΟΓΟ ΑΚΟΥ-ΜΠΩ ΘΑ ΒΡΕΙΤΕ ΕΔΩ:
ΕΑΝ ΘΕΛΕΤΕ ΝΑ ΜΑΘΕΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΓΙΑ ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΚΩΦΩΣΗΣ ΣΗΜΕΡΑ ΚΑΙ ΓΙΑΤΙ ΕΧΟΥΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΕΙ, ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟΝ ΣΥΝΔΕΣΜΟ :
https://www.facebook.com/groups/132539906818772/permalink/806075619465194/
___________________________________
___________________________________
Προσθέτω
Κατά τη συνήθειά μου ανέβασα στα κοινωνικά δίκτυα απόσπασμα και σύνδεσμο. Αν ενδιαφέρεστε για το θέμα συστήνω να παρακολουθήσετε τη συζήτηση που άνοιξε εκεί. Δεν είναι μόνο οι αρθμοί ( ανάποδοι από το σύνηθες: 198 σχόλια με μόνο 40 likes ως τώρα που γράφω) που αποκαλύπτουν πιστεύω την άγνοια και την αμηχανία αλλά και το γεγονός ότι στη συζήτηση συμμετέχου τρεις γιατροί εκ των οποίων οι δυο δεν έχουν ιδέα για το ζήτημα.
Μαλακα μου τι γινεται;;;
ΑπάντησηΔιαγραφήΤρομερό δεν είναι;
ΔιαγραφήΥπάρχουν εμφυτεύματα εδώ και 20 χρόνια αλλά ούτε γιατροί δεν τα συστήνουν στη χώρα μας, καταδικάζοντας σε γκετοποίηση παιδιά που θα είχαν απολύτως ενταγμένη ζωή..
Θυμώνω πάρα πολύ..
Δυστυχως, πονταρουν στην ευαισθησια του κοσμου, που νομιζει οτι η νοηματικη ειναι μονοδρομος. Ο κοσμος δεν ξερει για τις τεραστιες προόδους που εχει κανει η ιατρικη με τη βοηθεια της τεχνολογιας. Και επισης δεν μπορει να φανταστει ποσο ελειπης ειναι μια γλωσσα, που απλα βοηθαει στην καθημερινοτητα οταν δεν υπαρχει αλλος τροπος επικοινωνιας. Αλλα αφηρημενες εννοιες και επιστημονικες θεωριες ειναι αδυνατον να αποδοθουν. Καταδικαζονται λοιπον τα παιδια στη σιωπη και στην ημιμαθεια. Μονο αν διαβασει κανεις κειμενακι ενος παιδιου που τελειωσε σχολειο κωφων, θα καταλαβει σε τι νοητικο επιπεδο ειναι αυτα τα παιδια.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστώ για το σχόλιο.
ΔιαγραφήΕίδα ένα κείμενο και κατατρόμαξα.
Αναλφάβητοι στην εποχή μας. Ντροπή.