Δευτέρα 26 Δεκεμβρίου 2011

Η πιο σκοτεινή ημέρα: Χριστούγεννα, Σατουρνάλια και Χειμερινό Ηλιοστάσιο





Είμαστε σκλάβοι της συνήθειας. Πιο εύκολα αλλάζουν άνθρωποι και λαοί την ιδεολογία τους παρά τις συνήθειές τους. Οι νέες θρησκείες φυτρώνουν ανάμεσα στις παλιές όπως τα νέα χόρτα βγαίνουν μέσα στα ξερά και για να στεριώσει ένα νέο σύστημα αξιών πρέπει να καταφέρει να ενσωματωθεί στην καθημερινότητα και τους παλιούς ρυθμούς της ζωής των νέων του οπαδών.
 Ένα από τα προβλήματα που αντιμετώπισαν οι Πατέρες της Εκκλησίας στους πρώτους Χριστιανικούς αιώνες ήταν η άρνηση των νεοφώτιστων Χριστιανών να απαρνηθούν τα παγανιστικά πατροπαράδοτα πανηγύρια με τα οποία είχαν ανατραφεί.
Γνωρίζουμε πως ο  Ιησούς, ως Εβραίος, ποτέ δε γιόρτασε τα γενέθλιά του, όπως γνωρίζουμε πως τη νύχτα της γέννησής του είχε ξαστεριά. Από τη μιά και μόνη φράση της Βίβλου που μας πληροφορεί πως εκείνο το λαμπρό βράδυ οι ποιμένες ήταν έξω κι έβοσκαν τα κοπάδια τους, οι μελετητές συμπεραίνουν πως γεννήθηκε Άνοιξη. Οι Ρωμαίοι όμως αγαπούσαν τα γενέθλια και οι πιστοί διατηρώντας τα πατροπαράδοτα δεν το έβρισκαν αταίριαστο να ταυτίζουν το νέο υιό θεού με τον ηλιακό Μίθρα, το Θείο Βρέφος, ή τον Sol Invictus, τον Ήλιο τον Ανίκητο, που ξαναγεννιέται στη μέση του χειμώνα όταν αρχίζει να μεγαλώνει η ημέρα. Είχαν συνηθίσει να γιορτάζουν τα γενέθλια, να στολίζουν με χρώματα τα σκοτεινά χειμωνιάτικα σπίτια και, πάνω από όλα, δε είχαν καμιά επιθυμία να πάψουν να γιορτάζουν τα Σατουρνάλια.
Η πιο μικρή ημέρα του χρόνου, η στιγμή που ο ήλιος μπαίνει στον Αιγόκερω, είναι η μαύρη ώρα της χρονιάς. Ιδιαίτερα στα κρύα κλίματα ο λαός χρειαζόταν αυτές τις γιορτές στα μέσα του χειμώνα όταν τα προϊόντα αλλά και οι ευκαιρίες για διασκέδαση λιγόστευαν, οι αγρότες και οι στρατιώτες έμεναν κλεισμένοι και άπραγοι όπως τα κοπάδια στο μαντρί και τα πλοία τα δεμένα στα λιμάνια.
Από  την αρχαιότητα η μικρότερη ημέρα του χρόνου, το Χειμερινό Ηλιοστάσιο, είχε τεράστια συμβολική σημασία. Είναι η εποχή που η γη μοιάζει νεκρή, τα κλαδιά είναι γυμνά, τα σπαρμένα χωράφια ακόμα δεν έχουν πρασινίσει, το πρωί έρχεται αργά, γκρίζο και παγερό, κι ο άνθρωπος αγωνιά αν θα ξανάρθει ποτέ η Άνοιξη, αν έσπειρε σωστά, αν θα επιστρέψουν τα πουλιά, αν τα δένδρα που έχασαν τα φύλλα τους θα ξανακαρπίσουν. Είναι η ώρα των ξωτικών και των καλικαντζάρων, η ώρα των προκαταλήψεων, η ώρα που δε μοιάζει συνετό να παραμελήσουμε παλιότερους θεούς.
Ο Ρωμαϊκός κόσμος μπορεί να προσηλυτίστηκε από τη νέα μονοθεϊστική θεώρηση του κόσμου αλλά τις παλιές γιορτές του δεν έδειχνε πρόθυμος να τις ξεχάσει. Ελληνικές ή δρυΐδικες ή συνήθειες βαρβαρικές, οι γιορτές της καρδιάς του χειμώνα δεν εγκαταλείπονταν παρά από τους λίγους φανατικούς.
Μπορεί κατά τη Βίβλο ο Ιησούς να γεννήθηκε Άνοιξη, μπορεί οι πρώτοι Χριστιανοί να περιγελούσαν τους παγανιστές που γιόρταζαν τα γενέθλια των θεών τους μα τελικά τον 4ο αιώνα ο Πάπας Ιούλιος αναγκάστηκε να ορίσει τα γενέθλια του Ιησού στις 25 Δεκεμβρίου του Ιουλιανού ημερολογίου βαφτίζοντας Χριστούγεννα τη γιορτή και τα έθιμα που προϋπήρχαν.
Μας το λέει ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος πως ο Κύριλλος των Ιεροσολύμων έγραψε στον Πάπα Ιούλιο ζητώντας του μιά ημερομηνία για να ξέρουν οι προσκυνητές πότε να πηγαίνουν στη Βηθλεέμ και πότε στον Ιορδάνη για τη Βάπτιση. Ως τότε επικρατούσαν μεγάλες διαφωνίες αφού κάθε κοινότητα είχε δικές της ημερομηνίες, (οι Χριστιανοί της Αιγύπτου, π.χ. γιόρταζαν τη Γέννηση στις 6 Ιανουαρίου, άλλοι την 25η Μαρτίου ή το Μάιο) μα από το 354 μ.Χ. ορίστηκε η 25η Δεκεμβρίου και ο λόγος που ο Πάπας επέλεξε την ημερομηνία αυτή είναι, λέει ο Χρυσόστομος, ότι μιά και έπεφτε στις αργίες των Σατουρναλίων, οι Χριστιανοί θα είχαν την άνεση να γιορτάζουν με την ησυχία τους. Και, συμπεραίνουμε, να οικειοποιηθούν τα πατροπαράδοτα έθιμα.

Τα Σατουρνάλια, η σημαντικότερη γιορτή των Ρωμαίων, ήταν αφιερωμένα στο Σατούρνο (Κρόνο) που κυβερνά τον Αιγόκερω, στον οποίο έμπαινε ο ήλιος καθώς άρχιζε να μεγαλώνει η ημέρα. Ο Σενέκας, ο Μακρόβιος κι ο Κάτουλλος περιγράφουν τους εορτασμούς που άρχιζαν στις 17 Δεκεμβρίου και κρατούσαν μέχρι τις 25.
Ο Δεκέμβριος (δέκατος μήνας κατά τα παλιά ημερολόγια) είναι ο μήνας της γέννησης του παιδιού που έμεινε εννέα μήνες κρυμμένο στη μήτρα όπως οι σπόροι που ακόμα είναι θαμμένοι βαθιά στη γη. Έτσι μέσα στο σκοτάδι γιορταζόταν κι η γέννηση του Μίθρα που ονομαζόταν "Φως του Κόσμου" κι ερχόταν στον κόσμο τη σκοτεινότερη εποχή, τότε ακριβώς που αρχίζει να μεγαλώνει η ημέρα. Ήταν ο Sol Invictus, ο Ήλιος ο Ανίκητος, ο Χρυσός Δίσκος που θα ανέτειλε και θα μεγάλωνε για να ξαναζεστάνει τα σώματα και τα χωράφια.
Οι εορτασμοί ξεκινούσαν κατά την ελληνική παράδοση με θυσίες και κορυφώνονταν μιά εβδομάδα μετά με ένα μεγάλο συμπόσιο στο οποίο οι συμμετέχοντες αντάλλασσαν δώρα φορώντας "πίλους", μαλακά γιορτινά καπελάκια φτιαγμένα από χαρτί. Κρεμούσαν στολίδια στα γυμνά δένδρα, μοίραζαν κλαδάκια γκυ ως σύμβολο χαράς, έφτιαχναν πίτες σε μιά εποχή που δεν αφθονούσαν οι φρέσκες τροφές και δόξαζαν τους Θεούς της γης που θα ξόρκιζαν τα ξωτικά της αγονίας και θα υπόσχονταν πως με λίγη πίστη θα ερχόταν πάλι η Άνοιξη.
Ήταν μέρες αργίας· οι καθημερινές δουλειές σταματούσαν, τα σχολεία και τα δικαστήρια έκλειναν, οι πόλεμοι αναβάλλονταν, οι απαγορεύσεις και οι ποινές αναστέλλονταν. Κι επειδή ο Κρόνος προστατεύει εκείνους που μοχθούν, ήταν οι μέρες που ο αφέντης υπηρετούσε τελετουργικά και σέρβιρε στο τραπέζι το δούλο, όπως και οι μεγάλοι τους μικρούς, σε μιά επίδειξη ταπεινότητας, αλτρουισμού κι αλληλεγγύης που σήμερα θα τη λέγαμε "χριστιανική".

 Οι συνήθειες επιβίωσαν μέχρι σήμερα στα έθιμα των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, στα κάλαντα των παιδιών ή στα πράσινα στεφάνια και τα δώρα που ανταλλάζουμε. Τις συναντάμε ακόμα και στον Άγιο Βασίλη, το Σάντα Κλάους, που η σημερινή μορφή του είναι κατασκεύασμα της CocaCola αλλά τον κόκκινο μυτερό του σκούφο τον φοράει από την αρχαιότητα. Είναι ο "πίλος", των απελεύθερων σκλάβων που τον φορούσε για μιά μέρα ο αυτοκράτωρ σε ένδειξη ταπεινότητος όταν στα Σατουρνάλια άλλαζαν οι ρόλοι. Και από εκεί έρχεται και το Σκουφί της Δημοκρατίας, γνωστό από τη Γαλλική Επανάσταση κι εκείνη την τραγική στιγμή που οι εξεγερμένοι το ακούμπησαν στο κεφάλι του έκπτωτου Λουδοβίκου 16ου κι εκείνος τρομαγμένος και μειλίχιος το δέχτηκε, δίχως να ξέρει, μάλλον, πόσο συμβολική ήταν αυτή η ταπείνωση και τι βαθιά ήταν η ιστορική της ρίζα.
Τα παιδιά τραγουδούσαν κάλαντα κι αντάλλαζαν δώρα. Μικρές πήλινες κούκλες και κεριά που συμβολίζουν την έλευση του φωτός, το πέρασμα στον πολιτισμό δηλαδή, στο οποίο βοήθησε ο  Κρόνος― ο γέρος Χρόνος, το χαρτί του Ταρώ με τον Ερημίτη που ανεβαίνει ξυπόλυτος το δύσβατο μονοπάτι με την κλεψύδρα στο ένα χέρι και το δρεπάνι στο άλλο.

Ο Κρόνος έγινε βασιλιάς των Θεών όταν η μητέρα του η Γαία του έδωσε το δρεπάνι με το οποίο ευνούχισε τον πατέρα του τον Ουρανό. Η δουλειά του Ουρανού και της Γης είχε τελειώσει, η ΄Ωρα της Δημιουργίας είχε παρέλθει, δε είχαν λόγο να ενωθούν ξανά. Την στιγμή του ευνουχισμού το σπέρμα του Ουρανού έπεσε στη θάλασσα, έγινε αφρός από τον οποίο αναδύθηκε η Αφροδίτη, και από τότε τη Δημιουργία την κυβερνούν οι δικοί της νόμοι. Ο Κρόνος με τη Ρέα γέννησαν τους υπόλοιπους Θεούς (το Δία, τη Ήρα, τη Δήμητρα, το Πλούτωνα και τον Ποσειδώνα) και με τη γέννησή τους αρχίζει το μέτρημα του Χρόνου, η Ιστορία μας. Πριν από τον Κρόνο είχαμε το Χάος, μετά από αυτόν άρχισε το μέτρημα των ωρών, οι εποχές και οι ημέρες. Πίστευαν οι Ρωμαίοι πως με τη πτώση των Τιτάνων ο Κρόνος (Σατούρνος γι αυτούς) δραπέτευσε στην Ιταλία όπου εγκαταστάθηκε στο Λόφο του Καπιτωλίου και εκπολίτισε το λαό διδάσκοντάς του την τέχνη της Γεωργίας.


Όταν ήρθε η σειρά του να παραδώσει τη εξουσία στο γιο του ξέρουμε πως αντέδρασε καταπίνοντας τα παιδιά του για να τα εξαφανίσει μα η Ρέα τον ξεγέλασε (κάνοντας ό,τι για χάρη του είχε κάνει και η μητέρα του η Γαία στον πατέρα του) σώζοντας το Δία ο οποίος τον ανάγκασε να ξεράσει τα άλλα του παιδιά.
Ο μύθος συμβολίζει πως ο Χρόνος δημιουργεί και καταστρέφει κι ύστερα ξαναδημιουργεί και κανείς μας δεν ξεφεύγει από αυτό τον κύκλο. Το δρεπάνι του ευνουχισμού (τόσο αγαπημένο στους Δρυΐδες) συμβολίζει το θερισμό, δηλαδή το θάνατο. Διότι αν δεν αφήσουμε το δρεπάνι του Θανάτου να θερίσει τη παλιά ζωή δε θα ανθίσει ποτέ η καινούργια. Ο Κρόνος είναι ο Γέρος Βασιλιάς που με όλη την πείρα του γνωρίζει πως πρέπει να κάνει τόπο στη νέα γενιά, όπως ο παλιός δίνει τη θέση του στον νέο χρόνο.

Με την πτώση του Κρόνου εμφανίζεται ο Ιανός, ο διπρόσωπος θεός που φυλάει τις Πύλες του Ουρανού (Ανατολή και Δύση), κυβερνά τις προσευχές και τις θυσίες και κάποτε παρουσιάζεται ως Quadratus, με τέσσερα πρόσωπα, δηλαδή, που κοιτάζουν τα τέσσερα σημεία του ορίζοντα. Ηλιακός Θεός, μετράει κι αυτός το έτος με τον αριθμό 300 στο δεξί χέρι και τον αριθμό 65 στο αριστερό και έχει 12 ιερά και εξουσία στις καλένδες (την πρώτη ημέρα) του κάθε μήνα. Είναι αυτός που γυρίζει το στερέωμα έτσι που να ξαναβρίσκεται στο σημείο από το οποίο ξεκίνησε και γι αυτό οι Φοίνικες τον απεικόνιζαν ως Ουροβόρο Όφι, σύμβολο σπουδαίο του αναπόφευκτου κύκλου της ζωής

Οι μύθοι και τα έθιμα υπήρχαν λοιπόν, κι η περιφρόνηση των οπαδών της Νέας Θρησκείας δεν κατάφερνε να τα εξαλείψει. Οι κάτοικοι της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας μπορεί να προσηλυτίστηκαν στο μονοθεϊσμό που ήρθε από την Ανατολή αλλά να εγκαταλείψουν τις παραδόσεις που έδιναν λίγο χρώμα και φως στη μαυρίλα του χειμώνα δεν το κατάφερναν και έμεναν πιστοί στα συνήθεια των παππούδων τους και όσα είχαν μάθει να χαίρονται από παιδιά. Κι όπως τη θέση των πολλών θεών με τα υπουργεία τους πήραν οι διάφοροι άγιοι με τις ειδικότητές τους, όπως τις παρθένες Αθηνά και Άρτεμι διαδέχτηκε η αειπάρθενος Μαρία, έτσι και τα Σατουρνάλια κάποιοι, πάπες και καρδινάλιοι τα βάφτισαν Χριστούγεννα για να λυθεί το πρόβλημα.

Διότι είναι ταιριαστό απόλυτα που πάνω από όλους τους αρχαίους θεούς είναι ο Κρόνος― ο Χρόνος, ο σιωπηλός Γέροντας― που είχε τη σοφία να παραδώσει τη σκυτάλη στο νέο Θεό κι αποδεχόμενος πως στον κύκλο της ζωής όλα αλλάζουν για να μείνουν ίδια, παραμένει πάντα εδώ κοντά μας κρυμμένος σαν τους σπόρους της χειμωνιάτικης γης ή το έμβρυο στην κοιλιά της προβατίνας, κρατώντας ζωντανό το μυστικό του παγανιστικού μας παρελθόντος. Κι έτσι, χάρη στην αγάπη που έχει ο άνθρωπος για τα πατροπαράδοτα και χάρη στην οξυδέρκεια ενός Πάπα του 4ου αι. μ.Χ. που καταλάβαινε πως το παλιό δεν είναι πάντα εχθρός του νέου, ο Κρόνος παραμένει ο θεός που ακόμα λατρεύουμε αφού ο συμβολισμός των εορτών του θα είναι επίκαιρος όσο θα υπάρχει ζωή και θάνατος, χειμώνας και καλοκαίρι, σκοτάδι και φως επειδή όπως είπε κι ο Καβάφης:
"Γιατί τα σπάσαμε τ’ αγάλματά των
γιατί τους διώξαμεν απ’ τους ναούς των
διόλου δεν πέθαναν γι’ αυτό οι θεοί…."

_________________________

Πρώτη δημοσίευση του άρθρου αυτού:  Περιοδικό 'Ο Φαρφουλάς' τεύχος 10. (Το αναρτώ και στο άλλο μου:kastellakia.blogspot.com

εικόνες 
Ο Μίθρας με τον Ταύρο και το φρυγικό Σκουφί
Από το Μουσείο του Βατικανού, αφιέρωμα. 'Soli Invicto Deo.." ('Στον Ανίκητο Θεό..' ) όπου ο Sol Invictus δεν παρουσιάζεται στο ηλιακό του άρμα αλλά  ως Ταυροκτόνος Μίθρας με 'πίλο' το φρυγικό σκούφο.
Ιανός, ο διπρόσωπος θεός  επίσης στο Βατικανό
Ερημίτης, ΙΧ θρίαμβος της Μεγάλης Αρκάνα του Ταρώ
Saturnus του Goya

δεξιά: ο Μίθρα και ο Ταύρος. Ο Πέρσης Θεός Μίθρα, του οποίου ο Ιησούς θεωρείται μετενσάρκωση, είχε γενέθλια στις 25 Δεκεμβρίου και πολλές άλλες ομοιότητες (από μητέρα παρθένα ως δήλωση 'Είμαι το Φως') και στόν τόπο παλιού ναού του χτίστηκε το Βατικανό. Είναι πολύ παλιότερος γι αυτό και συχνά απεικονίζεται να σκοτώνει Ταύρο, το σύμβολο της εποχής του.  

και εξώφυλλο του Φαρφουλά που φιλοξένησε αυτό το άρθρο

______________________________



Κυριακή 25 Δεκεμβρίου 2011

Καρσιλαμάς* με Ευχές για τις Γιορτές








Έλεγε ο αγαπημένος Προυστ πως η γλυκύτερη στιγμή του ταξιδιού είναι όταν αρχίζουμε στον ξένο τόπο να αναπολούμε το κρεβάτι μας και τις συνήθειές μας, και όσα ζούμε ή βλέπουμε να τα φανταζόμαστε εφαρμοσμένα στη ζωή μας, σα περιγραφές σε φίλους ή δώρα ή αναμνηστικά σε τοίχους και λευκώματα.
Δεν είναι όπως ήταν τα ταξίδια, πια είναι εύκολα και άνετα ακόμα και στην άθλια θέση την 'τουριστική' την αγελαία στην οποία οι περισσότεροι (alas!) ταξιδεύουμε. Θα μπορούσα να έμενα κι άλλο, η Πόλη δε χορταίνεται.
Ο πόνος όμως δεν είναι αυτός, είναι η Αθήνα, η άλλη πόλη της καρδιάς, η μαραμένη, που πολλά έχω να πω γι' 
αυτήν, μα όχι απόψε.
Διότι γύρισα με σκέψεις και σημειώσεις μα μόλις άνοιξα εδώ, μετά από λίγες μέρες δίχως σύνδεση βρήκα εσάς και τα θερμά σας σχόλια, όλο ευχές και ευγένεια και καλοσύνη.
Αφήνω για αύριο λοιπόν οριενταλιστικής παράδοσης περιγραφές Λουτρών ή μένεα που πνέω κατά του Louboutin και της κακογουστιάς και της σπατάλης.
Γεμίσατε με χαρά την καρδιά μου επειδή αν είναι η νοσταλγία της επιστροφής μέρος των απολαύσεων του ταξιδιού, μέρος ακόμα μεγαλύτερο τής κάθε απόλαυσης είναι να ξέρουμε πως μας νοστάλγησαν αυτοί που νοσταλγούμε.
Στα μηνύματα, τα σχόλια και το δωράκι (από ξέρει ποια) μαζί με τους ναρκίσσους που άνοιξαν όσο έλειπα και το σκυλί μου και τον κύριο Kastell που δε στόλισε δίχως εμένα, φέτος με κάνατε να νιώσω επιθυμητή― και τι καλύτερο απ' αυτό όταν επιστρέφεις;
Το εύχομαι και σ΄εσάς να σάς συμβαίνει
για Χρόνια Πολλά
με Υγεία, Έμπνευση και ό,τι τρέλα επιθυμείτε
κι ευχαριστώ ξανά για το Καλωσόρισμα.

________
οι εικόνες και οι αναφορές:

Πάνω: Τράπεζα και σκυλί του Οίκου Kastell.

Κάτω το παιχνίδι συνεχίζεται: 
Επειδή το Spot the Γίδι της προηγούμενης ανάρτησης κρυβόταν καλά, αναρτώ κι αυτή τη φωτογραφία της ίδιας μέρας που έχει όλο το κοπάδι κι ίσως διευκολύνει να Βρείτε Το Γίδι.
 Έχετε μαζέψει ποτέ μανιτάρια; Στην αρχή δε βλέπεις κανένα μα μόλις δεις ένα εμφανίζονται αποικίες. Έτσι κι εδώ.


Γίδι
Spot The Γίδι (το αυθεντικό μοναχικό)

Ταξίδια
δείτε στις Επιστολές μου:
"..Mια από τις χαρές του ταξιδιού, λέει ο Προυστ, είναι η στιγμή που μας έρχεται η επιθυμία να γυρίσουμε στο σπίτι μας...."
από ΚΔ

Χριστούγεννα
στις Επιστολές επίσης
Αναμμένο τζάκι στο λευκό ψυχρό μυκονιάτικο τοπίο με τον Καβάφη διότι
"..... αποφεύγω
 να εισέρχομαι στων Χριστιανών τα σπίτια
 προ πάντων όταν έχουν θλίψεις ή γιορτές..."  ΚΑ
____________________
σημ.* καρσιλαμάς ―σας το είπα;― είναι το Καλωσόρισμα

Τρίτη 20 Δεκεμβρίου 2011

Πήρα το πιο ωραίο δώρο.


















    Σήμερα ήρθε το χριστουγεννιάτικο δώρο μου.

Μιά φορά κάθε τόσο έρχεται ένα περιστατικό να μας θυμίσει γιατί αγαπήσαμε αυτούς που αγαπάμε και να καμαρώσουμε γι' αυτούς και την επιλογή μας.

Τηλεφωνούσα το πρωί στο σπίτι και δεν απαντούσε κανείς. Ούτε στο κινητό που σκέφτηκα πως θα ξεχάστηκε σπίτι. Ωστόσο, πρωί-πρωί ήταν λιγάκι ασυνήθιστο να λείπει ο Κύριος Kastell o οποίος μου τηλεφώνησε μιά ώρα μετά λαχανιασμένος.
Απέναντί μας, από την άλλη πλευρά του δρόμου έχει δυό σπίτια κι από πάνω τους στην παραγγεριά βόσκουν προβατάκια. Κι εκεί μακριά άκουσε φασαρία το πρωί και νόμισε πως είδε δυό αρνάκια να μαλώνουν με ασυνήθιστες κινήσεις που του τράβηξαν την προσοχή και τα κοίταζε ώσπου ξεχώρισε πως το ένα ήταν πρόβατο και το άλλο ένας μεγάλος μαύρος σκύλος, το Rotweiler που βλέπουμε συχνά όρθιο να κοιτά το δρόμο από ένα μπαλκόνι ή, τα καλοκαίρια να το βγάζει βόλτα ένας νεαρός Ινδός που εργάζεται εκεί δίπλα.

Άσχετο, μα το καλοκαίρι τους έβλεπα καθημερινά να περνούν στο κομμάτι του δρόμου που φαίνεται από ψηλά, από την αυλή μου. Πρώτα έτρεχε το δυνατό σκυλί και τραβούσε το παιδί στην κατηφόρα· ύστερα βάδιζαν σχεδόν μαζί και, τελικά, τους πήρε μια βδομάδα να γίνουν φιλαράκια και, προφανώς, ο σκύλος να ευγνωμονεί για τη βόλτα του όσο κι ο νεαρός που εν τέλει ίσως συνήθισε το σκύλο (που ενδεχομένως από ανατροφή και από θρησκεία είχε μάθει να τον αποφεύγει ως χαράμ) και να ευγνωμονούν ο ένας τον άλλο για την ανάπαυλα από τις αλυσίδες της δουλείας. Το βήμα τους εναρμονίστηκε και άρχισαν να μοιάζουν, όπως ο σκύλος στον αφέντη που αγαπά και το παιδί στη μάνα.

Μα, τώρα που γνωρίσατε το σκύλο, επιστρέφω στα δικά μας. Έτρεξε ο Κύριος Kastell την ανηφόρα στην πλαγιά και με πέτρες, με φωνές και τέλος με τα χέρια και την ανθρώπινη επιβολή που σέβονται οι σκύλοι, το έσωσε το πρόβατο. 'Κι αυτό', μου είπε, 'όταν κινδύνευσε δεν ανέβαινε προς την κορφή αλλά ερχόταν στους ανθρώπους για βοήθεια'.
Ανθρώπους! Θα το πω, δε γίνεται. Υπάρχουν δύο σπίτια ανάμεσα σ΄εμάς και το επεισόδιο, τα οποία βρίσκονται από την ίδια την απέναντι πλευρά του δρόμου. Καθώς ο Κύριος Kastell έτρεχε προς το περιστατικό βγήκε ο Κύριος Γείτονας να μάθει τι συμβαίνει. Του έδειξε ο Κύριος Kastell το σκυλί να επιτίθεται στο πρόβατο (σα να μην έβλεπε, σα να μην ήταν πιό κοντά) κι εκείνος του απάντησε: 'Δεν είναι το δικό μου!'. Ούτε το δικό μας ήταν.

Με καταλάβατε; Άλλα δε θα σας πω, μόνο σας εύχομαι να είχατε τη χαρά μου και την περηφάνια μου κι εσείς για τις επιλογές σας.



εικόνες
Mr Kastell with Troy

Δεν ήμουν εκεί να φωτογραφίσω και σας δίνω μιά ανοιξιάτικη εικόνα (βλέπετε φύλλα στη συκιά) που λόγω μεγέθυνσης βγήκε σαν άσκηση παρατηρητικότητας: Spot the Γίδι. 
Ωστόσο δείχνει καθαρά τι δύσκολο είναι να διακρίνει κανείς αρνιά στη Μυκονιάτικη Φύση και τι εύκολο θα ήταν για τη συνείδηση το 'ήτανε μακριά, δεν είδα' ή το 'πού να τρέχεις'.
Διότι το περιστατικό διαδραματίστηκε στην απέναντι πλαγιά κι όχι πάνω από το σπίτι μας.

_________________


Δευτέρα 19 Δεκεμβρίου 2011

Με εκμέκ, θεάματα και παζαρλίκ στου Μερακλί








           Μετριέται ο χρόνος σε πεντάωρα στην Πόλη. Ο Μουεζίνης, σας το 'λεγα, ξυπνά τα θαλασσοπούλια τις ώρες της σιωπής. Τις άλλες ώρες οι Πόλη δίνεται στον ταξιδιώτη, γενναιόδωρη, αυτοκρατορική, φτιαγμένη για τους ξένους που περνούν όσο και για τους κατοίκους.

Μας περιμένει η Πόλη. Τα χάνια της ήταν πάντα φημισμένα και άφθονα, αξιοθέατα (τώρα πια) με βρύσες και στολίδια χαρισμένα από τις ξεχασμένες της Ιστορίας, τις κόρες των σουλτάνων.

Ξενοδοχεία και πανσιόν σαν τα μουσεία ξεφυτρώνουν σε κάθε γωνιά της κεντρικής περιοχής που αγκαλιάζεται από τρεις θάλασσες. Το φαγητό θαυμάσιο και φημισμένο μα η μεγάλη πολυτέλεια της παλιάς πρωτεύουσας φαίνεται όχι στα πολυτελή ούτε τα πάμφθηνα εξαιρετικά μαγαζάκια αλλά στο φαγητό που προσφέρεται παντού για τον περαστικό, τον ταξιδιώτη, τον ξένο που περνά και δε χορταίνει.
Ψάρι ψητό, μύδια σε τάβλα που περνάει κρεμαστή στο στήθος του πλανόδιου, κουλούρια, κάστανα και καλαμπόκια κι ακόμα ρεβίθια με ρύζι (το γνωστό ζεστό εργατικό πρωινό) και κεμπάπ τυλιχτό σε λεπτότατη πίτα. Και αϊράνι και χυμό φρέσκου ροδιού και, βέβαια, το καυτό κοκκινωπό τσάι με τις δύο ζάχαρες που προσφέρεται σε ποτηράκια τουλίπα, στο καραβάκι που διασχίζει τον Κεράτιο, το λεωφορείο ή, αιώνια ανατολίτικη συνήθεια, στα μαγαζιά όταν φανείτε για καλός πελάτης.
Στο Kardeşler, όπου είχα μια συμμπλογκική συνάντηση με τον Αγγελή, παρέα με τη Σταυριανή του και τη Φίλη μου, ήπιαμε στην αρχή ένα τσάι μα μας πήρε η κουβέντα και μας παρήγγειλε ο Αγγελής ιτσλί κιοφτέ, λαχμαζούν, πιντέ, Αντανά κεμπάπ, ούρφα κεμπάπ, τα οποία χαρήκαμε καθώς η Σταυριανή μιλούσε με πάθος για την ελληνική κουζίνα και τη θέση που θα της άρμοζε παγκοσμίως αν κάποιος σεφ την αγαπούσε και την παρουσίαζε με σεβασμό. Δύσκολο να το δεχθώ τρώγοντας έτσι εξαίσια, δίχως τη λίγδα που οι προκαταλήψεις και τα σουτζουκάκια τα σμυρναίικα μάς έμαθαν να θεωρούμε χαρακτηριστική της τούρκικης κουζίνας ενώ, αντίθετα, τα λάδια είναι αγάπη των Ρωμιών.
Η ωραία Σταυριανή είναι σεφ όμως και ίσως δικό της μέσον να είναι η Γεύση, οπότε δε θα διαφωνήσω απόλυτα ώσπου να γευτώ ή να φωτιστώ. Να μάθω τουρκικά εννοώ. Διότι πιστή στην άποψή της για την ανάγκη διάδοσης, το blog της το γράφει στα τουρκικά και στα ελληνικά μόνο στου Αγγελή πού και πού προσφέρει κάποιες σελίδες.

Τόσο μου άρεσε το μαγαζί που την επομένη ξαναπήγαμε όλοι μαζί μετά τη συναυλία της Ελευθερίας που είχα χρόνια να τη 'δω', δηλαδή να την ακούσω ζωντανά. 'Οδαλίσκια' έλεγε τη φωνή της ένας κριτικός παλιότερα και της πάει ίσως η Τουρκία. Οδαλίσκια, αλλά όχι μόνο πια. Όλο και πλουσιότερη, όλο και πιο γεμάτη, γέμισε τη νύχτα.
Αλλά περνούν οι ώρες και κουράστηκα.
 Γι' απόψε Καληνύχτα.
____________________

εικόνες
Το Μπλε Τζαμί από το παράθυρό μου.

Το μαγαζί του κυρίου Μερακλή δεν έχει μεζέδες, είναι μπακάλικο. Και το επίθετό του βγαίνει από το μεράκ που είναι η έγνοια. 

Η Ελευθερία λάμπει στη σκηνή.

Άλλη μια όψη του δωματίου της Μαντάμ. Ξανά: Με βλέπετε;



Για τα φαγητά
Στα τούρκικα με τη σειρά: içli köfte, lahmacun, pide, adana kebap, urfa kebap, ayran.

Για τον τίτλο
Υπενθυμίζω ότι εκμέκ από την από 'δω πλευρά λέγεται ο άρτος. Πώς μεταμφιέζονται οι λέξεις όταν ταξιδεύουν!


_____________________

Πέμπτη 15 Δεκεμβρίου 2011

Τουλίπες του Σουλτάνου από βενετσιάνικο βελούδο






       Έχετε πάει πρόσφατα στην Πόλη; Έχει ενδιαφέρον πώς αλλάζει από χρόνο σε χρόνο με ένα τρόπο που θυμίζει τις αλλαγές που ζήσαμε στην Ελλάδα την τελευταία δεκαετία. Τα 20 εκατομμύρια της Πόλης φαίνεται είναι ο νέος στόχος τού πολιτιστικού ιμπεριαλισμού που συντηρεί τη διεθνή βιομηχανία.
Πριν τέσσερα χρόνια στο ξενοδοχείο δεν ήξεραν να μου δείξουν πώς να χρησιμοποιήσω το ελληνικό κινητό μου προς τούρκικα νούμερα. Σήμερα το ξενοδοχείο έχει παντού δωρεάν ασύρματο Internet.
Κι όπως αυξάνονται τα δυτικά σύμβολα καλοπέρασης αυξάνονται κι οι μαντίλες και τα Μαύρα Τρίγωνα πίσω (ή ανεπαισθήτως πίσω) από καμάκια με λαϊκό δερμάτινο, μοκασίνι και μάτι που παίζει· κι όπως αυξάνονται οι φωτεινές πινακίδες μαγαζιών με άχρηστη εισαγόμενη πραμάτια έτσι αυξάνονται κι οι μεντρεσέδες στις φτωχογειτονιές― αλλά αυτό είναι μιά άλλη πικρότατη ιστορία που στα αίτια και τις συνέπειες της οποίας έχω αναφερθεί κι άλλες φορές αλλά δεν είναι του παρόντος και δε θα αφήσω τώρα που είμαι εδώ να με χαλάσει (αν και.. ομολογώ πως παραλίγο, ξυστά μου πέρασε σήμερα στη Divanolu Caddesi).

Χάρηκα, λοιπόν, το Τοπ-Καπί διότι είχε ωραίο καιρό πολίτικο, με συννεφιά, μα και γιατί το έχω ξαναδεί και πήγα επί τούτου για μιά ιταλοτουρκική έκθεση οθωμανικών υφασμάτων.
Στα μάτια μου έχει κολλήσει η ομορφιά τους και αναδύεται μέσα μου ένα 'πώς' που δεν είναι απελπισμένο, όπως όταν συναντώ τα ανωτέρω, αλλά ακολουθείται από ειλικρινή θαυμαστικά:
Πώς στο βενετσιάνικο βελούδο το φλωρεντίνικο κρινάκι γίνεται τουλίπα και γαρύφαλλο! 
Πώς παραπέμπει η ύφανση σε δυό πολιτισμούς που ανθούσαν και που μάχονταν συγχρόνως! Και πώς αυτά που χώριζε η Πολιτική κι η δυσπιστία τα ένωσε για πάντα η Αισθητική!


_______________

Η Έκθεση: 



Οι εικόνες

Η πολυταξιδεμένη Μπέττυ  με φόντο τη θάλασσα του Μαρμαρά[© by_Iliostalaxti Vavouli].
 
Στην έκθεση δεν επιτρέπονται φωτογραφίσεις. Αυτές είναι δικές μου, εξωτερικών του Τοπ Καπί.Προς την έκθεση: Η σκάλα με την Πόρτα (ξέρετε την αγάπη που τρέφω για Μεγάλες Πόρτες). 
Από την έκθεση: Οι δύο οπτικές από το παγκάκι στο οποίο μόνη κάπνισα τσιγάρο.

Για την Ελλάδα δεν υπάρχει ελπίδα, όλα γκρεμίζονται, αλλά γι' αλλού ελπίζω ότι κάποιος Ποιητής μετά από χρόνια, όταν εγώ δε θα είμαι πια, θα ψάξει να βρει το παγκάκι μου και θα σκαλίσει πάνω του το όνομά μου  ή, προτιμότερο, θα το φωνάξει δυνατά.
[και επειδή ήδη ακούω αντιρρήσεις για το "όλα γκρεμίζονται" δηλώνω πως ο Παρθενών επιβεβαιώνει τον κανόνα― και, αν το θέλετε  πιο αναλυτικά, εδώ.]


 __________

Τετάρτη 14 Δεκεμβρίου 2011

Από την Πόλη οι φωνές της νύχτας






Η ώρα πήγε 5 ακριβώς, οι γλάροι ακούγονται από ψηλά σε κάθε είδους κουβέντες. Άλλοι φωνάζουν όπως όταν τα ψαράδικα επιστρέφουν στο νερό τα ψάρια που διέλυσε το δίχτυ, άλλοι τσιρίζουν σε μανιακούς μα σύντομους καυγάδες, άλλοι γρυλίζουν σα σκυλί που βασανίζεται και αναμειγνύονται ηχητικά με τα περιστέρια και όσα συμβαίνουν όποτε ξυπνούν, γεννούν ή δεν ξέρω τι κάνουν κάθε ξημέρωμα. ― Ήταν  πριν να ξημερώσει χθες που ένα κακάριζε σα κότα που υπερηφανεύεται που έκανε το αυγό. Ταξιδευτές ή μόνιμοι κάτοικοι δεν ξέρω διότι έχει πολλών ειδών θαλασσοπούλια η Πόλη. Κοπάδια εν ζωή, που γυρνούν σε κοινωνίες παράλληλες με των ανθρώπων, όπως τα στρώματα των αιώνων κάτω από τα σπίτια και τα τείχη.

Διότι σαν των αιώνων τις πολλές ζωές είναι και οι πολλές παράλληλες κοινωνίες του παρόντος.

Μια πόλη αυτοκρατορική χωρά όλα τα είδη. Οι γειτονιές τσιγγάνων πλάι στα δρομάκια που αποθανατίζει ο γνωστός μας Νομπελίστας, αποδεικνύουν την αλήθεια του παλιού γνωστού cliché ότι η Ιστανμπούλ είναι η Πόλη των αντιφάσεων. 


Πολλά είναι τα προβλέψιμα καθώς ο άνθρωπος μεγαλώνει αλλά δεν παύουν να είναι διασκεδαστικές οι συμμετρίες των αντιθέσεων. Σήμερα ήταν κι αυτό:
Την ίδια μέρα, στον ίδιο τόπο, το ίδιο κοινό άκουσε την ορχήστρα που έπαιζε ζωντανά, ενώ ψηλά στο
μιναρέ υμνούσε τον Αλλάχ ο μουεζίνης ηχογραφημένα.




__________________________
Φωτογραφίες
στο δωμάτιό μου: 
πάνω:Το Ξενοδοχείο σε κάρτα πάνω σε εφημερίδα πάνω στο κρεβάτι μου
κάτω: Με είδατε στον καθρέφτη;
_____________________________



 Περιγραφή ενός γεύματος ακολουθεί. Μα όχι ακόμα. Μόλις κελάηδισαν τα πρώτα πουλιά της ημέρας. Κι η Πόλη με καλεί.
____________