Πέμπτη 11 Ιουλίου 2013

Τα πρώτα σύκα και... «αύριο λέω, θα γίνουμε πιο απλοί»





Χαρά μου σήμερα τα πρώτα σύκα μας. Όσα δεν έφαγα μαζεύοντας πριν λίγο τα φωτογράφισα μα πριν τα πασπαλίσω με φρέσκους βασιλικούς δεν έβλεπα παρά τι γρήγορα μαυρίζουν τα ασημικά και τι μπελάς Θεέ μου είναι η αισθητική απαίτηση να είναι όλα τέλεια  ενώ (γνωρίζω πως) αλλού είναι η ουσία.
Δεν το 'χω του νοικοκυριού, το ξέρετε. Έχω όμως το άλλο το χειρότερο, του στείρου περφεξιονισμού, μίας αισθητικής που με βοηθά να αντέξω την αιώνια φρίκη ―πέραν της ελεεινής που ζούμε τώρα, εδώ αναφέρομαι στην άλλη της φθοράς και του Θανάτου και της μικρής χαράς που φεύγει όσο τη συζητώ.
Δεν το 'χω του νοικοκυριού, το είπαμε. Δε θα γυαλίσω ασημικά, έχω την Ποίηση που δίνει στη ζωή μου λάμψη.  Κι ιδού για σας ο Ρίτσος που το 'Καπνισμένο Τσουκάλι' του με ανακάλεσε σε εκείνο που ετάχθην:
«……μάθαμε νὰ κουβεντιάζουμε ἥσυχα κι ἁπλά.
Καταλαβαινόμαστε τώρα, δὲν χρειάζονται περισσότερα.
Κι αὔριο λέω θὰ γίνουμε ἀκόμα πιὸ ἁπλοί.
Θὰ βροῦμε αὐτὰ τὰ λόγια ποὺ παίρνουνε τὸ ἴδιο βάρος
σ' ὅλες τὶς καρδιές, σ' ὅλα τὰ χείλη.
Ἔτσι νὰ λέμε πιὰ τὰ σύκα-σύκα καὶ τὴ σκάφη-σκάφη.

Κι ἔτσι ποὺ νὰ χαμογελᾶνε οἱ ἄλλοι καὶ νὰ λένε,
«Τέτοια ποιήματα, σοῦ φτιάχνουμε ἑκατὸ τὴν ὥρα.»
Αὐτὸ θέλουμε κι ἐμεῖς.
..................................
Γιατὶ ἐμεῖς δὲν τραγουδᾶμε γιὰ νὰ ξεχωρίσουμε
 ἀδελφέ μου ἀπ' τὸν κόσμο.
Ἐμεῖς τραγουδᾶμε γιὰ νὰ σμίξουμε τὸν κόσμο.
..................................
......ἔχεις ἀκόμη νὰ κλάψεις πολὺ

ὥσπου νὰ μάθεις τὸν κόσμο νὰ γελάει…»

_______________________________________


Η εικόνα: στον κήπο μου, πριν λίγο.
Οι στίχοι: αποσπασματικά από  μνήμη και Ανθολογία διότι το 'Καπνισμένο Τσουκάλι' δεν το έχω εδώ και στο διαδίκτυο θα το βρείτε επίσης αποσπασματικά λόγω μελοποίησης.

18 σχόλια:

  1. Είχα που είχα τις ευαισθησίες μου σήμερα, με συγκίνησες παραπάνω. Ένα τα σύκα που τα βλέπω και σκέφτομαι τι τυχερή που είσαι να έχεις τέτοια καλούδια στην αυλή σου, λίγο η φρίκη η αιώνια που τελικά τόπο δεν έχεις να κρυφτείς... γιατί εκεί δε ζεις ναι, μα και αλλού να πας άλλα θα βρεις και ανοίγεις μέτωπα πολλά μετά και χάνεσαι.
    Καλό απόγευμα Δάφνη, απόλαυσε τους καρπούς της φύσης τουλάχιστον και ποιος τα χέζει τα ασημικά..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εντελώς όμως,
      κι όταν η συμβουλή έρχεται από εσένα που τόσο νοιάζεσαι για γούστο και interiors
      πείθομαι πως κάτι σωστά θα κάνω, δε μπορεί...

      Αν το μπορούσα θα σου έστελνα ένα καλαθάκι σύκα με ανάμεσα βασιλικούς και δάφνες για να μοσχοβολούν και να μην κολλάνε...

      Διαγραφή
  2. Τι όμορφα που τα έπλεξες και σύκα και ποίηση και Ρίτσο!
    Αυτή η απλότητα είναι που ξεχωρίζει κι ας μην είναι γυαλισμένο το ασημικό! :)))

    Τα δικά μου σύκα δεν έγιναν ακόμα. Και τα ασημικά μου αγυάλιστα τα έχω ...μέρος της εργασιοθεραπείας μου!
    Καλό σου βράδυ Δάφνη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. *Εργασιοθεραπεία κατά της τελειομανίας!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Eυχαριστώ..
      ο Κήπος και η Ποίηση έρχονται φυσικά,
      αν είχα και λιγάκι όρεξη για γιάλισμα.. αντί η εργασιοθεραπεία μου να είναι μόνο γράψιμο και διάβασμα...

      Καλό ξημέρωμα!

      Διαγραφή
  4. Έλειπα λίγες μέρες και δεν κοίταξα καν απόψε που ήρθα αν η συκιά, που μου είχε φυτέψει ο πατέρας μου επειδή τα λατρεύω, έχει σύκα...θα με κάνεις να βγω με το φακό...μπα!..θα απολαύσω τα δικά σου απόψε από τη φωτογραφία και αύριο που θα γίνουμε πιο απλοί βλέπουμε..
    Καλό βράδυ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έχεις συκιά;
      Η πιο ωραία στιγμή είναι το πρωί, όσο γίνεται ο καφές και τα τρώω μυρωδάτα και ζεστά από τον ήλιο ένα-ένα όπως τα κόβω―με τη φλούδα πάντα μα τους βάζω λίγο βασιλικό..

      Καλή σοδιά Maria μου!

      Διαγραφή
  5. Α δεν συμφωνώ καθόλου για την αισθητικής της φυσικής πατίνας πάνω στα ασημικά Δάφνη. Τα ασημικά που γυαλίζουν μπρασομένα και τριμμένα με τις ώρες πίσω από γυάλινες βιτρίνες δεν μου αρέσουν καθόλου. Εμένα μου αρέσουν τα στιβαρά αντικείμενα από μέταλλα να τα χρησιμοποιώ καθημερινά, όπως βλέπω κάνεις κι εσύ. Γενικά είμαι αυτής της λογικής. Δεν αφήνω το καλό μου σερβίτσιο για γιορτές και ιδιαίτερες περιπτώσεις, μάλιστα σερβίρω στα καλά μου πιάτα ακόμα και τα πιτσιρίκια το γλυκό τους, όταν μαζευόμαστε Σαββατοκύριακα και όποτε έχουμε φίλους και έχω μαγειρέψει κάτι όχι πολύ πρόχειρο. Στη διακόσμηση μου αρέσει η απλότητα στο σημείο ευτέλειας. Δεν θέλω αντικείμενα πολύτιμα που να φοβάμαι να τα ζήσω και να μην τα αλλάζω όσο και να τα έχω βαρεθεί. Βέβαια αν πάω σε σπίτια που έχουν αυτή την αισθητική εντυπωσιάζομαι. Αλλά εμένα δε με αντιπροσωπεύει και δεν την επιλέγω.
    Πόσο αγαπώ το Ρίτσο!
    Καλοφάγωτα τα σύκα (με βασιλικό ε?χμ! Θα τα δοκιμάσω!)
    Φιλί!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τα ίδια πιστεύουμε- τα καλύτερα για κάθε μέρα―ασημένια μαχαιροπίρουνα χρησιμοποιούμε κι αυτά, ομολογώ, αναγκάζομαι να τα ξεμαυρίζω. Όλα τα άλλα όπως το βλέπεις αλλά.. μια ζωή την έχουμε.
      Το ίδιο πιστεύω και για τα ρούχα, τα αυτοκίνητα κι όλα τα φθαρτά: αν τρέμεις μη χαλάσει, μην το πάρεις.

      Τώρα τα σύκα. Έχετε συκιά φαντάζομαι.
      Δοκίμασέ τα με βασιλικό, θα τα εκτιμήσεις. Με αλαντικά- (που εγώ ως vegetarian δε, αλλά τα προσφέρω) πιστεύω θα τα φτιάχνεις για μπουκίτσες σε γιορτές. Ξέρεις: με καλό ham, ή 'καναπεδάκια' κομμένα ροδέλες με ζεστό λουκάνικο ή κατσικίσιο τυρί πάνω τους είναι τέλεια. Μα.. τι σου λέω; Αφού είπαμε, θα αδυνατίσεις... να μη σε κολάζω βραδιάτικα ..

      Καλό ξημέρωμα με Ποίηση και καλή ζωή (όσο μπορούμε ακόμα)..

      Διαγραφή
    2. Ναι με αλλαντικά τα έχω δοκιμάσει και σε σαλάτα τα έχω φάει με ρόκα και βαλσάμικο και είναι πολύ νόστιμα. Ο βασιλικός μας φέτος δεν πρόκοψε. Πέρσι είχαμε τόσο βασιλικό που ακόμα έχω πέστο στο ψυγείο. Συκιές έχει στη γειτονιά σε παρατημένα οικόπεδα που ρίχνουν τους καρπούς και σαπίζουν. Πρέπει να κάνω καμιά βόλτα πλάκα πλάκα να τρυγήσω μερικά!
      Δεν έχουμε ανάγκη εμείς από καλή ζωή Δάφνη. Όλοι καλοζούμε στη χώρα αυτή. Έχει ιδανικό κλίμα, ευχάριστους ανθρώπους και μέλλον. Αρκεί να μη φαγωθούμε μεταξύ μας.
      Καλό ξημέρωμα!

      Διαγραφή
    3. Τα λόγια σου είναι τα πρώτα που διαβάζω σήμερα. Μου δίνεις ελπίδες-
      Καλημέρα
      (αρκεί να μη φαγωθούν μεταξύ τους- γιατί εμείς δε νομίζω να συμμετέχουμε....)

      Διαγραφή
  6. Θα σε ανακαλέσω στην τάξη. Όταν βάζεις τέτοια ποίηση (μαζί με τα σύκα και χωρίς την σκάφη), βάζε και το ίδιον άσμα (τραγουδισμένο από τον Λατρεμένο Νικόλα):

    http://www.youtube.com/watch?v=DJ3ro4D744g

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έχω μια θεωρία Αφρικανέ μου
      (επιβεβαιωμένη από τους μετρητές μου) ότι κανείς δεν ανοίγει videos τραγουδιών,
      γι αυτό και από καιρό τα έκοψα.. Λέω μόνο 'μελοποιημένο' κι όποιος θέλει ψάχνει.
      Σ΄ευχαριστώ όμως
      γιατί έγινες αιτία να το ακούσω τώρα μόλις ξύπνησα.
      Αφιερωμένο-όπως λένε στο ραδιόφωνο..

      Διαγραφή
  7. Σύκα αγαπημένα. Μικρή πήγαινα στης γιαγιάς που είχε δύο συκιές και τα έτρωγα με τους κουβάδες. Τώρα οι συκιές να 'ταν κι άλλες. Λες να φυτέψω μία; Δεν είναι κακή ιδέα! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Οπωσδήποτε Koueen αν έχεις χώρο- δε θέλει ούτε νερό, ούτε κόπο μονάχα κλάδεμα άμα παραφουντώνει..

      Διαγραφή
  8. Το καλοκαίρι, ούτως ή άλλως, είναι για μένα εποχή της απλότητας ... Δε μπορεί τα πολλά, τα "βαριά" ... Είναι το μπλε της θάλασσας, το χρυσαφένιο από τα στάχυα (συνδυάζω πάντα το καλοκαίρι με την εικόνα ενός "χρυσού" χωραφιού), το πράσινο από τις συκιές και τις μουριές (τι απόλαυση να διαβάζεις στον ίσκιο τους τα μεσημέρια που όλοι κοιμούνται, ιδανικά και με λίγο αεράκι...), είναι οι μυρωδιές από τα φρούτα και τα λαχανικά, είναι η αίσθηση να περπατάς ξυπόλητος και να νιώθεις τη γη, να κολυμπάς στη θάλασσα, είναι ο ναρκωμένος από τη ζέστη χρόνος που κυλάει αργά, το φως που διαρκεί πολύ και σου δίνει την ευκαιρία να είσαι έξω και με κόσμο περισσότερο... Απλά πράγματα, πολύτιμα: ουρανός και γη και θάλασσα και αέρας ...
    Μου ήρθε στο μυαλό τώρα και η Fitzgerald με τον Armstrong να τραγουδάνε: "Summertime and the livin' is easy ..." ...
    Καλό απόγευμα! :-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ωραίο τραγούδι..ιδίως όταν
      'your daddy is rich
      and your ma is good looking...'

      Καλό βράδυ, καλοκαιρινό...

      Διαγραφή
    2. Κατοχύρωσε το σχόλιό σου, μην το κάνει διαφήμιση η Άλφα μπύρα :)

      Διαγραφή

Το Blogger με ενημερώνει ότι δε μου επιτρέπει να απαντώ στα σχόλια στο ίδιο μου το blog- λόγω κάποιας ρύθμισής μου για cookies (την οποία δε θυμάμαι) .

Ψάχνω για να διορθώσω
μα εν τω μεταξύ ΣΑΣ ΖΗΤΩ ΣΥΓΓΝΩΜΗ που δεν απαντώ πάντα
και ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ που σχολιάσατε.
Μου δίνετε μεγάλη χαρά όταν κάνετε τον κόπο- ακόμα κι αν διαφωνούμε.